بازدید 12087
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «سرانجام سود سهام عدالت متوفیان» تا «روایتی تلخ از وضعیت بیمه و حقوق معدن کاران آزادشهر»

این پیمانه موضوعاتی همچون پایان هفته با رشد دلار و درهم و افت یورو، رشد جهانی شاخص دلار، بهای نفت در سراشیبی، کاهش بهای سکه تمام در آخرین روز هفته، رشد اقتصادی روسیه در ۲۰۱۷، کشوری که پنجمین بازار بزرگ خودروهای سواری جهان شد و قیمت گوشت قرمز همچنان بالاست را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۰۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 05 May 2017
از «سرانجام سود سهام عدالت متوفیان» تا «روایتی تلخ از وضعیت بیمه و حقوق معدن کاران آزادشهر»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون پایان هفته با رشد دلار و درهم و افت یورو، رشد جهانی شاخص دلار، بهای نفت در سراشیبی، کاهش بهای سکه تمام در آخرین روز هفته، رشد اقتصادی روسیه در ۲۰۱۷، کشوری که پنجمین بازار بزرگ خودروهای سواری جهان شد و قیمت گوشت قرمز همچنان بالاست را در بر دارد.


پایان هفته با تداوم حرکت دلار در کانال 3700 تومان

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز پنجشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 57 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 611 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 32 ریالی به رقم 41 هزار و 91 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 349 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 11 ریال گران تر شده بود.

رشد جهانی شاخص دلار پس از جلسه فدرال رزرو

روز پنجشنبه پنجم می، دلار افزایش متوسطی را در برابر سبد ارزی خود کسب کرد. این امر بیشتر بدین خاطر بود که فدرال رزرو آمریکا رشد ضعیف اقتصادی در سه ماهه اول سال را کم اهمیت جلوه داد و بدین سان نشان داد که درها برای افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن همچنان باز است. به نقل از رویترز، شاخص دلار، که با توجه به میانگین نرخ مبادله بین دلار آمریکا و شش ارز اصلی در سطح جهان به دست می آید، بعد از نشست چهارشنبه شب فدرال رزور نزدیک به ۰.۱ رشد داشت و به ۹۹.۱۳۲ رسیده است. بیشترین رشد دلار در مقابل ین بوده. دلار توانست درصد قابل توجهی در مقابل ین افزایش داشته باشد، به طوری که هر یک دلار، روز پنج شنبه اول وقت، ۱۱۲.۸۹ ین معامله می شد. ارزش دلار در برابر ین به بالاترین نرخ خود در شش هفته گذشته رسید.

سرانجام سود سهام عدالت متوفیان

در حالی که پس از گذشت حدود سه ماه از بازگشایی سامانه سهام عدالت می‌گذرد که از میان 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر مشمول دریافت سهام، حدود دو میلیون نفر فوت شده‌اند که با این وجود وضعیت ثبت نام این افراد همانند افراد زنده خواهد بود. علاوه بر این هنوز شرایط ثبت نام و ثبت شماره شابی افراد هنوز از سوی سازمان خصوصی‌سازی مشخص نشده است و اواسط تابستان این موضوع و خانواده سهامداران متوفی ساماندهی خواهند شد. بنابر گزارش میزان، شایان ذکر است سود سهام عدالت افراد متوفی نیز همانند مشمولین زنده خواهد بود و خانواده متوفی باید برای این افراد بنا بر اعلام  قبلی شماره حساب دهند.

قیمت نفت در سراشیبی

روز پنجشنبه، قیمت نفت به دلیل کاهش کمتر از انتظار موجودی نفت آمریکا کاهش یافت. این در حالی است که گزارش ها حاکی از افزایش تولید اعضای اوپک و عدم توانایی اوپک برای تعادل بخشیدن به بازار می باشد و این امر نیز در کاهش قیمت نفت در چند روز گذشته دخیل بوده است. در چنین وضعیتی که عرضه نفت دارد به بالاترین حد خود می رسد، روز گذشته نفت به کمترین قیمت خود از اواخر ماه مارچ رسیده است. به نقل از رویترز، روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل، ۳۲ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۴۷ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۷.۵۰ دلار صورت گرفت.

طلا به کمترین قیمت شش هفته گذشته رسید

روز پنجشنبه مسئولان بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده خبر دادند که به دنبال آن دلار تقویت و قیمت طلا کاهش یافت. به گزارش فارس، در بازارهای جهانی قیمت اونس جهانی با 7.7 دلار کاهش نسبت به روز قبل در لحظه انتشار خبر هر اونس از این فلز گرانبها به قیمت 1230 دلار معامله شد. قیمت طلا روز پنجشنبه در کمترین زمان به قیمت 1225 دلار و 30 سنت رسید که نسبت به روز قبل کاهش 15دلاری داشت و در بیشترین زمان به قیمت 1241 دلار معامله شد. قیمت فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته 25.7 دلار و نسبت به یک سال گذشته 49 دلار با کاهش همراه بود. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره 14 سنت کاهش داشت پلاتینوم 1دلار کاهش داشت و فلزهای پالادیم و رادیوم هم هر کدام افزایش‌های به ترتیب 6 و 10 دلار را تجربه کردند.

کاهش قیمت سکه تمام در آخرین روز هفته

در پایان معاملات بازار سکه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 5 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 173 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با افت 4 هزار و 600 تومان به قیمت 1 میلیون و 207 هزار و 900 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی با 2 هزار تومان افت قیمت به رقم 668 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با هزار تومان کاهش، 379 هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین سکه یک گرمی در بازار، 263 هزار تومان فروخته شد.

رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۱۷ میلادی

کارشناسان سازمان ملل از رشد اقتصادی روسیه در امسال خبر می‌دهند. براین اساس بازار اقتصادی روسیه در سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد رشدی ۱.۱ درصدی خواهد بود که عامل اصلی آن رشد جهانی قیمت نفت است. همچنین افزایش ارزش برابری روبل روسیه در برابر ارزهای جهانی از ابتدای امسال و روند رو به رشد بازارهای مالی روسیه در کنار ثبات سرمایه گذاری خارجی در این کشور از عوامل دیگر رشد اقتصادی روسیه عنوان شده است. به گزارش ایسنا از سوی دیگر کارشناسان سازمان ملل پیش بیمی کردند که اقتصادهای نوظهور در منطقه آسیا و اقیانوس آرام (‌کرانه اقیانوس آرام) در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ میلادی با رشدی ۵ درصدی مواجه شوند. ارتقای توسعه اجتماعی و ثبات اقتصادی از عوامل مهم این رشد اقتصادی در منطقه اقیانوس آرام است.

کشوری که پنجمین بازار بزرگ خودروهای سواری جهان شد

فروش خودروهای سواری در بازار هند با رشد روبه‌رو و این کشور بعد از چین، آمریکا، ژاپن و آلمان به پنجمین بازار بزرگ خودروهای سواری جهان تبدیل شد. به گزارش فایننشال اکسپرس، در سال مالی 2017 فروش خودروهای سواری از مرز 3 میلیون دستگاه گذشت. فروش خودروهای سواری طی فصل چهارم سال مالی 2017 بهبود یافته و با رشد 1/ 11 درصدی روبه‌رو شده است؛ درصورتی‌که این آهنگ رشد ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود طی سه تا چهار سال آینده هند به سومین بازار بزرگ خودروهای سواری جهان تبدیل خواهد شد. عامل اصلی افزایش فروش، رشد صادرات بوده است. در سال مالی 2017 صادرات خودروی هند با افزایش 2/ 16درصدی روبه‌رو شده و 20 درصد از کل حجم عمده‌فروشی را به خود اختصاص داده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در میان مدت صادرات خودروهای سواری به‌ویژه خودروهای شاسی‌بلند رشد خوبی را تجربه خواهد کرد.

قیمت گوشت قرمز همچنان بالاست

منصور پوریان رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به کاهش تقاضا برای دام زنده در بازار اظهار داشت: علی‌رغم کاهش تقاضا و انباشت دام روی دست تولیدکنندگان، گوشت قرمز همچنان با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود. وی از تراکم گوشت منجمد در سردخانه‌ها خبر داد و افزود: در بهمن ماه سال گذشته برای تنظیم بازار شب عید علاوه بر ممنوعیت صادرات، مقدار قابل توجهی گوشت قرمز به کشور وارد شد که در نهایت تقاضای پایین برای گوشت منجمد در بازار موجب شد تا با مازاد دام و گوشت در کشور روبرو شویم که هر چه سریع‌تر برای رفع مشکل بازار دام زنده باید تمهیداتی برای صادرات به کار گرفته شود. پوریان با اشاره به اینکه نرخ مصوب دولتی برای هر کیلو گوشت گوسفندی ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: این درحالی است که با نرخ‌های بالاتر از ۳۸ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود. به گفته وی قصابان به بهانه‌های مختلف و جوسازی مبنی بر کمبود دام زنده سعی می‌کنند که گرانی گوشت را توجیه نمایند.

روایتی تلخ از وضعیت بیمه و حقوق معدن کاران آزادشهر

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور در گفت وگو با تسنیم، درباره حادثه انفجار معدن یورت آزادشهر گفت:شغل کارگران معادن سخت و زیان آور است. اکثر کارگاه های معدن قدیمی و بدون ایمنی کار هستند. وی با بیان اینکه کارگران معادن از سر نیاز خود در این کارگاه های بدون ایمنی مشغول کار هستند. اگر معیشت و دغدغه کارگران برطرف شود به هیچ وجه ممکن حاضر به فعالیت در این کارگاه ها نیستند. کارگران معدن آزادشهر 17ماه حقوق معوق دارند و تحت پوشش بیمه هم نیستند. امام قلی تبار افزود: دو روز قبل از وقوع حادثه کارگران متوجه شده بودند که معدن نشت گاز دارد و بازرسان کار نیم ساعت قبل از حادثه در این کارگراه حضور داشتند. ضعف سیستم بازرسی عامل اصلی بروز حادثه است. کارگاه یورت آزادشهر مجهز به سیستم نشت گاز نبوده است. با توجه به اینکه کارگران  دو سه روز قبل هم به کارفرما و هم به اداره کار شهرستان این مشکل را اطلاع داده بودنداما اقدامی انجام نشد. حضور بازرسان غیر متخصص در کارگاه های کشور بدون تجهیزات لازم ایمنی تنهابرای رفع تکلیف است. بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور بیان کرد: متأسفانه تعدادی از کارگران معدن که برای نجات سایر همکاران خود بعد از وقوع حادثه مراجعه کردند در معدن جان باختند. ساز و کار مشخصی برای زندگی کارگران وجود ندارد. روزی وجود ندارد که از مظلومیت جامعه کارگری صدایی شنیده نشود. دولت یازدهم به دنبال بیان عدد و ارقام است و به کیفیت توجه ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
هیچ کدوم از دولتها به فکر کیفیت نبودن...
معدن کارها؟ معدن کارها هم وجود دارن؟ تا حالا فکر میکردم تنها شغلی که تو این مملکت وجود داره معلمیه، نیست مرتب اعتراض میکنن، خب از بس وقت دارن
زمانی که سهامداران عمده بخش های به اصطلاح خصوصی دارای قدرت نظامی باشند بهتر از این نمی شود و کسی جرات تذکر و یا ورود به کار آنها را ندارد.لطفل سایت وزین تابناک با درایتی که دارد تجزیه و تحلیل خود در این رابطه را به اطلاع مردم برساند
بدبخت بیچاره تو این کشور زیاده. چه فرقی داره .یکی از یکی بیچاره تر
کشور ما ثروتمنده اما مردم ما فقیر. باید ببینیم چرا بین ثروت کشور و ملت فاصله افتاده
ظلمی که به طبقه کارگر میشه همیشه تو هیاهوی حمایت از صنعت و کارفرما گم میشه انگار که حمایت از صنعت باید به بهای استثمار کار گر باشه. اتحادیه های کارگری هم در زیر سایه سنگین دولت هیچ وقت صداشون شنیده نمیشه. دولت همیشه در تعاملات بین کارگر و کارفرما سمت کارفرکا چرخیده. دعوای افزایش حقوق سالانه همیشه یاداور خاموشی صدای کارگران زحمتکش هست. حالا که وضعیت اسفناک کارگران در یک معدن با شرایط بد کاری و حداقل حقوق قانونی و عدم برخورداری از بیمه به بهای کشتار جمعی سهلنگاری کارفرما مشخص شده تازه صدای مسولین برای حمایت از این قشر شروع شده اون هم نه بعنوان یک تلاش صادقانه بلکه صرفا جهت کاهش بار اجتماعی عدم توجه به این قشر محروم. سالهاست حرمت عرق این قشر از فرهنگ ما رخت بسته.
جالبه تو این کشور همه دولتها و صدا سیما و نشریات فقط به 3 تا 5 میلیون کارمند و معیشت اونها میپردازن و لی اصلا صحبتی از کارگران نیست . جالب که سهامی که اسم عدالت داره با بی عدالتی بازم به کارمندان داده شده و کارگرانی که جزو کارکنان دولت نبودند هیچ سهمی ندارند. حتما هم پولش حلاله . خدا رحم کنه به هممون اون دنیا
هیچ موقع به کارگر توجهی نشده این را مطمئن باشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار