بازدید 3032

گزارش آژانس بین المللی انرژی درباره تعادل دوباره بازار نفت

روزسه شنبه آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد بازار جهانی نفت در حال متعادل شدن است و سرعت توازن عرضه و تقاضا در حال افزایش می باشد و این در صورتی است که هنوز ذخائر نفت نتواسنته اند تأثیر کاهش عرضه توسط اوپک را منعکس کنند.
کد خبر: ۶۹۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰ 16 May 2017
روزسه شنبه آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد بازار جهانی نفت در حال متعادل شدن است و سرعت توازن عرضه و تقاضا در حال افزایش می باشد و این در صورتی است که هنوز ذخائر نفت نتواسنته اند تأثیر کاهش عرضه توسط اوپک را منعکس کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی درگزارش ماهیانه خود پیش بینی رشد تقاضای 2017 را بدون هیچ تغییری تا 1.3 میلیون بشکه در روز نگه داشت که علت آن رکود کشورهای مصرف کننده ای مانند آمریکا، آلمان و ترکیه است که پیش از این مصرف بیشتری داشته اند.

گزارش آژآنس بین المللی انرژی درباره تعادل دوباره بازار نفت

ذخائر تجاری در ماه مارس برای دومین ماه متوالی کاهش نشان داد و با 32.9 میلیون بشکه کاهش به 3.025 میلیارد بشکه رسید.

با این حال درسه ماهه اول به طور کلی ذخائر کشورهای صنعتی تا 24.1 میلیون بشکه افزایش داشته است و اطلاعات اولیه آژانس بین المللی انرژی پیش نهاد می دهند که بار دیگر ذخائر در آپریل افزایش داشته اند.

آژانس انرژی مستقر در پاریس گفت "زمان زیادی گذشت تا ذخائر، کاهش عرضه را منعکس نمایند مخصوصا وقتی که حجم زیادی از نفت های تولید شده قبل از این که قرارداد کاهش عرضه اوپک و سایر تولید کنندگان بیرون از این گروه مؤثر واقع شود، هنوز توسط بازار جذب می شده است. شاید در سه ماهه ابتدایی سال 2017 شاهد برگشت چشمگیری در کسری نبوده ایم با این حال گزارش مزبور پیام اخیر ما را درباره تعادل دوباره بازار تأیید می کند و این که این حالت در کوتاه مدت شتاب می گیرد"

عرضه نفت جهانی در آریل 140 هزار بشکه کاهش داشته است و به 96.17 میلیون بشکه در روز رسیده است که دلیل آن نیز کاهش عرضه در کشورهایی مانند کانادا بده است که بیرون از سازمان کشورهای صادر کننده نفت هستند.

اما بنابر گفته آژانس بین المللی انرژی با وجود افزایش پر قدرت تولید در ایالات متحده، برزیل و قزاقستان، تولید کشورهای غیر اوپک در سالجاری تا 600 هزار بشکه رشد خواهد داشت.

اوپک در 25 می نشستی برگزار خواهد کرد تا درباره تمدید قرارداد موجود که بعضی از رقبای بزرگ این گروه مانند روسیه نیزدر آن شرکت داشتند مذاکره نماید. اوپک و تولید کنندگان عمده دیگر مانند روسیه در نوامبر سال گذشته به توفق رسیده بودند تا تولید خود را برای شش ماهه ابتدایی سال جاری و به قصد تعدیل ذخائر جهانی نفت تا حدود 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند.

آژانس بین المللی انرژی که به دولت های غربی درباره سیاست گذاری در باب انرژی مشاوره می دهد اعلام کرد اگر اوپک تولید خود را در آپریل 31.8 میلیون بشکه در روز نگه دارد و جاهای دیگر نیز تعادل به همین صورت باقی بماند می توانیم تلویحا به این نتیجه برسیم که در سه ماهه دوم امسال شاهد کاهش 700 هزار بشکه در روز خواهیم بود.

آژانس مزبور افزود "با اتخاد رویکرد مشابهی در سناریوی نیمه نخست برای نیمه دوم سال 2017، احتمالا کاهش ذخائر در این نیمه حتی بیشتر نیز خواهد بود."

به گفته این آژانس میزان بیشتر تولید نیجریه و عربستان سعودی در آپریل جریان کمتر نفت را از سمت لیبی و ایران جبران کرد و در عین حال میزان پایبندی به کاهش 1.2 میلیون بشکه ای اوپک تا 96 درصد باقی مانده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل