بازدید 54648
یک روز پس از انتخابات چه تیترهایی زده شد؟

پیام‌های پنهان در صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سی ام اردیبهشت

هرچند مشارکت بالای مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، جشن مردمسالاری را برای مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی مسجل کرد، صفحات نخست روزنامه های شنبه، از بیم و امیدهای جریان های سیاسی کشور نسبت به نتیجه انتخابات حکایت دارد.
کد خبر: ۶۹۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۹ 20 May 2017
صفحات یک روزنامه های شنبه سی ام اردیبهشت 96 در حالی بسته شده اند که در ساعت 24 و در آخرین لحظات جمعه انتخاباتی، شعب اخذ رأی بسته شدند و ماراتن انتخاباتی 4 کاندیدا با رقابت نفس گیر بین دو کاندیدا اصلی پایان یافت. هرچند مشارکت بالای مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا جشن مردمسالاری را برای مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی مسجل کرد، صفحات اول روزنامه های شنبه حکایت از بیم ها و امیدهای جریان های سیاسی کشور نسبت به نتیجه انتخابات دارد.

به گزارش «تابناک»، هرچند همه روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب تلاش کرده اند، بدون استناد به آمار رسمی، هیچ خبر تأیید نشده ای از نتیجه انتخابات را در صفحات اول خود منتشر نکنند، مسأله ای که حس و حال موجود در جریان های سیاسی از آن قابل استنباط است، تیترها و عکس هایی است که صبح فردا روی پیشخوان مطبوعات در معرض دید مردم قرار خواهند گرفت. زمانی که احتمالا بخش چشمگیری از آرا شمارش شده اند و می توان حدس زد رئیس جمهور دوازدهم کیست.

در ادامه مروری می کنیم به صفحه نخست و تیتر یک روزنامه های شنبه سی ام اردیبهشت.

پیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشت

روزنامه کیهان با انتخاب تیتر «ملت سنگ تمام گذاشت» بیشتر از آنکه رنگ و بوی پیروز رقابت انتخاباتی را لو دهد، با اشاره به مشارکت 40 میلیونی مردم در انتخابات از مشارکت بالای مردم تجلیل کرده است. این روزنامه البته در تیتر دوم به تخلفاتی اشاره کرده است که روز جمعه ستاد انتخاباتی «سید ابراهیم رئیسی» مدعی آن شده بود.

پیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشت
روزنامه دولتی ایران اما با انتخاب تیتر «دوباره ایران، دوباره اقتدار» به تجلیل حضور مردم پرداخته و حضور پرشور مردم را باعث اقتدار ایران معرفی کرده است. تیتر این روزنامه با روتیتری که کلمه تکرار در آن آمده، حس پیروزی کاندیدای دولت یعنی «حسن روحانی» را در اردوگاهشان تقویت می کند؛ روحانی که با شعار دوباره ایران و دوباره اسلام وارد کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری شده بود.

اما روزنامه جوان که مشی انقلابی و اصولگرایانه دارد، با انتخاب عکسی از حضور جوانان شناسنامه به دست در صفوف شعب اخذ رأی تیتر «حیرت حضور» را انتخاب کرده است. این روزنامه بی آنکه گمانه ای در مورد نامزد انتخابات را در صفحه اول خود مطرح کند، به استقبال از مشارکت بالای مردم در انتخابات بسنده کرده است.
پیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشت
روزنامه اصلاح طلب قانون، اما در صفحه نخست خود با گنجاندن طرحی گرافیکی از مشارکت مردم از چهارگوشه کشور در انتخابات ریاست جمهوری تیتر ایهام آمیز انتخاب کرده است، با این تیتر « هوای آخر اردیبهشت روحانی است» که نشان از امیدها و گمانه های سردبیر این روزنامه از پیروز انتخابات دارد.

پیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشت

روزنامه جام جم که روزنامه صدا و سیماست، پیرو شماره های روزهای گذشته اش «جشن مردمسالاری دینی» را تیتر نخست خود برگزیده است. ثبت حماسه حضور و تصویری از حضور مقام معظم رهبری در هنگام شرکت در انتخابات دیگر عناوین صفحه اول این روزنامه را شامل می شود.

پیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشت

روزنامه اصلاح طلب شرق، اما عکس نیم صفحه اول خود را  به تصویر دست های برافراشته جوانان به نشانه پیروزی اختصاص داده و تیتری شاعرانه با تیتر «چه اسفندها دود کردیم برای تو ای روز اردیبهشتی» را انتخاب کرده است. صفحه اول این روزنامه هم با وجود عدم اشاره به نتیجه مشخصی از نامزد برنده حس پیروزی را القا می کند.

روزنامه اصولگرای رسالت نیز مثل سایر روزنامه های اصولگرا به حماسه حضور ایرانیان پای صندوق های رأی پرداخته است. تیتر اول این روزنامه بی اینکه اشاره ای پیروزی رقبای انتخاباتی بپردازد؛ حماسه حضور را به همه مردم تبریک گفته است.

روزنامه خراسان با جای دادن تصاویری از صفوف رأی دهندگان در شعب مختلف، تیتر برندگان اصلی را انتخاب کرده و برندگان اصلی این رقابت را همه مردم شرکت کننده در انتخابات دانسته است.

روزنامه شهروند که روزنامه ای نزدیک به دولت محسوب می شود، با انتخاب تیتر« آفتاب حسن ایران خوش درخشید» ضمن تمجید از حضور گسترده مردم نتیجه انتخابات را خوب عنوان کرده است.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد، اما بیشتر از سایر روزنامه های تیتر با نشاط و ایهامی استفاده کرده است. صفحه اول این روزنامه با انتخاب تیتر ملت تکرار کرد به کلیدواژه انتخاباتی چند سال اخیر اصلاح طلبان که حاوی پیام های امید بخشی برای این جریان سیاسی بوده، اشاره کرده است. زیر این تیتر، تیتر دیگری از سخنان «حسن روحانی» کاندیدای جریان اعتدالی و اصلاح طلب آورده است با این عنوان که «شنبه روز نشاط است». صفحه اول اعتماد کاملا شبیه صفحه اول روزنامه ای است که نوید یک خبر خوب برای اصلاح طلبان را می دهد.

روزنامه وطن امروز دیگر روزنامه اصولگرایی است که در روزهای گذشته تیترها و عکس های بزرگ به نفع کاندیدای اصولگرای این دوره انتخابات انتخاب می کرد، اما در شماره شنبه این روزنامه صرفا به واژه جشن جمهوریت اشاره شده است. 

پیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشت
پیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشتپیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشت
پیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشتپیام های پنهان در  صفحه اول روزنامه های شنبه 30 اردیبهشت
 
با نگاهی به صفحات نخست روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب که اتفاقا در روزهای تبلیغات انتخاباتی با برگزیدن تیترها و عکس های تند و تیز ویترین کارزار انتخاباتی را تشکیل می دادند در شماره روز شنبه و قبل از مشخص شدن قطعی نتیجه انتخابات با دو رویکرد متفاوت با اتفاق 29 اردیبهشت مواجه شدند. روزنامه ای اصلاح طلب صفحه یک هایی بیشتر با پیام و معانی پیروزی البته با زبانی نمادین  و ایهام آلود و روزنامه های اصولگرا بیشتر با انتخاب تیترهای خنثی حضور گسترده مردم را زیر ذره بین قرار داده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۰
اصولگرا ها فکر میکنن خودشون همه ی مردمن
راهشون بهشته و حق با اوناست
مردم پاسخ خوبی دادن
عجیبه که دم از تخلف زده کیهان
مردم فرهیخته به عقلانیت وخردورزی وصلح وارامش بجای عوامگرایی وپوپولیسم رای دادن
پیروزی از آن اصلاح طلبان است ، درود بر روحانی
غوغای روحانی نگر سیلاب طوفانی نگر
چرا اصول گرایان شکست خوردند.
به امید پیروزی مردم
شانزده میلیون رقم کمی نیست
متحجرین پوپولیست فرصت طلب، بازندگان اصلی انتخابات بودند.
چقدر تیتر کیهان و اعتماد همخونی داره راجب نتیجه پذیری (:
اي كاش مسوولين متوجه شده باشن كه مردم به چي راي دادن.
فردا کیهان میخواد چی بزنه !!
تیتر بعضی روزنامه خیلی زیبا بود،چقدر با تیترهای اصولگرایی روز چهارشنبه فرق داشت!
این کیهانی مگر مدعی العموم است که دایم اظهار نظر هایی میکند که اکثریت قاطع مردم برای این اظهارات ارزشی قایل نیستند. کمی هم سکوت به نفع این آقاست.
برندگان اصلی انتخابات چاپ و تکثیرچی ها هستند!!!
خوش بحالشان...
کلمه تکرار رو باید با طلا نوشت نه جوهر قرمز
باز هم کیهان و جوان ، شادی مردم از پیروزی قاطع آقای روحانی را بر نتابیدند و شروع به داستانسرایی مردم و خدا نا پسندانه ،علیه ایشان کردند . گویا دلخوشی ملت بمذاق این جراید خوش نمی آید . !!!
تَکرار کردیم !
هاشمی اسوده بخواب زیرا ما بیداریم
لااقل لبست های حامبان روحانی را که منتشر می کردند
حضور مردم صرفا کویای این مهم که ما برنده هستیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر