بازدید 152307

«نفقه فرزندان» تا چه زمانی باید پرداخت شود؟

بنا بر ماده 1190 قانون مدنی، نفقه اولاد به عهده پدر است و در صورت فوت پدر یا عدم توانایی او در پرداخت مخارج زندگی فرزندش، این تکلیف به عهده پدر بزرگ و جد یا دیگر اجداد پدری است.
کد خبر: ۶۹۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 11 May 2017
بر اساس ماده ۱۱۹۰ قانون مدنی، نفقه اولاد به عهده پدر است. چه این که پدر حضانت را به عهده داشته باشد یا اینکه حضانت بر عهده مادر یا شخص دیگری باشد، پرداخت نفقه فرزند که به طور عمده شامل مسکن، لباس، خوراک و نیازهای درمانی است، به عهده پدر است که در صورت خودداری از پرداخت (با وجود داشتن استطاعت مالی) طبق ماده ۶۴۲ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، جرم بوده و در صورت شکایت ذی‌نفع، دادگاه او را به حبس از ۳ ماه و یک روز تا ۵ ماه محکوم می‌کند.
 
به گزارش «تابناک»؛ در صورت فوت پدر یا ناتوانی او در پرداخت مخارج زندگی فرزندش، این تکلیف به عهده پدر بزرگ و جد یا دیگر اجداد پدری است.
 
در صورت نبودن پدر و اجداد پدری یا عدم توانایی آن‌ها به پرداخت مخارج زندگی فرزند، تکلیف پرداخت نفقه به عهده مادر قرار می‌گیرد. هرگاه مادر هم فوت کند یا قادر به پرداخت مخارج مذکور برای فرزندش نباشد، این تکلیف به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری فرزند قرار می‌گیرد.
 
پرداخت نفقه فرزند فقط تا رسیدن به سن رشد نیست، بلکه پس از آن هم طبق ماده ۱۱۹۷ قانون مدنی، اگر فرزند منبع مالی نداشت و نتوانست معیشت خود را فراهم کند، پدر و نیز دیگر اشخاص یاد شده (در صورت داشتن توانایی مالی) ملزم به تأمین مخارج فرزند کبیر هستند.
 
بر اساس ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی با تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای نزدیکان طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، بگیرد.
 
اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار، مشهور بودن به فساد اخلاقی و فحشا، ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی، سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق و تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف از مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است.
 
به این ترتیب، پدری که کودک را پس از ۷ سالگی مورد حضانت خود قرار می‌دهد، در صورتی که خلاف مصالح کودک رفتار کند، دادگاه پس از اثبات این ادعا، حضانت را از پدر سلب خواهد کرد و فرزند را به مادر خواهد داد. مگر آنکه مادر نیز صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد. به عنوان مثال، کودک را در مشاغل ضد اخلاقی نظیر قاچاق، تکدی‌گری، فساد و فحشا وارد کند.
 
در شرع و قانون سن معینى براى نفقه فرزندان در نظر گرفته نشده و عرفاً مادام که اولاد داراى شغل و درآمد مشخص نباشند، پدر نسبت به پرداخت نفقه مسئولیت دارد.
 
باید توجه داشت، در مورد کارمندان دولت شاهد آن هستیم تا زمانى که دختر، همسر انتخاب نکرده و یا پسر مشغول تحصیل باشد به کارمند حق اولاد پرداخت مى‌شود.
 
یکی از وظایف والدین این است که از فرزندان خود نگهداری کنند و قانونگذار حضانت و نگهداری از فرزند را هم حق و هم تکلیف والدین دانسته است. طبیعی است، نگهداری از فرزندان مستلزم خرج کردن و هزینه کردن آنهاست.
 
پسران تا هجده سالگی و تا زمانی که در خانه پدر خود تحصیل می‌کنند، حتی در صورت جدا نشدن پدر و مادر از هم می‌توانند دادخواست نفقه فرزند ارائه کنند؛ اما پس از هجده سالگی و با اتمام تحصیل دیگر پدر وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه او نخواهد داشت.
 
نکته جالب توجه در قانون این است که دختران تا زمان ازدواج می‌توانند تقاضای نفقه گذشته داشته باشند، ولی اگر دختری ازدواج کند و پس از آن طلاق بگیرد دادگاه دیگر به شکایت او برای نفقه گذشته رأی مثبتی نمی‌دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۲۱
با بیان بعضی مسایل قانونی تیشه به بنیاد خانواده ها زده اید
مثل همین مهریه یا نفقه و امثالهم
این دقیقا مصداق چاقو به دست بچه دادن است
کدام پدر و مادر حاضرند که به بچه هایشان سختی بدهند
حالا اگر یک پدر بر اثر مشکلات اقتصادی مدتی بیکار شد باید به خاطر اینکه همسر و فرزندش کمتر خرج نکنند به زندان برود
کجای دین ما و یا کجای انسانیت این حرف را میزند
همسر من مهریه اش را گذاشت به اجرا برای نفقه هم اقدام کرد الان که با زحمت فراوان و قرض و وام پرداخت کرده ام میگوید با هم زندگی کنیم!! با کدام عشق و علاقه با کدام مهر و محبت ؟؟ اگر جدا هم شوم فرزندانم باید پدر یا مادر نداشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
"کدام پدر و مادر حاضرند که به بچه هایشان سختی بدهند "
شما ندیدی دلیل نمیشه کس دیگه ای ندیده باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
سلام اشکال کار در این است که جنابعالی و امثال شما از اول که قصد ازدواج کردید به دادن مهریه در قبال بهره برداری جنسی از همسر توجه و یا اعتقاد کامل نداشتید و حالا که همسر شما مهریه خودش را گرفته میگویید که دیگر عشق و علاقه های بین شما نسیت یعنی شما میخواهید همه چیز حتی عشق و علاقه را هم مجانی به دست بیاورید؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
اگه جدا نشی خیلی تعطیلی
ناشناس
| Australia |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
زنها امروز فقط به فکر پول هستند
ناشناس7:47 که می فرمایید اطلاع از مسائل قانونی خطرناکه و توضیح در مورد نفقه چاقو دادن دست بچه است ، به این هم فکر کنید که چطور بچه ای تربیت کردید که نگرانید بخاطر نفقه شما رو بندازه زندان .
بد نیست بجای همیشه طلبکار بقیه بودن و متهم کردنشون ، یه نگاه هم به خودمون و عملکردمون بندازیم
یکی از دلایل شوهر نکردن زنان بیوه ومطلقهای ساختگی وشوهرنکردن بعضی از دختران بخاطر قانون اشتباه استفاده از مستمری پدر پس آز فوت میباشد
عجب
این چه جور قانون عجیب و غیر منطقیه که نقش دولت و سیستم تامین اجتماعی تو اون صفر درصده.
توجه کنید: اگر پدر در دسترس نبود نفقه بعهده پدر بزرگ و یا سایر اجداد میباشد.تیر رو به جایی میزنن که خودشون هم میدونن به هدف نمیخوره.گیرم نفقه پرداخت شد.تربیت و تحصیل کجای این معادله دیده شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
بابارجان برو نگاهی به رساله های عملیه بنداز.
این چه جور قانون عجیب و غیر منطقیه که نقش دولت و سیستم تامین اجتماعی تو اون صفر درصده.
توجه کنید: اگر پدر در دسترس نبود نفقه بعهده پدر بزرگ و یا سایر اجداد میباشد.تیر رو به جایی میزنن که خودشون هم میدونن به هدف نمیخوره.گیرم نفقه پرداخت شد.تربیت و تحصیل کجای این معادله دیده شده؟
قابل توجه نویسنده محترم! در مورد جرم ترک انفاق باید به ماده 53 قانون حمایت خانواده جدید استناد شود و با توجه به ماده 57 همین قانون، ماده ۶۴۲ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی منسوخ است.
اگر دولتها بجای پرداخت یارانه که تن پروی ،وفساد همراه دارد ( در اقشار حاشیه نشینی ،وروستاهای محروم ،وشهرهای کوچک ) پژوهشی انجام گیرد مشخص میشود که بیش از هفتاد در صد یارانه بگیران ،در سیستم ناهنجاری اجتماعی زندگی میکنند
قانون چاقو یا قمه نیست بلکه اجرای صحیحش باعث آرامش و امنیته.
همانطور که دوست عزیز ما بیان نمودند جرم ترک انفاق در ماده 53 قانون حمایت از خانواده جرم انگاری شده و ماده قانون تعزیرات حدود 5 ساله نسخ صریح شده.
قابل توجه نویسنده
به جز نفقه گذشته زوجه دعوی سایر اقارب در خصوص نفقه گذشته مسموع نیست و صرفا نسبت به نفقه آتی می توانند دادخواست بدهند در حالیکه در این مطلب عنوان شده دختران تا زمان ازدواج می‌توانند تقاضای نفقه گذشته داشته باشند، ولی اگر دختری ازدواج کند و پس از آن طلاق بگیرد دادگاه دیگر به شکایت او برای نفقه گذشته رأی مثبتی نمی‌دهد.
که این مطلب کاملا غلط است
دولت این وسط چکاره است
قوانين درمواردي باهم هم خواني ندارند
آيا دانستن اين مسايل قانونی باعث بهتر شدن زندگی ماشده است؟؟؟
اولا بنظر من مسئله مهریه به این موضوع ارتباطی نداره مهریه حق یک خانم هست شمایی که از خودت نمیبینی بپردازی حق و حقوق کسی رو پس بنشین سرجات و آمار طلاق و معضلات اجتماعی رو بالا نبر و فرزندانی به مراتب با سطح تربیتی پایین‌تر از خودت به این دنیا وارد نکن
دوما اینکه پرداخت نفقه وظیفه مرد هست که بنابر امیال و خودخواهی خودش بچه ای رو وارد دنیا میکنه و اکثرا ازپرداخت امتناع ورزیده یا بارمنت و فشار عصبی به فرزند وارد می‌کنند که نفقه هم بسیار احمقانه و ناچیز هست و خنده اوره که هزینه یک جفت کفش با یک ماه فرزند بالغ برابری می‌کند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان