بازدید 6058

با توجه به‌توصیه رهبری اجرای سند‌۲۰۳۰ متوقف‌شد

سخنگوی دولت گفت: رهبر معظم انقلاب در ارتباط با سند 2030 یونسکو، توصیه ای فرمودند و با توجه به اینکه نظرات ایشان مورد اهتمام دولت است، پیگیری لازم صورت گرفت و تا تبیین جزئیات و رفع ابهامات، اجرای این سند متوقف شد.
کد خبر: ۶۹۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴ 16 May 2017
سخنگوی دولت گفت: رهبر معظم انقلاب در ارتباط با سند 2030 یونسکو، توصیه ای فرمودند و با توجه به اینکه نظرات ایشان مورد اهتمام دولت است، پیگیری لازم صورت گرفت و تا تبیین جزئیات و رفع ابهامات، اجرای این سند متوقف شد.

به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: ایشان از جایگاه نظارت عالی، مجریان را به کار درست توصیه می فرمایند، در ارتباط با سند 2030 یونسکو، توصیه ای فرمودند و با توجه به اینکه نظرات ایشان مورد اهتمام دولت است، پیگیری لازم صورت گرفت و تا تبیین جزئیات و رفع ابهامات، اجرای این سند متوقف شد.

وی ادامه دداد: ولی نکته ای که با توجه به درستی بحث مقام معظم رهبری قابل توجه بود، سوءاستفاده غیرمعمول برخی که تخصص و هنرشان استفاده از بیانیات و سیاستها و جهت‌گیری های مقام معظم رهبری است، حتی مسایل مربوط به ایشان را تحریف کردند. این اشخاص شروع کردند نکاتی را ترویج دادند که قطعا حرفهای نادرستی است. شبنامه هایی دیده شد که در آن نوشته اند دولت سندی را مخفیانه و بدون ارجاع به مجلس امضا کرده و در آن سند، خودارضایی کودکان 1 تا 4 سال توصیه شده است.

نوبخت در ادامه گفت: دولت همواره در جهت تبیین مسایل کلی نظام خود را مسئول می بیند، باید گفت این اتهام به دولت و حتی نظام است که القا می کند بعد از 38 سال به گونه ای نظام جهتگیری می کند که اسناد غیردینی را امضا می کند. از رسانه ها به خصوص رسانه ملی می خواهم مطلب اینجانب را منعکس کند تا تشویشی که برای افراد متدین به وجود آمده، رفع شود.

وی در مقام تشریح سند 2030 گفت: از لحاظ حقوقی آنچه در مجامع جهانی مانند یونسکو مطرح می شود، ممکن است قرارداد و پیمان نامه یا اعلامیه باشد. امضای قرارداد را باید مجلس تصویب کند ولی این سند یک پیمان نامه و قرارداد نیست، بلکه یک اعلامیه است. کسی نمی تواند امضای یکی از مقامات جمهوری اسلامی ایران را پای این سند نشان دهد. این سند یک بیانیه و چهارچوب عملی برای آموزش است. یعنی از لحاظ حقوقی، هیچ الزامی برای کشورهایی که این بیانیه را شنیدند و در آن جلسه شرکت داشتند، ایجاد نمی کند. بیانیه ها در اجلاسها قرائت می شود و کسی آن را امضا نمی کند. اگر هم کسی با آن مخالف است، حق دارد "تحفظ" خود را اعلام کند. در اجلاس "اینچه ئون" که این بیانیه مطرح شد، هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران اعتراض نکرد. وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اعلام تحفظ، نکاتی را بیان کرد که در اجلاس ثبت شد.

 

دولت در اجلاس یونسکو اعتراض کرد

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه باید تکلیف دولت روشن شود که در مجامع جهانی و سازمانهایی مانند یونسکو عضو شویم یا نه، توضیح داد: وزیر جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخشهایی از چهارچوب اقدام آموزشی 2030 که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویتهای ملی، باورهای دینی و ارزشهای فرهنگی جامعه ایرانی، تفسیر و تعبیر شود، نمی داند.

وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که موضعگیری کرد، جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: اعتراض ما در ساعت 9 و 59 دقیقه صبح روز چهارشنبه 13 آبان 1394 مطابق با 4 نوامبر 2015 در سایت رسمی سازمان یونسکو درج شده. دیگر دولت باید چه کاری می کرد که نکرده؟ آیا باید در مجامع عضو شویم یا منزوی شویم؟ آیا قرار است عضو شویم ولی منفعل باشیم؟ بهتر است در مجامع جهان حضور داشته باشیم ولی هر جا با فرهنگ و ارزشهای ما مسئله ای مغایرت داشت، فعالانه بیان کنیم. اگر کسی سندی مبنی بر تایید یا سکوت ما وجود دارد، اعلام کند. دولت را انسانهای متدین که با فرهنگ و هویت ایرانی عجین هستند، می سازند. چطور در این شبنامه ها می گویند ما در مدارس به معلمان می گوییم این مسایل را اجرا کنید؟ دولت کاملا متوجه هنجارهای مذهبی و دینی است.

 

برابری آموزشی یعنی همه فرزندان ملت درس بخوانند

نوبخت با بیان اینکه محتوای آموزشی این سند مشخص است، گفت: از سال 1990 برنامه آموزش برای همه در یونسکو دنبال می شود. در آغاز قرن بیست و یکم اهداف توسعه پایدار هزاره مورد تصویب همه کشورها قرار گرفته است. در هدف چهارم برنامه اهداف هزاره، تضمین آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادم العمر برای همه مشخص شده است. سئوال اینجاست ما با این هدف مخالفیم یا موافق؟ ما نه طالبیم نه داعش. آیا جمهوری اسلامی ایران باید با آموزش برابر و فراگیر مخالفت کند؟ فرض کنیم منظور آنها از آموزش برابر، مسایل خاصی باشد، ما اعتراض خود را درباره مغایرتهای احتمالی این برنامه با آموزه های شرعی و فرهنگ ایرانی بیان کرده ایم.

بدون فهم سند برای روحانیت معظم دغدغه درست کردند

نوبخت با اشاره به اینکه برخی بدون فهم این سند، دغدغه برای روحانیت معظم کشور فراهم کرده اند، گفت: شاید برخی متدینین در روستاها، حرفهای یک جانبه را می شنوند که گفته می شود دولت در مقابل غربیها زانو زده و این سند را اجرا کرده، نگران می شوند. انتخابات پس فردا تمام می شود و همه از نظر ملت ایران متابعت می کنند، ولی زخمی که در دل دیندار مردم زده می شود، به این زودی التیام پیدا نمی کند. اینطور فضا را آلوده کردن و سخنانی از این دست، مشی تکفیری است. با احساسات پاک مردم اینطور رفتار نکنید. این مسئله انتخاباتی نیست. این سند را که می شود خیلی ساده راستی آزمایی کرد، باید رفع نگرانی از مردم کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی که آیا امروز جهانگیری به نفع روحانی کناره گیری می‌کند؟ گفت: به عنوان سخنگوی دولت از این موضوع خبر ندارم.

پیامک برقراری یارانه هر ماه داده می شود

نوبخت با اشاره به قانون حذف یارانه های پردرآمدها گفت: در قانون آمده اگر کسی اعتراضی دارد، باید به او رسیدگی شود. دولت ضمن حذف خانوارهای پردرآمد، شروع به رسیدگی به اعتراضات کرد و وقتی متوجه می شدیم اعتراض درست است نسبت به برقراری یارانه ها اقدام کردیم. همزمان لیستی داریم که نشان می دهد یارانه 260 هزار و 517 نفر در تیرماه 94 قطع شده است. رسیدگی کردیم و متوجه شدیم باید یارانه بیش از 72 هزار و 500 نفر دوباره برقرار شود. در ماههای بعدی نیز به همین ترتیب انجام شده که هر ماه تعدادی از افراد، حسب قانون، یارانه شان قطع می شد و پس از اعتراض و بررسی، یارانه افراد برقرار می شد. خبرنگاران هر هفته، اعتراض اشخاصی که شایسته دریافت یارانه اند را اعلام می کردند. ماه به ماه مشخص است چه میزان یارانه حذف شده و چه میزان پس از اعتراض، برقرار شده است.

وی با اشاره به اینکه ما به کسانی که یارانه شان را قطع می کنیم پیامک می دهیم، توضیح داد: پس از اعتراض و بررسی در صورتی که یارانه قابل برقراری مجدد باشد، دوباره به آن اشخاص پیامک می دهیم. از مراجع معتبر دولت با من مکاتبه و مباحثه شد و گفتند شما یارانه عده ای را قطع می کنید که مستحق دریافتند. ما هم بررسی می کردیم و یارانه این اشخاص را برقرار و به آنها پیامک می دادیم. به دروغ اعلام کردند ما به 4 میلیون نفر پیامک دادیم یارانه شان را برقرار کردیم. این سند صددرصد دروغ است. همین الان یارانه بین 2 تا 3 میلیون نفر قطع است. مگر می شود حقوق مردم را نداد چون عده ای می گویند مرتبط با انتخابات است. برخی، کاندیداهای مرتبط با دولت را مورد هجوم قرار دادند که دولت به 4 میلیون نفر پیامک داده یارانه شان برقرار شده است. کسانی دارند این مسایل را به دروغ بیان می کنند که نامزد مورد حمایت آنها، قول و وعده چند برابر کردن یارانه همه مردم را داده است، امیدواریم هر چه مردم در 29 اردیبهشت تشخیص دادند، اجرا شود.

 

دولت پولی از خزانه برای شب انتخابات برنداشته

نوبخت در واکنش به سخن یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود دولت 20 هزار میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت یارانه در شب انتخابات برداشته، گفت: هر ماه 3400 میلیارد تومان کل یارانه نقدی است که بین خانوارها تقسیم می شود. حدود 3هزار و 200 تا 2900 میلیارد تومان از این پول را از محل افزایش نرخ سوخت برمی داریم و الباقی را قانون مشخص کرده که از خزانه برداریم. کل پولی که سال گذشته از خزانه برداشتیم 11 هزار میلیارد تومان بود. خداوند به ما صبر، خویشتنداری و ادب عنایت کند. ایشان برادر اصولگرای متدینی هستند که شنیدیم حادثه ای برایشان پیش آمده و انشالله خداوند شفا به ایشان عنایت کند. این حرف که دولت 20 هزار میلیارد تومان برداشته کاملا دروغ و قابل تعقیب است. دو آموزه اسلامی را برای خود تکرار می کنم، خداوند اجر محسنان را در نظر دارد و قوم ظالمان را هدایت نمی کند. کسانی که برای دیگران پشت تریبون حرفهایی می زنند تا دیگران را تخریب کنند و نامردی می کنند، خیر نمی بینند. این را دیده ایم.

 

دولت موافق افزایش یارانه محرومان است و آن را اجرایی کرده

خبرنگاری درباره تیتر دیروز یکی از روزنامه ها پرسید که در آن نوشته شده بود دولت با افزایش یارانه محرومان مخالف است، سخنگوی دولت در پاسخ به این سئوال گفت: این سخن دروغ است، نه تنها دولت با افزایش یارانه خانوارهای آسیب پذیر و تحت پوشش مخالف نیست، بلکه موافق است و اقدام هم کرده. به طوری که مستمری این خانواده ها که به طور متوسط 71 هزار تومان در ماه بوده به 240 هزار تومان افزایش یافته. یعنی 3.4 برابر کرده. حتی معتقدیم عده ای شاید تحت پوشش نباشند ولی نیازمند باشند، به گونه ای عمل می کنیم که آنها تحت پوشش قرار گیرد. پس این تیترها دروغ است. برخی می گویند دولت دین ندارد و می خواهد با آموزه های غیر دینی، دین مردم را ضایع کند. بعد هم با این تیترها، دنیای مردم را نگران می کند. برخی می گویند شما طرفدار ثروتمندان هستید و یارانه آنها را قطع می کنید. همین افراد الان صحبت از چند برابر کردن یارانه ها می کنند.

نوبخت توضیح داد: عده ای موج راه انداخته بودند درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها 100 هزار میلیارد تومان است. دیوان محاسبات اعلام کرد این حرف اشتباه است. وقتی حرف یارانه را می زنید، ثروتمندان نگران نمی شوند، بلکه کسانی که زندگی شان وابسته به این یارانه است، می ترسند، بارها از این اشخاص خواسته ایم مردم آسیب‌پذیر را نگران نکنند. این روزنامه که چنین حرفی زده تکمیل آن شب نامه ها است. شبنامه می گوید دولت دارد دین جامعه را مورد هدف قرار می دهد و بچه ها را به همجنس‌گرایی تشویق می کند و روزنامه اش هم برای دنیای مردم دروغ می گوید و نگرانی ایجاد می کند. خدا به ما صبر بدهد.

 

درآمد هر بشکه نفت صادراتی در کشور توزیع می شود

خبرنگاری درباره سخن یکی از نمایندگان در مورد بلوکه شدن 20 هزار میلیارد تومان پول نفت پرسید، سخنگوی دولت جواب داد: چنین چیزی درست نیست و کاسبان تحریم دارند این سخنان را می گویند. بعد از رفع تحریم، ما از منابع نفتی استفاده می کنیم و سازمان برنامه و بودجه هم روی درآمد هر بشکه نفت صادراتی، حساب کرده و در بودجه توزیع می کند. بحث مطالبه پول نفت صادرات، موضوع دیگری است. همیشه خریدار بعد از وقفه چند ماهه پول را به حساب می ریزد که ربطی به تحریم ندارد و روال عادی معامله نفت است.

 

حضور حداکثری مردم؛ ضامن امنیت کشور

سخنگوی دولت درباره مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هم گفت: از نظر مصالح ملی و نظام، هر چه مردم در نظرخواهی شرکت کنند و در تصمیمات ملی مشارکت کنند، نشان دهنده مردمسالاری کشور است. مشارکت مردم دلیل مشروعیت بیشتر نظام است. اگر هم دولتی از پشتوانه آرای مردم برخوردار باشد و مردم برنامه های تبلیغاتی نامزد دولتی را تایید کنند، دولت قاطع تر می تواند کار کند. فراتر از این که مردم به چه کسی رای می دهند، حضور مردم، ضامنی برای ارتقای امنیت ملی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه 17 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات برای بیش از 25 هزار واحد پرداخت شده، گفت: تاکنون 48 هزار و 957 دستگاه تاکسی فرسوده از شهرها خارج شده اند و دولت خود را موظف می داند برنامه نوسازی بقیه تاکسیهای فرسوده را به انجام برساند.

 

لغو همه تحریمها شدنی است

خبرنگاری درباره رفع کلیه تحریمها که از سوی رئیس جمهور مطرح شده بود، پرسید. نوبخت گفت: البته ستاد ایشان باید جواب بدهد، ولی این بحث حقوقی مفصلی دارد. تحریم، کاسب دارد و عده ای مقاومت می کنند شرایط تحریم بماند تا کاسبی کنند. هیچ نوع تحریمی به نفع ملت نیست. این که ملت مقاومت و پایمردی می کند، قابل قبول است. همه پذیرفته اند ملت با تحریم به زانو درنمی آید. ولی باید قبول کرد خسارت وجود دارد. تحریم به نفع ملت نیست. اگر کسی به نمایندگی از ملت در راس قوه مجریه قرار گیرد، بهتر نیست برنامه را بر پایه رفع خسارت مردم که رفع تحریم است، تنظیم کند؟

وی با اشاره به خاطرات سال 92 گفت: آقای رئیس جمهور در کمتر از 100 روز در سال 92، با یک توافق موقت، جلوی تحریم های هسته ای بیشتر و برنامه نفت در برابر غذا را گرفت. بر اساس یک گزارش اشتباه درباره فعالیت های نظامی ایران در صنعت هسته ای، ما را مخل امنیت بین المللی نشان داده و تحریم را اجرا کردند. آقای رئیس جمهور گفت من تحریمها را حذف می کنم. عده ای خندیدند. ما آن روز در مرکز تحقیقات استراتژیک می دانستیم چه مشکلاتی برای کشور دارند درست می کنند. دیدید که چند روز بعد از انتخابات سال 92، تحریمها متوقف شد.

سخنگوی دولت با اشاره به متغیر بودن وضعیت سیاسی کشورها گفت: اگر ما از آن مقطع کوتاه استفاده نمی کردیم و به آقای ترامپ می خوردیم، مشکل ایجاد نمی شد؟ آن روز مشخص نبود فرانسه به دست میانه روها بیفتد یا پوپولیستها، برای همین باید زودتر کار را تمام می کردیم. الان اگر ترامپ بخواهد برجام را به هم بزند، تنها وتوی یک کشور در بین کشورهای عضو برجام، حرف ترامپ را نقض می کند. الان جای ما و ترامپ عوض شده. آقای رئیس جمهور در دور قبل تبلیغات قول داد تحریمهای هسته ای را بردارد و انجام شد. الان هم می گویند تحریمهای دیگر را برمی دارند، این هم شدنی است. این که آدمی مانند دکتر ظریف را بیاوریم که با طرفهای دیگر با زبان مفاهمه حقوقی صحبت و از حقوق ملت ایران دفاع کند، برداشتن تحریمها امکان پذیر است. مشارکت مردم این تاثیر را دارد و دولت با پشتوانه رای مردم سرکار می آید، آقای ظریف نماینده یک دولت دموکراتیک است و اگر در مقابل دشمنان بنشیند، قاطعتر می تواند رای مردم را استیفا کند.

 

توزیع سهام عدالت انجام می شود

خبرنگاری درباره توزیع 10 میلیون تومان بین خانواده های تحت پوشش کمیته امداد پرسید. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: این مربوط به توزیع سهام عدالت است. با توجه به برنامه وزارت امور اقتصاد و دارایی و اعلام سازمان خصوصی سازی، توزیع سهام عدالت اتفاق خواهد افتاد که تفصیل آن از سوی سازمان خصوصی سازی اعلام عمومی خواهد شد.

 

صنعت خودرو باید به بازار خارجی فکر کند

نوبخت درباره وضعیت آینده خودرو هم توضیح داد و گفت: صنعت خودرو وابسته به بازار است. بازار هم سیاست دیوارهای بلند واردات که کسی نتواند خودرو وارد کند را نمی پسندند. واردات ضروری، اجتناب ناپذیر است و رویکرد ما توسعه صادرات است. صنعت خودرو باید توان رقابت با کالاهای خارجی را پیدا کند. مسئولان صنعت خودرو می دانند که باید برای داشتن بازار به کیفیت بالاتر و قیمت کمتر فکر کند. بخشی از دانش افزایش کیفیت در شرکتهای خودروساز ما وجود دارد و بخشی هم با قرارداد بستن با شرکتهای خارجی امکان پذیر است. باید خودروسازان در بازارهای جهانی برای خود مشتری پیدا کنند که با قراردادهای خارجی امکان پذیر است.

او از قراردادهای جدید بین صنعت خودروسازی کشور و خارجیها، تقدیر کرد و گفت: باید در زمان آینده، به جای فروش بیشتر خودرو در داخل، خودروسازان به سمت بازارهای جهانی بروند. سال گذشته، به خودروسازان، تسهیلات و امکانات دادیم و به آنها هم گفتیم باید کیفیت را افزایش دهند و محصولاتشان را به بازارهای خارجی عرضه کنند.

 

رشد اقتصادی 8 درصدی در دسترس است

وی با اشاره به اینکه دولت برنامه اقتصادی واضحی برای افزایش رشد اقتصادی 8 درصدی برای سالهای آینده تا سال 1400 دارد، گفت: متاسفانه 2 دقیقه وقت مناظره ظرفیت آن را ندارد که برنامه را به صورت تکمیلی به مردم ارائه کرد ولی برنامه اقتصادی دولت در سایتها منتشر شده و همه می توانند مطلع شوند در بخشهای مختلف، چقدر رشد درنظر گرفته شده و راههای رسیدن به این رشد، چگونه خواهد بود.

نوبخت درباره حذف بودجه پژوهشی در سال 96 هم توضیح داد: مجلس تشخیص داد که از سرجمع اعتبارات برای پژوهش برداشته شود، روش مناسبی نیست، برای همین جدول 14 بودجه را حذف کرد ولی بودجه پژوهشی سرجای خود ماند. باید این را هم در نظر داشت که بین بودجه عمرانی و جاری باید تعادل برقرار شود. واقعیت این است که تنها 74 درصد بودجه عمرانی کشور محقق می شود. در سالهای دولت قبل، در شرایطی بودیم که رکود تورمی داشتیم یعنی رشد منفی 6.7 درصد بود ولی تورم بالای 40 درصد بود. در دور قبل انتخابات، شعار همه کاندیداها، مهار تورم بود ولی در این دوره، شعار کسی مهار تورم نیست، بلکه افزایش رونق و اشتغالزایی است. واقعیت این است که سالانه حدود 500 هزار شغل ایجاد کردیم ولی باز هم نتوانست جواب بازار کار را بدهد، چون حجم مشکلات بسیار زیاد بود. دولت تعهد می کند در سالهای آینده 3 میلیون و 600 هزار شغل ایجاد کند. همچنین در برنامه ششم توسعه، امکان حذف فقر مطلق در کشور وجود دارد.

وی در پایان سخنانش، سیاست دولت مبنی بر رعایت قانون تبلیغات را خاطرنشان کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل