بازدید 2412

دور بعدی نشست سه‌جانبه سوریه در تهران برگزار می‌شود

اولین دور مذاکرات تخصصی نظامی بر سر چگونگی ایجاد مناطق عاری از تنش در سوریه امروز در آنکارا برگزار شد و دور بعدی آن، با حضور نمایندگان روسیه و ترکیه در تهران برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۹۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶ 18 May 2017
اولین دور مذاکرات تخصصی نظامی بر سر چگونگی ایجاد مناطق عاری از تنش در سوریه امروز در آنکارا برگزار شد و دور بعدی آن، با حضور نمایندگان روسیه و ترکیه در تهران برگزار خواهد شد.
 

به گزارش تابناک، نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه که 14 اردیبهشت در خصوص ایجاد مناطق عاری از تنش در سوریه توافق کرده بودند، حالا برای اجرایی شدن این توافق گردهم می‌آیند.

اولین نشست با محوریت مسائل نظامی امروز (پنج‌شنبه) در آنکارا برگزار شد و ادامه بررسی دستور کار آن به یکشنبه هفته آینده و دیدار مجدد در تهران موکول شده است؛ «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص دستور کار نشست امروز آنکارا با روزنامه حریت مصاحبه کرده و گفته که موضوع اصلی، نهاد مسئول نظارت بر آتش‌بس است.

بر اساس توافق 14 اردیبهشت، شهر ادلب و بخش‌هایی از لاذقیه، حمص، حلب و حما و همچنین دمشق، غوطه شرقی، درعا و قنیطره مشمول وضعیت حاکم بر «مناطق عاری از تنش» می‌شوند تا مسیر صلح هموار شود.

سه کشور پیشنهاددهنده این طرح، وظیفه نظارت بر اجرای آن را نیز بر عهده گرفته‌اند ولی سازمان ملل اصرار دارد که نیروهای نظامی کشورهای غربی هم در این روند دخیل شوند.

چاوش‌اوغلو به این مسئله اشاره کرده و گفته: «پیشنهاداتی در خصوص ترکیب سربازهای کشورهای مختلف برای اعزام به مناطق عاری از تنش مطرح است. دیگر کشورها می‌توانند زیر نظر سازمان ملل، سرباز (به این امر اختصاص) بدهند ولی ما می‌خواهیم که این امر (نظارت بر مناطق عاری از تنش) بر عهده یک موسسه باشد.»

از صحبت‌های چاوش‌اوغلو می‌شد اینگونه برداشت کرد که نظر ترکیه هم بر سپردن امور به سازمان ملل است؛ وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «(در خصوص ترکیب نیروها و سازمان ناظر بر آتش‌بس) هنوز چیز گام عملی برداشته و هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است. کسی شک ندارد که این امر زیر نظر سازمان ملل باشد.»

ترکیه پیش از این اصرار زیادی به ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه برای بسته شدن دست نیروی هوایی ارتش سوریه در مقابله با تروریست‌ها داشت؛ تروریست‌هایی که اکثراً از مرز ترکیه به سمت جبهه‌های نبرد در سوریه سرازیر می‌شدند.

 
 
 
 
فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل