بازدید 4262

مشروح سخنان امروز رئیسی، روحانی و قالیباف در رسانه ملی

در ادامه پخش برنامه های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری امروز 3 نامزد ریاست جمهوری از طریق رسانه ملی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
کد خبر: ۶۹۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷ 14 May 2017
در  ادامه پخش برنامه های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری امروز 3 نامزد ریاست جمهوری از طریق رسانه ملی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
 به گزارش تابناک، امشب 23 اردیبهشت ماه سه تن از کاندیداهای ریاست جمهوری در رسانه ملی ضمن معرفی خود به بیان برنامه های خود پرداختند. حسن روحانی در برنامه ضبط شده شبکه خبر،  محمدباقر قالیباف در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو و  سیدابراهیم رئیسی با حضور در شبکه سه ضمن پاسخ به سوالات مطرح شده با مردم سخن گفتند. 
در ادامه مشروح مباحث مطرح شده امروز این 3 کاندیدای ریاست جمهوری آمده است: 

رئیسی: مسئله اعتیاد یکی از نگرانی های جدی کشور است
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه پاسخ به سوالات جوانان شبکه سوم سیما گفت: آسیب های اجتماعی یک معلولی است که علت هایی دارد. مواردی که تا کنون در خصوص آنها اقدام شده، برخورد با معلول ها بوده است.
وی افزود: خانواده یکی از کانون های مهم شکل دادن به شخصیت جوان است و اگر نهاد خانواده مورد توجه قرار بگیرد می تواند آسیب زدایی کند.
رئیسی با بیان نکاتی از چرایی ایجاد بزه های اجتماعی ادامه داد: مسائل اقتصادی نقش بسیار مهمی دارد. جوانی که در روستا زمینه اشتغالش از بین می رود وارد حاشیه های شهر می شود و چون که توانمندی اقتصادی او مشکل پیدا کرده به سمت اعتیاد حرکت خواهد رفت.
وی گفت: یکی از علل اصلی اعتیاد بیکاری است، و امروز بیکاری به بزرگترین معضل اجتماع مبدل شده است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر که مسئولت مبارزه با اشاعه مصرف مخدر را در کشور دارد ۴ سال است که فقط ۲ جلسه را به ریاست رئیس جمهور تشکیل داده. چند سال رئیس جمهور در این جلسات شرکت نمی کرد تا اینکه بنده از طریق دفتر رهبری پیگیر حضور رئیس جمهور در این جلسات شدم.

وی افزود: مراکز بازپروری معتادین باید توسط دولت ایجاد شود تا در این مراکز معتادین به جامعه بازگردند. چهره زیبای جوان و چهره شهر و روستا نباید به اعتیاد آلوده باشد.
رئیسی اظهار داشت:جامعه ما دستگاه های الگوسازی فراوانی دارد و جوانان ما باید بهترین الگوها را در حوزه های مختلف اقتصاد، صنعت، فرهنگ فناوری و داشته باشند.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آمار مرکز آمار ناشی از ۱۲ درصد بیکاری در کشور است، ادامه داد: برداشت جامعه ما از شاغل متفاوت از تعریف وزارت کار است، که آمار بیکاری را چیزی در حدود ۵ میلیون نفر می دانیم که در حدود ۱ میلیون آنها فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
وی ادامه داد: یکی از علل اصلی طلاق بیکاری است و به نظر می رسد با توجه به امکانات کشور می توان اشتغال میلیونی را ایجاد کرد.
رئیسی با اشاره به وجوه مختلف اقتصادی که قابل بهره برداری است، اظهار داشت: اقتصاد دریایی ما با وجود ۳ هزار کیلومتر ساحل فقط ۲ درصد است. در فضای مجازی امروز هندی ها برابر درامد نفتی ما درآمد نرم افزاری دارند. توسعه ساخت و ساز مسکن هم می تواند سرپناه برای جوانان ایجاد کند و هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کند.
وی افزود: آقایان دولت فعلی بهتر است بجای رقیب هراسی و توهین و تهمت، به مردم بگویند در این ۴ سال چه اقداماتی کرده اند.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه خوابگاه های دانشجویی متاهلی باید گسترش یابد، گفت: زوج های جوان باید امکان اجاره مسکن را داشته باشند. وام ازدواج امروز ۱۰ میلیون تومان است، باید این مبلغ افزایش پیدا کند تا جوانان بتوانند با این مقدار خانه ای را در ابتدای زندگی اجاره کنند که البته ما برنامه برای افزایش این مبلغ داریم.
وی ادامه داد: اما نکته اصلی تولید مسکن است که هم اشتغال زا است و هم می توان با ایجاد مسکن روستایی، اصلاح بافت های فرسوده و ایجاد مسکن شهری با ایجاد یک میلیون مسکن در سال مشکلات جوانان را حل کنیم.
رئیسی ادعای کاهش تورم و عبور از رکود توسط دولت را قابل بررسی عنوان کرد و گفت: نرخ پایین تورم امروز به دلیل رکود موجود در کشور است، رکودی که در کشور وجود دارد امروز رکورد زده است به طوری که ۴ نفر از وزرای دولت در این خصوص به رئیس جمهور نامه نوشتند.
وی با بیان اینکه روحانی در دوران ریاست جمهوری اظهار داشت که عدد و رقم مهم نیست و باید به جیب مردم توجه کرد ادامه داد: با مردم با صداقت صحبت کنیم. امروز به جیب و سفره مردم نگاه کنیم، طبق آمار دولت قیمت ها بین ۴۰ تا ۱۳۰ درصد افزایش یافته است و در واقع سفره مردم کوچک تر شده است.
رئیسی اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور جناح بندی های سیاسی است و بنده خودم را وابسته به هیچکدام از جناح ها نمی دانم و دولتی که تشکیل خواهم داد دولتی فراجناحی خواهد بود و برای اصلاح طلب خط امام به اندازه اصولگرای خط امامی ارزش قائل خواهم بود.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در مناظره روز گذشته شاهد برخی بداخلاقی از جانب جناح دولت فعلی بودیم گفت: از روزی که فضای انتخابات در کشور ایجاد شد و تصمیم به حضور گرفتم به هیچ وجه در مجموعه آستان قدس حضور پیدا نکردم.
وی ادامه داد: اینگونه دسته بندی ها برای کشور مشکل گشا نخواهد بود. مشکل امروز کشور اشتغال است اما ما می گوییم اشتغال آنها می گویند دیوار و توصیه ما این است که آقایان به مردم و مشکلات آنها برگردند.
رئیسی در خصوص لزوم و اهمیت ارتباط با جوانان گفت: همواره بر ارتباط با مردم تاکید داشته ام. نامزد ریاست جمهوری بعد از موفقیت باید بخشی از وقت خود را باید به ارتباط با جوانان اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه ارتباط با جوانان باید واقعی باشد ادامه داد: ارتباط تزئینی و منحصر به روز دانشجو را نمی توان جوانگرایی عنوان کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یازده استان ما امروز گرفتار مشکل ریزگردها است، این تهدید می تواند با ایجاد کار و اشتغال در حوضه محیط زیست و توسعه کشاورزی و باغداری به فرصت تبدیل شود.
رئیسی تاکید کرد: حل مشکلات کشور نیازمند مدیریت جهادی و انقلابی است و دولت فعلی در این چهار سال نشان داد اهل کار جهادی و انقلابی نیست.
وی یکی از معضلات کشور  را فساد اقتصادی برشمرد که بستر و زمینه آن در دولت ایجاد می شود و اظهار داشت: ساختارهای فساد زا در نظام بانکی و دستگاه های اقتصادی وجود دارد. فساد امروز فراجناحی شده و اولین کسی که باید نسبت به فساد حساس باشد رئیس دولت است.
رئیسی ادامه داد: امروز شرکت های خصوصی به حیات خلوت دولت تبدیل شده، چرا باید قرارداد ها، مزایده ها و مناقصه ها شفاف نباشد؟
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قاچاق کالا در نقاط مرزی دیگر معضل کشور است اظهار داشت: منظور از قاچاق کوله بر ها نیستند بلکه مشکل ۱۱۰ کانتینر کالای قاچاقی است که وارد کشور می شود و برخوردی با آن نمی شود.
وی ادامه داد: ایجاد اشتغال در مرزها میتواند مرزداران را قانع کند تا در مناقط مرزی بمانند. بسیاری از این مناطق بستر مناسبی برای کشاورزی است و برخی از بخشها صنعتی باید با ظرفیت کامل فعال شوند.
رئیسی با بیان اینکه فکر و اندیشه جوانان می تواند گره گشا باشد افزود: جوانان می توانند زندگی بانشاط، هدفمند و همراه با کار و کرامتی را در روز ۲۹ اردیبهشت برای خود رقم بزنند.
وی در پایان گفت: نقش جوانان در این قضیه نقش بی بدیلی است و میتوان با رفع فقر، فساد و مشکلات اقتصادی با ظرفیت های داخلی کشور به سمت و سوی پیشرفت حرکت کنیم.
رئیسی تاکید کرد: حل مشکلات کشور نیازمند مدیریت جهادی و انقلابی است و دولت فعلی در این چهار سال نشان داد اهل کار جهادی و انقلابی نیست.

روحانی در شبکه خبر:آزادی رسانه‌ها در مهار فساد موثر است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید اقتصادی داشته باشیم که در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی ثبات داشته باشد.
حجت الاسلام حسن روحانی در گفتگوی ضبط شده از شبکه خبر سیما درباره اقتصاد مقاومتی گفت: این دولت در مقام عمل توانسته ثابت کند می تواند اقتصاد مقاومتی داشته باشد؛ چراکه اقتصاد ما باید در برابر انواع فشارهای داخلی و خارجی مقاوم باشد و ثبات و آرامش را حفط کند.
وی با اشاره به بخش تولید افزود: مشکلات این بخش مربوط می شود به موانعی که باید برطرف شود. بسیاری موانع را برای شروع اشتغال کم کردیم از جمله آنکه ۴۳ درصد تسهیلات بانکی به بنگاهها افزایش یافت.
روحانی با بیان اینکه رشد تولید در کشور ما مربوط به بنگاههای بزرگ و رشد اشتغال مربوط به بنگاههای متوسط می شود، گفت: باید با ارتباط بنگاههای بزرگ و کوچک رونق اشتغال افزایش یابد. در سال گذشته به ۲۴ بنگاههای کوچک و توسط کمک کردیم.
نامزد انتخابات توجه به اقتصاد اینترنتی و گردشگری را از دیگر عوامل افزایش اشتغال نام برد و افزود: در این دولت ۱۵۲ هزار نفر از طریق فناوری صاحب کار شدند.
وی همچنین در مورد افزایش حقوق بازنشسته ها، گفت: ما دراین دولت به اندازه تورم سالانه و شاید هم بیشتر حقوق را افزایش دادیم و در سال گذشته و علاوه بر آن امسال حقوق بازنشست ها افزایش یافت، بطوریکه حداقل حقوق ۱ میلیون ۱۰۰ هزار نفر است.
روحانی افزود: ما در دولت دوازدهم تصمیمان این است حقوق بازنشسته ها به حدی برسد که کفاف زندگی آنها را بدهد و بازنشسته هایی که از کار افتاده هستند تصمیم گیریهای جداگانه ای صورت گرفته است.
نامزد انتخابات ادامه داد: در زمینه بیمه درمانی برای اقشار کم درآمد کمک شده است. در گذشته برای عمل جراجی ۲۰ میلیون باید پرداخت می شد اما الان کمتر از یک میلیون پرداخت می شود.
وی با اشاره به سبد غذایی گفت: حدود ۷ تا ۸ میلیون نفر سبد غذایی دریافت می کنند.

روحانی همچنین با اشاره به راهکارهای دولت برای مهار تورم، گفت: اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم اولش رشد تولید است اگر کالا به اندازه کافی تولید شود بازار متعادل می شود.
نامزد انتخابات با بیان اینکه باید تورم تک رقمی را  ادامه دهیم، گفت: البته مهار تورم به این معنا نیست که گرانی نیست و باید با افزایش تولید و ایجاد مشاغل مختلف تلاش کرد.
وی با بیان اینکه امسال تورم زیر ۸ درصد بوده  است، گفت: این بدان معنا  نیست که گرانی نشده اما توانستیم رشد تورم را کاهش دهیم و قیمت ها متعادل شده است.
روحانی همچنین درباره یارانه های نقدی گفت: از مردم عزیزم تشکر می کنم که در سال ۹۳ آنهایی که نیاز نداشتند ثبت نام نکردند. یک شایعاتی از سوی ستاد رقیب صورت گرفت که ما می خواهیم یارانه را قطع کنیم اصلا چنین چیزی نیست.
وی با بیان اینکه یارانه به تنهایی کافی نیست گفت: یارانه ها را تا پایان دولت دوازدهم ادامه می دهیم تا بطور کامل فقر مطلق برطرف شود و مردم دیگر برای نیازمندی های اساسی خودشان نیازمند نباشند.
نامزد انتخابات با اشاره به سهام عدالت ادامه داد: سهام عدالت را  هم سامان دادیم و مردم به زودی می توانند از پول سهام استفاده و تا آخر سال سود آنرا بگیرند و یا آنرا خرید و فروش کنند.
وی تاکید کرد: البته ما نباید تنها متکی به یارانه باشیم و باید از طرق دیگر زندگی مردم را تامین کنیم و یارانه را هم ادامه خواهیم داد.
روحانی با طرح این سوال که مفاسد از کجا آغاز می شود؟ گفت: فساد از عدم شفافیت شروع می شود؛ بنابراین دولت در این زمینه لایجه شفافیت آماده کرده است تا تقدیم مجلس شود. عدم شفافیت باعث فساد می شود. همچنین ما لایحه دومی برای تضاد منافع تهیه کردیم و به زودی تقدیم مجلس می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر روزنامه ها و رسانه ها فعال باشند و آزادی عمل به آنها بدهیم می توانند جلوی فساد را بگیرند.

نامزد انتخابات با اشاره به راهکارهای دولت برای مبارزه با قاچاق گفت: در یک مقطعی دولت مردم را به قاچاق تشویق کرد و قاچاقی که ۲ میلیارد در سال بود به ۲۰ میلیارد رسید و مردم برای دور زدن تحریم ها تشویق به قاچاق کردن شدند و امروز دولت قاچاق را از ۲۵ میلیارد به ۱۲ میلیارد رسانده است.
وی افزود: استانهای مرزی باید استان های صادر کننده باشند تا جلوی واردات کالا گرفته شود و تا پایان دولت دوازهم می توان این پدیده شوم را از بین برد.
نامزد انتخابات با اشاره به برنامه های دولت برای اشتغال گفت: برای اشتغال در جامعه باید فضا را آرام بکنیم که یکی از ابزارهای آن سرمایه گذاری است که در کنار آن اشتغال ایجاد می شود.
نامزد انتخابات تصریح کرد: ۳هزار شرکت دانش بنیان در این دولت ایجاد شده و در مسئله مالیات بنیز رای بنگاههای کوچک و متوسط و اصناف خود اظهاری قراردادیم.
وی با اشاره به طرح کارورزی گفت: از بهمن پارسال این طرح در شورای عالی اشتغال تصویب شد و همه بخش های فنی حرفه ای را می خواهیم به روز کنیم. گام دوم این است که افراد را دعوت کنیم برای تعلیماتی که می خواهند ببیند و یک چهارم دستمزد به آنها داده خواهد شد.
روحانی گفت: این طرح در سه استان به طور آزمایشی در حال اجرا شدن است.
نامزد انتخابات با بیان اینکه در این دولت زنان وارد بازار کار شدند، گفت: در گذشته زنان برای اشتغال مشکل داشتند اما ۷۵۰ هزار از خانم ها در این دولت مشغول به کار شدند.
وی با اشاره به دیگر برنامه های دولت برای اشتغال گفت: یکی دیگر از برنامه ها، مهارت آموزی در دوران دبیرستان است که آموزش و پرورش دارد دنبال می کند و دیگر آنکه برای شهرهایی که گردش پذیر هستند باید زمینه را فراهم کنیم تا سالی بیش از یک میلیون گردش اضافه شود.
نامزد انتخابات با بیان اینکه یک سابقه تاریخی در کشور هست و آن فناوری هراسی است، گفت: دنیای امروز تحولاتی دارد که ما باید آنرا بپذیریم و به جوانان آموزش لازم را بدهیم که چگونه از این امکانات استفاده کنند.

روحانی افزود: امروز اشتغال و مبارزه با فساد و ارتباط بخش های اشتغال از طرق اینترنت و فضای مجازی امکان پذیر است؛ البته باید خطرات را به آنها گوشزد کنیم که ابتدا باید شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود که فاز اول آن ایجاد شده است. البته این فضا باید امن باشد و نه امنیتی و باید از فرهنگ و هویت و اخلاق ما حراست شود که این کار قابل جمع است.
وی با بیان اینکه همه باید متعهد به قانون باشیم و باید از قانون گریزی به قانون گرایی برسیم، گفت: انتقاد نه تنها خوب است بله لازم است؛ انتقادی که دقیق منصفانه و سازنده باشد. اما باید جلوی تخریب و اتهام را بگیریم.
نامزد انتخابات خاطرنشان کرد: امیدوارم  این انتخابات آزمایش خوبی باشد در جامعه که مردم از کاندیداها پرسشگری کنند و هم فضای امن و آرام داشته باشیم و ۲۹ اردیبهشت با فضای پرشور مردم پای صندوق انتخابات بیایند و انتخاب خودشون را انجام بدهند.


قالیباف در شبکه دو: امروز هم بیکاری و هم گرانی داریم

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: جالب است همه موارد اولیه این بخش 100 درصد تولید داخلی است یکی از علت‌هایی که این بخش تولید صورت نمی‌گیرد همان 4 درصدی هایی هستند چون در این بخش واردات صورت نمی‌گیرد. 
محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امشب(23 اردیبهشت) در برنامه گفت وگو ویزژه خبری با بیان اینکه موضوع جدی که امروز در کشور ما مطرح است و مردم از آن آسیب می‌بینند، بحران اقتصادی است گفت:  وقتی از  بحران اقتصادی صحبت می‌کنیم در حقیقت سه مشکل اساسی به نام بیکاری، رکود و گرانی وجود دارد.

وی افزود: این سه مشکل متصل به هم هستند و روی یکدیگری اثر دارند به اضافه اینکه باید با برنامه مدون و روشنی کار را پیش برد. می‌بینیم بعضی نامزدها مثل مناظره دیروز می‌گویند هر نامزد چه برنامه ای دارد. این سوال غلطی است چون کشور سند چشم انداز تا 1404 دارد که میثاق ملی ما است.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بر اساس این سند همه نخبگان کشور از دانشگاه ها، مدیران اجرایی و دولت های مختلف گرد هم آمدند و سیاست های کلی را بررسی و تصویب کردند و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. دولت و مجلس تلاش کردند و برنامه ششم را نوشته اند. اگر کسی بخواهد قانون را رعایت کند و قصدش اطلاعات و آدرس غلط دادن به مردم نباشد چه برنامه‌ای می خواهد تنظیم کند؟ باید بگوید شیوه اجرای او برای تحقق این برنامه چه هست. بگذریم که دولت فعلی مصوبه مجلس را در مدت زمانی قانونی 15 روز ابلاغ نکرد و رئیس مجلس ابلاغ کرد.
قالیباف با بیان اینکه امشب از برنامه مدون به نام برنامه ششم صحبت می‌کنیم، گفت:  آمارهای نشان می دهد حدود 3.5 میلیون نفر بیکار در کشور بر اساس یک ساعت کار در هفته وجود دارد و در دوره دولت یازدهم ،آمار 10.5 بیکاری به 12.5 افزایش پیدا کرد. متولدان سال 64 یک میلیون و 280 هزار نفر هستند و اگر دهه 64 تا 74 را متوسط بگیریم حدود یک میلیون و 200 هزار نفر هستند. به این معنی است که هر سال به صورت متوسط یک میلیون و 200 هزار نفر اضافه می شوند.
وی افزود: وقتی می‌گوییم می‌خواهیم 5 میلیون شغل اجرا کنیم هم بر اساس برنامه است و هم یک ضرورت است. سابقه بنده نشان داده است برنامه مدون ششم را بر اساس ایجاد 5 میلیون شعل را تحقق خواهیم داد. ما برای اینکار نیازمند سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی هستیم. معتقدم هر سه این موارد را امروز در کشور داریم.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: ما در کشوری هستیم که یک درصد جغرافیا و یک درصد جمعیت دنیا داریم و این جمعیت ما نیز جوان و تحصیل کرده و با مهارت است اما در مقابل 5 درصد منابع را داریم . پس بحران کجا است که بیکاری داریم؟ به نظرم کلید اصلی و بحران در اجرا و تحقق و عملیاتی کردن این موارد است. کار به عمل بر آید به سخندانی نیست
قالیباف با بیان اینکه رویکرد خیلی مهم است که با چه مدیریتی این کار را انجام می‌دهیم گفت:  متاسفانه مدیریتی که امروز بر کشور حاکم است به رویکرد 60 سال قبل بر می گردد. با این مدیریت پیشرفت حاصل نمی شود. وقتی بحث می‌کنیم می‌گویند هر شغل 350 میلیون هزینه می‌خواهد اما رویکرد نسل چهارمی به ما سرعت می‌دهد، سرمایه‌ها را ارزان می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
وی افزود:‌به عنوان نمونه بعضی شرکت های دانش بنیان هستند که توزیع کالا را انجام می‌دهند. ببنید این ها انبار دارند، قبلا صدها هزار متر انبار احداث می‌کردند کالاها را دپو می‌کردند اما اینها واسطه‌ها را حذف می‌کنند و عرضه و تقاضا را مدیریت می‌کنند. در حوزه حمل و نقل امروز مردم در تهران و سایر شهرها ببینید چطور راحت تاکسی درخواست می کنند، این با حداقل سرمایه صورت گرفته است و بنا براین تحول مدیریتی مهم است.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در سیستم های دانش بنیان نانو تکنولوژیِ و بیوتکنولوژی مهم است به خوبی عمل کنیم که اینجا بحران مدیریت وجود دارد. برنامه ریزی این است که یک میلیون  250 هزار شغل را در مناطق روستایی هم در صنایع کوچک و هم توسعه کشاورزی بنا به مزیت های آن منطقه ایجاد کنیم. این کار را مطالعه کردیم تا به تعبیری جلوی مهاجرت را هم گرفته باشیم.
قالیباف تأکید کرد: در حوزه گردشگری داخلی و خارجی برنامه داریم و به راحتی بیش از یک میلیون شغل در این بخش می‌توانیم ایجاد کنیم. ما چند ده هزار کارخانه تعطیل شده داریم. با هدایت نقدینگی و سرمایه به سمت این کارخانه ها و سیاست های مالیاتی می‌توانیم این کارخانه ها را دوباره به کار برگردانیم. اخیرا درباره خودرو تصمیم گرفته شد و وامی دادند و 100 هزار خودرو وارد شد. اگر قرار است نقدینگی به صنایع خودرو رود در آنجا عدالت و انصاف رعایت شود. اگر وامی داده شد چقدر خوب بود این اولویت را به تاکسی ها می دادیم نه ماشین‌های شخصی.
وی افزود:‌ امروز به تاکسی ها چه سرویسی می‌دهیم. نه قیمت بنزین و گاز می‌دهیم و نه در بیمه مشکل حل شده است.  در  حوزه حمل و نقل کامیون ها نیز دچار مشکلات جدی هستند این در حالی است که می توان یارانه هایی به آنها داد. در حوزه ساختمان رکود ما منفی 16 است این درحالی است که بازار مسکن پیشران اشتغال است. در حوزه ساختمان در 78 بخش اقتصادی تولید شعل می‌شود تا به ساخت ساختمان می‌رسیم. وقتی به ساختمان می رسیم 56 بخش اقتصادی بعد از آن است، امروز به مسکن و ساخت نیاز داریم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: جالب است همه موارد اولیه این بخش 100 درصد تولید داخلی است یکی از علت‌هایی که این بخش تولید صورت نمی‌گیرد همان 4 درصدی هایی هستند چون در این بخش واردات صورت نمی‌گیرد. باید در فضای کسب و کار تسهیل صورت گیرد. امروز برای دریافت مجوز یک نفر بعضا بای دبیش از یک سال و نیم رفت و آمد کند. می‌توانیم این اشتعال را به وجود بیاوریم به عنوان نمونه کشورهایی بودن مثل مالزی، هند و کره جنوبی که ظرفیت های ما را نداشتند و وضعیت بدتری هم از ما داشتند اما این کار را شروع کردند در کشور ما هم این کار قابل انجام است.
قالیباف با بیان اینکه امروز هم بیکاری و هم گرانی داریم و بعضی‌ها معتقدند گرانی نداریم و می‌گویند تورم تک رقمی شده است، گفت: تعریف تورم در علم اقتصاد این است که بیش از 350 کالا قیمت تمام شده کالا را با سال قبل مقایسه می‌کنند و می‌گویند تورم تک رقمی شده است اما آیا مردم هم تورم را 7 یا 8 درصد می‌بینند؟ حتما اینطور نیست.

وی افزود:‌در سال 93 شکر کیلویی 1500 بوده و امروز 3500 تومان است. این چند درصد تورم می‌شود؟ به عنوان نمونه قبض گاز و آب یک ساختمان مشخص در سال 92 برابر با 39400 تومان بوده است، همین ساختمان با همان مصرف شده 71 هزار تومان. یعنی 85 درصد افزایش! تعریف علم اقتصادی تورم به جای خود درست است اما امروز مردم ما گرانی را می بینند و رکود هم هست. بارها گفته اند از رکود عبور کردیم اما معقتدیم عبور نکردیم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت:  اگر بدون نفت محاسبه کنیم حدود 1.5 درصد رشد داریم و در مسکن منفی 16 هستیم. ما باید رونق را بیاوریم. رونقی که به دنبال خودش گرانی نیاورد اگر گرانی آورد دچار اشکال می شود. برای این کار باید خلق پایه‌های درآمدی جدیدی برای دولت انجام دهیم. به عنوان نمونه برای واردات لوکس باید تعرفه‌های سنگین بیاوریم یا نیاوریم و یا اگر ناگزیر به آوردن هستن تعرفه سنگین ببندیم.
قالیباف با بیان اینکه ما 40 درصد فرار مالیاتی داریم که باید گرفته شود اما به تولید کننده شغل و صنایع کوچک و متوسط حداقل 50 درصد معافیت دهیم، گفت: در حوزه یارانه‌ها وقتی می‌خواهیم افزایش دهیم می‌گویند تورم ایجاد می‌کند. من می‌گویم چطور می‌شود بودجه جاری دولت سه برابر می‌شود. در آغاز دولت بودجه 104 هزار میلیارد بوده و امسال 330 هزار میلیارد شده است. این در حالی است که بودجه عمرانی تغییری پیدا نکرده است.
وی افزود: بودجه جاری سه برابر می‌شود و باعث گرانی نمی‌شود اما وقتی می‌خواهیم یارانه مردم را بدهیم می‌گوییم گرانی می‌شود. معتقدیم می‌توانیم هم رونق داشته باشیم و هم گرانی نداشته باشیم. دولت‌ها باید بلد باشند دو کار را با هم انجام دهند. ما گرانی، بیکاری و رکود داریم و هر سه باید با هم رفع شود.  رکود ایجاد می‌کنند و می‌گویند می‌خواهیم تورم را حل کنیم اما بازار کسب و کار همه مردم دچار مشکل است‌.
قالیباف با اشاره به اینکه یکی از اشکالات جدی که بر این دولت وارد است این است که بیشترین افزایش نقدینگی را داشته است، گفت: امروز 1280 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور است. این دولت از ابتدای شروع کارش تاکنون 800 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کرده است که به ازای هر خانوار 40 میلیون تومان می‌شود.
وی افزود: اگر این کار درست مدیریت می‌شد باید تحول جدی اتفاق می‌افتاد. اگر می‌خواهند رونق  ایجاد کنند و جریان نقدینگی درست هدایت نشود حتما تورم ممکن است اتفاق بیفتد. این پول عمدتاً در اختیار بانکها است. بانکهای ما نقش جدی در حوزه سرمایه دارند که پولهای مردم و همه نقدینگی کشور در آنجا یا در اختیار بانک مرکزی است اما امروز مدیریتی بر اینها نمی شود و ناعدالتی است
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه حتی برای وام 10 و 20 میلیون تومانی آنقدر سند و ضمانت می‌خواهند که شما منصرف می‌شوید، گفت: 4 درصدی‌ها کسانی هستند که با رابطه به بانکها می‌آیند. گاهی اوقات بدون سند و با یک چک و سفته، چند ده و چندصد میلیارد وام از بانک ها به اسم تولید می‌گیرند اما در مسیر دیگری هدایت می‌کنند.
قالیباف تصریح کرد: باید سیستم نظارتی دقیق داشته باشیم. پول از مسیر بانک آید و در جایی برود که تخصیص داده شده است. امروز این کنترل وجود ندارد و رهگیری تا مقصد صورت نمی‌گیرد و وام ها هدفمند نیستند. لذا می‌بینیم دچار مشکلات جدی می‌شویم و تولید شکل نمی‌گیرد. شاهد هستیم چند صد هزار میلیارد تومان به افرادی داده می‌شود که بیشترین سهم را می‌برند. شاید چند هزار نفر بیش از 80 درصدظرفیت وام بانک ها را می‌گیرند و 20 درصد وام به 96 درصد مردم می‌رسد. ضعف در جایی است که حتی امنیت سپرده‌های ثابت هم برقرار نمی‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما هدایت و نظارت بر این بخش و اصلاح سیستم نظام بانکی است، گفت: وقتی رویکردها بر مبنای بی‌توجهی به قشر عمومی جامعه است شاهد این شرایط هستیم. می‌گویند سه میلیون مسکن اضافی در کشور وجود دارد، سوال کنید چقدر افرادی هستند که خانه ندارند. این سه میلیون در اختیار چه کسانی است؟
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اینها همان 4 درصدی ها هستند که اموال خود را از طریق قاچاق واردات غیر ضروری و دلالی پیدا کرده‌اند. اینها کسانی هستند که یک خانه خودشان دارند، یک ویلا در کیش و شمال می‌گیرند و خانه کنار دستی می‌گیرند و در مقابل یک خانواده  5 نفره مستاجر است. توزیع مسکن عادلانه نیست از این رو در برنامه این است که به سرعت مابقی مسکن مهر را به اتمام برسانیم که بعد از این همه مشقت از رنج و زحمت نجات پیدا کنند.
قالیباف با بیان اینکه کار اصولی در دولت مردم این است که بافت های فرسوده در حاشیه شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و متوسط را احیا کنیم همه زیر ساخت ها در بافت فرسوده آماده است و نیاز به سرمایه گذاری سنگین نیست، گفت: اگر شهرکی در خارج از شهر ساخته شود، هر متری 2.5 میلیون تومان هزینه زیر ساخت هاست اما برای احیای بافت فرسوده می‌توانیم قیمت تمام شده را ارزان تمام کنیم. این مسکن را می‌توان در اختیار خانواده مستضعف و محرومان قرار داد.
وی اظهار داشت: از دیگر سو بودجه جاری دولت باید کاهش پیدا کند. الان باید این بودجه به بخش عمرانی هدایت شود. در کارهای عمرانی هم مجددا اشتغال ایجاد می‌شود و با این کار می‌توانیم از رکود بخش مسکن خارج شویم و 500 هزار شغل با فعال کردن بخش مسکن ایجاد شود.
قالیباف با بیان اینکه مهم ترین مشکل نظام بانکی این مدیریت‌های بانک ها است، گفت:  اخیرا بین هیات مدیره و هیات عامل در بخش نامه بانک مرکزی تغییراتی ایجاد شده است اما امروز ریشه بسیاری از مفاسد افتصادی اینجا است که افراد صاحب نفوذی که وصل به بالاترین مراجع کشوری هستند پیدا می‌شوند. از برادر رئیس جمهور، برادر معاون اول رئیس جمهور در این حد تعیین تکلیف می‌کنند که چه کسی مدیرعامل و چه کسی هیات مدیره بانک شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل