بازدید 8064
پیمانه اقتصادی؛

از «احتمال بازگشت قیمت نفت به روند صعودی» تا «دومینوی تعطیلی به کارخانه کاشی رسید»

این پیمانه موضوعاتی همچون عقبگرد شاخص کل بورس برای دومین روز، کاهش دسته جمعی قیمت سکه، افزایش 20 درصدی بهای طلا تا دوازده ماه آینده، افزایش آماری خرید طلا در ایران، پیش بینی قیمت مسکن در سال جاری، بهای انواع محصولات رنو در بازار داخلی، نرخ تورم قیمت نهاده‌های ساختمانی و نرخ جدید مرغ و انواع مشتقات آن را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 08 May 2017
از «احتمال بازگشت قیمت نفت به روند صعودی» تا «دومینوی تعطیلی به کارخانه کاشی رسید»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون عقبگرد شاخص کل بورس برای دومین روز، کاهش دسته جمعی قیمت سکه، افزایش 20 درصدی بهای طلا تا دوازده ماه آینده، افزایش آماری خرید طلا در ایران، پیش بینی قیمت مسکن در سال جاری، بهای انواع محصولات رنو در بازار داخلی، نرخ تورم قیمت نهاده‌های ساختمانی و نرخ جدید مرغ و انواع مشتقات آن را در بر دارد.


عقب‌گرد شاخص کل بورس برای دومین روز

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 17 اردیبهشت ماه 96 با کاهش 36 واحدی به رقم 79 هزار و 660 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 12 واحدی به رقم 27 هزار و 412 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 22 واحد افت، عدد 17 هزار و 691 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 17 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 898 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت همراه بود و با کاهش 85 واحدی به رقم 87 هزار و 171 واحد دست یافت. شاخص بازار اول بر خلاف دیگر شاخص ها، رشد داشت و با افزایش 32 واحدی به رقم  55 هزار و 221 واحد رسید ولی شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با کاهش 409 واحدی، عدد 176 هزار و 892 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در دقایق ابتدایی شروع بازار یعنی ساعت 09:05 دقیقه داشت و توانست نقطه 79 هزار و 705 واحدی را رقم بزند.

از «احتمال بازگشت قیمت نفت به روند صعودی» تا «دومینوی تعطیلی به کارخانه کاشی رسید»

قیمت سکه باز هم دسته جمعی کاهش یافت

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، دوباره بهای انواع سکه با کاهش مواجه شد؛ بنابراین، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دو هزار و ۵۰ تومان، طرح قدیم سه هزار تومان، نیم سکه چهار هزار تومان، ربع سکه ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی هزار تومان ارزان شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۹۳ هزار و ۷۵۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان است. 

افزایش 20 درصدی قیمت طلا تا 12 ماه آینده

هرچند قیمت جهانی طلا در هفته گذشته با افت شدید 3.3 درصدی روبه رو شده، یک تحلیلگر اقتصادی بر این باور است که قیمت این فلز زرد طی 12 ماه آینده در مسیر صعودی قرار خواهد داشت. به نقل از سی ان بی سی، فرانک هولمز تحلیلگر برجسته اقتصادی در سخنانی تاکید کرد: به نظر من قیمت جهانی طلا تا 12 ماه آینده با رشد 20 درصدی روبه رو خواهد شد. وی معتقد است افزایش قیمت طلا در 12 ماه آینده تنها به خاطر رویدادهای سیاسی، افزایش نرخ بهره یا ضعف اقتصاد جهانی نخواهد بود، بلکه عامل اصلی رشد قیمت جهانی طلا در ماه های آتی، رشد فزاینده تقاضا در بازارهای چین و هند خواهد بود. این دو کشور در مجموع 40 درصد حمعیت جهان را در اختیار دارند و تقاضای فیزیکی آنها می تواند عامل تعیین کننده مهمی برای قیمت طلا به شمار رود.

احتمال بازگشت بهای نفت به روند صعودی

بانک‌های آمریکایی اعلام کردند که افت قیمت نفت در روزهای اخیر دوامی نخواهد داشت و قیمت این کالا به‌ زودی افزایش می‌یابد. به نقل از بلومبرگ، کارشناسان بانک‌های آمریکایی سیتی گروپ و گلدمن ساکس اعلام کردند که افت قیمت نفت به پایین ترین حد پنج ماه اخیر، تنها ناشی از دلایل فنی معاملاتی است و عرضه نفت همچنان رو به کاهش دارد. اد مورس رئیس پژوهش کالا در بانک آمریکایی سیتیگروپ، گفت: بازار نفت از نظر بنیادین، واقعا رو به کاهش عرضه حرکت می کند؛ هیچ گاه نمی توان گفت که قیمت نفت از مرزی مشخص پایین تر نمی رود، اما گمان می کنم که اکنون فرصتی عالی برای آغاز خرید نفت (در بازارهای مالی) است. بانک آمریکایی گلدمن ساکس نیز اعلام کرد: روند کاهش سطح ذخیره سازی سوخت در ماه آوریل امسال نیز ادامه یافته است و در صورت تمدید توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک پس از ماه ژوئن امسال، این روند شتاب خواهد گرفت. این بانک همچنین عنوان کرد: دورنمای گسترده تر تقاضای نفت نیز تا به اینجا، همچنان امیدوار کننده است. افزون بر این، مورس اعلام کرد: افت هشت درصدی قیمت نفت در هفته گذشته، تنها ناشی از دلایل فنی معاملاتی بوده و گفت: هیچ مشکل بنیادینی وجود ندارد و چیزی در بازار نفت عوض نشده است.

افزایش آماری خرید طلا در ایران

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت وگو با ایبِنا، با اشاره به آمارهای منتشره درباره وضعیت بازار طلا در ایران که توسط شورای جهانی طلا منتشر شده است، گفت:‌ گرچه از لحاظ آماری خرید طلا در ایران بالا رفته است؛ اما از نظر وزنی هیچ گونه افزایشی در میزان خرید طلا در داخل کشور مشاهده نمی‌شود. محمد کشتی‌آرای با اشاره به افزایش قیمت ارز که عامل تاثیرگذاری بر روی وضعیت بازار طلا و همچنین خرید و فروش و قیمت آن است، عنوان کرد:‌ نرخ ارز دلار سال گذشته از ۳۴۰۰ تومان به ۳۸۰۰ تومان رسیده است که رشد ۱۰ درصدی را از نظر قیمتی نشان می‌دهد، این امر بر بازار طلا تاثیرگذار است. وی آمارها و اطلاعات منتشر شده در گزارش مذکور را چندان منطقی ندانست و تصریح کرد: در حال حاضر هم وضعیت داد و ستدها در بازار سکه و طلا با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان رو به کاهش است و البته نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چندان اثری بر بازار سکه و طلا نداشته است.

امسال قیمت مسکن افزایش ناگهانی نخواهد داشت

معاون وزیر راه وشهرسازی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که قیمت مسکن ۵.۶ درصد در سال گذشته افزایش یافته است، گفت: حقیقت آن است که در طی ۴ سال گذشته قیمت مسکن ۱0.۶ درصد افزایش یافته است. حامد مظاهریان در ادامه افزود: در طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ شاهد رشد ۶ برابر‌ی قیمت مسکن بوده ایم. وی با بیان اینکه متوسط قیمت هر متر مربع در تهران ۵۶۰ هزار تومان بوده که این قیمت درسال ۹۲ به ۳ میلیون ۹۵۰ هزار تومان رسید، افزود: درسال ۹۶ متوسط قیمت مسکن در تهران به ۴ میلیون ۳۷۰ هزار تومان رسید. مظاهریان اظهار داشت: این افزایش قیمت حاکی از آن است که شیب تند افزایش قیمت مسکن در طی ۴ سال گذشته حدود ۱۰ درصد برابر با نرخ تورم باقی مانده است. وی در پایان یادآور شد: پیش بینی می‌شود قیمت مسکن در امسال نیز برابر با نرخ تورم بوده و شاهد افزایش ناگهانی قیمت‌ها نباشیم.

خرید رنو صفر کیلومتر چقدر سرمایه نیاز دارد

برای خرید رنو کولئوس در بازار باید ۲۲۵ میلیون تومان هزینه کرد و این درحالی است که این خودرو در نمایندگی با قیمت حدود ۱۹۹ میلیون تومان فروخته می‌شود. در این میان برای خرید یکی از محصولات صفرکیلومتر رنو در بازار باید از حدود قیمت ۴۰ میلیون تومان تا بیش از ۲۲۵ میلیون تومان هزینه کرد. به نقل از میزان، بنا بر بررسی‌های صورت گرفته قیمت انواع محصولات رنو در بازار داخلی، کارخانه و نمایندگی به شرح جدول زیر است.

از «احتمال بازگشت قیمت نفت به روند صعودی» تا «دومینوی تعطیلی به کارخانه کاشی رسید»

تورم قیمت نهاده‌های ساختمانی به ۹ درصد رسید

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران فصل زمستان ۹۵ را اعلام  کرد. بر این اساس، شاخص کل قیمت نهادهای های ساختمان های مسکونی شهر تهران بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰، در فصل زمستان ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۱.۶۲ بوده که نسبت به فصل قبل ۰.۹۷ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹.۰۶ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل زمستان سال ۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۶.۵۹ درصد بوده که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به پاییز ۹۵ ۴.۴۸ درصد افزایش داشته است.

نرخ جدید مرغ و انواع مشتقات آن اعلام شد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی  در گفت وگو با مهر با اشاره به روند کاهشی قیمت مرغ در بازار اظهار داشت: روز یکشنبه، قیمت این کالا نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافته و به۶۳۵۰تومان  رسیده است. مهدی یوسف خانی اضافه کرد: همچنین قیمت مرغ  زنده ۴۲۰۰تومان، فروش درب کشتارگاه  ۵۶۰۰تومان، تحویل درب واحدهای صنفی ۵۷۵۰ تومان و خرده فروشی واحدهای صنفی ۶۳۵۰تومان است. وی افزود: قیمت هرکیلوگرم ران مرغ با کمر نیز ۵۳۵۰تومان، ران مرغ بی کمر ۶۳۵۰تومان، سینه بدون کتف ۱۱۰۰۰تومان، سینه با کتف ۱۲۰۰۰تومان و فیله مرغ ۱۵۰۰۰تومان است.   

دومینوی تعطیلی به کارخانه کاشی رسید!

کارخانه کاشی "جم" هم به لیست بلند بالای کارخانه های تعطیل شده پیوست. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کارخانه کاشی جم بروجرد که یکی از برندهای معروف تولیدکننده کاشی بوده و روزگاری نه چندان دور محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کرد، متأسفانه اکنون خط تولید این کارخانه کاملاً تعطیل شده و ۲۳۰ کارگر بیکار شدند. عدم همکاری بانک‌ها، نبود سرمایه در گردش، از مهم‌ترین مشکلات این کارخانه بوده و بسیاری از فعالان حوزه کاشی و سرامیک هم بر این باورند که رکود بازار مسکن تأثیر مستقیمی بر ایجاد رکود بر این بازار شده است. عضو انجمن کاشی و سرامیک با تأیید خبر تعطیلی جم  اظهار داشت: کارخانه جم چند ماه است که تعطیل شده و کارگرانش هم بیکار شده اند. عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز هم در این خصوص با تأیید خبر تعطیلی این کارخانه اشاره کرد: تا کنون اتفاقی برای راه اندازی مجدد کارخانه کاشی جم نیافتاده است. در این رابطه مصطفی گودرزی رئیس اتحادیه کاشی ساز و کاشی فروش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: در ارتباط با تعطیلی این کارخانه و از این دست موارد تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری مصاحبه و یا پاسخی نخواهم داد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر