بازدید 7294

استراتژی جدید ترکیه برای مقابله با کُردها در شمال سوریه

هر چه به عملیات نهایی آزادسازی رقه نزدیک می شویم، حساسیت ترکیه نسبت به پیشروی نیروهای کرد در شمال سوریه بیشتر می شود. ترکیه بارها از آمریکایی ها خواسته است کردها را در عملیات آزادسازی رقه مشارکت ندهد و از پیشروی نیروهای کرد به سمت مرزهای جنوبی ترکیه در شمال سوریه جلوگیری کند. در همین زمینه، خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، نیروهای ویژه ترکیه در حال آموزش شمار بیشتری از نیروهای ارتش آزاد سوریه هستند تا بتوانند از تسلیحات نظامی شامل خمپاره انداز، راکت انداز و اسلحه‌های خودکار استفاده کنند.
کد خبر: ۶۹۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 21 May 2017
هر چه به عملیات نهایی آزادسازی رقه نزدیک می شویم، حساسیت ترکیه نسبت به پیشروی نیروهای کرد در شمال سوریه بیشتر می شود. ترکیه بارها از آمریکایی ها خواسته است کردها را در عملیات آزادسازی رقه مشارکت ندهد و از پیشروی نیروهای کرد به سمت مرزهای جنوبی ترکیه در شمال سوریه جلوگیری کند.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، در چند روز گذشته و به رغم انتظارات ترکیه از دولت جدید آمریکا، شاهد حمایت آمریکایی ها از نیروهای کرد و ارسال سلاح های جدید و سنگین از سوی واشنگتن برای آن ها بودیم؛ مسأله ای که باعث بروز تنش میان آنکارا و واشنگتن شد.

روز پنجشنبه، وزیر امور خارجه ترکیه، با متهم کردن برت مک گورک( Brett McGurk )فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق، به حمایت از شبه نظامیان کرد سوریه و جدایی طلبان کرد، خواستار برکناری وی شد.

مولود چاووش اوغلو در گفت وگو با شبکه خصوصی ان تی وی گفت: مک گورک آشکارا از شبه نظامیان کرد سوریه و جدایی طلبان کرد ترکیه (پ.ک.ک) حمایت می کند؛ دو گروهی که آنکارا آنها را گروه های تروریستی می داند. وی تصریح کرد: «بهتر است این فرد (با شخص دیگری) جایگزین شود».

در ادامه و در پی تداوم اختلافات آنکارا و واشنگتن بر سر کُردهای سوریه، اردوغان به گمانه‌زنی‌های چند ماهه درخصوص شرکت کردن ترکیه در عملیات آزادسازی «رقه» از دست داعش پایان داد و اعلام کرد، آمریکا تصمیم نهایی خود را برای این عملیات گرفته و به دلیل حضور ی.پ.گ، ترکیه در عملیات رقه شرکت نخواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، اگر کشورش با هر گونه تهدیدی از سوی شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه روبه رو شود، بدون اجازه از ایالات متحده یا هر کشور دیگری با آن مقابله خواهد کرد.

در همین راستا، خبرگزاری دولتی ترکیه از افزایش تحرکات آنکارا برای آموزش نیروهای مخالف دولت سوریه خبر داده که هدف عمده کنونی آن ها مبارزه با نیروهای کُرد شمال سوریه است. در واقع ترکیه می خواهد با آموزش و تسلیح فزاینده و مجدد نیروهای ارتش آزاد تحت اختیار خود یک ابزار حمایتی نظامی را در مقابل کردها به وجود آورد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که نیروهای ویژه ترکیه در حال آموزش شمار بیشتری از نیروهای ارتش آزاد سوریه هستند تا بتوانند از تسلیحات نظامی شامل خمپاره انداز، راکت انداز و اسلحه‌های خودکار استفاده کنند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از یک منبع نظامی رسمی ناشناس اعلام کرد: دیگر ارتش آزاد سوریه قدیمی وجود ندارد، ولی یک ارتش آزاد سوریه جدید متولد شده است. نیروهای جدید ارتش آزاد سوریه که در حال آموزش هستند، عملکرد متفاوتی را در عملیات‌های آینده نشان خواهند داد.

ارتش ترکیه آموزش نیروهای ارتش آزاد سوریه را پس از آن آغاز کرده که در ماه مارس اعلام کرد، عملیات در مرزهای خود با سوریه را به‌ همراه ارتش آزاد سوریه علیه تروریست‌های داعش و شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه پایان داده است.

همچنین این خبرگزاری اعلام کرد، ارتقای آموزش نیروهای اپوزیسیون سوریه در پی تصمیم آمریکا مبنی بر تجهیز کردهای سوریه انجام می‌گیرد.

مسأله بسیار مهم اینکه درگیری معارضان ارتش آزاد با نیروهای کرد می تواند شمال سوریه را آبستن درگیرهای جدیدی کند که مهم ترین پیامد آن، کند شدن حرکت نیروهای کرد به سمت رقه و مختل شدن این عملیات خواهد بود.

گفتنی است، در 24 آگوست 2016 ترکیه و ارتش آزاد، تهاجمی را در شمال سوریه- در شرق عفرین- برای متوقف کردن نیروهای مدافع خلق کُرد جهت گسترش نواحی تحت تصرفشان، جلوگیری از اتصال کوبانی و حسکه در شرق با کانتون عفرین در غرب و جلوگیری از ایجاد یک دولت کوچک کردی در امتداد مرزهای ترکیه راه اندازی کرده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار