بازدید 20626
4 چهره و تحلیل‌گر سیاسی ارزیابی خود را از مناظره‌های انتخاباتی گفتند؛

از احساس خطر روحانی تا متوسل شدن به حربه احمدی‌نژادی

دکتر رضایی تصریح کرد: آقای میرسلیم هم از کنار دروازه اصولگرایان باشوت بلند خود، گلی به دروازه‌بان اصلاح طلبان زد. آقای هاشمی طبا چهره چپ ارزشی دهه اول انقلاب را در ذهن‌ها زنده کرد؛ چهره ای که درجبهه اصلاح طلبان ضعیف مي نمود. در هر حال آقای روحانی خطر را احساس کرده بود.
کد خبر: ۶۹۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ 10 May 2017

مساله اخلاق و رعایت معیارهای نقد در جریان مناظره های انتخاباتی و همچنین اینکه کدام تیم از اصولگرایان و یا اصلاح طلبان در جریان دو مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری پیروز صحنه بوده اند و توانسته اند با اشاره به نقاط ضعف و طرح برنامه های خود برای رفع آن حریف را به چالش بکشند، از مهمترین موضوعاتی است که 4 تن از شخصیت ها و کارشناسان سیاسی آن را مورد اشاره قرار داده اند.

به گزارش «تابناک»، پس از انتشار سلسله گزارش های تحلیل مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری در حالی که کمتر از 10 روز به برگزاری این انتخابات در 29 اردیبهشت ماه فرصت باقی مانده است، نظرات چهره هایی نظیر «محسن رضایی»، «احمد توکلی»، «عباس سلیمی نمین» و «عباس عبدی» را در خصوص مناظره های انتخاباتی بررسی کرده ایم.

به نظر می رسد با داغ تر شدن تنور تبلیغات کاندیداها، انجام سفرها استانی، برگزاری نشست های دانشگاهی و مردمی رفته رفته به مراحل جدی تری که باعث تاثیرگذاری در نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری می شود، نزدیک می شویم. تا جایی که پس از برگزاری سومین مناظره انتخاباتی و طی آخرین هفته منتهی به انتخابات باید انتظار پیش بینی اولیه از نتایج انتخابات را هم کشید.

ارزيابي محسن رضايي از مناظره دوم؛ روحاني خطر را احساس كرده بود

دکتر محسن رضايي در پاسخ به سئوالی ارزیابی اش را از دومين مناظره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اینگونه بیان کرد: هماهنگی بین سه کاندیداي اصولگرایان وعدم هماهنگی بین کاندیداهای اصلاح طلبان مشهود بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نقطه جدید این مناظره، این بود که آقای روحانی از اعتدال به سوی اصلاح طلبی چپ که همیشه با آن مخالفت می کرد، متمايل شد .

وی با اشاره به كيفيت حضور آقايان رييسي و قاليباف در مناظره دوم اضافه كرد: " آقای رييسي نسبت به مناظره قبلی با صراحت و دقت بیشتری به نقد وضع موجود پرداخت. آقای قالیباف براساس راهبرد قبلی وارد پرونده های جدیدی شد وآقای جهانگیری نتوانست پاسخ قانع کننده‌ای به ایشان بدهد.

دکتر رضایی تصریح کرد: آقای میرسلیم هم از کنار دروازه اصولگرایان باشوت بلند خود، گلی به دروازه‌بان اصلاح طلبان زد. آقای هاشمی طبا چهره چپ ارزشی دهه اول انقلاب را در ذهن‌ها زنده کرد؛ چهره ای که درجبهه اصلاح طلبان ضعیف مي نمود. در هر حال آقای روحانی خطر را احساس کرده بود.

احمد توکلی: دولت بابت اهانت به نیمی از مردم عذرخواهی کند

نماینده سابق مردم در مجلس گفت: قابل پذیرش نیست؛ وزیر دولتی که می گوید اقتصاد مقاومتی را اجرا می‌کنم، رئیس شرکتی باشد که از خارج واردات می‌کند ؛ این حرف قالیباف منطقی بود.

«احمد توکلی» با بیان تحلیل خود از دومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نامزدها با آمادگی بیشتری در این مناظره شرکت کرده بودند، گاهی اوقات بدون توجه به سوالات مجری، بحث‌هایی را که آماده کرده بودند، مطرح می‌کردند. آقای روحانی در آخرین جمع‌بندی سخنان خود خطاب به کاندیداها گفت "شما به خدمات دولت هیچ اشاره‌ای نکردید" این ایراد وارد بود، ولی ایراد بزرگتر به خود وی برمی‌گشت.

وی با بیان اینکه جهانگیری در این مناظره اعلام کرد که انتخاب مردم بین‌ دو مسیر "راه" و "بیراهه" است در حالی که به جان هم انداختن مردم کار نادرستی است، افزود: این نگاه از "خودشیفتگی" دولتی است که خود را طرفدار آزادی و میدان دادن به رقیبان می‌داند. یعنی معتقدند تمام بدی‌ها اعم از محدودیت، انزوا، تنش و جنگ در شماست (رقباست) و همه شما "بیراهه" هستید و اگر ما برنده بشویم؛ آزادی، عزت، توسعه، راه حق و سلامت در پیش مردم است.

توکلی با ابزار تاسف نسبت به این‌ گونه دسته‌بندی‌ها خاطرنشان کرد: نیمی از مردم را متهم به طرفداری از بیراهه و جنگ می‌کنند، یعنی اگر هم جنگ شود تقصیر شما است که ما را انتخاب نکردید. در جهت مصالح ملی به آقای روحانی این موضوع را هشدار دادم، اما متاسفانه به شکل موهنی مسئله را تکرار می‌کنند. وجود این نگاه را اهانتی جدی از سوی دولت نسبت به خودم و همه کسانی که نمی‌خواهند به آنها رای بدهند، می‌دانم و معتقدم بابت این اهانت باید عذرخواهی کنند.

نماینده سابق مردم در مجلس با بیان اینکه استراتژی و راهبرد آقایان دولت‌گرا ترساندن مردم بود، تصریح کرد: با اتکا به دشمن فرضی و "دیوی" که ترسیم می‌کردند، می‌خواستند بگویند به ما رای بدهید و این مسئله را به شکل موهنی جلوه کردند که هر آزاده‌ای را متاسف کرد. جای تعجب است کسانی که خود را مدعی دفاع از آزادی می‌دانند اینگونه و بی‌رحمانه نسبت به مخالفین خود قضاوت می‌کنند.

رئیس دید‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به راهبرد دیگر جهانگیری در مناظره اخیر گفت: آقای جهانگیری با تکرار اینکه من اصلاح طلب هستم به دنبال احیا کردن و رسمیت بخشیدن به اصلاح طلبی است. نکته مثبتی که در اظهارات آقای جهانگیری وجود داشت این بود که عنوان کرد "من اگر رئیس جمهور شوم تلاشم این است که در سطوح بالا توافقاتی را ایجاد کنم که همه بتوانند در صحنه کشور مدیریت کنند."

وی با اشاره به ارزیابی عملکرد سایر نامزدها در مناظره افزود: عملکرد آقای میرسلیم در مناظره مثبت بود.خیلی دقیق حرف می‌زد و بهتر از مناظره اول درخشید. آقای رئیسی اسلامی‌تر صحبت کرد و آمادگی بیشتری نسبت به مناظره اول داشت.

توکلی با اشاره به اظهارات قالیباف درباره وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای قالیباف نمی خواست بگوید وزیر آموزش و پرورش مجرم است، حرفش این بود وزیری که متعلق به کابینه‌ای است که مدعی اجرای "اقتصاد مقاومتی" و "کمتر شدن واردات نسبت به صادرات" در دوران فعالیت خود است حق ندارد از طریق واردات کاسبی کند.

وی در همین زمینه گفت: در دهه 90 افشا شد وزیر مسکن کابینه "جان نیجر" رابطه نامشروعی با کسی که متاهل بوده داشته است. سر و صدای زیادی شد. خبرنگار بی. بی. سی از مردم می‌پرسید نظرتان در این مورد چیست و همه این اتفاق را تخطئه می‌کردند، بعد از این تخطئه کننده می‌پرسید مگر خودتان از این کارها نمی‌کنید که آنها در پاسخ می‌گفتند ما که وزیر کابینه‌ای نیستم که قول داده‌ایم از ارزش های خانواده دفاع کند.

نماینده سابق مردم در مجلس در ادامه گفت: قابل پذیرش نیست؛ وزیر دولتی که می‌گوید اقتصاد مقاومتی را اجرا می‌کنم و در خدمت مردم هستم، رئیس شرکتی باشد که از خارج کالا وارد می‌کند. دختر مظلومش هم که رئیس شرکت است پول نداشته و برای خودش کار درست کرده است، این حرف آقای قالیباف منطقی و درست بود.

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه فارغ از نتیجه انتخابات تیم اصلاحات بازنده این میدان شد، گفت: تیم اصلاحات ضد بهترین و مهم‌ترین ادعای خود عمل کرد. مسئله، رای آوردن نیست. یک مسلمان سیاستمدار مدعی اسلام و اصلاحات در وهله اول باید به حرف‌ها و تعهداتی که می‌دهد، وفادار باشد. عنصر اصلی، تعهدات اصلاحات حفظ آزادی است. آزادی رقیب نه آزادی رفیق. این‌ها رقبای خود را جامع جمیع رذائل و خود را جامع جمیع فضائل می‌دانند و کسی که این‌گونه نگاه کند بازنده است.

سلیمی‌نمین: دولت برای رأی‌آوری به حربه احمدی‌نژاد متوسل شد

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در تحلیل خود از برخی اظهارات در دومین مناظره کاندیدای انتخابات ریاست جمهور دوازدهم، گفت: تصور آقایان این بود که بحث سیاست خارجی نقطه قوت این دولت است، ولی دیدیم که درست تبدیل به نقطه ضعفش تبدیل شد.

«عباس سلیمی نمین » تحلیلگر سیاسی اصولگرا با بیان این که دولت بر خلاف چیزی که عنوان می‌کند دولتی نیست که به خاطر خطاهایش از ملت ایران عذرخواهی بکند، بلکه با شیوه بسیار تند و غیر مودبانه با منتقدین برخورد می‌کند، به واردات یک محموله پوشاک توسط دختر وزیر آموزش و پرورش دولت فعلی اشاره و بیان کرد: واردات کالای خارجی آن هم در حوزه‌ای که می‌تواند نقطه قوت اقتصاد ما یعنی توانمندی ما در عرصه تولید پوشاک محسوب شود، کاری اشتباه است.

وی افزود: وقتی وزیر یک دولت به زیان تولیدکنندگان داخلی عمل و به نفع تولیدکنندگان خارجی کار می‌کند، هر دولتی بود عذرخواهی می‌کرد، اما آقای روحانی نه تنها در معرض ملت ایران عذرخواهی نکرد، بلکه منتقد در این عرصه را به بداخلاقی و عدم رعایت اخلاق متهم ساخت.

سلیمی نمین با بیان این که امروز با جریانی مواجه هستیم که تمامیت‌ها و انحصارگرا است، تصریح کرد: آقایان دولت فعلی برای انحصارگرایی دقیقاً کار دولت آقای احمدی‌نژاد را انجام دادند و به شیوه ایشان متوسل شدند، که اگر رقبای ما رای بیاورند، در جامعه ایران فاجعه و جنگ اتفاق خواهد افتاد و اگر ما پیروز انتخابات بشویم ایران بهشت خواهد بود. این نشان از تمامیت‌خواهی دولتمردان فعلی دارد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این که رقبای آقای روحانی برخی نقاط قوت دولت را پذیرفته‌اند، گفت: متاسفانه شاهد بودیم که آقای روحانی و جهانگیری حتی حاضر نشدند یک قوت در شهرداری تهران را به رسمیت بشناسند و تمام قوت‌هایی که آقای قالیباف در طی این مدت چه در زمینه مترو و چه در زمینه پل‌سازی و بزرگراه‌سازی داشته‌اند را نپذیرفتند.

وی با بیان این که در مناظره دوم، دولت مستقر کاملا زیر سوال رفت، تصریح کرد: تصور آقایان این بود که بحث سیاست خارجی نقطه قوت این دولت است، ولی دیدیم که درست تبدیل به نقطه ضعفش شد و دولت را کاملاً در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

سلیمی نمین با بیان این که برخی آقایان از روی متن سخنان خود را ایراد می‌کردند و به موضوع مناظره کاری نداشتند، تاکید کرد: این مسئله نشان دهنده آن است که دولتمردان با سوالات صدا و سیما و منتقدین دولت کاری نداشتند و این متن‌ها هم فقط می‌خواست یک فضای دو قطبی را ترسیم بکند که به نظر من جامعه به هیچ عنوان این دوقطبی دروغین را نمی‌پذیرد.

وی با بیان این که دولت در مناظره دوم به شیوه‌های غیر اخلاقی متوسل شد، گفت: بسیاری از نسبت‌هایی که امشب به منتقدین دولت داده شد هیچ ربطی به آنها نداشت، به عنوان مثال حمله به خودرو حامل علی مطهری را به آقای قالیباف نسبت داده شد، در حالی که هیچ ربطی به ایشان نداشت و این نسبت بدون سند به آقای قالیباف داده شد.

سلیمی نمین با اشاره به بحث آزادی هنرمندان که توسط دولتمردان مطرح شد تصریح کرد: این مسئله جنبه عوام فریبی دارد، در همین دولت شاهد آن بودیم که از اکران فیلمی جلوگیری شد. اما برخی آقایان می‌گویند که ما دست هنرمندان را باز می‌گذاریم و منعی برای آنها ایجاد نمی‌کنیم. دولتمردان دستاورد برخی هنرمندان را به خود نسبت دادند. در مناظره به جایزه اسکار آقای فرهادی اشاره شد که باید گفت آقای فرهادی در دولت گذشته نیز اسکار گرفته و این خلاف واقع است که دولت این دستاورد آقای فرهادی را به عنوان ابزار سیاسی خود استفاده کند.

عباس عبدی: روحانی و جهانگیری پاسخی به قالیباف ندهند!

یک تحلیل‌گر اصلاح‌طلب معتقد است که سید مصطفی هاشمی طبا بهترین عملکرد را در مناظره دوم از خود به جای گذاشته است.

عباس عبدی پس از مناظره دوم کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در گفت‌وگوی مکتوب نظر خود راجع به این مناظره را اعلام کرد.

عبدی معتقد است: مناظره بیش از این که جای ارایه دیدگاه ها تلقی شود برای تخریب استفاده شد و بعید است که چنین چیزی مطلوب مردم باشد؛ البته تخریب و نقد طرف مقابل هم جزیی از مناظره است، ولی از ابتدا معلوم بود که برای این کار آمده‌اند.

وی ادامه داد: برخی از پاسخ ها کلی بود و ربطی به سوال ها نداشت. جامعه در پایان کمتر متوجه شد که چه برنامه ای دارند. در مجموع این مساله به دلیل ضعف ساختار این مناظره و و جانبداری تاریخی صدا و سیما بود که نمی‌تواند برنامه پویایی را شکل دهد. به نظرم استقبال از مناظره بعدی کمتر خواهد شد؛ این مناظره برخی افراد را نسبت به آینده ناامید می‌کند، آقای قالیباف باید در نگاه خود تغییر دهد آقای روحانی و جهانگیری یک‌بار برای همیشه از شنیدن و پاسخ دادن به مطالب او صرف‌نظر کنند.

این تحلیل‌گر اصلاح‌طلب تاکید کرد: بهتر از همه هاشمی‌طبا بود که توانست ایده‌های ایجابی‌تری بیان کند البته آقای جهانگیری هم سعی کرد امید به آینده را زنده کند، ولی به نظرم هنوز مانده تا مردم را به آینده امیدوار کرد. ادعاهای آقای رییسی و قالیباف هم بیشتر نوعی ادعای بلادلیل است. آقای رییسی سعی کرد کمی وارد میدان شود و از حاشیه بیرون آید تا حدی این کار را کرد ولی نکته ایجابی نداشت. اظهارات و جملات این همانی وی کمکی به مردم و فهم مسائل نمی‌کند. در ابتدا گفت اگر درست عمل کند آثار مثبتی دارد و اگر درست عمل نکند آثار منفی دارد!! آخر این جمله چه چیزی دارد؟ آقای میرسلیم هم خواست وارد میدان شود که شد، ولی چون جدی نگرفته بودند کسی جواب او را نداد. به نظرم مناظره در نهایت 4 به 2 به نفع روحانی و جهانگیری بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۶
انتشار یافته: ۱۲
امیدوارم از روز 30 اردیبهشت دیگه سکوت کنید تا سطح خردتون بیش از این معلوم نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
عالیییییییی
خیلی جانبداری می کنی تابناک جان! رفتی از سه نفر که متعلق به یک جناح و قماش هستند نظرخواهی کردی
اینهمه به رییس جمهور که مثلا شخص دوم مملکت هست حمله و توهین میکنید. اما با کمک خدا از 30 اردیبهشت باید مصرف قرصها ضد افسردگیتان را افزایش بدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
احمدی نژاد رو یادته وقتی رئیس جمهور بود؟!! الان به چهارتا حرف حساب میگی توهین؟؟!!
اينجا تابناكه يا رجانيوز؟
نه په می رفت از جناح کاسبان و جیره خواران بیخودی الدوله استعلام میگرفت
زنده باد حقیقت. عذالت . مرده باد دروغ
تابناک تو چقدر میفهمی....حال کردم.
خيلي جالبه:رييسي و قاليباف طوري دولت رو نقد ميكنن كه انگار تازه وارد ايران شدن. عزيزان همتون در بروز اين مشكلات مسؤليد.فكر ميكنيد شما بياد خيلي بهتر ميشه يا اينكه اين مسایل پبش نمياد؟
تابناک به مرور متوجه خواهی شد چه اشتباهی کرده ای .
در 29 اردیبهشت به شما نشان خواهیم داد کی ترسیده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها