بازدید 13572
نکات تأمل برانگیز در نتیجه نهایی انتخابات شورای اسلامی تهران؛

تنها 2 درصد کاندیداها بیش از صد هزار رأی گرفتند/ 80 درصد نامزدها کمتر از هزار رأی!

وضعیتی ابهام برانگیز و تا اندازه‌ای آزاردهنده که در پایان فهرست 2231 به 10 رأی برای نفر آخر می‌رسد تا اختلاف آرای نفر نخست و آخر، عدد 1756076 باشد, اتفاقی که هرچند شاید نکات مثبتی نیز در آن باشد، بی شک نکات منفی آن بیشتر است.
کد خبر: ۶۹۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۶ 21 May 2017
در حالی که بحث بر سر موفقیت و شکست لیست‌های انتخاباتی شوراهای اسلامی شهرهای مختلف، از جمله تهران بسیار داغ است، نتیجه نهایی شمارش آرای کاندیداهای شورای تهران، اطلاعاتی به دست می‌دهد که بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز است.

به گزارش «تابناک»، اگر از پیروزی 100 درصدی و قاطع لیست اصلاح طلبان (موسوم به "امید") در انتخابات شورای اسلامی تهران بگذریم و قرار گرفتن اصولگرایان و اعضای فعلی شورای شهر در پشت سر آن فهرست و شکست مطلق ایشان را به بوته فراموشی بسپریم، باز آنقدر در نتیجه نهایی شمارش آرای شورای تهران، نکات جالب توجه هست که به بالا و پایین کردن چندباره فهرست بلند بالای آن مجاب شویم.

فایل پی‌دی‌اف (pdf) نتیجه آرای کسب شده تمامی کاندیداهای شورای شهر تهران را از اینجا بگیرید یا برای دریافت آن روی لینک زیر کلیک نمایید.

فهرستی مشتمل بر آرای تفکیکی 2231 نامزد حضور در شورای پنجم تهران که جز 21 نفر ابتدایی، مابقی موفق نشده‌اند سهم میلیونی از آرای فراوان اخذ شده در تهران به خود اختصاص دهند؛ یعنی تنها کمتر از یک درصد کاندیداها از مشارکت چند میلیونی ساکنان تهران، یک میلیون یا بیشتر رأی اخذ کرده‌اند.
این در حالی است که پس از این 21 نفر –که برگزیده شده و شورای پنجم تهران را شکل خواهند داد-، چمران، عضو و رئیس فعلی شورای اسلامی شهر تهران و همچنین رئیس شورای عالی استانهای ایران توانسته کمی بیش از 650 هزار رأی کسب کند و بعد از او، دبیر، چهره سرشناس دیگر شورای فعلی شهر تهران با رأی بیش از 500 هزار قرار گرفته و هیچ کاندیدای دیگری نتوانسته حتی نیم میلیون رأی از سبد بزرگ و چند میلیونی رأی در تهران از آن خود کند.

به عبارت بهتر، تقریبا یک درصد کاندیداهای شورای شهر تهران (23 تن از 2231 تن) موفق به کسب بیشتر از نیم میلیون رأی شده‌اند که در نوع خود، اتفاقی بسیار جالب توجه به شمار می‌آید؛ اتفاقی که ابعاد عجیب آن با بررسی آرای دیگر کاندیداها تا ردیف 46، به شدت وسعت می‌یابد، چون می‌بینیم تنها 46 تن از 2231 نامزد عضویت در شورای شهر تهران، (حدود 2 درصد ایشان) توانسته‌اند بیش از 100 هزار رأی به دست آورند.!
 
تنها 2 درصد کاندیداها بیش از صد هزار رای گرفتند/ 80 درصد نامزدها کمتر از هزار رای! 
این در حالی است که نگاهی دقیق تر به لیست شمارش نهایی آرا، حکایت از آن دارد که برخی اعضای فعلی شورای شهر تهران موفق به کسب 100 هزار رأی نیز نشده‌اند. اتفاقی بسیار تکان دهنده که می‌تواند تفسیرهای فراوانی به دنبال داشته و حتی به نوعی، رأی عدم اعتماد شهروندان تهرانی به برخی حاضران در شورای کنونی باشد!

البته از حق نباید گذشت که بسیاری از اعضای فعلی شورای شهر تهران در دوره گذشته انتخابات شوراها در سال 92، با آرایی شبیه آرای این دوره منتخب شده بودند و از این نظر، شکست ایشان در شرایطی که تمامی منتخبان شورای پنجم بیش از یک میلیون رأی اخذ کرده‌اند، اتفاقی خارق العاده به حساب نمی‌آید. با این ملاحظه که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد، مجموع آرای ساعی، جدیدی و رضازاده، سه تن از ورزشکاران مشهور حاضر در شورای فعلی به همراه رأی چند تن دیگر از همکارانشان در شورا، به کسب یک کرسی در شورای پنجم هم قد ندهد!

وضعیتی که به شکلی عجیب، در ادامه لیست نهایی شمارش آرای شورای شهر تهران به چشم می‌خورد و ابهامات فراوانی می‌آفریند. به ویژه زمانی که بدانیم از نفر هفتاد و دوم فهرست 2231 نفره به بعد، هیچ کاندیدایی موفق به کسب بیش از 10 هزار رأی هم نشده است. حال آنکه آخرین فرد راه یافته به شورای بعد، بیش از 100 برابر ایشان رأی کسب کرده است.

با این حساب جا دارد که به دنبال چرایی حضور بسیاری از کاندیداها در عرصه این انتخابات بسیار مهم باشیم؛ اما پیش از آن بد نیست سری به ادامه نتایج هم زده و چند عدد دیگر را هم مرور کنیم. از جمله اینکه حدود 80 درصد کاندیداها (1742 نفر از 2231 نفر) موفق به کسب هزار رأی نیز نشده اند و از این جمع، بیش از 1200 تن زیر 500 رأی کسب کرده‌اند.

وضعیتی ابهام برانگیز و تا اندازه‌ای آزاردهنده که در انتهای فهرست 2231 به 10 رأی برای نفر آخر می‌رسد تا اختلاف آرای نفر نخست و آخر، عدد 1756076 باشد. اتفاقی که هرچند شاید نکات مثبتی نیز در آن باشد اما بی شک نکات منفی آن بیشتر است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۱
عجب مطلب پرمعنا و فوق العاده ای ه این متن!! احسنت بر نویسندش.
الان هدف چی بود؟ "اتفاقی که اگرچه ممکن است نکات مثبتی نیز در آن وجود داشته باشد اما بی شک نکات منفی آن بیشتر است.": نکته منفی اش چیه؟ مثبتش چیه؟
معلوم نیست شاید تقلب شده با این چیزهائی که دیدیم!
من خودم به زور به شورا رای دادم دلیش هم فقط خستگی ، گرما وتشنگی بود از ساعت ۱۱ تا ۲ تو صف بودم .ولیست شورا طولانی بود .مردم هم اکثرا به این دلیل فقط رای نمی دانند .
معجزه جمنا
در انتخابات شوراها من هیچ نکته آزاردهنده ، منفی یا ابهام برانگیزی ندیده ام . مردم به لیستها رای داده اند نه به افراد. همین .
تعدد کاندیدا هیچ اثر منفی ای نداره ... خود مردم غربال می کنن، شما کاسه داغتر از آش نشو
نتيجه نهايي اين دو انتخابات اينه كه آقايان اصولگرا از اين به بعد بايد دست به دامان سيد محمد خاتمي بشن تا كمي در جامعه ديده بشن. در حال حاضر عموم مردم گوش به فرمان خاتمي هستند. اصولگرايان بايد اين واقعيت تلخ رو بپذيرند.
البته باید لج بازی بعضی از مردم رو با جناح بندی را هم اضافه کرد، شورای شهر میبایست دور از جناح بندی و سهم خواهی شود اگر سیاست زدگی جای خود را با تخصص مورد نیاز شهر عوض کند آن موقع اوضاع شهر از ساخت بی کیفیت گرفته تا زباله گریبان شهر را خواهد گرفت که هزینه آن بر دوش خود ما خواهد بود.
آزار دهنده؟! آزارش کجاش بود دقیقا؟
بنظرتون کسی هست پاسخ ملت را بفهمد ؟!

از تیترهای تندروها در روزنامه های آنها در این روز نتیجه گرفتم اصلا برایشان مهم نیست


ملت عزیز فهیم قدم بعدی ما انتخابات مجلس است . نجات مجلس از دست افراط گرایان ..
كلا بايد بررسي بشه ايا تشكيل اين شوراها براي شهر مفيده ياخير؟ قبلا فقط شهردار پاسخگوي مسائل بود حالا تعدادي اعضاي شورا كه اونها هم به هيچ جا پاسخي نميدهند و فقط براي تعدادي از اونها ميشه محلي براي رابطه و باند بازي و...
متاسفانه هنوز حزبي كار كردن را تمرين نكرده ايم
خواهشا دفعه بعد اينهمه آدم رو تاييد نکنيد، چقدر هزينه کاغذ و کثيف نمودن شهر و زحمت براي پاکبانان عزيز ايجاد ميشه واسه 10 راي؟ ما يا از اين ور بوم ميوفتيم يا از اون ور
کاش این آرای جهت دار ذهن بعضی ها را متوجه حقایق موجود در جامعه بگرداند وعبرت آموز باشد این آرا
زمان زمان بازگشت قدرت به دست اکثریت جامعه است! انشاا... در مجلس بعدی و ریاست جمهوری بعدی لیست های اصلاح طلبان در راس و شرایط بهتر خواهد شد.
بنظرم تعداد آرای منتخبین این دور با دوره قبل رو هم مقایسه کنید
اگر انتخابات شورا با رییس جمهور برگزار نمیشد کلا یک میلیون نفر هم در انتخابات شرکت نمیکردن
خاتمی شرمنده ایم که با هیچ جمعیتی نمیتونیم ازت حمایت کنیم .
چرا سهم نفر اول شورا از میزان آراء را مشخص نمی کنید؟ با توجه به میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات به نظر می رسد سهم نفر اول حدود 30% باشد!
باید تدبیری اندیشیده شود که از انتخابات شوراها به عنوان ابزاری برای جذب مشارکت بالاتر در انتخابات ریاست جمهوری استفاده نشود تا بدین ترتیب هم تعداد افرادی که برای شوراها تایید صلاحیت می شوند پایین بیاید هم به تبع آن هزینه چاپ و تبلیغات و هدر دادن کاغذ و سرمایه های ملی و در ضمن انتخاب را برای مردمی که میخواهند رای دهند آسانتر کند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار