بازدید 6067
پیمانه اقتصادی؛

از «جای گرفتن شاخص کل بورس در کانال ۸۰ هزار واحد» تا «ریسکی که اقتصاد آسیا را تهدید می‌کند»

این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص کل بورس در کانال جدید، افت قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، تشدید روند صعودی اوراق، افزایش نسبی قیمت طلا، افزایش دوباره قیمت نفت، پیشروی چراغ خاموش روس‌ها در بازار نفت هند، کاهش ارزش دلار در بازار جهانی و الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹ 11 May 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص کل بورس در کانال جدید، افت قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، تشدید روند صعودی اوراق، افزایش نسبی قیمت طلا، افزایش دوباره قیمت نفت، پیشروی چراغ خاموش روس‌ها در بازار نفت هند، کاهش ارزش دلار در بازار جهانی و الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت را در بر دارد.


شاخص کل بورس بالاخره در کانال ۸۰ هزار واحد جای گرفت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 268 واحدی به رقم 80 هزار و 127 واحد دست یافت. پیش از این، شاخص در چند روز گذشته توانسته بود کانال 80 هزار را فتح کند ولی در پایان روز، باز هم در کانال قبلی بود. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 92 واحدی عدد 27 هزار و 572 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 463  واحدی به رقم  87 هزار و 627  واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 202 واحدی به رقم  55 هزار و 724 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 503  واحدی عدد  176 هزار و 904  واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر محسوسی به 924  واحد رسید.

افت بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد ارز، روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افت سه ریال به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 484 فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 137 ریال به رقم 41 هزار و 143 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 327 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 1 ریال ارزان تر بود.

تشدید روند صعودی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با رشد 9/ 0 درصدی همراه شدند. روز گذشته با چشم‌انداز رشد تقاضا «تسه»ها تا سطح 78 هزار تومان نیز معامله شدند؛ اما قیمت پایانی «تسه»های جدیدتر (میانگین قیمت) در بازه 75 هزار تومانی نوسان داشتند. چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل تابستان، فصل رونق مسکن، در کنار تصویب افزایش سقف وام در جلسه پیشین شورای پول و اعتبار و افزایش قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از اوراق است. به گزارش دنیای اقتصاد، در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار، افزایش سقف وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان تصویب شد. علاوه بر این، ارائه وام به میزان 10 میلیون تومان به‌صورت انفرادی و 20 میلیون تومان به زوج‌ها نیز تصویب شد. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در نرخ سود کنونی، (7/ 21 درصد) مانع از رشد پرشتاب تقاضا است.

افزایش نسبی قیمت طلا پس از افت شدید روز سه شنبه

پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در برکنار کردن جیمز کومی رئیس اف بی آی، ارزش دلار با کاهش روبه رو شد و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت جهانی طلا داشت. بر اساس این گزارش افزایش قیمت طلا در شرایطی است که گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست ژوئن همچنان فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. این گزارش افزود: قیمت هر اونس طلا روز گذشته در بازارهای بین المللی با 0.1 درصد افزایش به بیش از 1221 دلار رسید. به نقل از سایت طلا، به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، نشست ماه آینده فدرال رزرو آمریکا می تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا داشته باشد. تازه ترین نظرسنجی موسسه سی ام ئی نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن به بیش از 90 درصد رسیده است. این نشست قرار است روزهای 13 و 14 ژوئن برگزار شود. با توجه به بهبود اوضاع بازار اشتغال و کاهش نرخ بیکاری آمریکا، گمانه زنی ها نسبت به افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن بیشتر شده است.

افزایش دوباره قیمت نفت

روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش یافت، و بیشترین علت آن انتشار اخباری مبنی بر تأکید روسیه و عربستان به تمدید توافق اوپک بود؛ اما با این حال، با افزایش تولید آمریکا و همچنین کاهش تقاضا برای نفت، امید سرمایه گذاران به توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا کم شده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۸.۹۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۶.۱۷ دلار صورت گرفت. 

این در حالی است که در روز سه شنبه هر دو قرارداد برنت و وست تگزاس اینترمدیت ۱.۲ درصد کاهش قیمت داشت، که دومین کاهش شدید قیمت از ۲۹ نوامبر می باشد؛ یعنی درست از همان روزی که اوپک برای کاهش تولید در نیمه اول سال توافق کرد.

پیشروی چراغ خاموش روس‌ها در بازار نفت هند

به گزارش بیزینس استاندارد، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون روسیه صادرات نفت منطقه اورال این کشور به هند را به شدت افزایش داده است. این افزایش در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای عضو اوپک در راستای اجرای توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی که روز 30 نوامبر سال گذشته امضا شد، صادرات نفت به هند را کاهش داده اند. آمارهای خطوط کشتیرانی و کارگزاران نفتی نشان می دهد در حالی که طی سال های گذشته صادرات نفت منطقه اورال روسیه به هند به سختی به 500 هزار تن در سال می رسید، از ابتدای سال جاری میلادی و همزمان با آغاز اجرای توافق کاهش عرضه نفت اوپکی ها، صادرات نفت اورال به هند از مرز یک میلیون تن گذشته است. بر همین اساس به نظر می رسد روسیه به صورت چراغ خاموش در حال تصرف سهم اوپکی‌ها از بازار نفت آسیاست.

ارزش دلار در بازار جهانی کاهش یافت

ارزش دلار در بازار معاملات جهانی ارز در روز چهارشنبه به دلیل اخراج ناگهانی «جیمز کامی» رئیس سازمان «اف بی آی» آمریکا توسط «دونالد ترامپ» با کاهش ارزش روبرو شد. این اقدام ترامپ موجب شوک در واشنگتن  و نیز ابهام سرمایه گذاران در مورد افزایش ریسک های احتمالی شده است. دموکرات های آمریکا، «ترامپ» را به داشتن اهداف سیاسی در اخراج رئیس «اف بی آی» متهم کرده اند. بلاتکلیفی سیاسی دولت آمریکا ارزش دلار را تحت الشعاع خود قرار داده است و کنگره آمریکا هم ممکن است قانون اصلاح مالیاتی وعده شده توسط «ترامپ»  را از دستور کار خارج کند که این موضوع می تواند اقتصاد ایالات متحده را با یک شوک بزرگ روبرو کند. به نقل از مهر، در معاملات صبح روز گذشته، بازارهای جهانی، شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر شش ارز اصلی جهان ۲ دهم درصد کاهش یافت و به ۹۹.۴۱۵ واحد رسید؛ ضمن اینکه یورو هم در برابر ین ژاپن یک دهم درصد کاهش ارزش را تجربه کرد. 

استفاده از کارت هوشمند سوخت الزامی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌های عرضه بنزین و گازوئیل را با تصویب کلیات و جزئیات طرح اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت الزامی کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه با اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب کردند عبارت « از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش حمل و نقل با استفاده از کارت هوشمند سوخت» جایگزین عبارت «از طریق عرضه بنزین و گازوئیل در بخش‌های حمل و نقل،‌ صنعت و کشاورزی با اولویت کارت هوشمند سوخت» می‌شود. بر اساس تبصره الحاق شده به این ماده دولت مجاز است به منظور ترغیب مصرف کننده به استفاده از کارت هوشمند سوخت مختص هر خودرو از سیاست‌های انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات استفاده کنند. از ۲۲۰ نماینده حاضر، ۱۲۱ نماینده با این مصوبه موافقت نمودند.

ریسکی که اقتصاد آسیا را تهدید می‌کند

صندوق بین المللی پول با هشدار نسبت به اینکه بخش هایی از آسیا با ریسک «پیری جمعیت قبل از ثروتمند شدن» روبروست، از اقتصادهای آسیایی خواست تا از تجربه ژاپن درس بگیرند و تا دیر نشده برای مقابله با روند سریع پیری جمعیت اقدام کنند. صندوق بین المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصادی خود برای منطقه آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد، آسیا در دهه های گذشته به میزان قابل توجهی از جمعیت بالای خود منتفع شده، اما افزایش تعداد سالمندان موجب ایجاد تاثیر منفی جمعیتی بر رشد اقتصادی کشورهای این منطقه خواهد شد. در این گزارش آمده است: «تطبیق شرایط با پیری جمعیت می تواند به طور ویژه برای آسیا چالش برانگیز باشد، زیرا مردمی که در بسیاری از مناطق آسیا با سطح درآمد سرانه نسبتا پایینی زندگی می کنند به سرعت در حال پیر شدن هستند... برخی کشورها در آسیا قبل از اینکه ثروتمند شوند دارند پیر می شوند.» این گزارش پیش بینی کرده که نرخ رشد جمعیت در آسیا تا سال 2050 میلادی به صفر برسد و سهم جمعیت در سن کار از کل جمعیت این منطقه که در حال حاضر در اوج خود قرار دارد، در دهه های آینده کاهش یابد. این گزارش حاکی است، سهم جمعیت 65 سال به بالا از کل جمعیت آسیا به سرعت افزایش خواهد یافت و تا سال 2050 به دو و نیم برابر بیشتر از سطح فعلی خواهد رسید. به نقل از تسنیم، خطر پیری جمعیت به ویژه برای ژاپن قابل توحه است که هم با پیری و هم کاهش جمعیت مواجه است. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، نیروی کار ژاپن در 2 دهه گذشته بیش از 7 درصد کاهش یافته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر