بازدید 1667

آشفته بازار گوشت در آستانه ماه رمضان

در حالی‌که کمتر از ۲۰روز به آغاز ماه رمضان باقی مانده، وعده‌های مسئولان دولتی درباره بازار گوشت محقق نشده ونرخ این کالا هر روز گران‌تر می‌شود؛گوشت گوسفندی در۴سال گذشته ۶۴درصد گران شده است.
کد خبر: ۶۹۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 10 May 2017
در حالی‌که کمتر از ۲۰روز به آغاز ماه رمضان باقی مانده، وعده‌های مسئولان دولتی درباره بازار گوشت محقق نشده ونرخ این کالا هر روز گران‌تر می‌شود؛گوشت گوسفندی در۴سال گذشته ۶۴درصد گران شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آرامش بازار گوشت بعد از ایام عید دوام چندانی نیاورد و قیمت این کالا  در اوایل اردیبهشت‌ماه جاری مجددا به سوی ۴۰ هزار تومان خیز برداشت؛ این در حالی است که کمتر از ۲۰ روز به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده و تنظیم بازار  گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای اصلی سبد مصرفی مردم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ علی‌رغم وعده‌هایی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دادند طی روزهای اخیر نرخ گوشت گوسفندی ۴۰ هزار تومان را هم رد کرده است.

در همین راستا حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه‌های این وزارت‌خانه برای تنظیم بازار گوشت قرمز در ماه مبارک رمضان  بیان اینکه تامین گوشت نیز از دو طریق گوشت منجمد و گوشت گرم انجام می شود، افزود: حدود ۱۵ هزار تن گوشت منجمد بخش خصوصی درحال حاضر در بازار وجود دارد، ضمن اینکه شرکت پشتیبانی امور دام نیز نزدیک به ۳ هزار تن گوشت منجمد آماده عرضه به بازار دارد.

رکنی تصریح کرد: علاوه بر این گوشت گرم نیز به طور مستمر و روزانه به بازار عرضه می شود.

برخی کارشناسان شرایط خوب علوفه‌ای صحراها و خودداری دامداران از عرضه دام‌هایشان به بازار را از جمله دلایل کمبود دام در بازار و گرانی گوشت عنوان می‌کنند، برخی دیگر معتقدند حضور دلالان در بازار این کالا موجب ایجاد این آشفته بازار شده با این حال مهم‌تر از دلایل گرانی گوشت، عملکرد بسیار ضعیف دولت در تنظیم بازار این کالا است که مردم را در خرید یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی‌شان با مشکل روبرو ساخته و باعث شده حضور  این ماده پروتئینی روز به روز در سبد مصرف خانوار کمرنگ‌تر شده و از سفره برخی از طبقات ضعیف جامعه حذف گردد.

از سوی دیگر  نگاهی به نوسانات قیمت گوشت در ۴ سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت این کالا از خرداد ۹۲ تا اردیبهشت ماه امسال  ۶۴ درصد افزایش داشته است؛ جدول و نمودار زیر روند تغییرات قیمتی گوشت طی ۴ سال گذشته را نشان می‌دهد؛

   ماه/ سال قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان(تومان)
 خردادماه ۱۳۹۲ حدود ۲۵ هزار تومان 
آذرماه۱۳۹۲حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان 
آذر  ماه ۱۳۹۳۲۷ هزار تومان 
بهمن ماه ۱۳۹۳۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان 
شهریور ماه ۱۳۹۴ ۲۹ هزار تومان 
دی ماه ۱۳۹۴ ۳۲ هزار تومان 
شهریور ماه ۱۳۹۵۳۶ هزار تومان 
دی ماه ۱۳۹۵۳۹ هزار تومان 
فروردین ماه ۱۳۹۶۳۸ هزارتومان 
اردیبهشت ماه ۱۳۹۶۴۱ هزار تومان 

آشفته بازار گوشت در آستانه ماه رمضان


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر