بازدید 3550

عملکرد اقتصادی روحانی در گزارش فارن افرز

کد خبر: ۶۹۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 03 May 2017
فارن افرز در گزارشی به بررسی دستاوردهای اقتصادی دولت روحانی پرداخته است.
کمتر از سه هفته دیگر انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می شود.صلاحیت  6 نامزد از سوی شورای نگهبان قانون اساسی ایران برای حضور در این انتخابات تایید شده است و احتمالا تمرکز تبلیغات خود را بر موضوعاتی قرار خواهند داد که بیشترین اهمیت را برای مردم دارند: اقتصاد مردم ایران و عملکرد آن به ویژه پس از رقم خورد توافق هسته ای میان ایران و 6 قدرت جهانی در ژولای 2015.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران که برای دومین بار در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری حضور دارد.مخالفان روحانی احتمالا بر مدیریت اقتصادی دولت روحانی از زمان امضای برجام متمرکز خواهند شد و عنوان می کنند که بسیاری از ایران از اینکه فواید اقتصادی برجام را ندیده اند ناامید شده اند.

ایران پیشرفت های اقتصادی در دولت روحانی داشته است اما نرخ بیکاری بیشتر از یک سال پیش است و سرمایه گذاران خارجی همچنان از انجام فعالیت اقتصادی در ایران محتاط هستند.

روحانی برای پیروزی در این انتخابات باید از دستاوردهای خود دفاع کند  و موفقیت های اقتصادی خود را به مردم اعلام کند.

برنامه جامع اقدام مشترک برجام گل سر سبد دستاوردهای روحانی در 4 سال حضور در قدرت در ایران بوده است. چرا که این توافق موجب برداشته شدن تحریم های مرتبط با برنامه های هسته ای ایران شده و نتیجه این توافق می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی ایران کمک کند. روحانی پس از امضای برجام به کابینه خود گفته بود: اجرا توافق هسته ای وین، بهترین فرصت برای پیشرفت تولیدات داخلی و بازگشت به بازارهای جهانی است.

در آن زمان، بسیاری از مردم ایران خوش بینی روحانی را داشتند. در آگوست سال 2015 یک ماه پس از اجرای برجام، 57 درصد از مردم ایران احساس می کردند که وضعیت اقتصادی ایران بهبود یافته است و تنها 29 درصد نگاه منفی نسبت به برجام داشتند. اکنون  و در دسامبر 2016 در نتیجه انتظار بالای مردم ایران برای به سرعت رسیدن به نتیجه، بسیاری امید خود را از دست داده اند.

 از زمانی که روحانی در آگوست سال 2013 قدرت را در ایران در اختیار گرفت، دولت روحانی به دنبال دفاع از دستاوردهای اقتصادی خود به سه دلیل است. نخست اینکه در دوران محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران وضعیت اقتصادی ایران بسیاری ضعیف شده بود. دلیل دوم اینکه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران به لطف برجام برداشته شده است، میراث محدودیت هایی که علیه ایران اعمال شده بود به همراه تحریم هایی که هنوز علیه ایران وجود دارد موجب آن شده است که شرکت های خارجی از انجام فعالیت های اقتصادی در ایران دوری کند.

در آخر، روحانی معتقد است که سیاست های دولت اش بهبود های اقتصادی را رقم زده است، به ویژه از زمان اجرای برجام در ژانویه 2016. تورم در ایران برای نخستین بار تک رقمی شده است. سرمایه گذاری خارجی در ایران در حال افزایش است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار