بازدید 3397
اسحاق جهانگیری در شبکه 4:

افزایش یارانه با سیاست کلی مغایرت دارد / باید تلاش کنیم قدرت خرید از تورم بالاتر باشد

در بخش دیگر صنایع کوچک و متوسط هم بزرگترین فرصت برای ایجاد اشتغال هستند. طرحی را ارائه دادیم برای روستاها و مناطق مرزی که قرار است یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال اقتصادی در این باره اختصاص داده شود. از بیست میلیارد دلار فروش نفت، 15 میلیارد دلار در حوزه اشتغال هزینه می‌شود و پنج میلیارد آن هم برای حمایت از اقشار محروم.
کد خبر: ۶۹۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷ 16 May 2017
اسحاق جهانگیری با بیان اینکه برخی از کاندیداها شعارهایی مبنی بر افزایش یارانه سر می دادند تاکید کرد که این موضوع با سیاست های کلی مغایرت دارد و دوستان زحمت بکشند این سیاست های کلی را مطالعه کنند.

به گزارش «تابناک»؛ اسحاق جهانگیری دربرنامه «پاسخ هر نامزد به سه کارشناس» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، در پاسخ این سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چقدر در دولت خود به ساده زیستی اهمیت می دهید، گفت: اشرافی گری موضوع مطلوبی نیست. وقتی مسئولین به خوی اشرافی گری روی می آورند قطعا این کار نامناسب است. فکر می‌کنم در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مباحثی که خیلی آسیب می بیند نمایش ساده زیستی یا همان ریاکاری است.  این موضوع امر پسندیده ای نیست . ساده زیستی بسیار شرافت مندانه است. اما این خوب نیست و فکر نمی کنم که مردم از ریاکاری خوششان بیاید. آدمی باید خودش باشد، چرا که صداقت بزرگترین سرمایه یک سیاستمدار است.

این کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگر  مجری برنامه مبنی بر اینکه برای افزایش و بهبود فضای تولید علم و تحقیق با چه برنامه ای می خواهید توسعه را در مراکز پژوهشی ایجاد کنید تصریح کرد: امروز توسعه علم و فناوری سهم اصلی را در رشد اقتصادی کشورها دارد. هر کشوری در این موضوع موفق باشد معنایش این است که آینده خود را تضمین کرده. خوشبختانه در این باره در کشور رشد خوبی داشتیم و افراد تلاش کردند که کشور ما در این موضوع پیشرفت داشته باشد. گزارشی را نگاه می کردم و دیدم که ایران با فاصله زیادی نسبت به کشورهای دیگر رتبه اول را در توسعه علم و فناوری به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه پایگاه اصلی توسعه علم و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هستند تصریح کرد: دانشگاه را به رسمیت بشماریم . آزادی عمل در آن وجود داشته باشد محدودیت ها را از میان راه عالمان دانشگاه ها برداریم. دستگاه هایی که در امور دانشگاه مسئولیتی ندارند به دانشگاه ها ورود نکنند. باید زیست های مناسبی برای دانشگاه فراهم شود مانند تعامل آسان با مراکز علمی کشورهای دیگر یا ایجاد تجهیزات مناسب . محیط فیزیکی دانشگاه هم مهم است . برنامه ای برای توسعه محیط فیزیکی دانشگاه ها اندیشیده شده است،  ارتباط دانشگاه ها با مراکزی مانند مراکز مرتبط با نفت می‌تواند از تولید نفت صیانت کند.

جهانگیری در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه دولت شما چه برنامه ای برای مقابله با سیاست های مداخله جویانه آمریکا دارد توضیح داد: آمریکا از قبل از انقلاب مداخلات خیلی جدی در امور داخلی ایران انجام داده و امریکایی ها در این باره هیچ گونه معذرت خواهی یا در قبال خسارت های وارده جبرانی نکردند. یک دیوار بی اعتمادی میان ایران و آمریکا ایجاد شده که هنوز هم باقی مانده. مهم این است که ملت ایران یک ملت متمدن است.آمریکا ، اروپا یا هر جای دیگر نمی توانند تمدن ایران را با جای دیگر مقایسه کنند. باید بپذیرند که با یک ملت متمدن روبرو هستند.  

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مولفه اقتدار ایران انسجام وحدت درونی است افزود:‌باید تلاش کنیم اختلافاتی که وجود دارد را با یک گفتگو برطرف کنیم. مهم این است که راه حل اختلاف گفتگو است. هیچ جریان سیاسی حق ندارد با توسل به زور جریان دیگر را کنار بگذارد. هر جریان سیاسی با رای مردم انتخاب می‌شود. دیگر موضوع مورد اهمیت این است که ایران به منظور مقابله با زورگویان باید اقتصاد قدرتمندی داشته باشد. در کنار افزایش قدرت اقتصادی ، باید دیپلماسی خوبی هم داشته باشیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه در جهت تامین مسکن مورد نیاز جامعه چه برنامه ای دارید ؟ خاطر نشان کرد: دهک آخر یا دو دهک آخر جمعیت ما مشکلات اقتصادی زیادی دارند که یکی از مشکلات آن‌ها مسکن است. این دو دهک باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند. مثلا یک شخصی ناتوان جسمی است، دولت باید در معیشت و مسکن به او کمک کند. ما از اوایل انقلاب  نهاد های حمایتی ایجاد کردیم که وظیفه دارند افراد را تحت پوشش قرار دهند البته خدا را شکر مردم ما هم مردم نودوستی هستند و به یکدیگر کمک می‌کنند.

جهانگیری در این باره تصریح کرد: ما موضوع مسکن حمایتی را در دولت مطرح کردیم. صدهزار مسکن حمایتی در دستور کار قرار گرفته و افرادی مانند بی سرپرستان و آن‌ها که معلول هستند با کمک نهادهای حمایتی در این باره مورد حمایت قرار می گیرند. قرار است سالی صد هزار مسکن حمایتی در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به موضوع قدرت خرید اقشار مختلف جامعه با بیان این سوال که دولت با چه روشی می‌تواند قدرت خرید افراد را افزایش دهد تصریح کرد: آنچه مهم است این است که تورم یک دلیل برای انحراف اقتصاد است. اگر تورم پایین بود آینده نگری برای فعالین اقتصادی به وجود می آید. باید تلاش کنیم قدرت خرید از تورم بالاتر باشد. اگر این گونه نباشد مردم آسیب می بینند . باید تورم را کاهش دهیم و قدرت خرید حتما از نرخ تورم بالاتر باشد.

جهانگیری تصریح کرد: اقتصادی که می خواهد اشتغال داشته باشد باید با دنیا تعامل داشته باشد. باید یک سیاست فرهنگی و اجتماعی حمایت از فعال اقتصادی داشته باشیم. نمی شود به بخش خصوصی بگوییم زالوصفت . باید به بخش خصوصی احساس امنیت داده شود. ایران فرصت زیادی دارد . یکی از فرصت های آن شرکت های دانش بنیان به صورت اخص شرکت های IT و ICT است که بیش از سه هزار شرکت در این حوزه در کشورما در حال فعالیت هستند که بیش از 100 هزار نفر در آنها مشغول کار هستند.خیلی از افرادی که خارج از کشور بودند و در این شرکت ها مشغول بودند امروز در ایران این کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: گردشگر باید احساس امنیت داشته باشد. نباید به سفارت کشوری حمله شود، در همین موضوع حمله به سفارت عربستان چه خسارت هایی وارد شد؟ در بخش دیگر صنایع کوچک و متوسط هم بزرگترین فرصت برای ایجاد اشتغال هستند. طرحی را ارائه دادیم برای روستاها و مناطق مرزی که قرار است یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال اقتصادی در این باره اختصاص داده شود. از بیست میلیارد دلار فروش نفت، 15 میلیارد دلار در حوزه اشتغال هزینه می‌شود و پنج میلیارد آن هم برای حمایت از اقشار محروم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجری درباره اهتمام دولت به مبارزه با فساد توضیح داد:  یکی از دغدغه های جدی نظام مبارزه با فساد است. در یک دوره ای بسیار فساد بسیار سیستمی شد و گسترش پیدا کرد. دو زمینه اصلی که فساد در آن اتفاق می افتد حوزه پولی و بانکی و دیگری زمین خواری است. آنچه می‌تواند فساد را از بین ببرد شفافیت است. اینکه در یک اتاق دربسته بنشینیم ممکن است فساد به وجود بیاید . باید نظام را از این حالت عدم شفافیت خارج کرد. مطبوعات باید آزادانه فعال باشند. نمی شود یک خبرنگاری یک فسادی را افشاکرد آن به زندان بیاندازیم. مردم این را می بینند و می گویند آینده کسی که فساد را افشا کند این است. اگر شخصی هم یک اشتباه کرد باید با آرامی با او برخورد کرد. دستگاه های نظارتی هم نباید درحوزه اجرا دخالت کنند. مثلا به عوامل اجرایی امر و نهی کنند.

جهانگیری در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر اینکه به چه میزان در دولت خود به اسناد بالادستی ملتزم هستید ، گفت:‌ اسناد بالادستی پیش نیاز هر اقدام اجرایی است. بالاترین سند بالادستی ما قانون اساسی است. خود قانون اساسی شورایی را پیش بینی کرده که نظارت کند هیچ مصوبه ای مغایر با قانون اساسی نباشد. در اصل یکصد و ده هم پیش بینی شده مقام معظم رهبری با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی را اعلام کند. این سیاست های کلی یک مرحله از قوانین عادی بالاتر و یک مرحله از قانون اساسی پایین تر است. این سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبری باید بر تصمیمات سه قوه حاکم باشد. برخی دوستان در دیگر قوه قضاییه وقتی این سیاست ها به خودشان مربوط می‌شود کاری نمی کنند اما وقتی این سیاست ها به دولت می رسد می گویند دولت به سیاست های کلی عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه یکی از شعارهای کاندیداها افزایش یارانه ها بود و  همین افزایش یارانه ها با سیاست های کلی مغایرت دارد، از برخی کاندیداها خواست که زحمت بکشند و این سیاست های کلی را مطالعه کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی خاطر نشان کرد: سبک زندگی ایرانی یکی از موضوعات مهم است که مجموعه فرهنگی و اصحاب فرهنگ و هنر بزرگترین مرجعی است که در زندگی مردم تاثیرگذار است. باید بپذیریم که در مصرف زیاده روی می‌کنیم. ما با محرومیت آب روبرو هستیم. بالاترین مصرف آب را داریم. بالاترین مصرف کننده گندم هستیم و بیشترین دور ریز  نان را داریم. دستگاه های فرهنگی در این زمینه رسالت بزرگی دارند.

جهانگیری درباره موضوع ارتقای اقتدار کشور تاکید کرد:‌ مهمترین مولفه اقتدار ایران مردم ایران است. مردم پای نظامشان ایستاده اند. جنگ را مردم حل کردند. در دوره سازندگی مردم کمک کردند،‌در انتخابات ها به صحنه می آیند. مولفه دیگر فرهنگ، ارزش ها و آرمان ها است. یعنی همان استقلال طلبی و آزادی خواهی. در ایران پارلمان انتخابات و رای مردم تعیین کننده است و مولفه دیگر این است که ما یک قدرت دفاعی خوب داریم. نیروی اطلاعاتی و امنیت ما بسیار قوی هستند. عدم توانایی مانور داعش در ایران نمایان گر همین قدرت است. اگر ایران نبود امروز داعش در برخی مناطق دولت تشکیل داده بود، آنجا که ایران کمک کرد موارد با موفقیت حل شد.

وی با اشاره به بهره مندی از انرژی های نو تصریح کرد: در چند زمینه شرایط برای استفاده از انرژی های نو برای ما مهیا است. برای مثال انرژی هسته‌ای که خوشبختانه ما به دانش هسته‌ای هم دست پیدا کردیم. یکی از کارهایی که باید بکنیم توسعه نیروگاه های هسته‌ای است. ایران استعداد تعداد زیاد نیروگاه هسته‌ای را دارد. موضوع دیگر نیروگاه های بادی است که در خیلی از مناطق ایران این نیروگاه ها ایجاد شده و دیگری نیروگاه های خورشیدی است .کویرهای ایران بهترین ظرفیت را برای تولید انرژی های خورشیدی دارند . مشکل این است که برق این نیروگاه ها گران است. ما با کشور چین توافق کردیم که بتوانیم پنل های نیروگاه های خورشیدی را ارزان تر در ایران تولید کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر