بازدید 8780
پیمانه اقتصادی؛

از «عوامل مانع افت شدید قیمت نفت» تا «کارخانه هایی که بالاخره باید راه بیفتد»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد ۲۹ واحدی شاخص کل بورس، گران شدن سکه طرح جدید، بازار طلا تحت تاثیر نشست فدرال رزرو و آمارهای اشتغال، افزایش قیمت دلار، یورو و درهم، کاهش ۱۰ درصد عرضه نفت امارات به مشتریان در ماه ژوئن، افت و خیز قیمت پایه محصولات شیمیایی و پرواز بزرگترین هواپیمای آبی- خاکی جهان در چین را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۹۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 01 May 2017
از «عواملی که مانع افت شدید قیمت نفت است » تا «کارخانه هایی که بالاخره باید راه بیفتد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد ۲۹ واحدی شاخص کل بورس، گران شدن سکه طرح جدید، بازار طلا تحت تاثیر نشست فدرال رزرو و آمارهای اشتغال، افزایش قیمت دلار، یورو و درهم، کاهش ۱۰ درصد عرضه نفت امارات به مشتریان در ماه ژوئن، افت و خیز قیمت پایه محصولات شیمیایی و پرواز بزرگترین هواپیمای آبی- خاکی جهان در چین را در بر دارد.



رشد ۲۹ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 29 واحدی به رقم 79 هزار و 785 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 10 واحدی به رقم 27 هزار و 464 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 10 واحد کاهش عدد 17 هزار و 575 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 7 واحد افت داشت و به عدد 13 هزار و 811 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش همراه بود و با رشد 64 واحدی به رقم 87 هزار و 753 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با رشد 79 واحدی به رقم  55 هزار و 323 واحد رسید. اما شاخص بازار دوم  پس اط چند روز رشد، با کاهش همراه بود و در پایان روز کاری بورس، با عقب نشینی 271 واحدی، عدد 177 هزار و 79 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در پایان بازار یعنی ساعت 10:05 دقیقه در نقطه 79 هزار و 919 واحد رقم زد.

از «عواملی که مانع افت شدید قیمت نفت است » تا «کارخانه هایی که بالاخره باید راه بیفتد»


گران شدن سکه طرح جدید

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار  آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۵۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید، همچنین قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان، نیم سکه ۶۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۷ هزار تومان است.

بازار طلا تحت تاثیر نشست فدرال رزرو و آمارهای اشتغال قرار خواهد داشت

در حالی که قیمت طلا در روزهای اخیر توانسته است در برابر میانگین قیمت 200 روز گذشته مقاومت کند ولی به نظر می رسد طی روزهای آینده تحت تاثیر برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا و انتشار آمارهای اشتغال در ماه آوریل با فشار مضاعفی روبرو شود. بر اساس این گزارش قیمت جهانی طلا طی هفته گذشته با کاهش 1.6 درصدی روبرو شده و به 1268 دلار  در هر اونس رسیده است. قیمت هر اونس نقره نیز با افت 4 درصدی در هفته گذشته همراه بوده و به کمتر از 17.20 دلار رسیده است. به گزارش سایت طلا، اوله هانسن تحلیلگر ارشد ساکسو بانک در این باره تاکید کرد: به نظر می رسد تنش های سیاسی بین المللی در شرایط کنونی موجب تقویت قیمت جهانی طلا شده است. البته گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می تواند فشار زیادی را  بر قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی وارد کند. وی افزود: برخی عوامل فصلی نیز می تواند بر روند نوسانات قیمت طلا در کوتاه مدت تاثیرگذار باشد. در 5 سال گذشته ماه می بدترین ماه برای طلا بوده است.

افزایش قیمت دلار زیر سایه احتمال تقویت مداخله دولت بر بازار ارز

در پایان معاملات دهمین روز از اردیبهشت 96، بازار آزاد ارز بازهم شاهد افزایش قیمت دلار، یورو و درهم امارات بود. با این وجود، همچنان احتمال تقویت مداخله دولت بر بازار ارز و چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل‌توجه نرخ دلار است. بر این اساس، در پایان روز یکشنبه هر دلار آمریکا با رشد 117 ریالی نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 707 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 80 ریالی همراه بود و به رقم 41 هزار و 106 ریال رسید.



عواملی که مانع افت شدید قیمت نفت است

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ماهانه 5/ 2 درصدی و افت هفتگی 6/ 0درصدی همراه شد. رشد تولیدات شیل برای دهمین هفته متوالی، رسیدن به بالاترین سطح از آگوست 2015، همچنین گزارش بیکرهیوز از رشد (9 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای پانزدهمین هفته متوالی با تشدید تردیدها نسبت به کاهش موجودی نفت تجاری، همچنین بازگشایی مجدد بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی عامل فشار بر نفت شد. آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز رشد سرمایه‌گذاری در توسعه نفت را نشان داد. با این وجود تمایل اوپک و غیراوپک به تمدید توافق برای کاهش تولیدات در کنار اظهارات نواک وزیر انرژی روسیه، برای کاهش تولیدات روسیه مطابق میزان تعهدشده 300 هزار بشکه در روز، همچنان مانع افت شدید قیمت نفت است. همچنان تردیدها نسبت به امکان همکاری روسیه در توافق وجود دارد که نشست 25 مه تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

کاهش ۱۰ درصد عرضه نفت امارات به مشتریان در ماه ژوئن

امارات قصد دارد در قالب اجرای توافق کاهش تولید، عرضه نفت به مشتریان خود را در ماه ژوئن کاهش دهد. سخنگوی شرکت ملی نفت ابوظبی آندوک اعلام کرد این شرکت میزان فروش نفت خود را ۱۰ درصد کاهش خواهد داد.  این تولید کننده دولتی در ماه می میزان عرضه نفت خود را به میزان ۷ درصد کاهش خواهد داد. سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات در اوایل ماه آوریل گفته بود، با توجه به اینکه عملیات تعمیر و نگهداری میادین نفتی برای ماه می برنامه ریزی شده است، این کشور بیش از رقم تعهد شده در توافق کاهش تولید، تولید خود را کاهش خواهد داد. اوپک در ماه نوامبر توافق کرد که اعضایش در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ میزان تولید خود را کاهش دهند ۱۱ تولید کننده دیگر نیز در ماه دسامبر به این توافق پیوستند. به نقل از بلومبرگ، بر اساس گزارش ماه آوریل آژانس بین المللی انرژی، میزان متوسط تبعیت امارات از توافق کاهش تولید تا اینجای سال ۲۰۱۷ ، ۵۱ درصد بوده است.

افت و خیز قیمت پایه محصولات شیمیایی

بررسی قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۳ و ۱۰ اردیبهشت نشان می دهد که برخی از کالاها با افزایش و برخی دیگر نیز با کاهش روبه رو بوده اند. به گزارش بورس کالای ایران، بیشترین افت قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به اوره صنعتی با ۴.۳ درصد نسبت به دو هفته قبل است، این کالا از رقم ۷۷۹ به ۷۴۵ تومان رسید. پارازایلین نیز در رتبه دوم بیشترین افت قیمت ها قرار دارد، این کالا ۲.۵ درصد نسبت به دو هفته اخیر کاهش قیمت داشته است و از رقم ۲ هزار و ۷۹۹ تومان به ۲ هزار و ۷۲۹ تومان رسیده است. همچنین اورتوزایلین، بنزن، آروماتیک سنگین، استایرن منومر و اسیداستیک نیز روندی نزولی داشتند. به طوری که اورتوزایلین ۱.۳ درصد، بنزن ۱.۷ درصد، آروماتیک سنگین ۱.۹ درصد و اسیداستیک هم ۱.۱ درصد نسبت به دو هفته اخیر کاهش قیمت داشتند. کمترین افت قیمت نیز متعلق به زایلین مخلوط با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به دو هفته اخیر است، این کالا از یک هزار و ۹۳۴ به یک هزار و ۹۳۱ تومان رسیده است. در همین حال برخی از محصولات در گروه شیمیایی ها، با رشد قیمت نسبت به دو هفته قبل روبه رو شدند. کریستال ملامین، اوره پریل، ایزوبوتانول، نرمال بوتانول، دی اتیلن گلایکول، دی اتیل هگزانول و متانول در این گروه از کالاها قرار دارند. کریستال ملامین ۰.۱ درصد نسبت به دو هفته اخیر رشد قیمت داشته و از رقم ۴ هزار و ۸۸۳ تومان به ۴ هزار و ۸۹۱ تومان رسیده است.

پرواز بزرگترین هواپیمای آبی- خاکی جهان در چین

بزرگترین هواپیمای آبی - خاکی جهان با نام «AG600» روز یکشنبه توسط متخصصان هوانوردی چین با موفقیت در این کشور به پرواز درآمد. به گزارش ایرنا، این هواپیما که برای اولین بار در مرداد ماه سال گذشته رونمایی شده بود، به عنوان بزرگترین هواپیمای دوزیست جهان امروز در شهر «جو های» در استان گوانگ دونگ پرواز کرد و توانست اولین مسیر حرکت خود بر روی باند فرودگاه را با موفقیت پشت سر بگذارد. هواپیمای آبی خاکی «AG600» چین که در مقایسه با هواپیماهای تولید شده مشابه خود در جهان از امکانات بیشتری برخوردار است، قابلیت حمل 53.5 تن بار را در مسیری در حدود 4500 کیلومتر دارد و می تواند 12 تن آب را در 20 ثانیه جمع‌آوری کند. خبرگزاری شین هوا چین به نقل از متخصصان این کشور اعلام کرد که هواپیمای مزبور علاوه بر امکان فرود بر خشکی، قسمت زیرین آن به شکل قایق ساخته شده که بر روی آب هم می تواند حرکت کند و همین ویژگی سبب شده که این هواپیما از کارایی بسیار بالایی در عملیات‌های امداد و نجات دریایی و کنترل آتش سوزی در جنگل‌ها برخوردار باشد. هواپیمای «AG600» که تقریبا به اندازه بوئینگ 737 می باشد توسط شرکت صنعت حمل‌ونقل هوایی چین ساخته شده است.

شرمندگی از بیکاری / کارخانه هایی که بالاخره باید راه بیفتد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مسئله‌ی اشتغال، که وابسته‌ی به همین مسئله‌ی تولید داخلی و مانند اینها است، خیلی مهم است. همین‌طور مدام همه‌ی ما میگوییم؛ دولتی میگوید، مجلسی میگوید، اقتصاددانِ آزادِ روزنامه‌ای میگوید، که فلان‌درصد از کارخانه‌ها تعطیلند یا مثلاً کمتر از نصف ظرفیّت کار میکنند. خب بالاخره چه میشود؟ بالاخره باید اینها راه بیفتد، باید کار بکند؛ اگر کار کرد، اشتغال به وجود خواهد آمد. این خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری جوان، از خجلت خود آن جوان در داخل خانه بیشتر است؛ این را شما بدانید. بنده خودم وقتی‌که به فکر این جوان بیکار می‌افتم [شرمنده میشوم‌]. در بعضی از شهرستان‌ها بیکاری بالا است. البتّه ما نرخ یا به‌اصطلاح درصد بیکاری را یک‌مقداری معیّن میکنیم؛ حالا دوازده درصد یا ده درصد -همین‌که حالا گفته میشود- لکن این میانگین است. وقتی انسان این را میبیند شرمنده میشود؛ یعنی شرمندگی بنده‌ی حقیر از ملاحظه‌ی این آمار و مطالعه‌ی این حقیقت، از شرمندگی آن جوانی که بیکار میرود خانه و دستش چیزی نیست، کمتر نیست، بلکه بیشتر است؛ این را باید برطرف بکنیم.» ۹۵/۰۳/۱۶
پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR بر اساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب نماهنگ «شرمندگی از بیکاری» را منتشر می‌کند.

تعداد بازدید : 112




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل