بازدید 20504
۱

دلیل برکناری برادر معاون رئیس جمهور از هیات مدیره بانک گردشگری چه بود؟

در مناظره های اخیر نام چند بانک مرتباً تکرار شد که از آن جمله می توان به بانک گردشگری اشاره نمود. بانک گردشگری که به عنوان اولین بانک تخصصی و خصوصی در زمینه گردشگری در ایران شناخته می شود در سال 1389 تاسیس شد. در پی صحبت های کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پیرامون این بانک این نوشته بر آن است تا به بررسی سرگذشت این بانک بپردازد.
کد خبر: ۶۹۵۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 18 May 2017
دلیل برکناری برادر معاون رئیس جمهور از هیات مدیره بانک گردشگری چه بود؟در مناظره های اخیر نام چند بانک مرتباً تکرار شد که از آن جمله می توان به بانک گردشگری اشاره نمود. بانک گردشگری که به عنوان اولین بانک تخصصی و خصوصی در زمینه گردشگری در ایران شناخته می شود در سال 1389 تاسیس شد. در پی صحبت های کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پیرامون این بانک این نوشته بر آن است تا به بررسی سرگذشت این بانک بپردازد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در آخرین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که پیرامون موضوعات اقتصادی بود نام چند بانک از جمله بانک گردشگری چندین و چند بار آورده شد. زمزمه های تاسیس این بانک در دولت نهم به گوش رسید. زمانی که اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود. رحیم مشایی در مصاحبه ای در مورخه 2 مرداد 1387 گفت: نخستین بانک خصوصی گردشگری ایران با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی تاسیس خواهد شد.  به گزارش مهر، اسفندیار رحیم مشایی در نشست خود با مدیران بانک ‌های خصوصی کشور که به امضا تفاهم ‌نامه‌ ای منجر شد، ضمن بیان این مطلب گفت: نخستین بانک گردشگری ایران که برای تاسیس آن 13 گروه سرمایه‌ گذاری به تفاهم رسیده‌ اند با همکاری بانک مرکزی تاسیس می‌ شود. وی ادامه داد: در مرحله نخست تاسیس این بانک پیش ‌بینی شده است که به طور مستقیم 60 درصد سهام توسط بخش خصوصی، 10 درصد به صورت عمومی و 30 درصد از پذیره نویسی و عرضه سهام به مردم، تامین می ‌شود و سهم دولت در این بانک صفر است.

اسفندیار رحیم مشایی چند ماه بعد از اولین مصاحبه خود پیرامون تاسیس بانک گردشگری، یعنی در 15 آبان ماه 1387 خبر از موافقت محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی با تاسیس بانک گردشگری را داد و عنوان نمود که پذیره نویسی این بانک به زودی آغاز می شود.

سهام بانک در 2 آذر ماه 1389 در شعب بانک پارسیان و شبکه کارگزاری شرکت فرابورس آغاز به واگذاری شد. در نخستین ساعات عرضه سهام بانک گردشگری تمامی 800 میلیارد ریال سهام عرضه شده به فروش رسید. این بانک در تاریخ 08/10/1389 به ثبت رسید و در تاریخ 30/10/1389 مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ نمود. شعاری که این بانک برای خود برگزید شعار "فراتر از مرزها" بود.

سرمایه اولیه این بانک مبلغ ٢٠٠٠ میلیارد ریال بود و در مجمع عمومی فوق العاده، افزایش سرمایه بانک به ٤٠٠٠ میلیارد ریال تصویب شد، اما بر اساس پیشنهاد هیات مدیره بانک و با موافقت سهامداران بانک در مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ 22/12/1389 افزایش سرمایه بانک به ٦٠٠٠ میلیارد ریال با تفویض اختیار به هیات مدیره به تصویب رسید.

از نکات شایان ذکر در مورد بانک گردشگری این است که پس از رو شدن فساد سه هزار میلیارد تومانی، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره این بانک تغییر کردند. در تاریخ 22 مهر 1390 بانک مرکزی اعلام کرد که منوچهر زمانی فریز هندی به علت نداشتن صلاحیت تخصصی لازم از سمت مدیر عاملی بانک گردشگری کنار گذاشته شد و از این تاریخ به بعد ناصر سالار به عنوان مدیر عامل این بانک شناخته می شود. همچنین در همین تاریخ مهدی جهانگیری کوهشاهی نیز از ریاست هیات مدیره بانک گردشگری کنار گذاشته شد. 

در حال حاضر مدیر عاملی این بانک بر عهده خسرو خواجه حسنی می باشد. خسرو خواجه حسنی که تا قبل از تاریخ 23 شهریور 1395 به عنوان سرپرست این بانک انجام وظیفه می کرد از سوی هیات مدیره به عنوان مدیر عامل و عضو هیات مدیره انتخاب شد. پیش از خواجه حسنی، «علی اصغر سفری» سکان هدایت بانک گردشگری را در اختیار داشت که اوایل سال گذشته (1395) از این مسئولیت استعفا داد.

با توجه به اطلاعات موجود در تارنمای بانک گردشگری این بانک در حال حاضر دارای 87 شعبه در سرتاسر کشور می باشد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
خودت فهمیدی چی گفتی؟؟ فقط چون برادر معاون اول رییس جمهور کنار رفته این رو نوشتی؟ خوب اگر مقصره چرا دستگاه قضا برخورد نکرده؟ اگر هم مقصر نیست چه دلیلی داره بنویسی؟ اونم موقع انتخابات !!!! هر چند که ما میدونیم شما طرفدار کی هستی و چرا نوشتی برادر!!!!!!
منم جای که بودم و هستم هییت مدیره تغییر میکنه این که دلیل نیست؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر