بازدید 4175
گندم مازاد دردسر ساز شد

عرضه گندم در بورس کالا دردی دوا نمی‌کند

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران گفت: نرخ گندم‌ جهانی در مقایسه با گندم داخلی پایین‌تر است از این رو خرید گندم با نرخ 1300 تومان و فروش آن با نرخ 800 تومان برای دولت توجیه ندارد.
کد خبر: ۶۹۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱ 02 May 2017
رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران گفت: نرخ گندم‌ جهانی در مقایسه با گندم داخلی پایین‌تر است از این رو خرید گندم با نرخ 1300 تومان و فروش آن با نرخ 800 تومان برای دولت توجیه ندارد.

علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تأثیر عرضه گندم در بورس کالا اظهار داشت: عرضه گندم در بورس کالا تنها درصورتی به نفع تولیدکنندگان است که بلافاصله پس از عرضه، کارخانجات گندم مورد نیاز خود را خریداری و وجه آن را واریز نمایند و مابه التفاوت آن تحت عنوان خرید تضمینی از سوی دولت پرداخت شود.

وی افزود: عرضه گندم در بورس کالا سال گذشته ناموفق بود چرا که ماه‌ها طول کشید تا پول کشاورزان پس از فروش پرداخت شود از این رو لازم است مکانیزمی طراحی شود که درجهت حمایت از کشاورزان کارساز باشد.

قلی ایمانی در خصوص آخرین وضعیت پیش بینی تولید بیان کرد: در حال حاضر شرایط تولید گندم مناسب است به طوریکه اگر حوادث غیر متقربه‌ای نظیر سیل، باد، بیماری و آلودگی رخ ندهد همانند سال گذشته تولید خواهیم داشت.

رئیس بنیاد توامند سازی گندمکاران در پاسخ به این سؤال که برخی کارشناسان معتقدند گندم مازاد دردسر ساز است، تصریح کرد: نرخ گندم‌ جهانی در مقایسه با گندم داخلی به سبب پرداخت یارانه و سوبسید به کشاورزان پایین‌تر است از این رو خرید گندم با نرخ هزار و ۳۰۰ تومان و فروش آن به نرخ ۸۰۰ تومان در بازارهای جهانی برای دولت توجیهی ندارد. بنابراین مازاد گندم، دولت را با ضرر و زیان مواجه می‌نماید که طی یک برنامه مشخص تنها به اندازه نیاز داخل باید تولید شود.

به گفته وی با وجود مشکلات و کمبود منابع آبی صادرات گندم منفعتی برای کشور ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان