بازدید 18585

نکته ای بسیار مهمتر از آبروریزی اطلاعاتی دونالد ترامپ!

در حالی که دولت دونالد ترامپ همچنان از سوی بخش مهمی از افکار عمومی، تحلیلگران و رسانه های آمریکا مورد انتقاد قرار دارد، اتفاقات ریز و درشت بهانه های تازه ای به این بخش از جامعه آمریکا میدهد تا آتش انتقادات علیه وی و دولت او را برافروخته تر کنند. در آخرین پرده از این داستان، گاف و آبروریزی اطلاعاتی ترامپ منجر به هجمه شدید علیه وی شده است. اما در پس این آبروریزی، نکته ای بسیار مهمتر وجود دارد.
کد خبر: ۶۹۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 16 May 2017
در حالی که دولت دونالد ترامپ همچنان از سوی بخش مهمی از افکار عمومی، تحلیلگران و رسانه های آمریکا مورد انتقاد قرار دارد، اتفاقات ریز و درشت بهانه های تازه ای به این بخش از جامعه آمریکا میدهد تا آتش انتقادات علیه وی و دولت او را برافروخته تر کنند. در آخرین پرده از این داستان، گاف و آبروریزی اطلاعاتی ترامپ منجر به هجمه شدید علیه وی شده است. اما در پس این آبروریزی، نکته ای بسیار مهمتر وجود دارد.

به گزارش «تابناک» شب گذشته روزنامه واشنگتن پست پرده از اتفاق مهمی برداشت که به سرعت در فضای رسانه ای دنیا پیچیده است. به گزارش این روزنامه دونالد ترامپ اطلاعات سری و فوق محرمانه ای را از داعش در اختیار روسها قرار داده است.

بر این اساس که ترامپ در دیدار هفته گذشته‌اش با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و همچنین سفیر روسیه، اطلاعاتی را در مورد گروه تروریستی داعش در اختیار مسکو قرار داده که ممکن است «یک منبع اطلاعاتی مهم» در مورد این گروه را در معرض تهدید قرار دهد.

نکته ای بسیار مهمتر از آبروریزی اطلاعاتی دونالد ترامپ! 

این اطلاعات که از سوی یکی از شرکای آمریکا در اختیار این کشور قرار گرفته بود، آنقدر حساس هستند که واشنگتن آن‌ها را در اختیار متحدانش نیز قرار نداده و حتی در دولت آمریکا هم افراد محدودی به آن‌ها دسترسی دارند. به نوشته واشنگتن‌پست، کشوری که این اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار داده، اجازه به اشتراک گذاشتن آن‌ها با روسیه را نداده بود و اقدام ترامپ می‌تواند موجب قطع همکاری اطلاعاتی با این کشور شود.

یک مقام آمریکایی مطلع از این پرونده، با اشاره به اهمیت این اطلاعات، گفته است ترامپ اطلاعاتی «بیش از آنچه که ما با متحدان خود در میان گذاشته بودیم را به روسیه لو داده است.» ترامپ این اطلاعات را حین توضیح در مورد دلایل تصمیم واشنگتن برای ممنوعیت به همراه داشتن لپ‌تاپ در هواپیماهای عازم آمریکا، مطرح کرده است.

گفته میشود که ترامپ برای به رخ کشیدن اطلاعاتی که در مورد داعش دارد، به لاوروف گفته است: «من اطلاعات فوق‌العاده‌ای دارم. من افرادی را دارم که هر روز اطلاعات فوق‌العاده‌ای را در اختیار من قرار می‌دهند.» ترامپ سپس اطلاعاتی را که شریک آمریکا از طریق جاسوسی از داعش به دست آورده، با لاوروف در میان گذاشته است. از همه مهم‌تر، او به نام یکی از شهرهای تحت سیطره داعش اشاره کرده و گفته است که این اطلاعات از این شهر جمع‌آوری شده‌اند.

افشای نام شهر هدف، از آن جهت مهم است که روسیه ممکن است بتواند با تمرکز بر این شهر، از هویت کشوری که به اطلاعات دست یافته یا روش جاسوسی از داعش، مطلع شود.

این موضوع جنجال زیادی را از شب گذشته تا کنون بهر اه انداخته است و نگرانی ها در مورد این که ترامپ قادر به حفظ اسرار دولتی نیست، به شدت افزایش داده. با این حال کاخ سفید این گزارش را به این شکل تکذیب کرده و گفته است که ترامپ هیچ گونه اطلاعات سری را در اختیار روس ها قرار نداده است.

در همین حال این موضوع نشان دهنده یک نکته بسیار اساسی است آن این که اکنون بخش مهمی از مقامات فعلی و سابق آمریکا (که برخی از آنها در کابینه ترامپ نیز حضو دارند) به شدت یک شقاق اساسی در دولت این کشور به وجود آورده اند و اسرار و محتوای اقدامات و سخنان را از دل کاخ سفید به بیرون درز داده و در اختیار رسانه های مخالف ترامپ قرار میدهند.

بسیاری از نزدیکان به دونالد ترامپ این موضوع را ناشی از همکاری مقامات برکنار شده دولت اوباما از جمله رئیس سابق سی آی ای یعنی جان برنان میدانند که همچنین پشت بسیاری از اطلاعات دیگری که از درون کاخ سفید به بیرون درز میکند نیز بوده است.

این موضوع را نشریه بریت بارت نیز منعکس کرده است و در تیتر اول خود بیان کرده که دولت در سایه و پنهان در آمریکا اطلاعات سری را از درون کاخ سفید در اختیار رسانه های معاند ترامپ قرار میدهند تا دولت وی را با مشکل مواجه سازند.

در این میان منتقدان این گونه رفتارها از سوی رسانه ها و مقامات مخالف ترامپ به دو دسته تقسیم شده است. عده ای که گزارش واشنگتن پست را از اساس بی پایه دانسته اند و دسته ای دیگر که ضمن تایید این گزارش بیان میکنند که دیدگاه منتقدان ناشی از باقی ماندن ذهن آنها در ساختارهای جنگ سرد است. موضوعی که به کلی به تاریخ پیوسته.

برای مثال ریچارد اسپنسر از روزنامه نگاران باسابقه واشنگتن بیان میکند که موضوع اصلی این نیست که ترامپ اطلاعاتی را در اختیار روسها قرار داده است. زیرا همکاری برای شکست داعش مستلزم اشتراک اطلاعاتی است. موضوع مهم این است که ماجرای این مساله از درون کاخ سفید به بیرون درز کرده است و نشان میدهد که عده ای در حال خنجر زدن به ترامپ از پشت سر هستند. در واقع این مساله نشان میدهد که ترامپ به هیچ وجه نمیتواند به کابینه خود اعتماد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها