بازدید 4308
«تابناک» شعارها و تاثیر مناظره دوم در سبد رأی کاندیداها را بررسی کرد؛

از پدیده شدن میرسلیم تا لزوم تطبیق وعده‌ها با شرایط کشور

سیاسی دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در حالی روز جمعه 15 اردیبهشت ماه برگزار شد که شاید تنش و جدال های مناظره اول را نداشت، اما کاندیداها با جدیت بیشتری وارد بحث و گفت و گو شدند؛ اگرچه بازهم بیشتر مجادلات بین کاندیداها جایگزین برنامه های انتخاباتی شده بود.
کد خبر: ۶۹۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷ 06 May 2017

سیاسی دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در حالی روز جمعه 15 اردیبهشت ماه برگزار شد که شاید تنش و جدال های مناظره اول را نداشت، اما کاندیداها با جدیت بیشتری وارد بحث و گفت و گو شدند؛ اگرچه بازهم بیشتر مجادلات بین کاندیداها جایگزین برنامه های انتخاباتی شده بود.

به گزارش «تابناک»، در این دوره از مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دیدگاه های خود را در بعد سیاست داخلی٬ خارجی و مسائل فرهنگی بیان کردند که البته گذری هم به دیگر حوزه ها داشتند.

در دومین مناظره انتخاباتی «محمدباقر قالیباف» بارویکردی متفاوتر از اولین مناظره وارد عمل شد به گونه ای که میزان جدال وی با دولتی ها در این مناظره به نسبت قبل کمتر بود، ولی در عوض «سید مصطفی میرسلیم» و «سید ابراهیم رئیسی» با نگاهی جدی تر و نقد دولت یازدهم در مناظره دوم وارد عمل شدند که این نشان از هماهنگی کاندیداهای جریان اصولگرایی برای دومین مناظره داشت.

شاید باید گفت که میرسلیم‌ چهره منتقد دولت در مناظره دوم بود و نسبت به دیگر نامزدهای اصولگرا بیشتر روحانی را مورد نقد قرار داد، اما در مقابل هاشمی طبا هم در اظهاراتش دفاعیاتی را از دولت مطرح کرد که نباید آن را نادیده گرفت.

در همین زمینه «حمیدرضا ترقی» عضو حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» تاکید دارد که در مناظره دوم نامزدها بیشتر توانستند برنامه های خود را با مردم مطرح کنند.

وی افزود: در دوره دوم مناظره انتخاباتی کاندیدا بیشتر تمرکز خود را بر موضوعات سیاست داخلی و خارجی متمرکز کردند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تصریح کرد: از نظر بنده زمان کمی از سوی نامزدهای انتخاباتی در مناظره به بخش فرهنگ اختصاص داده شد که این موضوع قابل تامل است.

ترقی خاطرنشان کرد: میرسلیم بدون شک با توجه به اظهارات و صحبت هایی که در دوم مناظرات مطرح کرد؛ چهره مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود.

اما «محمدرضا تابش» عضو‌ هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس نظری متفاوت با ترقی دارد و در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» ایراز عقیده کرده است: روحانی و جهانگیری در مناظره دوم انتخابات توانستند به خوبی مواضع خود را بیان کنند.

وی افزود: جهانگیری و روحانی در دوم مناظرات انتخاباتی پاسخ های شفاف و صریحی را نسبت به رویکرد دولت یازدهم و ادامه این روش مطرح کردند که بدون شک در افزایش سبد رای آنها تاثیر خواهد داشت.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: امیدواریم مردم با باتوجه به رویکردهای موفق دولت یازدهم در جهت ادامه این تفکر در دولت دوازدهم در انتخاب گزینه مدنظر خود وارد عمل شوند.

تابش اظهارکرد: در مجموع روحانی و جهانگیری رویکر قابل قبولی را در مناظره انتخاباتی دوم ارائه دادند که از نظر ما در افزایش آراء آنها تاثیرگذار خواهد بود.

این نگاه دو نماینده جریانات اصولگرایی و اصلاح طلبی به نتایج برآمده از مناظره دوم بود، اما وعده و شعارهایی که از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود باید با نیز از مسائلی است که این روزها همه تاکید دارند باید واقعیت تطابق داشته باشد. برای همین برخی به وعده های عمل نشده دولت خرده می گیرند و برخی هم بخشی از وعده های انتخابات پیش رو را غیرعملی می خوانند.

بیان وعده ها و شعارهای انتخاباتی یکی از موارد مهمی است که در جریان انتخابات های مهم از جمله انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود. معمولا نامزدهایی که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا می کنند در ایام انتخابات وعده ها و شعارهایی را مطرح می کنند تا این امر در افزایش سبد رای آنها تاثیر داشته باشد.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز نامزدهای انتخاباتی با طرح شعارها و وعده های انتخاباتی شانس خود را در عرصه انتخابات محک می زنند تا بتوانند کرسی ریاست جمهوری را کسب کنند. اما آنچه در کارزار انتخابات اهمیت دارد و نباید از آن غافل بود این است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بدون شک باید شعارهای انتخاباتی را مطرح کنند که قابلیت اجرا داشته باشد. همچنین دولت نیز پس از 4 سال باید پاسخگوی اقداماتش به ویژه در ارتباط با معاش مردم باشد.

در همین زمینه «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» اظهارکرد: آنچه نامزدهای انتخاباتی در جریان فعالیت های تبلیغاتی خود پیرامون وعده و وعیدهای اقتصادی ارائه می دهند باید در چارچوب قانون باشد.

وی افزود: اینکه برخی از نامزدها وعده پرداخت یارانه چند هزار تومانی می دهند بدون شک در شرایط فعلی کشورمان امکانپذیر نیست. لذا آنچه از زبان نامزدهای انتخابات درابعاد سیاسی٬فرهنگی و به خصوص اقتصادی مطرح می شود باید براساس معیارهای قانونی باشد.

پورابراهیمی تاکید کرد: نامزدها باید براساس معیارهای قانونی نسبت به آنچه وعده می دهند و بیان می کنند معیارهای لازم را رعایت کنند.

حال با توجه به رویکردهای اتخاذ شده در مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری باید منتظر بمانیم و ببینیم که این مناظره ها و چالش هایی که بین کاندیداها در خصوص موضوعات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایجاد شده و می شود، در افزایش سبد رای نمایندگان چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی