بازدید 8845
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «خوش بینی قطر به تمدید کاهش تولید نفت» تا «گران شدن خرما در آستانه ماه رمضان»

این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه روند صعودی بورس در کانال جدید، کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، ارزان شدن سکه طرح قدیم، حمایت ریسک واشنگتن از طلا، پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو، رشد ۱۲درصدی تولید فولاد ایران، تثبیت قیمت ارزهای بانکی، سود میلیاردی قطع واردات بنزین، را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 22 May 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه روند صعودی بورس در کانال جدید، کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، ارزان شدن سکه طرح قدیم، حمایت ریسک واشنگتن از طلا، پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌رو، رشد ۱۲درصدی تولید فولاد ایران، تثبیت قیمت ارزهای بانکی، سود میلیاردی قطع واردات بنزین، را در بر دارد.


ادامه روند صعودی بورس در کانال جدید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 31 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 116 واحدی به رقم 81 هزار و 194 واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 39 واحدی به رقم 27 هزار و 817 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 41 واحد افت، عدد 17 هزار و 631 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 32 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 799 واحد رسید. ولی شاخص سهام آزاد شناور با رشد همراه بود و با افزایش 102 واحدی به رقم 88 هزار و 695 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با افزایش 27 واحدی به رقم 56 هزار و 185 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با رشد 566 واحدی، عدد 180 هزار و 875 واحد را به نمایش گذاشت. در بازار فرابورس نیز شاخص با افت اندک 0.30 واحدی به رقم 926.9 واحد رسید. 

از «خوشبینی قطر به تمدید کاهش تولید نفت» تا «گران شدن خرما در آستانه ماه رمضان»


اردیبهشت 96 با کاهش بهای دلار، یورو و درهم پایان یافت

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با افت 143 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 271 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 468 ریال نسبت به روز شنبه، به رقم فروش 41 هزار و 632 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 234 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به ابتدای هفته، 52 ریال ارزان تر فروخته شد.

سکه طرح قدیم ارزان شد

در جریان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه تهران قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳۰۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۸۸ هزار تومان، نیم سکه با ۱۵۰۰ تومان کاهش به ۶۵۸ هزار  و ۵۰۰ تومان و ربع سکه نیز با ۱۵۰۰ تومان کاهش به ۳۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین سکه یک گرمی ۲۵۸ هزار تومان معامله شد. 

بازار طلای جهانی؛ حمایت ریسک واشنگتن از طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 3/ 2 درصدی، بیشترین رشد هفتگی از آوریل را ثبت کرد. تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن با اتهامات جدید علیه ارتباط یکی از مشاوران ارشد ترامپ با روسیه در کنار رشد 5/ 2 درصدی یورو با احتمال کاهش سیاست ‌های انبساطی اروپا، شاخص دلار را با بیشترین افت هفتگی در بیش از یک سال اخیر همراه کرد. بنابراین تشدید تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی احتمال تنها یک‌بار افزایش نرخ بهره در سال جاری را تقویت کرده است؛ صورتجلسه نشست اخیر فدرال‌رزرو تصویر روشن‌تری از این امر ارائه می‌دهد؛ احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن 74 درصد است، اما این احتمال در نشست دسامبر به 44 درصد رسیده است. به گزارش دنیای اقتصاد، در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 18 کارشناس) 11 نفر روند صعودی، 3 کارشناس روند نزولی و 4 نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

پیش بینی بازار نفت در هفته پیش‌ روی

همان طور که هفته گذشته تابناک اقتصادی به درستی پیشبینی کرد، در این هفته از یک طرف، کاهش موجودی و تولید نفت آمریکا و از طرف دیگر امیدواری تجار یه تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از میانه سال تا ماه مارچ ۲۰۱۸، یعنی برای ۹ ماه دیگر بود. این در حالی است که پیشتر احتمال می رفت که این توافق برای ۶ ماه دیگر، یعنی تا آخر سال ۲۰۱۷ تمدید شود. پیش بینی می شود که با بازشدن بازار ها در روز دوشنبه، آمریکا باز هم کمی از شتاب تولید خود بکاهد و با برگزار شدن صد و هفتاد و دومین نشست سران اوپک در ۲۵ می (۴ خرداد) قیمت نفت افزایش یابد.

خوشبینی قطر به تمدید کاهش تولید نفت

محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر می گوید: خوشبین است که تمدید توافق جهانی کاهش عرضه نفت پس از ماه ژوئن می‌تواند ثبات بازار را تقویت کند. وی همچنین اعلام کرد که در ادامه این توافق تا سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی، مزیت‌هایی می‌بیند. وزیر صنعت و انرژی قطر در بیانیه ای اعلام کرد: ما خوشبین هستیم که با توجه به افزایش انتظار از تقاضای نفت در سه ماه سوم و چهارم سال جاری میلادی، تمدید توافق در نیمه دوم این سال ثبات بازار را بهبود می‌بخشد. الساده گفت: این واقعیت که وضع اقتصادی جهان به طور روز افزون بهبود می یابد، مؤید این برآورد است. به نقل از مهر، به گفته وی، تمدید توافق تا سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی نیز که تقاضای نفت در آن به طور فصلی پایین است، مزیت‌هایی دارد. وزیر انرژی قطر همچنین اعلام کرد برخی کشورهای تولیدکننده نفت در روزهای اخیر از تمدید توافق حمایت کرده‌اند. الساده همچنین اعلام کرد که پس از سه سال افزایش سطح ذخیره سازی نفت، فرایند بازگشت توازن میان عرضه و تقاضای این کالای راهبردی سرانجام آغاز شده است.

تولید فولاد ایران ۱۲درصد رشد کرد

انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود از رشد 12.7 درصدی تولید فولاد ایران در 3 ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد. به نقل از تسنیم، بر اساس این گزارش تولید فولاد ایران که در ماه‌های ژانویه تا مارس 2016 بالغ بر 4.061 میلیون تن اعلام شده بود در مدت مشابه سال جاری میلادی به 4.579 میلیون تن افزایش یافته است. افزایش 12.7 درصدی تولید فولاد ایران در سه‌ ماهه 2017 در حالی است که تولید فولاد جهان نیز در این مدت با رشد 5.7 درصدی مواجه شده و به 410 میلیون تن رسیده است. تولید فولاد منطقه خاورمیانه نیز در سه‌ ماهه نخست 2017 با رشد 10.9 درصدی مواجه شده و به 7.501 میلیون تن رسیده است. 61 درصد فولاد تولیدی خاورمیانه در این مدت در ایران تولید شده است.

خرید 41 هزار تن برگ سبزچای از چایکاران

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به برداشت برگ سبز چای از دو هفته پیش تاکنون در مزارع شمال گفت : تاکنون 41هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است. محمدولی روزبهان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در رامسر افزود: این میزان برگ سبز چای توسط 150کارخانه چایسازی خریداری شده است. وی گفت: بهای چای خریداری شده 92 میلیارد تومان است که برای اولین بار در این زمان حدود40میلیارد تومان پرداخت شده است که بیانگر توجه ویژه دولت به صنعت چای و کشاورزی است. رئیس سازمان چای کشور افزود: 83 درصد از این میزان برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و 17درصد بقیه نیز درجه 2 است که این امر نشان می دهدچای تولیدی امسال بسیارخوب و کیفی است. به گفته وی، بر اساس تصمیم شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک امسال هر کیلوگرم 26 هزار و 242 ریال و درجه دو 14 هزار و 695 ریال تعیین شد که در مقایسه با پارسال 7 درصد بیشتر است.

تثبیت قیمت ارزهای بانکی در روز تعطیلی بازارهای جهانی

بانک مرکزی روز یکشنبه، ارزش برابری 39 ارز عمده را اعلام کرد که به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، همگی بدون تغییر باقی ماندند. هر دلار آمریکا 32,440 ریال، هر پوند انگلیس 42,272 ریال و هر یورو 36,345 ریال ارزش گذاری شد. همچنین هر فرانک سوئیس 33,328 ریال، کرون سوئد 3,715 ریال، کرون نروژ 3,871 ریال، کرون دانمارک 4,898 ریال، روپیه هند 503 ریال، درهم امارات متحده عربی8,828ریال، دینار کویت 106,775 ریال، یکصد روپیه پاکستان 30,951 ریال، یکصد ین ژاپن29,164 ریال، دلار هنگ کنگ 4,168 ریال، ریال عمان 84,328 ریال، دلار کانادا 24,004 ریال، راند آفریقای جنوبی 2,450 ریال، لیر ترکیه 9,062 ریال و روبل روسیه 569 ریال تعیین قیمت شد.

قطع واردات بنزین چند میلیارد تومان سود دارد؟

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران در پاسخ به اینکه قطع واردات بنزین چقدر برای کشور سود خواهد داشت، پاسخ داد: نرخ بنزین فوب  متغیر است و قیمت تمام شده برای ما ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان است و ایران  ۱۲ میلیون لیتر بنزین با این قیمت وارد می کند. بر اساس این گزارش، با توجه به نرخ عرضه بنزین در ایران، قطع واردات بنزین بین ۶ میلیارد تومان تا ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای کشور سود به همراه دارد. منصور ریاحی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین میزان تولید و مصرف بنزین در کشور اظهار کرد: در حال حاضر تولید بنزین حدود ۶۷ میلیون لیتر و مصرف بنزین حدود ۷۸ میلیون لیتر است، به عبارت دیگر حدود ۱۲ میلیون لیتر فاصله تولید و مصرف بنزین در کشور است. وی افزود: امسال با توجه به سیاست های وزارت نفت و شخص وزیر نفت هدف این است که با به مدار آمدن فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس چهار میلیون لیتر نفت گاز و ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورور۴ به تولید کشور اضافه و در نتیجه واردات بنزین قطع شود.

گران شدن خرما در آستانه ماه رمضان

علی اصغر موسوی، دبیر انجمن خرما در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت قیمت خرما در آستانه ماه رمضان اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلو خرما با نرخ ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود و این درحالی است که در ابتدای فصل هر کیلو خرما درجه یک تنها با قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود. وی افزود: طبق روال همه ساله دلالان با اقداماتی نظیر خرید و دپو خرما در سردخانه‌ها در ایام پرمصرف با به راه انداختن کمبود ساختگی اقدام به تنش قیمت در بازار می‌نمایند که این امر اجحاف در حق مصرف کننده و تولیدکننده است چرا که تنها سود بالای ۵۰ درصد نصیب عده‌ای دلال می‌شود. موسوی با بیان اینکه خرید توافقی تنها راهکار جلوگیری از تنش قیمت‌ها است، گفت: با توجه به آنکه خرید تضمینی جوابگوی هزینه کشاورزان نیست از این رو دولت با خرید توافقی و دپو در سردخانه‌ها در ایام پرمصرف می‌تواند از نابه سامانی عرضه و نوسانات قیمت در بازار جلوگیری نماید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
فکر میکنم ،بازار خرما در دست همان ۴٪ ها باشد ، چرا مراجع در مورد گرانی ارزاق ،وچیزهایی که در ماه های رمضان ،ومحرم ،وصفر ،بی تفاوت هستند ؟آیا گران فروشی ،ویا کم فروشی ،گناهی کوچکتر از سود بانکی است؟ ،، نکند خدای ناکرده اینها هم حامی همان ۴٪ ها هستند ؟ ،،،؟
من یک باغدار هستم خرما رو کیلویی پنج هزار تومن فروختم ولی الان شما گفتین که 15000 تومن این سود های گزاف به جیب دلالان می رود باید دولت یک قیمت مناسب از باغ دار بخرد والان وارد بازار کند که مصرف کننده قدرت خرید داشه باشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر