بازدید 6655

ایرانیان در دوراهی تدبیر یا تغییر

کد خبر: ۶۹۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 17 May 2017
سید حسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی از حسن روحانی حمایت کرد و از مردم خواست تا یک بار دیگر به او رأی دهند. وی در اینستاگرامش نوشت: «جا دارد یک بار دیگر به روحانى اعتماد کنیم.»
 
به گزارش ایران، وی دیروز همچنین با صدور پیامی ویدئویی تأکید کرد: «روز بزرگ سرنوشت‌سازی را پیش رو داریم و همه با هم امیدواریم که ان‌شاء‌الله در این روز بتوانیم سرنوشت سال‌ها و بلکه دهه‌های کشور خودمان را رقم بزنیم. احساس کردم که شاید بی مناسبت نباشد که به مناسبت این روز بزرگ چند نکته را با هم مرور کنیم: نکته اول، ضرورت حضور همه در پای صندوق رأی است. همه باید احساس کنیم یک اتفاق بزرگی را پیش رو داریم؛ اتفاقی که سرنوشت همه ما را رقم خواهد زد و ان‌شاءالله نسبت به این مسأله با حساسیت برخورد کنیم و دوستان و خانواده‌مان را تشویق کنیم که در این امر مهم شرکت کنند.» سید حسن خمینی ادامه داد: «نکته دوم، کسی است که باید او را انتخاب کنیم؛ احساس می‌کنم با وجود ارادت و احترامی که به همه نامزدها دارم، جا دارد که همه با هم یک بار دیگر به دولت جناب آقای روحانی اعتماد کنیم؛ کارهایی را انجام داده‌اند و تا میانه راه آمده‌اند و بسیار مناسب است اعتماد کنیم تا ان‌شاءالله به نتیجه‌ای که برای کارهایشان مدنظرشان است برسند. این روزها خواندید که کارشناسان بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف شهادت داده‌اند که دولت توفیقاتی داشته و برنامه‌های آن برای آینده، برنامه‌های قابل قبولی است. اقتصاددان‌های بزرگ کشور نیز نسبت به توانمندی برنامه و عمل دولت شهادت داده‌اند و همین امر می‌تواند ذهن و جان ما را مستحکم کند تا اعتماد مجددی به این دولت داشته باشیم و با رأی به آقای روحانی آینده کشورمان را رقم بزنیم.» وی افزود: «نکته سوم هم اینکه، انتخابات یک رقابت است و هر رقابتی خواسته یا ناخواسته بداخلاقی‌هایی را با خود به همراه دارد که طبیعتاً ذائقه همه ما را تلخ کرده است. روز شنبه از این بداخلاقی‌ها عبور کنیم و مراقب باشیم این بداخلاقی‌ها خدای ناخواسته موجب ایجاد کینه در جان و روح ما نشود. نسبت به آینده جامعه خودمان، فردای کشور خودمان، سعادت فرزندان‌مان و بهروزی فردای این کشور بیش از همه بیندیشیم. من مطمئن هستم که با حضور همه ما ایرانی آباد، شاد و ایرانی معنوی‌تر و دیندارتر و مردمانی با زندگی بهتر و آبرومندتر و جامعه‌ای با طراوت‌تر خواهیم داشت. خداوند ان‌شاءالله به حق اولیای ما، انتخابات را برای ما مبارک قرار دهد و نتیجه آن را مرضی رضای حضرت بقیه الله(عج) قرار دهد.» سید حسن خمینی با خواندن این بیت به سخنان خود پایان داد: گمان مبر که به پایان رسید دور مغان/ هزار باده ناخورده در رگ تاک است.
 
سید حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز از حسن روحانی حمایت کرده بود؛ او در سه سال و نیم گذشته همواره حامی سیاست‌های دولت یازدهم بود.  علاوه بر سید حسن خمینی، لیلی بروجردی نوه امام خمینی نیز روحانی را فرصت و سرمایه‌ای بزرگ برای حال و آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و از او حمایت کرد. دیروز جمعیت زنان جمهوری اسلامی که تحت زعامت زهرا مصطفوی دختر امام(ره) قرار دارد با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست به روحانی رأی بدهند. در بیانیه این تشکل آمده است: «خوشبختانه مردم آگاه ایران در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری،کشور را به ریل اعتدال بازگرداند و حال زمان آن رسیده تا بار دیگر پیمان 4 سال پیش، پای صندوق های رأی تکرار و استوار شود... جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط حساس کنونی و نیمه کاره ماندن برنامه‌های دولت، ضمن دعوت برای مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو، از تک تک مردم ایران دعوت می‌کند با رأی دادن به حسن روحانی، وظیفه خطیر تاریخی خود را به انجام برسانند تا به یاری خداوند تمشیت امور به دست تدبیر این انقلابی مدیر و مدبر سپرده شود.

دیگر اصولگرایان با خیال راحت موضعگیری کنند
 
پس از انصراف محمدباقر قالیباف نامزد اصولگرای انتخابات که هوادارانش او را با عنوان «مرد عمل» یاد می‌کردند، حال اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان ائتلافی یکصدا از ابراهیم رئیسی حمایت می‌کند. دیروز چهره‌هایی که تا روز دوشنبه با ایما و اشاره تولیت آستان قدس رضوی و دادستان سابق کشور را گزینه «اصلح» برای ریاست جمهوری این دوره می‌دانستند، ضمن قدردانی از قالیباف، پایگاه اجتماعی خود را دعوت کردند تا به رئیسی رأی بدهند؛ نامزدی که مهم‌ترین برنامه‌هایش ذیل دو محور افزایش کمک‌های نقدی و غیرنقدی به فقرا و مبارزه با فساد تعریف می‌شود. به گفته برخی اصولگرایان، ابراهیم رئیسی از همان چند ماه پیش گزینه اول و آخر این گروه بود و تشکیل و معرفی نهادی به نام «جمنا» و مانور گسترده روی تغییر نحوه انتخاب نامزد، تنها برای داغ کردن فضا بود و البته مصون داشتن نامزد اصلی از انتقادات احتمالی.
 
حامیان رئیسی
 
با این همه روزها قبل از کناره‌گیری قالیباف، تشکل‌هایی چون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز به صراحت از او پشتیبانی کردند. روز دوشنبه نیز جبهه پیروان خط امام و رهبری بزرگ‌ترین تشکیلات حزبی اصولگرایان که مسئولیتش به عهده محمدرضا باهنر است، پیش از انصراف قالیباف، رئیسی را نامزد مطلوب خود دانست و از احزاب زیرمجموعه جبهه پیروان نیز خواست از او جانبداری کنند. حزب مؤتلفه اسلامی که یکی از احزاب اصلی زیرمجموعه جبهه پیروان است، تاکنون از مصطفی میرسلیم حمایت کرده است اما دیروز زهره الهیان از اصولگرایان ائتلافی خبر داد که «جمنا» موضوع انصراف میرسلیم به نفع رئیسی را مطرح کرده و نبی‌الله حبیبی مأموریت یافته در این باره با میرسلیم صحبت کند. پیش‌تر حزب پایداری تشکلی که آیت‌الله مصباح یزدی در رأس شورای فقاهتی آن قرار دارد، رئیسی را «اصلح» معرفی کرده بود. «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» که به اختصار «جمنا» نامید می‌شود و از اصولگرایان عضو جمعیت ایثارگران، رهپویان، «جبهه یکتا» تشکیل شده نیز حال آسوده‌تر از گذشته برای گزینه واحد خود تبلیغ می‌کنند.
 
اما آنچه بیشتر از احزاب و گروه‌های سیاسی در اردوگاه انتخاباتی رئیسی خودنمایی می‌کند، حضور چهره‌هایی است که در حد فاصل سال‌های 84 تا 92 مسئولیت‌هایی چون وزارت یا نمایندگی مجلس را داشته‌اند؛ همان‌ها که در افواه اهل رسانه «احمدی‌نژادی» نامیده می‌شوند؛ مجموعه ای از وزرا، مدیران ارشد و حامیان رئیس دولت سابق از جمله سعید جلیلی مذاکره کننده تیم هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد، سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، سعید مرتضوی رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد، مسعود میرکاظمی وزیر نفت و بازرگانی احمدی‌نژاد، علی نیکزاد وزیر مسکن احمدی‌نژاد، سید محمد حسینی وزیر ارشاد احمدی‌نژاد، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت احمدی‌نژاد، صولت مرتضوی معاون سیاسی احمدی‌نژاد، سید مهدی‌ هاشمی سرپرست وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد و... علاوه بر فهرست بلندبالای وزرا و مدیران احمدی‌نژاد، شمار قابل توجهی از نمایندگان سابق مجلس که در انتخابات  اخیر پارلمان نتوانستند به حد نصاب از مردم تهران رأی بگیرند، یا  در ستادهای رئیسی حضور دارند یا با موضعگیری و سخنرانی او را حمایت می‌کنند؛ افرادی چون غلامعلی حدادعادل، احمد توکلی، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش و اسماعیل کوثری. رئیسی همچنین از حمایت شماری از ائمه جمعه چون آیت‌الله موحدی کرمانی و کاظم صدیقی ائمه جمعه موقت تهران و برخی از اعضای شورای نگهبان چون آیت‌الله محمد یزدی برخوردار است. آیت‌الله یزدی هنگام سفر رئیسی به قم در جمع هواداران او حضور یافت. برخی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، قوه قضائیه، صدا و سیما و رسانه‌های منتسب  به نهادهای خاص را متهم می‌کنند که با وجود منع قانونی، از رئیسی حمایت می‌کنند.
 
یکی از افرادی که اخیراً از ابراهیم رئیسی حمایت کرده است و چندان با حامیان او هم‌سنخ نیست، امیرحسین مقصودلو معروف به «تتلو» است. این خواننده پاپ چندی پیش به خاطر توهین به یک مقام قضایی بازداشت شده بود. هواداران او یا همان «تتلیتی‌ها» هنگام بازداشت وی با در دست داشتن وثیقه مقابل دادگاه خواستار آزادی او شدند. او ابتدا از قالیباف اعلام حمایت کرد اما بعد از انصراف وی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:  رأى بنده با وجود نداشتن اطلاعات کافى «جناب آقاى رئیسى» هست.
 
اگر چه میدان رقابت‌ها، هنوز 4 نامزد دارد اما به اعتقاد عموم ناظران، رقابت اصلی میان رئیسی و روحانی است. دیروز اسحاق جهانگیری به نفع حسن روحانی کناره گیری کرد.  سید مصطفی‌هاشمی طبا نیز در اطلاعیه‌ای تأکید کرد خود به روحانی رأی می‌دهد و میرسلیم نیز تحت فشار زیادی برای انصراف است و به گفته خود اصولگرایان در صورت عدم انصراف نیز پایگاه رأیش چندان بر نتیجه انتخابات اثرگذار نیست.
 
حامیان روحانی
 
حسن روحانی در شرایطی قدم به میدان رقابت ریاست جمهوری دوازدهم گذاشت که یکی از بزرگ‌ترین حامیانش آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی دیگر در کنارش نیست. با این همه او از حمایت چهره‌هایی چون  رئیس دولت اصلاحات، علی اکبر ناطق نوری و سید حسن خمینی برخوردار است. رئیس دولت اصلاحات چند روز پیش با انتشار پیام ویدئویی، از مردم خواست رأیشان به حسن روحانی را «تکرار» کنند. ناطق نوری هم از سال گذشته در سخنرانی‌های مکرر و متعدد تأکید کرده است روحانی بهترین گزینه برای اداره کشور و اصلح انتخابات است. دیروز هم سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در پیام اینستاگرامش از روحانی حمایت کرد و نوشت: «جا دارد یک بار دیگر به روحانى اعتماد کنیم.» علاوه بر سید حسن خمینی، مرتضی اشراقی و لیلی بروجردی از نوه‌های حضرت امام(ره) از روحانی حمایت کرده‌اند. دیروز جمعیت زنان جمهوری اسلامی که تحت زعامت زهرا مصطفوی دختر امام(ره) قرار دارد با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست به روحانی رأی بدهند. در غیاب آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، خانواده او از جمله فائزه ، فاطمه و محسن فرزندان ‌هاشمی، شهر به شهر سفر کرده و مردم را به حمایت از روحانی دعوت می‌کنند.
اصلاح‌طلبان هم که پیشتر به کرات تأکید کرده بودند روحانی انتخاب اول و آخر آنهاست، در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از روحانی پشتیبانی کرده‌اند. احزاب عضو جبهه هماهنگی شورای اصلاحات از جمله کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی، مردم سالاری همچنین احزاب نوپایی چون اتحاد ملت ایران و ندای ایرانیان، در کنار اعضای بنیاد باران، شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و بنیاد امید ایرانیان در این نهاد عضویت دارند؛ نهادی که محمدرضا عارف در رأس آن قرار دارد. علاوه بر فراکسیون امید مجلس، شماری از نمایندگان مستقل و اصولگرای پارلمان نیز از روحانی حمایت کرده‌اند. هفته گذشته بیانیه‌ای با بیش از 160 امضا منتشر و بر پشتیبانی مجلسی‌ها از روحانی تأکید شد. مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین نیز با صدور اطلاعیه‌های جداگانه، از وی حمایت کرده‌اند. شماری از نزدیکان علی لاریجانی نیز ستاد اصولگرایان حامی روحانی را هدایت می‌کنند.
 
چهره‌هایی چون آیت‌الله یوسف صانعی، مصطفی ملکیان ، محمد مجتهد شبستری، ابراهیم یزدی، عبدالله نوری، مصطفی معین، سعید حجاریان و محمدرضا خاتمی نیز از وی اعلام حمایت کردند. مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کرده است.
 
بیش از 400 تن از اساتید و اهالی موسیقی، بیش از 2 هزار و 500 نفر از اعضای جامعه پزشکی سراسر کشور، هزار و 550 نفر از روزنامه‌نگاران کشور، 15 نفر از دانشمندان و چهره‌های ماندگار علمی، 140 استاد دانشگاه علامه طباطبایی و 107 استاد دانشگاه صنعتی شریف در روزهای گذشته از روحانی حمایت کرده‌اند. در روزهای گذشته طومارهای حمایتی دانشگاهیان، کارگردانان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، ورزشکاران و... از روحانی منتشر شده است. سعید روستایی، کارگردان فیلم «ابد و یک روز»، حسن فتحی کارگردان سریال «شهرزاد»، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده،  باران کوثری، مهدی فخیم‌زاده، پوران درخشنده، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند، حمید فرخ‌نژاد، مهراب قاسم‌خانى، رسول صدرعاملی، جمشید گرگین، محمد اصفهانی، عبدالجبار کاکایی، هوشنگ مرادی کرمانی و... از جمله هنرمندان حامی روحانی هستند. در فهرست ورزشکاران حامی روحانی نام علی کریمی، سید مهدی رحمتی، علیرضا بیرانوند، علی دایی،  امیر قلعه‌نویی، کیمیا علیزاده  و... دیده می‌شود.

اطمینان دارم همه ایرانی‌ها پای صندوق رأی می‌آیند
ظریف: امکان رفع تحریم‌های غیر هسته‌ای وجود دارد


وزیر امور خارجه ایران مشارکت مردم در انتخابات را در تعیین سرنوشت و ایجاد امنیت و ثبات کشور تأثیرگذار دانست. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه «انتخابات در واقع وجه تمایز ایران با کشورهای منطقه است»، گفت: «مشارکت مردم در انتخابات 92 بود که  به ما این پشتوانه را داد تا بتوانیم با اعتماد به حمایت مردم در صحنه مذاکره حضور جدی داشته باشیم. حضور مردم در انتخابات 92 بود که این واقعیت را برای طرف‌های مذاکره روشن کرد که با فشار و تحمیل و تحقیر نمی‌توانند مردم ما را از جمهوری اسلامی و کشور خودشان جدا کنند و این مردم همواره هستند و خواهند بود.» ظریف افزود: «انتخابات روز جمعه فرصت بی نظیری است برای مردم که این اقتدار، همبستگی و انسجام خودشان را به جهانیان نشان دهند و برای دیپلمات‌ها قدرت و توان حضور جدی در صحنه بیافرینند. همه مردم باید شرکت کنند؛ رأی تک تک مردم ما در آینده‌شان تأثیر دارد. هیچ کس نمی‌تواند آینده‌اش را به دیگران واگذار کند. همه ما باید در انتخابات شرکت کنیم چه ایرانیان عزیز که در داخل ایران هستند چه هموطنان خارج از کشور. همه باید بدانند هر ایرانی یک نقش بی بدیل دارد در اینکه این کشور در آینده به چه سمتی برود ؛ اطمینان دارم که همه ایرانی‌ها پای صندوق رأی می‌آیند و به یک آینده درخشان برای کشور و برای فرزندان‌شان رأی خواهند داد.»
 
 شهامت روحانی در تصمیم‌گیری درباره مذاکرات هسته‌ای
 
وزیر امور خارجه با اشاره به نقش روحانی در حل موضوع هسته‌ای گفت: «تصمیم‌گیری به شهامت نیاز دارد، تصمیم نگرفتن هیچ شهامتی نمی‌خواهد چون شما از کیسه مردم خرج می‌کنید. شما هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنید. مردم هستند که هزینه عدم تصمیم را پرداخت می‌کنند مردم هستند که فشارها را تحمل می‌کنند مردم هستند که توهین‌ها، تحقیرها و بی حرمتی را تحمل می‌کنند؛ نمی‌توانند داروی مورد نیازشان را بخرند. برای درمان بیماران‌شان با مشکل مواجه می‌شوند. این هزینه‌ها را مردم می‌پردازند. بله گروهی می‌توانند شعار بدهند و می‌توانند ادعای مقاومت بکنند اما در واقع مردم هستند که هم مقاومت می‌کنند و هم بهای شعارهای برخی را می‌پردازند. وارد شدن به حوزه تصمیم‌گیری و مذاکره شجاعت و شهامتی می‌خواهد که این شجاعت و شهامت را جناب آقای روحانی بخوبی نشان دادند.»
 
در دوره‌های قبل معمولاً مذاکرات دو روز بیشتر طول نمی‌کشید
 
ظریف با اشاره به تفاوت‌های مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی و دولت‌های نهم و دهم گفت: «من فکر نمی‌کنم در تاریخ کشور چنین مذاکره‌ای صورت گرفته باشد یعنی مذاکره‌ای که مثلاً در یک دوره سه هفته هر روز در چندین گروه هر کدام 8 ساعت، 9 ساعت، 10 ساعت انجام شده باشد. در دوره‌های قبل بخصوص 8 سال دولت‌های نهم و دهم معمولاً مذاکرات دو روز بیشتر طول نمی‌کشید و هر روز دو جلسه.  البته آن طور که من شنیدم. حضور نداشتم در آن مذاکرات. دو یا سه ساعت  در هر روز و تعدادی هم مذاکره دوجانبه. خب مذاکرات ما کاملاً متفاوت بود. مذاکرات در سطوح مختلف ساعت‌ها طول می‌کشید.»
 
ظریف افزود: «متأسفانه این گونه نبود که فقط نگاه و حواس‌مان به طرف مقابل باشد. بلکه باید مرتب نگران ضربه‌ها و بعضی وقت‌ها بیشتر از همه، ضربه‌هایی می‌بودیم که از پشت از طرف برخی دوستان به ما وارد می‌شد، که این، بسیار کار ما را دشوار کرده بود.
 
ولی به لطف خدا و با حمایت رهبری که در بزنگاه‌های مهم لطف می‌کردند؛ زمانی که برخی دوستان از عبارات بسیار نامناسبی درباره تیم مذاکره کننده استفاده می‌کردند و متأسفانه بعضی‌ها هنوز هم هر وقت فرصت دست‌شان بیاید از این حرف‌ها می‌زنند؛ ایشان با عبارات بسیار کریمانه از تیم مذاکره کننده حمایت کردند.»
 
تفاوت بین سخنرانی و مذاکره را نمی‌دانند
 
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده فقط درباره برداشتن تحریم‌های هسته‌ای مذاکره می‌کرد، اظهار داشت: «ما دلمان می‌خواست همه تحریم‌ها یکجا برداشته شود. طرف مقابل می‌گفت خیلی از این تحریم‌ها هسته‌ای نیست اگر می‌خواهید راجع به تحریم‌های غیرهسته‌ای وارد شوید و درباره آن صحبت کنید، راجع به بحث‌های غیرهسته‌ای هم باید وارد بحث شویم آنها این آمادگی را داشتند. دستورالعمل ما و خطوطی که برای ما ترسیم شده بود، این بود که فقط در حوزه هسته‌ای مذاکره کنیم.»
 
وی با انتقاد از نحوه مذاکره در دوره گذشته گفت: «دوستانی که ایراد می‌گیرند تفاوت بین سخنرانی و مذاکره را متوجه نیستند. یعنی آنچه دوستان انجام دادند سخنرانی بوده. دوستان می‌گویند به نتیجه رسیدیم اما امریکایی‌ها مانع شدند، پس یعنی به نتیجه نرسیدیم و شرایط طوری بود که با یک مخالفت امریکا عملاً نتیجه‌ای حاصل نشد. نتیجه واقعی آن چه بود؟ این بود که بعد از هر مذاکره، تحریم‌ها علیه ایران تشدید شد؛ یعنی ما به اسم مذاکره سخنرانی کردیم. نتیجه این شد که تحریم‌ها تشدید شد. بهای آن را چه کسی پرداخت؟ مردم ایران پرداختند. سخنرانی کردن و حتی مذاکره کردن با مذاکره برای رسیدن به نتیجه دو مفهوم است. این دو مفهوم را بعضی وقت‌ها دوستان ما یا تمایزی بین‌شان قائل نیستند یا این طور وانمود می‌کنند که تفاوتی ندارند؛ در صورتی که حتماً تفاوت اساسی دارند.»
 
امکان رفع تحریم‌های غیر هسته‌ای
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به امکان رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای گفت: «این احتمال وجود دارد در شرایط مناسب مذکراتی صورت بگیرد بر اساس اصول و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی که تحریم‌های دیگر هم برداشته شود اما شرایط باید مناسب باشد و مهم‌تر از همه ما باید ببینیم که طرف مقابل این حوزه را کاملاً اجرایی می‌کند یا نه.
 
اگر خاطرتان باشد، مقام معظم رهبری تقریباً فروردین سال 94 بود که فرمودند ما این را به عنوان یک آزمونی برای طرف‌های مقابل می‌بینیم که اگر در این آزمون نشان بدهند که تمایل دارند به راه حل برسند این آمادگی را داریم وارد حوزه‌های دیگر هم بشویم. تاکنون در این آزمون مخصوصاً طرف امریکایی کاملاً ناموفق بوده است.»

سلامت مردم، از برنامه تا ایده
مناظره  رؤسای «ستاد سلامت» روحانی و  رئیسی

با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های مخالف دولت برای وارونه جلوه دادن دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت شدت گرفته است. مخالفان دولت رفع بحران حوزه درمان و بهداشت را با اجرای طرح تحول نظام سلامت بر نمی‌تابند و با انعکاس نادرست اخبار مغرضانه سعی در پنهان کردن دستاوردهای بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت دارند با همه اینها مسئولان وزارت بهداشت بارها نمایندگان ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری را برای مناظره پیرامون اجرای طرح تحول نظام سلامت دعوت کرده‌اند اما هنوز کسی حاضر به دفاع مستدل در این باره نشده است. با این حال دردو روز گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی رؤسای ستاد سلامت دکتر روحانی و حجت‌الاسلام رئیسی را برای بررسی و نقد طرح تحول نظام سلامت دعوت کرد. جلسه‌ای که خروجی آن بازهم با حضور برخی خبرسازان آلوده شد و در نهایت مهم‌ترین اهداف طرح تحول یعنی نجات وضعیت مردم در حوزه سلامت، دسترسی مردم به خدمات عادلانه، کاهش هزینه‌های کمرشکن و توسعه شبکه بهداشت روستایی و مناطق کم برخوردار مغفول ماند. در همین راستا روز گذشته رئیس ستاد سلامت روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبیین برنامه‌های حوزه سلامت در دولت دوازدهم در پاسخ به نقدهای منصفانه گفت: دوستان وزارت بهداشت هیچ وقت ادعا نکرده‌اند که این طرح بی‌نقص و اشکال بوده است برای مثال به حوزه توانبخشی از بعد از انقلاب توجه جدی نشده اما طرح تحول مبتنی بر برنامه پنجم توسعه بوده و اولویت آن کاهش پرداختی از جیب مردم، تسهیل دسترسی مردم و تکمیل و تجهیز شبکه‌های بهداشت و درمان بوده است.
 
دکتر سید رضا رئیس کرمی گفت که هم اینک ساختار‌های اولیه وجود دارد و در ادامه دولت دکتر روحانی توسعه نظام ارجاع، اصلاح نظام پرداخت و نوشتن راهنماهای بالینی و استفاده بهینه از منابع و کنترل هزینه‌ها تکمیل می‌شود. او با بیان اینکه دولت یازدهم دسترسی مردم به خدمات را در همه سطوح فراهم کرده، افزود: در حال حاضر اغلب خدمات بستری در بخش دولتی انجام می‌شود و بخش خصوصی به میزان کمتری سهیم است هر چند در حوزه خدمات سرپایی وضعیت برعکس است اما برای تقویت بخش خصوصی بویژه در حوزه سرپایی ضروری است سازمان‌های بیمه گر تقویت شده و تعرفه‌ها اصلاح شوند. رئیس ستاد سلامت دکتر روحانی درباره برنامه‌های دولت دوازدهم در حوزه بهداشت و درمان گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده به منظور تقویت جایگاه مناسب پزشک عمومی و کاهش هزینه‌های درمان، سطح‌بندی خدمات تشخیصی و درمانی، پررنگ شدن نقش بیمه‌ها، ارائه راهنماهای بالینی بویژه برای بیماران خاص و بیماری‌های شایع و استانداردسازی کتاب تعرفه‌ها از جمله برنامه‌هایی است که وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به مردم برنامه‌ریزی کرده است. او در همین رابطه افزود: برای اینکه جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور شناخته شود و هزینه‌های درمان با تقویت سطح یک ارائه خدمات کاهش یابد برنامه پزشک خانواده اجرا خواهد شد و این از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت آینده خواهد بود. رئیس کرمی این را هم گفت که سطح پیشگیری اول و سطح‌بندی خدمات تشخیصی و درمانی برنامه کلیدی دولت روحانی در نظام سلامت آینده است به این معنا که در سطح پزشک خانواده برای مثال نسخه کردن ‌ام آر آی مفهوم پیدا نمی‌کند. این سطح ‌بندی‌ها بر اساس راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیک سلامت انجام خواهد شد که به کاهش هزینه‌های کمک می‌کند. او با اشاره به اینکه پررنگ کردن نقش بیمه‌ها و استانداردسازی کتاب تعرفه‌گذاری خدمات از دیگر برنامه‌های دولت آینده در حوزه سلامت است، اضافه کرد: باید همپوشانی بیمه‌ها حذف شود چون زمانی که پرونده الکترونیک اجرایی شود این قضیه نیز اصلاح خواهد شد. وی افزود: قبل از آغاز به‌کار دولت یازدهم 2، 5 درصد بیماران به خاطر هزینه‌های سنگین درمانی زیر خط فقر می‌رفتند اما با تأمین هزینه‌های درمانی و کاهش پرداخت از جیب مردم با اجرای طرح تحول سلامت، تقریباً این قضیه به صفر رسیده است.
 
وی با بیان اینکه این موضوع کماکان ادامه خواهد داشت تا هیچ بیماری به خاطر هزینه‌های درمانی زیر خط فقر نرود، اظهارکرد: در دولت دوازدهم ضمن ماندگاری طرح تحول سلامت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارائه خدمات مطلوب و دسترسی به خدمات را شاهد خواهیم بود. گفتنی است، هم اینک بیش از دو هزار و 500 نفر از اعضای جامعه پزشکی سراسر کشور، شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، پزشکان متخصص رشته‌های مختلف پزشکی، دندانپزشکان، داروسازان، کارشناسان پرستاری، مامائی، علوم بهداشت و علوم آزمایشگاهی و سایر رشته‌های وابسته طی نامه ای ضمن حمایت از جناب آقای دکتر روحانی از مردم ایران برای شرکت و حضور هوشمندانه پرشور در انتخابات روز 29 اردیبهشت دعوت کردند. همچنین ستاد سلامت روحانی در مناطق محروم و کم برخوردار به‌صورت چهره به چهره اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان را به اطلاع مردم می‌رسانند.

حمایت بیش از 1500 روزنامه‌نگار ایرانی از روحانی

یکهزار و 550 روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای با امضای طوماری اینترنتی حمایت قاطع خود را از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کردند.
 
به گزارش ایرنا، در بیانیه‌ای که به تأیید این فعالان رسانه‌ای رسیده آمده است: روزنامه‌نگاران ایرانی نقش پررنگی در تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور دارند و معاش و بقایشان منوط به رونق و گرمی در حوزه‌های مختلف اجتماعی است. رکود تورمی نه تنها کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشاند که رسانه‌ مستقل را نیز به محاق می‌برد و از بین رفتن سرمایه اجتماعی این حوزه را سبب می‌شود. از این‌رو عملکرد دولت‌ها علاوه بر تأثیر مستقیم بر بستر کلان جامعه، می‌تواند نفس کار خبری را نیز با تلاطم مواجه سازد.
 
عملکرد دولت یازدهم از بهبود نسبی فضای حاکم بر رسانه‌های کشور حکایت دارد، اما همچنان تا رسیدن به فضای ایده آل برای فعالیت روزنامه‌نگاران و مطبوعات راه درازی در پیش است. روزنامه‌نگار خنثی نیست، او آگاه است و اقتضای آگاهی، آگاهی بخشی است؛ از این‌رو لازم می‌دانیم با برشماری تعدادی از اقدامات و سیاست‌های راهگشای دولت یازدهم در سپهر رسانه‌ای کشور، به بیان مطالبات جدی روزنامه‌نگاران از دولت آینده بپردازیم.
 
نفس حقوق اهل رسانه، مطالبه‌ای فراجناحی است که همواره باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد. بدون امنیت کاری، شرایط تأمین اجتماعی مناسب اهالی رسانه، اتحادیه صنفی و در یک کلام لوازم حقوقی و حقیقی کار خبری، آزادی بیان معنایی نخواهد داشت. بنابراین پایداری دولت در مقابل تعطیلی نشریات و حفاظت از آزادی بیان و مهمتر از آن، آزادی پس از بیان می‌تواند آزمونی بر صداقت قوه مجریه در خصوص پاسداری از قانون اساسی باشد. کلید تدبیر دولت یازدهم، توانست در خانه‌های غبار گرفته سینما و موسیقی را باز کند و رونق را برای اهالی این صنوف به ارمغان آورد؛ در این میان اما «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» آنچنان که شایسته بود مورد توجه قرار نگرفت تا روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بازشدن این در بی‌کوبه را از دولت آینده مطالبه کنند؛ آنان معتقدند توجه به این مطالبه ابتدایی می‌تواند آغازی بر توجه جدی به حقوق صنفی اهالی رسانه و مطبوعات باشد.
 
اینک بسیاری از روزنامه‌نگاران به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی مجبور به کار کردن در رسانه‌های مختلف شده و روزانه بیش از10 ساعت کار در ایام هفته را تجربه می‌کنند که نه تنها مخالف قانون کار بوده بلکه سلامت جسمی و روحی آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگرچه اهالی رسانه معاش اندیشی را هیچگاه در برابر رسالت بزرگ آگاهی بخشی خویش قرار نداده‌اند اما از دولت دوازدهم انتظار می‌رود، رسیدگی جدی به معیشت اصحاب رسانه را مورد توجه بیشتری قرار دهند.
 
امروز حمایت از دولت رئیس جمهوری روحانی، تأیید تک‌تک اقدامات دولت یازدهم و فراموشی نواقص آن نیست، بلکه ترجیح روزنامه نگاران ادامه روند رو به بهبود جامعه به جای بازگشت از نیمه این راه پر فراز و نشیب است. ما روزنامه‌‎نگاران تجربه تلخ عدم رعایت شفافیت مدعیان عدالت را از سر گذرانده‌ایم، مدعیانی که منتقدان خود را تاب نیاورده و شلاق و حبس را بر گرده روزنامه نگاران شریف بار کرده‌اند، معتقدیم حمایت از روحانی، حمایت از دولتی است که امکان نقد و نه تخریب را فراهم می‌کند، شفافیت دولت یازدهم، امکان نظارت بیشتر بر قوه مجریه را به همراه داشت تا از این رهگذر دیگر شاهد اختلاس‌های پی‌در‌پی و میلیاردی نباشیم.
 
ما روزنامه‌نگاران با دعوت از تمام مردم سربلند ایران اسلامی، برای شرکت در انتخابات سرنوشت‌ساز 29 اردیبهشت، از آنان می‌خواهیم، با رأی به حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، تداوم روند رو به بهبود دولت را فراهم آورند و از بازگشت ایران به شرایط غیر قابل پیش‌بینی و تخریب‌آمیز جلوگیری کنند که آزموده را آزمودن خطاست.
 
ما فارغ از اعتقاد سیاسی‌مان، معتقدیم دولت روحانی روندی از بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را طی کرده است و تثبیت این روند به شکوفایی در عرصه‌های مختلف اجتماعی خواهد انجامید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر