بازدید 22874

تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با ایران

دعوت از هفده کشور عربی برای حضور در عربستان و دیدار با رئیس جمهور آمریکا را باید تلاشی جهت همگرایی میان کشورهای عربی و آمریکا و همراه کردن آنان برای تشکیل «ناتوی عربی ـ آمریکایی» در راستای مقابله با ایران در خاورمیانه دانست.
کد خبر: ۶۹۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵ 11 May 2017
ملک سلمان، پادشاه عربستان از سران پانزده کشور عربی به علاوه ترکیه و پاکستان برای شرکت در یک نشست «عربیـ آمریکایی» همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به این کشور دعوت کرد؛ دعوتی که بیش از هر چیز، از تلاش برای ایجاد ائتلافی ضد ایرانی حکایت دارد.
 
به گزارش «تابناک»، اردن، عراق، الجزیره، نیجر، بحرین، امارات متحده عربی، مراکش و تونس از جمله کشورهای عربی هستند که برای آنها دعوتنامه فرستاده شده است.
 
پادشاه عربستان همچنین برای منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن نیز دعوتنامه ارسال کرده است.
 
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی تأیید کرد، از سران هفده کشور مسلمان برای دیدار با ترامپ در ریاض دعوت شده است. بر پایه برنامه‌ریزی اعلام شده، پادشاه عربستان 31 اردیبهشت میزبان ترامپ خواهد بود.
 
مجموعه دیدارهای ترامپ در عربستان به سه بخش نشست با ملک سلمان، نشست با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و نشست با سران کشورهای عربی و اسلامی تقسیم خواهد شد.
 
بنا بر گزارش ها و گفته های مقامات دو کشور، یکی از مهم ترین محورهای مذاکرات طرفین در سفر ترامپ به ریاض، مقابله با ایران در خاورمیانه است.
 
در همین خصوص در صد روزی که از روی کارآمدن ترامپ در آمریکا گذشته است، دیدارها و گفت‌وگوهای مختلفی بین مقامات دو کشور درخصوص مسائل منطقه‌ای از جمله بحران یمن، سوریه و همچنین موضوع ایران صورت گرفته که نشان می‌دهد، دو کشور از ذهنیت اختلاف‌زا در دوران اوباما عبور کرده‌اند و به نوعی تفاهم دوباره دست یافته‌اند؛ تفاهمی که با یادآوری شراکت راهبردی و پرداخت دلارهای نفتی عربستان به آمریکا ـ که پیشتر ترامپ آن را گوشزد کرده بود ـ صورت گرفته است.
 
این اقناع‌سازی و جلب نظر باعث شده تا رئیس‌ جمهوری‌خواه آمریکا، اولین سفر رسمی خارجی خود را به عربستان و با هدف مقابله با ایران اختصاص دهد. در همین زمینه، یک مقام کاخ سفید با اشاره به سفر ترامپ به عربستان، هدف از این سفر را مقابله با ایران عنوان کرده است.

این مقام کاخ سفید گفت: سفر دونالد ترامپ به فلسطین اشغالی، واتیکان و عربستان، از ریاض شروع خواهد شد و طی دیدار ترامپ با مقامات سعودی، نمایندگانی از کشورهای عربی خلیج‌فارس در این دیدارها شرکت خواهند کرد. زمینه‌سازی این سفر را پیشتر جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در سفر به ریاض با واکنش تند علیه تهران به خوبی آماده کرده بود. متیس پس از نشست با مسئولان ارشد سعودی در اظهاراتی ادعا کرده بود، در هر نقطه از منطقه که مشکلی در آن وجود دارد، ایران آنجاست.
 
تحلیلگران بر این باورند که تأکید محمد بن‌سلمان بر نقش ایران در منطقه و ذکر نفوذ تهران بر پایتخت‌های عربی نشان می‌دهد که سعودی‌ها همچنان امیدوارند، توجه مقامات واشنگتن را بر نقش در حال گسترش ایران در خاورمیانه متمرکز کنند.
 
در همین زمینه دعوت از هفده کشور عربی برای حضور در عربستان و دیدار با رئیس جمهور آمریکا را باید تلاشی جهت همگرایی میان کشورهای عربی و آمریکا و همراه کردن آنان برای تشکیل «ناتوی عربی ـ آمریکایی» در راستای مقابله با ایران در خاورمیانه دانست.
 
در این راستا، پروژه ایران‌هراسی از چند ماه پیش در دستور کار قرار گرفته و یکی از اهداف آن این است که برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات بتوانند نزدیکی به رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانی با آن را در پیش گیرند.
 
یکی از دلایل تندتر شدن لحن عربستان در مقابل ایران و حتی تهدید بی سابقه ایران از سوی بن سلمان نیز همین است. بن‌سلمان چند روز پیش در گفت وگویی با حمله به ایران گفته بود، تلاش می کنیم نبرد را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی بکشانیم؛ اظهاراتی که در یک سال و نیم اخیر از سوی مقامات عربستان سعودی در پیش گرفته شده و به زعم کارشناسان و ناظران، هدف از آن جلب توجهات آمریکا برای فشار بر ایران در منطقه به‌خصوص در آستانه سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به ریاض است.
 
به نظر می رسد، موضوع ناتوی عربی ـ که از چندی پیش تاکنون بحث آن مطرح بوده ـ با سفر ترامپ به عربستان و دعوت از سران هفده کشور عربی برای سفر به ریاض و دیدار با رئیس جمهور آمریکا در حال عملیاتی شدن است.
 
پایگاه اطلاع رسانی اسرائیل دیفنس در گزارشی در این رابطه نوشت: جمیز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به فلسطین اشغالی، از رویکرد آمریکا جهت تشکیل پیمان دفاع منطقه ای ـ خاور میانه ای خبر داد؛ امری که از نگاه کارشناسان این پایگاه صهیونیستی به عنوان ناتوی عربی برای مقابله با خطر ایران در مواجهه با اسرائیل تفسیر شده است.

بنا بر اعلام این منبع عبری، ماتیس در نشست مطبوعاتی با همتای صهیونیستی خود گفته است: هم پیمانی ما با اسرائیل زیربنای ساختار امنیتی منطقه ای فراگیری خواهد بود که با هدف از بین بردن خطرات تهدید کننده تشکیل می شود.
 
این پایگاه صهیونیستی در ادامه آورده است: تل آویو تلاش می کند در برابر این مسائل سکوت کرده و به همان جمله ای که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم چند سال پیش اعلام کرده بود: شرایط خوبی برای اسرائیل در منطقه به وجود آمده، بسنده کنند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: در صورت شکل گیری پیمان ناتوی عربی، باید شاهد بازخوردهای نظامی و اطلاعاتی آن باشیم، زیرا برای کنار زدن تهدیدهای پیش روی، به طور حتم نیازمند همکاری نظامی، فناوری واطلاعاتی دوجانبه بوده و آنچه ماتیس به آن اشاره کرده، احتمالا مسأله هسته ای ایران است که هم تل آویو و هم برخی کشورهای عربی به دنبال مقابله با آن هستند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۶۰
اگه دولت دکتر احمدی نژاد بود وقتی بزرگان هفده کشور جم شدن یک موشک می زد وسطشون با یک تیر 18 نشان می زد(چون ترامپ هم اونجاس میشدن 18 تا اینو گفتم تا زود نگین 17 تا بودن) از شر همه یکجا خلاص می شدیم بعد می گفت من نبودم. این دولت دولت لبخنده فقط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
چرا برای نظر دهی شکلک وجودندارههههههههههههههه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
خدایا اگه شفاش نمیده صبر ما رو زیاد کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
کلش آف کلنز فیلتر شد
سلام.اگر چه امثال من ممکن است احساساتی وبا ناراحتی نظرش را عنوان کند وقطعا مسئولان محترم بهتر می دانند چکار کنند.اما شاید به نحوی لازم باشد،قبل از ایجاد این اتحاد،تلنگری،ضربه ای،حمله ای محدود وبالاخره اقدامی راانجام داد..شاید فردا دیر باشد.مگر ترکیه وارد سوریه یا عراق می شود،اتفاقی می افتد،درست است ما شرایط متفاوتی داریم وکسی از ما حمایت نمی کند.اما تصرف جزیره ای از امارات.توقیف کشتی به بهانه حمل سلاح که این روز ها معمول است و یک اقدامی.چه می دانم،ولی دست رو دست گذاشتن ممکن است عواقب خوبی نداشته باشه.حتی بزنید وعذر خواهی کنید.بگویید اشتباه شده،موشکی سر گردان در حال ازمایش بوده و....هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
اگر رابطه بین حکومت و مردم صمیمانه و صادقانه باشد ، مثل کوه جلوی هر متجاوزی می ایستیم .
عَسَى اللَّهُ أَن يَجْعَلَ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الَّذِينَ عَادَيْتُم مِّنْهُم مَّوَدَّةً وَاللَّهُ قَدِيرٌ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺘﺎﻥ (ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺳﻠﺎم) ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﺤﺒﺖ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﺎﺩﺭ ﻭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(7)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
منظور؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
چرا آیات درباره منافقین را نمی گذارید؟
مشکل اعزام زائران حج عمره هم برطرف شد خدا رو شکر
تابناک چرا در جامعه ترس رو گسترش میدهی با برجام سایه جنگ از کشور دور شد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
همه خوابیدن و فقط برجام داره همه کار میکن
آغازگر این شرایط خوب برای اسرائیل، حمله به سفارت عربستان و ندانم کاری های قدرت های پنهان در ایران بوده است.
نیاز است ما با درایت ، صلابت و موقعیت شناسی برنامه های خود را برای مقابله با این تهدیدها پیش ببریم و برای هر گزینه ای آمادگی کامل داشته باشیم .
ملک سلمان واقعا یک احمق به تمام معناست جرا که ملک سلمان هم می خواهد عربستان را نابود کند وهم بقیه اعراب را
بهترین گزینه برای حکومت انتخاب حسن روحانی است.
ایران هم باید ناتوی فارسی درست کرده و کشورهای افغانستان تاجیکستان آذربایجان و ارمنستان و آلمان را دعوت نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
ایده بدی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
آذربایجان!؟ داری اشتباه میزنی ها
متاسفانه اصلا خبر خوبی برای ایران نیست.
ادم یاد سوره احزاب میفته.اینها هزار ائتلاف هم تشکیل بدهند هیچ غلطی نمی کنند.حدود ۴۰ ساله از این کارای مفت می کنند
خوب ما باید چه کنیم؟ منتظر شیم و مسخره کنیم و بعد که در شرایط بحران قرار گرفتیم بگوییم مورد حمله قرار گرفتیم؟ یا باید باور کنیم که در شرایطی قرار گرفته ایم که باید هوشیار باشیم، با افزایش توان نظامی، تحرک دیپلماسی را هم داشته باشیم.
بعضى از تحلىل گران با تحلىل ناقص شان از امدن ترامپ خوشحال بودند. درسته که امرىکا دشمنه ولى ىک حتما بىن ترامپ تندرو و اوباما تفاوت اطت
کشورهای آریایی باید جمع شوند ائتلاف کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
از کدام کشور اریایی نام ببرید
آلیانز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
دقیقاً کدوم کشورها؟
امریکا !!!! روسیه !!!! یا . . . .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
ااااااه بسه دیگه!
تابناک نظر مرا منتشر کن اگر به آزادی بیان پایبند هستید!
این پیامد حمله نسنجیده (و بقول حمله کنندگان حرکت انقلابی) به سفارت عربستان هست که علاوه بر این که برگ برنده استفاده از شهادت آیت الله نمر و شهادت حجاج منا را از ایران گرفت، بلکه قضییه به کمک بوق های رسانه ای منطقه و استکبار وارونه شده و به ضرر ایران تمام شد. باز حمله کنندگان به شفاره و حامیان آنها بخودشان بنازند. این همه هزینه برای مملکت درست کردن کم هست؟
بیا اینهم نتیجه سیاست خارجی ضعیف ما!! یک کاری کردیم همه عربها علیه ما متحد بشند. ما با یک سیاست درست خارجی میتونستیم جلوی ایران هراسی رو بگیریم
همین جور شوخی شوخی دوروبریهامون بدبختمون کردند. جدی بگیرید
باید تا قبل از اقدام کشورهای عربستان وترکیه وپاکستان وقطر وامارات ومصر و...علیه ایران با سیاستی هوشمندانه وارد یک اتحاد قویتر شد یا با کشوری قابل اتکا رابطه استراتژیک برقرار کرد عربستان تا چند سال دیگر به بمب اتم مجهز می شود
واقعا اگه روزی قرار باشه ناتوی ایرانی تشکیل بدیم ، روی کدوم کشور باید حساب کنیم!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
سوریه
همه این ۱۷ تا کشور را (غیر از عربستان) جمع کنید تازه نصف ایران هم نمی شوند
عربستان تا چند سال دیگر دارای سلاح هسته‌ای خواهد‌شد
آیه ای هست ظاهرا برای همچین مواقعی است بدین مضمون ومکرو ومکرو ومکروالله والله خیر و الماکرین
ماهم با افغانستان و جزاير مالديو متحد ميشيم
خیلی متاسفم
با عنایت به گزینشی درج کردن نظر خوانندگان......در این مورد نظر من وحد اقل 20 نفر دیگر را درج نکرده اید.بعد می نویسید غیر قابل انتشار0 در انتظار بررسی0 این اخرین باری بود که من سایت تابناک را باز کنم.نتیجه گزینشی انتخاب کردن.همین عربستان خواهد بود .مبارکتون باشه.
امیدوارم سر عقل بیایند
اولین و ساده ترین کاری که ایران باید انجام دهد لغو توافق حج و کم کردن درآمد عربستان از این طریق است.
هیچ کاری نمی تونن بکنن
بهتر بود می گذاشتیم داعش از عراق تا عربستان تارو مارشون می کرد.
بنظرشما این موضوع نتیجه کدام رفتار ماست؟!
بفرمایید
خدااين حاكمان احمق رابه حال خودشان رها كرده
موضوع بسیار جدی بوده وخطرجنگ نابرابر دیگری ایران را تهدیدی میکند
ما که برای حج رفتن در چنین شرایط ذلتی داریم به اب و اتیش میزنیم
از نظر من برخی از کامنتها مشکوک هستند.
با سلام . ان شاالله در برجام های بعدی
hgfh
۶
تقصیر خودمان است
همیشه راه غلط رو رفتن
بهترین راه معتاد کردن اعراب حاشیه خلیج فارس هست
در شرایطی که همه کشورهای اطرافمون مسلمان تحت تاثیر عقاید سلفی و وهابی هستند وشیعه را کافر می دانند و به جان و مالو ناموس شیعه حرمت قایل نیستند اندیشیدن بر اتحاد بر پایه اسلام سیاست درستی به نظر نمی اید
هاشمی این روزها رو می دید
باید خاکشون رو به توبره بکشیم
بزنیم دهنشونو صاف کنیم
اینهاهمه نشانه قریب الوقوع بودن جنگ اعراب باایران است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر