بازدید 6105
۴

از پاکبانی تا عضویت در شورای شهر

کد خبر: ۶۹۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 22 May 2017
در پنجمین انتخابات شورا‌های شهر و روستا اتفاقاتی رقم خورد که در بسیاری موارد متفاوت با اتفاقات معمولی بود که در چهار دوره قبلی دیده بودیم. انتخابات شورا‌های شهر و روستا هر چند در ۲۰ سال گذشته همواره فرصت ورود افرادی را به حوزه سیاست و مسائل شهری به وجود آورده است که تفاوت‌های اساسی با تیپ پذیرفته شده برای سیاستمداران و نمایندگان مجلس داشته، اما در این دوره تفاوت‌ها بسیار گسترده بوده و تغییرات زیادی اتفاق افتاده است.
 
به گزارش آرمان، از زمانی که دوره تبلیغات نامزد‌های تایید صلاحیت شده شورا‌های شهر و روستا آغاز شد، شاهد نصب بنر‌ها و پوستر‌هایی از کسانی بودیم که حضور آنها در نهادی مانند شورای شهر عجیب به نظر می‌رسید. تصاویر مربوط به آنها در مواردی متاسفانه به سوژه طنز برای فعالان شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی بدل شد. در موارد دیگر هم بسیاری از کاربران فضای مجازی از حضور چنین افرادی استقبال کردند و آن را نشانه تغییرات گسترده دانستند. در چهار دوره پیشین شاهد حضور ورزشکاران، هنرمندان، زنان جوان و افرادی با موقعیت اجتماعی متفاوت در شورا‌های شهر و روستا بوده‌ایم. حالا که نتایج انتخابات در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها مشخص شده شاهد این هستیم که این بار حتی آدم‌های متفاوت‌تری به پارلمان‌های شهری و روستایی راه یافته‌اند. رأی بیش از ۴۰‌هزار خرم آبادی به ولی‌ا... رستمی‌نژاد که دستفروشی با مدرک فوق لیسانس است و حضور محمدحسن علیپور، پاکبانی که البته او هم تحصیلات عالی دارد در شورای شهر رشت، بیش از همه خبرساز شده است. «آرمان» در این گزارش تبعات مثبت و منفی این اتفاقات را بررسی می‌کند.

طی چند روز اخیر تصاویری زیادی از زنان و مردان تایید صلاحیت شده در شورای شهر و روستا در فضای مجازی دست به دست شد، آن‌چنان که آنها با شکل و شمایل عجیب و غریب قصد تبلیغ داشتند. در وهله اول تنها چیزی که ذهن مخاطبان را به خود درگیر می‌کرد نحوه پوشش و ژست‌های تبلیغاتی این افراد بود. البته در مواردی تحصیلات عالی این مساله را تعدیل می‌کرد. برخی از آنها با لباس‌های ورزشی رنگارنگ، آرایش‌ متفاوت و انواع و اقسام فتوشاپ در عکس‌ها قصد محبوب کردن خود را داشتند، در حالی که کاربران شبکه‌های اجتماعی صرفا به قصد سرگرمی و بدون توجه به توانایی‌های شان تصاویر آنها را به اشتراک گذاشتند. در این بین افرادی دیگری نیز بودند که بی‌ریا و با کمترین تبلیغات با تغییر جایگاه از تحصیلات خود استفاده کنند. یکی از آنها دستفروش خرم آبادی است که با مدرک فوق لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه تهران تنها با یک بنر ساده و بدون داشتن ستاد و هزینه کردن برای تبلیغات با کسب 40‌هزار و 86 رأی از مجموع 716‌هزار 148 رأی به عنوان نفر اول خرم آباد به ساختمان شورا راه یافته است. ولی‌ ا... رستمی‌ نژاد مرد تحصیلکرده‌ای است که سال‌هاست در خرم‌آباد دستفروشی می‌کند. او فرزند علی، یکی از پرنده‌فروش‌های معروف این شهر است که حالا برای خود در فضای مجازی به شهرت رسیده است. گرچه قبل از انتخابات شورای شهر و روستا نیز مردم خرم‌آباد از او شناخت داشتند، اما اینک با راهیابی به شورای شهر بیش از پیش معروف شده است. او حتی با شعارهای ساده و بدون رنگ و لعاب تبلیغاتی مانند «اعتماد مردم تبلیغ من است، پاک و بی ریا بودن شعار ماست و امید داره، تبلیغ نداره. سواد داره، ستاد نداره» گوی محبوبیت را از نامزدهای دیگر ربود.

رای بالای پاکبان شهرداری


یکی دیگر از پدیده‌های انتخابات شورای شهر و روستا کارگر شهرداری رشت بود که توانست با 18815رای به شورای شهر راه یابد. محمد حسن علیپور کارشناس رشته روابط عمومی است که از چند سال پیش تا کنون به عنوان پاکبان شهرداری رشت مشغول کار است. هر چند در نگاه اول این انتخاب‌ها جالب است، اما نمی‌توان گفت که لزوما انتخاب‌های خوبی هستند، چرا که مدیریت شهری به متخصصانی نیاز دارد که بتوانند با تجربه و تحصیلات مرتبط مسائل را حل و فصل کنند. البته این دو نفر با توجه به ماهیت شغلشان با مسائل شهری آشنایی دارند. از این رو امکان اینکه در شواری شهر خود موفق ظاهر شود، وجود دارد.

قضاوت زودهنگام ممنوع!


یک کارشناس مسائل شهری درباره ورود یک پرنده فروش و یک پاکبان به شورای شهر و روستا در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: در نگاه اول وقتی می‌بینیم این افراد منتخب شهرشان شده اند حس پوپولیستی به انسان دست می‌دهد؛ اینکه فردی از طبقه پایین با ارائه شعارهایی رأی آورده است. افشین خاکی می‌افزاید: ولی اگر عمیق‌تر به این مساله نگاه کنیم متوجه می‌شویم این دو نفر تحصیلات عالی دارند و جزو افرادی هستند که تاکنون در جامعه دیده نشده‌اند. او اظهار می‌کند: به همین دلیل آنها از فرصت استفاده کرده و با ثبت‌نام در انتخابات شورای شهر، خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده و موفق شده‌اند. خاکی بیان می‌کند: این اتفاق شاید در نوع خودش جالب باشد، چرا که این دو نفر در سیستم رسمی پذیرفته نشده، اما توانسته اند با سرمایه اجتماعی بین مردم در حوزه انتخابات شهر و روستا رأی جمع کنند و این خودش بحث مهمی است. این کارشناس مسائل شهری بیان می‌کند: البته اطلاعات شخصی من در مورد این افراد کامل نیست و بیشتر با اخباری که در مورد آنها خوانده ام به این تحلیل رسیده ام. خاکی در پاسخ به این سوال که آیا ورود این دو نفر به شواری شهر درست است با نه؟ می‌گوید: به نظر بنده پاسخ دادن به این سوال زود است به ویژه اینکه آنها تحصیلات عالی دارند و با شرایط و مسائل روز شهرشان با توجه به شغل دستفروشی و پاکبانی آشنایی دارند. همین مساله باعث می‌شود که این افراد مشکلات ریز و جزئی شهر خود را بشناسند. او تاکید می‌کند: البته شناخت به تنهایی کافی نیست. برای اینکه فردی در موقعیت شورای شهر و روستا موفق باشد باید سیاستگذار خوبی هم باشد، چرا که شهر رشت مرکز استان و تقریبا کلانشهر است و خرم‌آباد نیز مرکز شهر است. بنابراین سیاستگذاری مناسب لازمه کار در شورای ای شهرهاست. خاکی توضیح می‌دهد: برای اینکه بدانیم این دو نفر چقدر دید سیاستگذاری دارند، آینده نگر هستند و با تبعات تصمیمات آشنایی دارند لازمه گذر زمان است. این کارشناس مسائل شهری بیان می‌کند: این پدیده یک پیام دارد؛ اینکه انتخاب این دو فرد توسط مردم شهرشان به ما نشان می‌دهد که آنها از عملکرد افراد به اصطلاح با تجربه در دوره‌های قبلی شورای شهر و روستا راضی نبودند که چنین عکس‌العملی را از خود نشان دادند. او اضافه می‌کند: با انتخاب این دو نفر مشخص شده که بین آنها و افراد با سابقه در مسائل شهری فرقی نیست، آن‌چنان که اعضای دوره‌های گذشته شورای شهر تاثیری در جامعه نداشته و مردم خرم آباد و رشت با انتخاب این دو نفر به آنها فرصت داده اند که تغییری ایجاد کنند. او ادامه می‌دهد: اگر این دو نفر بتوانند با سیاستگذاری در حل مسائل شهرشان موفق باشند قطعا مردم از عملکرد آنها راضی خواهند بود و نمی‌توان عدم تجربه آنها را در حل مسائل شهری زیر سوال برد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
فهمیدن درد مردم و داشتن روحیه مساعدت و کمک به همنع و دوری از قدرت و مقام، یک توانایی خدادادی هست که هرکسی ندارد و هیچ ربطی به تحصیلات و اجداد نداره، چه بسا افراد اسم و رسم دار داریم که فقط به فکر خودشون هستند.

انشاا... این عزیزان یاور خوبی برای مردم خود باشند.
ماشالا این روزا دیگه همه تحصیلات عالی دارن.
با سلام همیشه برای هر مورد و اتفاقی یک اولین وجود دارد به امید اینکه قابلیت های همه انسانها شناخته شود.
درست است که دموکراسی بود ولی بیایید درست نگاه کنیم کسی که وارد شورای شهر می شود با کمی از شهرسازی و مسائل شهری اطلاعات تخصصی داشته باشد ایران همیشه این مسله رو دارد مدیرانی که دارد سرجای خود نیستن موارد اشتباهی که در تهران رخ داد و می دهد رفتن افراد غیر تخصصی باعث میشود پلاسکوهای زیادی به بار آید تا که می توان اشتباه کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر