بازدید 52944

آخرین سوانح مرگبار هوایی در ایران

کد خبر: ۶۹۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ 19 February 2018

کاپیتان بلند شدن هواپیما را اعلام می‌کند و مسافران با نگاهی به کمربندهای بسته شده خود را آماده پرواز می‌کنند، اما در بعضی از این پروازها، مسافران و خدمه هرگز پایشان زمین را لمس نمی‌کنند و سانحه‌ای باعث سقوط هواپیما و مرگ سرنشینان و خدمه می‌شود.

به گزارش تابناک، هواپیماهای ایرانی نیز از این امر مستثنا نیستند و گزارشی را که می‌خوانید تلخ‌ترین و پر حادثه‌ترین سوانح هواپیمایی ایران است که جان سرنشینان زیادی را گرفت.

آخرین سوانح مرگبار هوایی در ایران

  سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان با 66 قربانی بهمن 96
 
 روز گذشته آمار پر و پیمان حوادث هوایی در کشورمان بار دیگر به روز شد. این بار با سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بردکوتاه کشورمان در حوالی کوه دنا. اتفاقی که در ایران بیش از هرجای دیگری در جهان مسبوق به سابقه است و این بار به جان باختن ۶۶ تن از هموطنانمان منجر شد.
پرنده‌ای که البته دلیل سقوط آن مشخص نیست، اما آن گونه که گفته می‌شود، پیشتر نیز خبرساز شده است. این را خبری نشان می‌دهد که از نقص فنی چنین هواپیمایی در مسیر تهران به یاسوج و بازگشت آن از میانه راه به تهران برای رفع نقص حکایت دارد و در ابتدای بهمن ماه جاری مخابره شده است؛ رویدادی که البته معلوم نیست «خرمشهر» در آن نقش آفرینی داشته یا یکی دیگر از هواپیما‌های ای‌تی‌آر شرکت هواپیمایی آسمان!
 

به رغم گذشت یک روز از عملیات امداد و نجات و گشت نیروهای تجسس برای یافتن اثری از لاشه هواپیما، هواپیمای مسافربری شرکت آسمان پیدا نشد. در این فرایند برودت هوا و بارش باران و برف نیز مزید بر علت شد.

 
 

سقوط 4 دقیقه بعد از پرواز

زمان: ساعت 9 و 18 دقیقه 19 مرداد 93

مکان: نزدیکی اتوبان فتح و فرودگاه مهرآباد

تعداد جانباختگان: 39 نفر


پرواز شماره 5916 تهران–طبس که از نوع ایران 140 و متعلق به هواپیمایی سپاهان (هسا) بود، در 19 مرداد 93 و لحظاتی پس از پرواز خود از فرودگاه مهرآباد در ساعت 9 و 18 دقیقه، در شمال همان فرودگاه و در منطقه‌ای جنگل‌کاری شده بر فراز شهرک آزادی و نزدیکی اتوبان فتح سقوط کرد.
 
 

این هواپیما دارای 48 سرنشین بود که مرگ 39 نفر از آنان تائید شده است. خلبان این هواپیما که 8000 ساعت پرواز بدون حتی یک سانحه در پرونده خود داشت، در آخرین روزهای خدمت هنوز لحظاتی از بلند شدن هواپیمایش نگذشته بود که به برج مراقبت اعلام کرد هواپیما دچار مشکل شده است. عامل اصلی سقوط هواپیما مشکل پیدا کردن موتور سمت راست و توقف حرکت آن بود. خلبان پس از آن‌که متوجه می‌شود یکی از موتورها از کار افتاده فرصتی برای بازگشت به فرودگاه مهرآباد را نداشته، به همین دلیل قصد فرود آوردن هواپیما در شهرک آزادی را داشت که این حادثه رخ داد. در واقع از زمان برخاست تا سقوط هواپیما تنها 4 دقیقه طول کشید.

سقوط در مقصد

زمان: ساعت 19 و 45 دقیقه 19 دی 89

مکان: نزدیک به روستای کلیساکندی ارومیه

تعداد جانباختگان: 87 نفر


این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شماره پرواز 277 بود که از تهران به مقصد ارومیه به پرواز درآمد و حدود ساعت 19‌و‌45 دقیقه 19 دی 89 دچار سانحه شد و سقوط کرد.هواپیما با یک ساعت تاخیر از تهران به سمت ارومیه حرکت کرد و شرایط نامساعد و مشکلات دیگر باعث شد تا در «روستای آلمان آباد» ارومیه سقوط کند.

در این پرواز 105 مسافر و خدمه ( 94 مسافر و 11 خدمه) حضور داشتند که 91 مسافر بزرگسال، یک مسافر کودک، دو نوزاد و 11 نفر خدمه پروازی بودند. 87 سرنشین این هواپیما به کام مرگ رفتند و مجروحان این حادثه به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

بعدها علت این حادثه خطای خلبان، هوای نامناسب و هواپیمای از رده خارج اعلام شد.

مرگ 168 سرنشین

زمان: ساعت 11‌و‌33 دقیقه 24 تیر 88

مکان: روستای جنت‌آباد قزوین

تعداد جانباختگان: 168 نفر


تمام 153 مسافر و 15 خدمه و کادر پرواز هواپیمای توپولف تی یو-154 شرکت هواپیمایی کاسپین به شماره پرواز 7908 تنها 16 دقیقه بعد از بلند شدن هواپیمای مسافربری در مسیر تهران ـ ایروان از فرودگاه امام خمینی (ره) بر اثر سانحه جان خود را از دست دادند و این حادثه یکی از دلخراش‌ترین سوانح هوایی ایران بود. چهارشنبه 24 تیر سال 88 هواپیما در اراضی کشاورزی روستای جنت‌آباد در استان قزوین سقوط کرد، دو کودک و همچنین جودو‌کاران تیم نوجوانان ایران به همراه مربیان این تیم نیز جزو مسافران این پرواز بودند. پروازی که قرار بود در باند فرودگاه ایروان بنشیند، اما بر اثر سقوط در روستای جنت‌آباد قزوین،12 کیلومتری جنوب قزوین تکه تکه شد. شدت حادثه به حدی بود که شعله‌های آتش تا شعاع 500 متری محل حادثه و زمین‌های اطراف را دچار حریق کرد و قطعات این هواپیما تا کیلومترها آن طرف‌تر پرتاب شد.

جدال با کوه برای رسیدن به اجساد

زمان: ساعت 7 و 4 دقیقه 23 بهمن سال 80

مکان: قله سفیدکوه، خرم آباد

تعداد جانباختگان: 119 سرنشین


119 سرنشینی که سوار پرواز 956 شرکت «ایران‌ ایرتور» از نوع توپولف 154 تهران به خرم آباد شدند، هرگز تصور نمی‌کردند که سوار بر پرواز مرگ خواهند شد و زندگی آنان پایان خواهد یافت.

ابتدا همه چیز خوب به نظر می‌رسید، اما هواپیما از راستای باند 11 در فاصله 11 مایلی فرودگاه عبور کرد و خواست به سمت راست گردش کند که این کار انجام نشد و به سمت شمال ادامه مسیر داد و ناگهان هواپیما در ارتفاع 9100 پایی با قله 10 هزار پایی سفید‌کوه واقع در تنگه گُلیج و منطقه چگنی برخورد کرد. معدن‌داران و روستاییان اهالی بخش چگنی در دور‌افتاده‌ترین منطقه حوالی جاده «خرم‌آباد – کوهدشت» دقایقی بعد از ناپدید شدن هواپیمای مسافربری، خود را به پاسگاه انتظامی سرآسیاب رساندند. آنان به مأموران اطلاع دادند که هواپیما سقوط کرده است. با وجود این‌که با دوربین از فاصله دور محل سقوط شناسایی شده بود، اما به علت صعب‌العبور بودن منطقه، رسیدن نیروی امداد و نجات به محل کار مشکل بود. سرانجام بعداز دو روز، تلاش برای انتقال اجساد قربانیان سانحه هوایی آغاز شد.حدود 400 نفر از کوهنوردان و صخره‌نوردان ممتاز کشور همراه با نیروهای نظامی و انتظامی به تلاش بی‌وقفه خود ادامه دادند. 6 هلی‌کوپتر امدادی نیز به پرواز درآمدند. به علت سختی مسیر و بدی آب‌وهوا عملیات جمع‌آوری اجساد و لاشه هواپیما بیش از یک هفته زمان برد و بعد از گذشت 11 روز جعبه سیاه هواپیما توسط یکی از نیروهای سپاه پیدا و تحویل مقامات شد.پس از بررسی، سازمان هواپیمایی کشور اشتباه انسانی (خلبان) را عامل اصلی بروز این حادثه اعلام کرد.

سقوط هواپیمای خبرنگاران

زمان: ساعت 2 بعد‌از‌ظهر 15 آذر 84

مکان: شهرک توحید تهران


سقوط هواپیمای ترابری ارتش ایران در تهران در حدود ساعت 2 بعد از ظهر 15 آذر 84، باعث مرگ 128 نفر و مجروح شدن 132 نفر شد. این هواپیمای باری-نظامی از نوع C-130 بود و 94 مسافر شامل اعضای ارتش و خبرنگاران را برای پوشش خبری رزمایش عاشقان ولایت که در چابهار در جنوب‌شرقی ایران برگزار می‌شد، از تهران به بندرعباس می‌برد.

خلبان پس از ترک فرودگاه مهرآباد با گزارش نقص فنی در موتور هواپیما تقاضای بازگشت به فرودگاه را می‌کند، اما در حین بازگشت دچار آتش‌سوزی شده و با ساختمان مسکونی 10 طبقه‌ای در شهرک توحید در منطقه فرودگاهی مهرآباد (در فاصله سه کیلومتری فرودگاه) برخورد می‌کند. چند بار نیز درخواست فرود در فرودگاه سابق قلعه مرغی را می‌کند که به او اجازه نمی‌دهند.

از 128 نفر تلفات گزارش‌شده، 94 نفر داخل هواپیما بوده‌اند که در دم جان سپرده‌اند و دست‌کم 34 تن از کشته‌شدگان از ساکنان ساختمان و افراد حاضر در اطراف آن بوده‌اند.

سقوط بوئینگ 737 قرقیزستانی

زمان: ساعت 20 و 30 دقیقه 3 شهریور 87

مکان: در نزدیکی فرودگاه قرقیزستان

تعداد جانباختگان: 70 نفر


سقوط هواپیما این بار در ایران نبود، اما هموطنان ایرانی ما از مسافران این هواپیما بودند و به این ترتیب ایران بار دیگر عزادار شد. هنگامی‌‌که هواپیمای بوئینگ 737 به مقصد تهران قصد برخاستن از باند فرودگاه بیشکک قرقیزستان را داشت، دچار سانحه شد و با آتش گرفتن موتور هواپیما در نزدیکی فرودگاه سقوط کرد.

در همان ساعات اولیه ماجرا و از آنجا که مقصد این هواپیما تهران بود، پیش‌‌بینی‌‌‌های اولیه حاکی از آن بود که اغلب مسافران بوئینگ 737 ایرانی باشند، تا این که خبرگزاری فرانسه تنها ساعتی پس از وقوع این سانحه در خبری جزئیات هویت جان‌باختگان حادثه را اعلام کرد که بر‌اساس آن 68 نفر از مجموع 83 مسافر این هواپیما که شامل 24 قرقیزی،‌ 52 ایرانی،‌ یک تبعه ترکیه، ‌دو کانادایی، سه ‏قزاق و یک چینی بوده‌اند، جان خود را از دست دادند.‏ قرار بود هواپیما ساعت 21 و 30 دقیقه یکشنبه 3 شهریور 87 حدود یک ساعت بعد از برخاستن از باند فرودگاه در فرودگاه امام خمینی (ره) روی باند بنشیند، اما حادثه آتش‌گرفتن موتورهواپیما، سفر مسافران این هواپیما برای همیشه پایان داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۲
چرا نظر منتشر نمی کنید؟ قابل توجه مخالفان نوسازی ناوگان هوایی ایران.
همه رو گفتین جز حادثه سقوط هواپیمای نظامی در کرمان در سال 81 که بیشترین تلفات رو در حوادث هوایی ایران داشت 276 نفر !
اگر آقای روحانی انتخاب نشدند ، بار دیگر شاهد سقوط هواپیما ها خواهیم بود ان شاءالله !!! خلایق هر چه لایق . لیاقت ما هم کمتر از روحانی است . یکی که فقط شعار بدهد و عوام فریبی کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
اگر باز هم دچار عوام فریبی بشیم تکرار این حوادث بیشتر خواهد شد
در دولت روحانی سقوط هواپیما نداشتیم .ان هواپیمایی که هم سقوط کرد محصول دولت دهم بود
قابل توجه مرتجعین و مخالفین نوسازی صنعت هوایی ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
ربطی ندارد
آقا چرا زور میگین! ا
حالا که چی؟
جعبه سیاه هواپیما
خودتونید
درختی که بعد از چهار سال میوه ای نداد ، یعد از این هم میوه ای نخواهد داد ...... خیلی دلخوش نباش داداش
متاسفانه در هیچ کدام علت دقیق حادثه ذکر نشده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر