بازدید 7331
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «ابلاغ یک آیین‌نامه اقتصادی پس از ۴ سال» تا «۱۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی»

این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه افت شاخص بورس و فرابورس، کاهش قیمت برخی انواع سکه، افزایش نبض طلا زیر سایه آزمایش موشکی، افت ادامه دار دلار و رشد یورو، عدم پیش بینی از آینده بازار سنگ آهن، تعطیلی دو بانک دیگر در روسیه، زمان خروج بحران رکود از بازار مسکن، علت فراخوان پورشه و حمایت دو جانبه از طلای سیاه را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۴ 16 May 2017
از «ابلاغ یک آیین‌نامه اقتصادی پس از ۴ سال» تا «۱۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه افت شاخص بورس و فرابورس، کاهش قیمت برخی انواع سکه، افزایش نبض طلا زیر سایه آزمایش موشکی، افت ادامه دار دلار و رشد یورو، عدم پیش بینی از آینده بازار سنگ آهن، تعطیلی دو بانک دیگر در روسیه، زمان خروج بحران رکود از بازار مسکن، علت فراخوان پورشه و حمایت دو جانبه از طلای سیاه را در بر دارد.



ادامه افت شاخص بورس و فرابورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 25 اردیبهشت ماه 96 با کاهش 5 واحدی به رقم 79 هزار و 957 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 1 واحدی به رقم 27 هزار و 500 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با 29 واحد افت، عدد 17 هزار و 323 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 23 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 584 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت همراه بود و با کاهش 6 واحدی به رقم 87 هزار و 278 واحد دست یافت. شاخص بازار اول بر خلاف شاخص های قبلی رشد داشتد و با افزایش 35 واحدی به رقم 55 هزار و 586 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز در پایان روز کاری بورس، با افت 234 واحدی، عدد 176 هزار و 644 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین در بازار فرابورس نیز شاخص با افت 1.9 واحدی به رقم 915 واحد رسید.

از «ابلاغ یک آیین‌نامه اقتصادی پس از ۴ سال» تا «۱۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی»

قیمت برخی انواع سکه کاهش یافت

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۵۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید، همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان رسید. در عین حال نیم سکه ۶۵۶ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۹ هزار تومان است.

آزمایش موشکی، نبض طلا در بازار جهانی را افزایش داد

قیمت جهانی طلا در آغاز مبادلات روز دوشنبه تحت تاثیر افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری پس از آزمایش موشکی کره شمالی با افزایش نسبی روبرو شد. کره شمالی روز یکشنبه یک فروند موشک دیگر را شلیک کرده است که این اقدام مغایر با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به شمار می رود. این اقدام کره شمالی با مخالفت کشورهای مختلف روبرو شد. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی با ۰.۱۵ درصد افزایش به بیش از ۱۲۲۹ دلار رسید. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، تشدید تنش های سیاسی بین المللی و انتشار آمارهای ناامید کننده اقتصادی در آمریکا موجب افزایش تقاضا برای طلا شده است.

افت ادامه دار دلار آمریکا با کاهش تقاضا

با کاهش تقاضا در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز روند کم‌نوسان نرخ دلار را شاهد هستیم. در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 20 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 449 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 137 ریال به رقم فروش 41 هزار و 471 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 297 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 14 ریال ارزان تر فروخته شد.

ابلاغ یک آیین‌نامه اقتصادی پس از ۴ سال

مقیمی یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به گذشت قریب به 4 سال از وعده حسن روحانی برای اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار می‌گوید: بهبود محیط کسب و کار به معنی واقعی و عینی اتفاق نیفتاده و پیشرفت چند رتبه در این شاخص صرفاً نتیجه محاسبه واقعی‌تر نرخ ارز است. به اعتقاد وی مراحل ثبت و شروع فعالیت یک شرکت در سال‌های قبل با سهولت بیشتری در مقایسه با امروز انجام می‌گرفت که در سال‌های گذشته می‌توانستیم یک شرکت را ظرف 10 تا 15 روز به ثبت برسانیم اما امروز با وجود اینکه تمامی مراحل برای ثبت شرکت اینترنتی انجام می‌شود اما روند اداری آن زمان طولانی‌تری نیاز دارد. در حال حاضر حتی برای یک ثبت ساده و یا تعیین نام بیشتر از یک ماه طول می‌کشد، در چنین شرایطی چطور ممکن است وضعیت کسب و کار بهبود پیدا کرده است. این زمان‌ها همه زمان‌های هزینه‌بر است که به کسب و کار لطمه وارد می‌کند. به نقل از تسنیم، با توجه به این صحبت‌ها روز گذشته نعمت زاده با گذشت چند سال در اظهاری قابل تأمل برانگیز از ابلاغ آیین نامه کسب و کار تا دو روز آینده به دستگاه‌های مختلف خبر داده است. این در حالی است که حسن روحانی در انتخابات سال 92 در گفت‌وگو با شبکه خبر صراحتاً اعلام کرد من قول می‌دهم ظرف مدت 90 روز آیین‌نامه‌های قانون بهبود محیط کسب و کار را تهیه کرده و این قانون را اجرا کنم.اما امروز با پایان یافتن دولت یازدهم وزیر صنعت به فکر ابلاغ آیین نامه این قانون انهم ظرف دو روز آینده خبرداده است.

آینده بازار سنگ آهن قابل پیش بینی نیست

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: آینده بازار سنگ آهن به دلیل عدم افشای اطلاعات اقتصادی از سوی کشور چین قابل پیش بینی نیست. قدیر قیافه ضمن اشاره به اینکه پیش بینی مشخصی نمی‌توان در این حوزه ارائه داد، افزود: تا چند سال پیش این امکان برای موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بازارهای بین المللی وجود داشت بتوانند با استفاده از مولفه‌ها و متغیر ها‌ی تجاری، اقتصادی و صنعتی بازار جهانی سنگ آهن را پیش بینی کنند. وی اظهار داشت: در دو ساله اخیر قیمت‌های مورد پیش بینی سنگ آهن و سایر کامودیتی‌ها به دلیل متغیر‌ها بسیار زیادی که امروزه در بازارهای جهانی به ویژه در رابطه با چین وجود دارد هیچ وقت با واقعیت‌ها انطباق نداشته است. رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: دولت چین با هدف اینکه سایر ممالک دنیا پیش بینی درستی از شرایط اقتصادی این کشور نداشته باشند و بتواند با هرشکلی این بازی تجاری را به پیشبرد در افشای اطلاعات اقتصادی خود به شدت خساست به خرج می‌دهد

تعطیلی دو بانک دیگر در روسیه

بانک مرکزی روسیه مجوز فعالیت دو بانک «اینترکوپ » و «اینفورم پروگرس» را لغو کرد. به گزارش ایسنا از تاس، این دوبانک به دلیل ارایه کیفیت پایین خدمات بانکداری، ریسک پذیری سرمایه، کاهش سرمایه اولیه و همچنین پولشویی تعطیل شدند. در حدود هزار بانک دولتی و خصوصی در روسیه فعالیت دارند که تنها در دوسال گذشته ده ها مجوز بانک به دلیل کاهش کیفیت خدمات و پولشویی در روسیه تعطیل شده‌اند. بانک مرکزی روسیه تنها بازگشت سپرده‌گذاری مشتریان حداکثر تا سقف ۲۵ هزار دلار را در صورت تعطیلی بانکهای متخلف تضمین می‌کند.

خروج بحران رکود از بازار مسکن در سال جاری

فرج الله رجبی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ظرف دو سال گذشته مسکن رشد ۱۰ درصدی داشته است گفت: بازار مسکن در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ توانسته رشد بهتری داشته باشد. وی در ادامه تصریح کرد: بهسازی بافت‌های فرسوده و بافت‌های تاریخی و نیز تکمیل مسکن مهر نقش موثری در خروج از رکود بازار مسکن دارد. عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: امسال بازار مسکن ازبحران رکود خارج می‌شود و رونق به این بازار باز می‌گردد. رجبی گفت: ۹۰ درصد واحدهای مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است. با مدیریت صحیح و با تحویل واحدهای مسکن مهر می شود رکود را از بازار مسکن خارج کرد.

احتمال آتش‌سوزی، علت فراخوان پورشه

گروه خودروسازی فولکس‌واگن حدود 300هزار دستگاه خودروی پورشه و آئودی را به فراخوان قبلی خود در آمریکا اضافه کرد. این فراخوان به‌دلیل نقص پمپ سوخت و احتمال آتش‌سوزی این خودروها صورت می‌گیرد. به گزارش آتوموتیو نیوز، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا اعلام کرد در برخی از مدل‌های پورشه ماکان و شاسی‌بلندهای آئودی کیو5 و کیو7 پمپ سوخت دچار ترک‌خوردگی می‌شود که در صورت این اتفاق سوخت نشت می‌کند و درنتیجه احتمال آتش‌سوزی در این خودروها وجود دارد. پمپ سوخت این خودروها را شرکت قطعه‌سازی کانتیننتال تولید کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد، براساس اعلام این اداره، حدود 240هزار و 500 آئودی و 51 هزار و 500 پورشه شامل این فراخوان می‌شوند. پورشه آمریکای شمالی اعلام کرد ماکان اس و ماکان توربو مدل سال‌های 2015 تا 2017، ماکان 2017 و ماکان جی‌تی‌اس، شامل این فراخوان می‌شوند. براساس اعلام پورشه و آئودی، نمایندگی‌های این دو خودروساز درصورت پیدا کردن ترک در پمپ سوخت، پمپ را تعویض خواهند کرد.

حمایت دو جانبه از طلای سیاه

روز دوشنبه عربستان سعودی و روسیه که از تولید کنندگان بزرگ نفت جهان محسوب می شوند درباره ضرورت تمدید قرارداد کاهش تولید برای 9 ماه دیگر یعنی تا مارس 2018 توافق کردند تا بدین وسیله بتوانند اشباع جهانی نفت را مهار نموده و قیمت های این محصول را بالا ببرند. زمانبندی این اظهار نظر که نزدیک 25 می می باشد یعنی زمانی که اجلاس رسمی اوپک قرار است صورت بگیرد و همچنین لحن محکم این بیانیه بازار را شگفت زده کرده است و انتظار می رود که دلیل آن نیز تحصیل این اطمینان باشد که سایر اعضاء اوپک و تولید کنندگان بیرون از این گروه که در دور اول توافق مزبور شرکت داشته اند با این دو کشور برای تمدید قرارداد فعلی همراه شوند. روز گذشته قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، افزایش یافت. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۸۲ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۶۶ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۲ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۸.۶۷ دلار صورت گرفت.

ایران ۱۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارد

معاون وزیر اقتصاد رقم برآوردی برای فرارهای مالیاتی را ۱۳ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امیدواریم با کمک نهادهای امنیتی، هر چه سریعتر بتوانیم فراریان مالیاتی را شناسایی کنیم. سیدکامل تقوی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فرارهای مالیاتی گفت: تا این لحظه ۳۳۰۰ میلیارد تومان مالیات از افرادی که تا کنون وجهی به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمی‌کردند، اخذ شده و در یک گام دیگر، از ۷۷ نفر نیز ۹۹۰ میلیارد تومان دریافت شده است. معاون وزیر اقتصاد افزود: علاوه بر این، ۳۰۰ هزار مودی جدید مالیاتی شناسایی و ۹۰۰ میلیون رکورد اطلاعات وارد سامانه شده است.




تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
ایکاش شما بهتر به واقعیتها نگاه میکردی در زمان اقای احمدی نژاد ما نه صادراتی داشتیم و کالایی چون تحریم بودیم و حدود 2هزار شرکت بخاطر کالای قاچاق تعطیل شدند شما چطوری ثبت شرکتها یا کارهای دیگر بسهولت انجام میشد ما فقط 8سال دور خودمان مانند عنکبوت تنیدیم بیکاری و تورم بالای 40 درصد که توی دنیا تک هستیم تا قیمت سکه و ارز دلالان ناصر حسرو تعیین میکردند معلوم مسشود یادتان رفته ولی ملت همه را یادشان هست ...
اخ جون قیمتهای خانه ها را برمیگردانند به سال 82 ووووهورا................ مردم خانه ارزان شد و به قیمت تمام شده فروخته خواهد شد ...دست مردم درد نکند با کمپنگ نمی خریم تا به قیمت تمام شده بخریم ...اخ جون حالا جوانان به فکر ازدواج وبچه اوردن باشند .....خاانه ارزان شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار