بازدید 31141

چرا اصولگراها به شکست خوردن در انتخابات ریاست‌جمهوری عادت کرده‌اند؟

خلاصه کلام، اصولگرایان تا از رانت قدرت بدون زحمت برخوردارند، تا زمانی که مردم را ملت نمی دانند، تا زمانی که پر از ناخالصی و تناقض اند، تا زمانی که بدنه بر رهبرانش شورش می کنند و در نهایت تا زمانی که برنامه ای برای اداره کشور ندارند، همین گونه حسرت بر دل، باید رقص رقیب را در میانه میدان به تماشا بنشینند.
کد خبر: ۶۹۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 22 May 2017
روز گذشته، بار دیگر اصولگراها در انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی شکست خوردند؛ شکست روز گذشته، البته شکست تلخ تری از چهار سال گذشته بود، چون در این نوبت آنان همه نیروی خود را بسیج کردند، ولی باز هم نتوانستند از پس حسن روحانی برآیند.

به گزارش «تابناک»؛ اصولگرایان تا پنج وضعیت ثابت خود را اصلاح نکنند، هیچ گاه نخواهند توانست که چهره یک گروه سیاسی غالب را از خود به نمایش بگذارند.

نخستین و فوری ترین نیاز اصولگرایان پس از شکست در انتخابات، دوری از قدرت است؛ بدین ترتیب که پس از شکست در انتخابات بلافاصله در نهادهای انتصابی مشغول به کار نشوند؛ مدتی را دور از قدرت به سر ببرند و احساس کنند که اگر در انتخاباتی شکست بخورند، بدین معناست که قدرت را از دست خواهند داد و برای سال هایی ممکن است نه در مرکز که در حاشیه قدرت قرار گیرند.

در چنین حالتی است که آنان برای بازگشت به قدرت، ناچار به تفکر هستند؛ نیاز خود می بینند که مطالعه کنند، نیازهای مردم را بشناسند و برای حل مشکلات مردم و آینده کشور، برنامه های معقول و قابل قبول ارائه کنند. اما اگر پس از یک شکست در مناصب انتخابی، بلافاصله به مناصب انتصابی، بلکه با قدرت بیشتر کوچ کنند، هیچ گاه متوجه نخواهند شد که شکست خورده اند.

تجربه این سالها به ما آموخته است، اصولگرایانی که در انتخاباتی مانند ریاست جمهوری شکست خورده اند، هیچ گاه فعل و عمل سیاسی، یک فعال یا جریان سیاسی شکست خورده را که باید خود را برای انتخابات و آینده ای دیگر مهیا کنند، انجام نداده اند؛ آنان نیاموخته اند که شکست خوردن به دلیل رد شدن از سوی مردم هزینه خواهد داشت؛ لذا دورانی که در انتخابات ظاهرا شکست خورده اند، به جای آنکه به فکر احیای خود و ارائه برنامه برای کشور باشند، به دنبال پرونده سازی و مدرک رو کردن علیه رقیب خود هستند.

دومین نیاز فوری اصولگرایان ارائه تعریف جدیدی از مردم و دست برداشتن از ایجاد خط کشی های ساختگی بین مردم است. اصولگرایان لازم است که طبقه نخبگان، کارآفرینان، صاحبان ثروت و مکنت و... را مردم ایران حساب کنند؛ آنان را که در زندگی ارزش های متفاوتی از اصولگرایان را پذیرفته اند، آرمان های متفاوتی دارند و جهان بینی های متنوعی را برگزیده اند، مردم حساب کنند. انکار یا نادیده گرفتن طبقاتی از اجتماع که نقش آوانگارد در جریان اجتماعی و فرهنگی را دارند، آنان را با جامعه ایرانی بیگانه کرده است. طنز ماجرا اینجاست که اخیرا این بیگانگی را تعمدا هم با خط کشی 96 درصدی و 4 درصدی هم پر رنگ تر کرده اند. اصولگرایان اگر می خواهند در سپهر سیاست ایران حضور مؤثر داشته باشند، لازم است مردم ایران را مردم این کشور بدانند!

سومین نیاز فوری اصولگرایان، تعیین تکلیف و پیراستن این جریان از ناخالصی هاست! جریان اصولگرایی در سال های اخیر، به جای هدایت جریان، به باج دهی به خرده تشکل های درون خود پرداخته است. خرده جریاناتی که باج خواهی به جریان اصولگرایی را به جایی رسانده اند که به جز به تسلیم بدنه جریان اصولگرایی به مطلب دیگری راضی نمی شوند! تجربه این سال ها نشان داده است که این گفتمان اصلی اصولگرایی بوده که دنبال برخی خرده جریان های درونش راه افتاده و تسلیم آن شده و خود اصلی خویش را فراموش کرده است. این باج دادن به خرده تشکل ها برای رسیدن به وحدت، فقط به هزینه تسلیم گفتمان اصولگرایی به این خرده ها جریانات انجام نشده است، بلکه جریان اصولگرایی را از بزرگانی که این شیوه باج دهی را نپسندیده اند، نیز خالی و اصولگرایی را به جنبشی بی سر تبدیل کرده است که بدنه آن در فقدان این بزرگی و سیادت، باید در مقابل خرده جریاناتی که اتفاقا به افراط گرایی شهره اند، سر خم کنند.

چهارمین نیاز فوری اصولگرایی، بازپس گیری رهبران و یا سران هدایت کننده و اجماع ساز خود از جریانات رقیب است. اصولگرایان باید بدانند که تهی کردن جریان اصولگرایی به بهانه هایی همچون کهولت سن یا تجدید نسل از رهبرانی که در لحظات بحرانی می توانند سرنوشت جریانات سیاسی را تعیین کنند، جریان سیاسی آنان را در مقابل تازه واردهای سیاسی، آسیب پذیر کرده است. آنان باید بدانند، رهبرانی که سال ها در دل جریانی پرورش یافته اند، طبیعتا با بی مهری از سوی اصولگرایان اگر چه از جریان آنان خارج می شوند، اما هیچگاه فعل سیاسی را ترک نمی کنند؛ آنانی که در این جریان توانسته اند به مرجعیت اجتماعی تبدیل شوند، طبیعتا با خروج از اصولگرایی هم می توانند این مرجعیت اجتماعی و سیاسی را حفظ کرده و توسعه دهند؛ اما به عنوان رقیب جدیدی برای اصولگرایی بدون رهبر و بدون سر. لذا جریان اصولگرایی حتی اگر لازم باشد با عذر خواهی و اعلام پشیمانی به سراغ رهبران خود برود تا آنان را برگرداند، حتی اگر به قیمت از دست دادن بخشی از بدنه باشد، کار زیادی نکرده اند.

پنجمین نیاز اصولگرایی، ارائه برنامه برای اداره کشور است. جریان رقیب اصولگرایی مانیفست روشن و قابل طرح در مسائلی همچون سیاست داخلی، خارجی، مسائل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دارد؛ در سیاست داخلی به چند صدایی معتقد است؛ در سیاست خارجی به دنبال تعامل است؛ در مسائل فرهنگی رویکرد نرم و باز دارد؛ در مسائل اقتصادی توسعه محور است؛ در مسائل اجتماعی برنامه های دراز مدت ارائه می کند، ولی جریان اصولگرا در همه این حوزه ها برنامه ای ارائه نمی کند. برنامه اصلاح طلبان را می بیند و صرفا به آن نه می گوید. در واقع برای اداره بهتر کشور چه کار کنیم را نمی دانند، اما برای مقابله با رقیب چه کار انجام دهند را تمرین می کنند.

خلاصه کلام، اصولگرایان تا از رانت قدرت بدون زحمت برخوردارند، تا زمانی که مردم را ملت نمی دانند، تا زمانی که پر از ناخالصی و تناقض اند، تا زمانی که بدنه بر رهبرانش شورش می کنند و در نهایت تا زمانی که برنامه ای برای اداره کشور ندارند، همین گونه حسرت بر دل، باید رقص رقیب را در میانه میدان به تماشا بنشینند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۱۳
انتشار یافته: ۲۶۰
رقصی چونین میانه میدانش آرزوست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
چون اصول که وحی نازل نیست با پیشرفت بشری نیاز به اصلاح داره .
تقریبا همه اصولگرها وقتی که میخواهند نظر خود را بیان ابراز کنند میگویند : ملت ایران چنین و ملت ایران چنان گویا نظر شخصی حتما و باید همان نظر ملت باشد
تا وقتی که اصولگرها هیچ اهتمامی به غیر رای خود نمی دهند ، ملت از انها دورتر می شود
اصولگرها باید نظر خود درباره ازادی بیان ، زندانی سیاسی ، ازادی مطبوعات ، حقوق زنان به نظر مردم نزدیک کنند

امیدوارم حرفم چاپ شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
در حدی حرف شما صحیح است اما بنذ آخر در مورد آنپه می گویید نمی شود گفت این دقیقا نظر مردم هست بله اینگونه آزادی ها بیشتر القا از طرف رسانه ها است نه مردم و قرار نیست به دلیل حکومت از همه چیز کوتاه آمد
چرا تابناک در انتخابات اخیر شکست خورد؟؟؟؟
1. با مردم باش پادشاهی کن...
2. به دنبال منافع خود نباش...
3. به مردم کشورت ایمان داشته باش...
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
سایت تابناک اصل بی طرفی رو رعایت نکرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
اشتباه همین جاست تقسیم بندی به اصول گرا و اصلاح طلب -اگر شما قبول دارید مسلمان و برادرید که راه درست مشخص است-جناح بندی های بندی ندارد
وقتی شما می گویید ما اصول گرا هستیم در اصل یعنی جناح مخالف شما مسلمان نیستند
و قران و اسلام و راه هایی که مبنی بر این اصول است را قبول ندارند
واقع بین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
تیکه و کنایه ای بس به جا و منطقی بود.م
اصلاح طلبان یک لیدر انتخاب کرده اند که به برند تعامل ومیانه روی تبدیل گشته ولی اصول گرایان با موضع گیری های سختگیرانه به برند محدودیت و سخت گیری اجتماعی وسیاسی تبدیل شده اند تا زمانی که این برند وبرچسب رو ازخودشون دور نکنند همیشه پردافعه وکم جاذبه خواهند بود به همین دلیل اگر 10میلیون رای جمع کنند رقیب به راحتی 18میلیون رای میاورد واگر 15میلیون رای بیاورند رقیب 23میلیون و..
اینا که صلاح خوشون رو نمیدونند چطور صلاح کشور رو میفهمند و میخوان کشور داری کنند.
تحلیل فوق العاده ای بود
با اجازه من هم 2 بند اضافه کنم
ششم: اصولگرایان از فکر بهشت و جهنم مردم بیرون بیایند وبدانند مردم صدها راه برای رفتن به بهشت می شناسند که هیچکدام از طریق شلاق و تشر آقایان نیست
هفتم: قصه فتنه 88 را تمام شده تلقی کنند و بدانند جنبش آزادی خواهی مردم فطری است و هدیه ای است از طرف خداوند که خلاف آن نمیشود شنا کرد. هرچه بوده تمام شده و الان این جنبش و انرژی پشت سر جریان معتدل و اصلاح طلب ایستاده و نفع مملکت هم هست
کاملا درست.انشاالله واقعا اصولگراها به جای اتهام به بقیه درس گرفته باشند
مقاله خوبی بود ولی تابناک خودتم نیاز به بازنگری تو خط مشیت داری. قبل انتخابات شده بودی صدا و سیمای دوم. الان داری اینطوری گزارش مینویسی. این دورویی رو کنار بذارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
دقيقا اينطوره منم تعجب كردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
واقعا در دوران انتخابات به سمت افراطيها غلطيده بودي. من و چندنفر از دوستان تصميم گرفتيم كه ديگه تابناكي نباشيم ولي خوشبختانه به نظر ميرسه كه به وضعيت بيطرفانه قبل داري بر ميگردي
چه تحلیل جسورانه ای!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
جسورانه نیست جهت باد عوض شده
واقعا تحلیل عمیق وزیبایی بوذ.
چون دافعشون بیشتر از جاذبه شون شده. چون اصول گرایی شده جبهه پایداری. چون دارن چوب یک سری آدم نا آگاهشون رو میخورند که قدرت و پرچم اصول گرایی رو به دست گرفتند. چرا باید اصول گرایانی مثل علی مطهری، لاریجانی،ناطق نوری، محسن رضایی، عماد افروغ و..... از صحنه کنار گذاشته بشوند توسط خود جریان اصول گرایی و آدم هایی همچون بذرپاش و کوچک زاده و زاکانی و.... بیان بشن پرچم دار اصول گرایی. اصول گرایان اگر آدم های نخاله خودشون رو حذف کنند و قدرت رو از چنگ پایداری ها در بیارن مطمئنن منطقشون می چربه.
یک کلام ختم کلام. اصول گرایان چوب جبهه پایداری رو میخورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
هیچ کس اونها رو کنار نگذاشته
احسنت.حالا از فردا آزمایش موشکی.ملوان گیری.سفارت گیری و دشنام علیه همسایگان و یا کشورهای اروپایی را شروع میکنند تا با بحران سازی دولت منتخب را ناتوان از عمل به وعده هایش سازند
ممنون از متن خوبتون
بنظر من هم تا زمانی که اصولگرایان اراده نکنند که از قواعد تجربه شده (اصول تجارت، اقتصاد، سیاست خارجی و جایگاه ایدولوزی داخلی) پیروی کنند و بدون دلیل قانع کننده این قواعد رو تغییر بدن در این وضعیت باقی می مانند.
بسیار زیبا تحلیل کردید ولی کو گوش شنوا....
چهار سال قبل هم همین حرفها رو شنیدن ولی براشون مهم نبود
بسيار تحليل خوبي بود. متاسفانه اصول گريان اصلا مردم را حساب نمي كنند و نگاه آمرانه به مردم دارند و مردم را كساني مي پندارند كه بايست از آنها بدون هيچ گونه اعتراضي اطاعت كنند. و وقتي مسئوليتي دارند حتي حاضر به يك عذرخواهي كوچك از مردم وزيان ديده گان حادثه اي كه كه چند نفر در ان كشته شده اند نمي شوند.اين موارد علائم بسيار بدي براي مردم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
دوست عزیز خصلتی که شما می کید مربوط به اصلاح طلبان نیز می باشد.
تحلیل بسیار خوبی بود. اصول گرایان به "رانت قدرت بدون زحمت" عادت کرده اند
مدیر ما که در چهار سال گذشته اصولگرا بود و فرقی نمی کنه کی برنده انتخابات باشه مدیران همیشه مدیر هستند
آفرین، فکر نمی‌کردم سایت تابناک باتوجه به رویکرد دوران انتخاباتش این مطلب رو منتشر کنه!
متن خوبی بود مخصوصا بخش بی برنامگی و حظور در قدرت
آفرین تحلیل واقع بینانه ای بود.
بهترین تحلیلی که در این 7 سالی که به تابناک مراجعه می کنم خوانده ام. ولی مطمئنم این بار هم عبرت نمی گیرند.
کاملا منطقی امیدوارم گوش شنوا داشته باشند.
پس از مدتها و تمام شدن انتخابات یه مقاله خوب زدی تابناک، مواظب باش نخبه ها رو از خودت دور نکنی مثل این دو ماه گذشته !
واقعا که درست گفتی، احسنت به این نقد
عزیز من چرا الکی توی دل ملت رو خالی میکنی؟
هر چند ااز کلمه اصولگرا خوشم نمیاد نیروهای انقلابی دچار کمبودهایی هستند ولی طوری القا نکنید که به خاطر اینکه حتما رای بیارن باید تغییرات بنیادین در خودشون به وجود بیارن. به هر حال فعلا تفکر غالب جامعه اینه.
بعد خاتمی چرا اصلاح طلبان رای نیاوردن؟
هر دوره ای مقتضیات خاص خودش رو داره.
الان هم همین آرا روحانی به خاطر رفع تحریم ها و فشارهاست. اگر این دوره فشارها برطرف نشد شک نکنید خود همین طرفداراش طردش میکنن.
بنده معتقدم در این دوره فشار ها بیشتر و برعکس نظر روحانی سایه جنک نزدیک خواهد شد.
همدیگر رو ملامت نکنید که پیروزی در نهایت با شماست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
والا یه بار شما "برنده" شدین اونم کاندیداتون توزرد ازاب دراومد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
باشه اصولگرای عزیز تو برو خوش باش
ناشناس
| Australia |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
همینکه خودت رو انقلابی میدونی و در لفافه بقیه رو غیر انقلابی دقیقن اثبات کننده محتوای این نوشته س
ناشناس
| Australia |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
بعد خاتمی اصلاح طلبان رأی نیاوردند
تحليل بسيار جالبي بود اگر گوش شنوا باشه
اينايي كه شما گفتي زمان ميخواد كه اصول گراها صبور نيستند
تا وقتي خودشون رو صاحبان قدرت غير دولتي (حكومتي) مي بينند تنها روش مبارزه رو سركوب دولت و مانع تراشي براش ميبينن
مردم هم دارن هر دو طرف رو مشاهده مي كنن
تحلیل زیبایی بود. هر جریانی بایستی به نظر و خواست های مردم اهمیت قایل شود. هیچ فرد و یا گروهی حق ندارد افکار خود هر چند به نظرخودشان صحیح باشد به زور به مردم القا نمایند و گرنه منفور خواهند شد.
احسنت تحلیل واقع بینانه و دقیقی بود.
با اینکه خودتون جز اصوالگرایان محسوب می شوید ولی با این وجود تحلیل درست و نسبتا واقع گرایانه ای بود و این قابل تقدیر اسن
چه تحلیل زیبایی. اما کو گوش شنوا؟
خوبه که جایی اتش نزدن بعد هر باخت
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
چون باورد داشتند که باختند. میدانستند که اقلیت هستند.
و رقیب و داوران رقابت هم هیچ تخلفی مرتکب نشدند
علی
| Germany |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
باید هم آتش بزنن. چون "واقعا" باختن. کسی نبازوندتشون!!!! به این موضوع مهم دقت کن
عالی بود عالی ... دست مریزاد ... با وجود اینکه خواننده بسیاری از تحلیل های جریانات و شخصیت های مختلف سیاسی در سایت ها هستم مطلبی به قوت، دقت و صحت این نوشته کمتر دیده ام. کاش نویسنده مطلب هم مشخص می شد.
بعد از مدتها یک تحلیل واقعی و بدور از دگم کرایی نوشتید
من جای شما باشم سئوال را اینطور مطرح می کنم . چرا مردم رغبتی به اصولگرایان نشان نمی دهند ؟مشکل چیست با نگران اصولگرایان هست ؟ عملکردشون هست ؟ تعدد در ارائه عقاید ؟ ...
اگر توجه داشته باشید اصولگرایات حتی احمدی نژاد را هم اصولگران نمی انند.
تابناک عزیز:بالاخره یک مقاله واقع بینانه ازشما خوندم.واقعا"درست و بجا تحلیل کرده و راهکار نشون دادی.دمت گرم .
تابناك جان شما كدوم وري هستي ؟! شاخص فلاكت الان چنده؟
تحلیلی جالب و منطقی
عالییییییییییییییییییییییست
یکی از بهترین تحلیل هایی که تاکنون خواندم.
بهترین مقاله تابناک بود توی چند ماه گذشته.
بزرکترین نیاز اصول گرایان اول اینه از توهم خارج بشن.فک نکنن 96درصد هستن.دومین نیازشون اینه درک کنن مهمترین مسله عمر جوانان وملت هست که داره به پای آرمانهای غیرواقعی میسوزه.درک کنن که باید تفکرشون باید اصلاح بشه.وگرنه حذف میشن.یکمی هم با خود وخدای خود صادقانه فکر کنن.بعد از 38سال چی شده.چکاری کردن
قطعا کشوری که تک جناحی و تک حزبی باشه رو به دیکتاتوری خواهد رفت. فرقی هم نمی کنه که اصولگرای تنها یا اصلاح طلب تنها باشد. اصولگراها از مهم ترین چیزی که باید دست بردارند ایدئولوژی هست. اینا هر چیزی رو می خوان رنگ و بوی ایدئولوژیک بهش بدن. قطعا کشور با کارکرد صحیح هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب طعم توسعه رو خواهد چشید. و وجود هر دو جناح یا حزب لازم و ضروری هست ولی با ادبیات سیاسی متداول در سایر کشورهای دنیا که توی این مقاله هم اشاره شد
با سلام تابناك . پس از مدتها اين يكي از بهترين مطالبي بود كه در تابناك خوندم . ممنون.
یعنی الان شما اصلاح طلبی یا اینکه برای خودت مثل احمدی نژاد دارو دسته داری و فکر می کنی پیروز انتخاباتی؟
این پنج مورد نیاز اصولگراها نبود ، تفاوت اصولگراها با رقیب بود . اساساً اگر اصولگراها این پنج مورد را اصلاح کنند که عملاً اصولگرا نخواهند بود . تفاوت اصولگرایی و اصلاح طلبی در همین مواردی یود که شما ذکر کردید و در عمل نیز ، اصولگرهایی که این موارد را در خود و تفکر خود اصلاح کردند امروز در جرگه اصلاح طلبان یا نزدیک به آنها هستند
دست مريزاد به نويسنده . بسيار عالي و جامع
بجراعت میتوان گفت هم رهبران اصلاح طلبان همچون خاتمی با پیروان خود با صداقت تمام سخن میگویند و هم پیروان با اتکا بر این اعتماد حرف شنوی کامل دارند

اما رهبران اصولگرا ها متاسفانه از همان لحضه نخست با رفتار ماکیاولی فقط به قدرت فکر میکنند و با استفاده ابزاری از مقدسات گرفته تا لمپن هایی مثل تتلو

لذا پیروانشانم نیز به آنها اعتماد کامل ندارند و منتظرند تا دور بعد از حنیفر لوپز و مدونا استفاده شود
احسنت. توصیه اکید این حقیر این است که حوزه های علمیه و اساتید آن بویژه حوزه علمیه قم و امامان جمعه نباید بصورت علنی یا غیر علنی وارد دسته بندیهای سیاسی شوند. این عمل به دین ضربه می زند. همچنان که تا کنون عمل آنها ضربات بسیاری را به دین زده است، لیکن حاضر نیستند چشمان خود را باز نموده و نگاه کنند. آنها خود را ولی مردم می دانند و مردم چنین چیزی را نمی پذیرند.
و تا زمانيكه سخنگوياني چون عباسي و شريعتمداري و سعيد قاسمي ها دارند كه ادبيات زورگويي و تحليل هاي آبكي و به نفع خود دارند اوضاعشان از اين هم بدتر خواهد شد .
اصلا این تفسیرات شما رو قبول ندارم. شما یک مثال از دور دوم روسای جمهور ما بیار که رای دور دومش از اولش کمتر باشه. اگر آقای رییسی چهار سال دیگه کاندید شوند مطمئن باش نفر اول شده و رییس جمهور می شوند. در ضمن این تعداد آرا برای آقای رییسی شگفت آور بود و برای آقای روحانی تاسف بار. درصد آرای آقای روحانی در دور دوم نسبت به سایر منتخبین دوره های دوم پیشین در کمترین مقدار قرار دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
خوبه خودتم ميدوني كه ملت به شخص راي ندادن به رويه راي دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
آب خنک بخور سوزشش کم بشه
mex60
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
این از همون اصولگراهاست که نمیخواد بفهمه و داره آسمون ریسمون می بافه!!!!
حاصل یک ماه فعالیت اصولگرایان 16 میلیون رای بود. در شرایطی که دولت مخالفشون سر کار بود و در تبلیغاتش از فعال کردن گسل قومیتی تا برجسته کردن پوپولیسم جنسیتی و اپوزسیون جلوه دادن خودش استفاده کرد
بنظرم خیلی لفظ شکست بکار نبریم بهتره. اونا الان کشت کردن برای چهارسال دیگه کاری که اصلاحطلبان تو 88 نتونستن بکنن
اونا اقلیت نیستند بلکه 16000000 نفر هستند
علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
مطمئنی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
یادت نره که در بقیه انتخابات 51 به صفر شدن
ناشناس
| Australia |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
شما دقیقن محتوای این مقاله را در مورد تکبر و خود بزرگ بینی اصولگرایان و درس نگرفتن از گذشته اثبات میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
ااااخی
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
اپوزوسیون جلوه دادن خودشون ؟
حرف هایی نوشتی تابی جون تا حدودی درسته ولی یه کم تند بود.تغییر قدرت همیشه خوب هستش فکر نو همیشه خوب هستش.اوایل انقلاب چپ سنتی بر سر کار بود تا سال 68 بعد از آن راست سنتی و کارگزارن اومدن سر کار تا 76 .از 76 تا 84 مجدد چپ سنتی اومدن سرکار.از 84 اصولگرا یا به عبارتی راست نوین اومد سر کار تا 92 .از 92 تا 1400 هم چپ نوین یا اصلاحات همراه با اعتدال اومد سر کار.همه این اتفاقات گردش قدرت که اصل مهمی هستش نشون میده. 4 سال بعد دوباره مردم چرخش می کنن.این چرخش ها شاید گاهی رو به عقب باشه ولی برای جلوگیری از دیکتاتوری فکر بسیار مهم هستش نمونش آمریکا با انتخاب ترامپ نسبت به اوباما یک عقب گرد کرد ولی همین گردش قدرت به ثباتشون کمک کرده.
خیلی خوب اصولگرا ها را تحلیل کردید. هنوز بیدار نشده اند.

مردم با اصول اصولگریان مشکلی ندارند. مشکل مردم با روش مملکت داری اصولگرایان است!
اقا چرا پیچیدش میکنید،
افراط گرایی، عدم تونایی در دیدن واقعیات، اقتدار طلبی، عملکرد صعیف در حوزه های اقتصادی و سیاست خارجی باعث شد اصولگرایان به این روز بیفتند
درود بر نویسنده این مقاله. اگر درک درستی در جریان اصولگرایی باشد یا ایجاد شود باید از این مطالب استقبال شود. قوت گرفتن اصولگرایان واقعی (نه قدرت طلبان در قبای اصولگرایی) به نفع کشور است. یک رقیب قوی همواره به اعتلای رقیب دیگر می انجامد. اصولگرای قوی باعث قوت گرفتن اصلاح طلبی می رود نه نفی آن.
در حال حاضر همانطور که مردم به درستی درک کردند، تنها اصلاح طلبان توانستند مشکلات واقعی مردم را با راهکار و عمل واقعی پاسخ دهند، اصولگرایی لازم است برای خروج از انزوا به فکر تقویت خود باشد تا تخریب رقیب.
چه عجب بعد از انتخابات تابناک سعی کرده به روال منطقی قبلیش رجوع کنه و مقاله های درست بنویسه! خود تابناک این نقد بهش وارده که در طول یکماه اردیبهشت تغییر جهت محسوسی رو نشون داد و همون بحث 96 و 4 درصد رو که الان داره نقدش میکنه اون زمان با آب و تاب منعکس میکرد!
چه زود رنگ عوض کردی تابناک؟!
عالی بود واقعیت همین است
واقعا ممنون تابناک! از نقد منصفانه و عاقلانه ای که به جریان سیاسی خود داشتید باید از شما صادقانه تشکر کنم . این اولین نقد واقع بینانه ای است که بعد از انتخابات از یک سایت اصولگرا میخوانم. نه خود را فریب دادید و نه مردم را!
با سلام جانا از دل ما می گویی ولی کوگوش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برادر من اصولگرایان گرفتار یک گروه تندرو شدند، این گروه تندرو هر روز حلقه خودش رو تنگ تر میکنه جوری که اصولگرایان معتدل هم هر روز دارن به گفتمان اصلاح طلبی می پیوندن. این گروه همون گروهی هستند که سفارت آتیش میزنن، سخنرانی به هم میزنن و حتی طاقت دیدن بنر های تبلیغاتی کاندیدای جریان حریف رو هم ندارن، البته این گروه هیچ اعتقادی به دموکراسی هم نداره و از روی اجبار اونو پذیرفتن،
این رفتارها باعث ترس مردم شده جوری که حاضرن 5 ساعت تو صف رای بمونن تا نزارن این گزوه کوچک دوباره سر کار بیاد،
در نهایت امیدوارم روزی برسه که این گروه یاد بگیره یک دست کردن جامعه یه امر محاله و قشنگی جامعه به اینه که افراد مختلف با طرز فکرهای مختلف و با ظاهر مختلف کنار هم زندگی بکنن و به هم احترام بزارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
واقعا تحلیل درستی است
گل گفتى. احسنت. اگر سرعقل نيان ، غرورشون رو كنار نذارن و يه رهبر محبوب براى خودشون دست و پا نكنن، انتخابات 1400 روهم از دست ميدن.
این نوشته چقدر دقیق و کامل بود.بهتون به خاطر این تحلیل مبتنی بر واقعیت تبریک میگم.
نویسنده مطلب (که معرفی نشده) کمک و راهنمایی بزرگی هم به اصول گرایان و هم کل ملت ایران کرده است. اگر گوش شنوایی باشد، انشالله
لایک
کاملا درست و خوب و بجا. سپاس از شما
من یقین دارم که به این توصیها عمل نمی کنند مشکل اصلی اصول گراها رهبر شایسته ای ندارند.گرچه رهبران شایسته رقیب را هم در قیدو بند کرده اند ویا ....
همین گونه حسرت بر دل، باید رقص رقیب را در میانه میدان به تماشا بنشینند

سکوت کنند، تامل کنند ، و برنامه ای به مراتب دقیق تر از اصلاح طلبان ارائه دهند آنگاه طالب ریاست گردنند
چه عجب تابناک ....بالاخره علت شکست هم حزبی هات رو گفتی...
تحلیل خوبی بود.
اگر این طیف سیاسی این واقعیت ها را بپذیرد با پتانسیل هایی که دارد بسیار کارامد و قابل قبول برای مردم نمایان خواهد شد.
به امید بیداری
آفرین عجب تحلیل محکمی خیلی عالی بود من هم اول اصولگرا بودم اما 20ساله ..م.
بسمه تعالی
در دوران احمدی نژاد بلایی که اصولگرایان سر مردم و این مملکت آوردن خاصه خاصه خاصه تر در دوره دوم احمدی نژاد برای هفت پشتشون هم بسه....
تحلیلی فوق العاده و منطقی بود احسنت !!!!!
احسنت! حالا شد. ما اصوالگرایی اینجوری دوست می داریم .
به نظر من مورد دوم رو خیلی باید توجه کنن. خییییییییییییییییییلیییییییییییییی.
فوق العاده بود. لذت بردم.
با سلام و عرض معذرت . دوست عزیز آیا واقعا انتخابات ریاست جمهوری عادلانه برگزار گردید. آیا صندوق رای به همه ایران ارسال گردید .آیا تعرفه به اندازه کافی برای تمام شعب سراسر کشور ارسال گردید. آیا عدل و انصاف رعایت گردید عزیز برادر انصاف داشته باش چون عمر کوتاه است ودنیا محل گذر
تحلیل بسیار جالب و خوبی بود ولیکن به نظر اینجانب باید دلیل ذیل را نیز به دلایل فوق افزود:
متاسفانه در دو دهه اخیر اصولگرایی و رادیکالیسم در یک جریان قرار گرفته است. این بدان دلیل است که اصولگرایی خود را وفادار به آرمان های ابتدای انقلاب می داند، در حالیکه در ابتدای انقلاب اصولگرایی و رادیکالیسم (که اقتضای هر انقلابی است) در هم آمیخته شده بودند و اصولگرایان موظفند که بین این دو تمیز قائل شوند. کما اینکه امروزه بسیاری از انقلابیون رادیکال ابتدای انقلاب (همچون دانشجویان پیرو خط امام ره) در جبهه اصلاح طلبان قرار گرفته اند و این بدان معنی است که این گروه توانستند تمایز اصولگرایی و تندروی را درک نمایند.
خوب برادر من اگر اصول گراها تمام این کار هایی رو که شما میگید انجام بدن که دیگه اصول گرا حساب نمیشن
میشن اصلاح طلب . این یه پارادوکسه
به ندرت اصولگرایان برنده انتخاباتی شدن که در اون رقیب اصلاح طلب داشتند.
راه کارشون اینه که مثل مجلس 7 و 8 کلیه اصلاح طلب ها رو رد صلاحیت کنن !
جالب سایت بازتاب این موضوع را منتشر می کند. سایتی که تا چند روز پیش ساز دیگری می نواخت
اغلب نقاط قوتي را كه براي جريان اصلاح طلب برشمرديد در مورد اين جريان صدق نمي كنه زيرا آنان با سردادن شعارهاي جذاب و فريبنده همچون آزادي و دموكراسي و ظاهر شدن در نقش سخنگوي اپوزيسيون و با زير سئوال بردن اركان و عملكرد حكومت، رقيب هراسي و ... صاحب رأي اكثريت مي شوند . اصلاح طلبان در فتنه 88 صدمات جبران ناپذيري را به كشور تحميل كردند و متعاقب آن در سال 92 با برجسته كردن اثرات تحريم ها، برجام را با اقدامات يك سويه به كشور تحميل كردند و در نهايت تبعات تبليغات ساختارشكنانه شان در انتخابات رياست جمهوري اخير نيز، كشور را با تحريم هاي حقوق بشري مواجه خواهند كرد. آنان با استفاده از تزوير و ريا از كارنامه هيچ خود دفاع مي كنند و نتيجه آن منفعل شدن افكار عمومي در برابر فساد ، رانت خواري و اختلاس هاست .
افكار عمومي نيازمند بصيرت و عدالت و تقوا است. بصيرت ، عدالت و تقوا از جمله گزينه هاي مهم براي تشخيص حق از باطل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
سال 88 اصلاح طلبان نبودن کسانی بودن که پشت اصلاحات مخفی شده بودن
تابناک،،انتخابات تمام شد و برگشتی روی ریل درست خودت؟
داشتیم نا امید میشدیم از مشی بیطرف شما. احسنت.
درود بر کسی که چنین تحلیل خوب و وزینی را ارایه کرده .... دقیقا به هدف زده است
اصولگرایان به هر قیمتی قدرت نمی خواهند بنابر این سر مسایل اعتقادی معامله نمی کنند
خدایی تحلیل زیبایی بود.
به سه دلیل: لطفا با آب طلا بنویسیئ بزنید دیوار خانه اصولگراهای بی اصول(کسب رای)
1- سالهای دور دوراندیشی جهت آماده سازی افراد برای تعامل با خارجی ها نداشتند و بعنوان یک تضاد برخورد کرده اند که الانه ضرورت شده است
2- افرادی معرفی میکنند که در ظاهر نماد خشکی و تارک دنیا و ضد شادی و زندگی نشان میدهند البته در عمل مطمئنا بهتر هستند(همان بحث فیزیک مناسب و کاریزماتیک بر مبنای صحبت و رفتار و قیافه)
3- با توجه به وجود مدیریت انحصاری سی ساله در جامعه، اصولگراها باند تیمی و قوم و خویشی بصورت هرم انحصاری در سیستم اقتصاد و صنعت و کار و تجارت ندارند(بجز چند ارگان و سازمان). و دقیقا ضربات اصلی از مورد سوم میخورند که محل رشد فساد و مافیای جسور و خطرناک شده است یعنی نماینده اصولگرا حتی بلد نبود مقایسه ای بین مدیریت شهرداری با مدیریت صنعت(نفت . نساجی یا خودرو) انجام بدهد و از وزیر سی ساله مقابلش بپرسد چه کار زیربنائی انجام داده اید حتی با این همه رانت و فساد؟!! جز تولید رانتی خودروهای 30 سال پیش یامونتاژ بنجل چینی!!
با سلام خیلی عالی حق مطلب را گفتید
ولی متاسفانه همین جریان اصولگرایی که ادعای بصیرت هم دارند بزرگترین ضربه ها را به این کشور وارد کرده اند.
من واقعا برام جای تعجبه اصولگرایانی که فکر میکنن احمدی نژاد اصولگراست!
ایشون با افکار اصلاح طلبی وارد میدان شد.میگفت آزادی و .... و ما کاری به پوشش نداریم و دولت باید اقتصاد رو سامان بده.در دوره اولشم نسبتا کارهای خوبی شد گرچه کارشناسی شده نبود.دور دومم همینطور رای اورد ولی دیگه نمیشه و مردم دیگه فراموشکار نیستند چون رسانه قوی در اختیار دارن خارج از قدرت نظام
پس باید یا رویکردشون تغییر کنه یا همینطوری ادامه بدهند
نکات خیلی خوب و ارشمندی مطرح شده است و به این موارد رفتار ها و عملکرد برخی از نهادها و ارگانها را هم باید افزود. ارگانها و نهادهایی که باید فرا جناحی باشند ولی بخاط حضور یک طیف در این نهادها در عمل اینطور نیستند و عملا از یک جناح حمایت می کنند و این مسئله لج مردم را در می آورد.
مردم آگاه شده اند و دوباره خود را به تنگای ایدئولوژی های خشک و غیر قابل انطباق با وضعیت فرهنگی، اقتصادی وسیاسی ایران و جهان نخواهند انداخت. دنیای امروز دنیای تعامل و پیشرفت است و نه در حصار تنهایی و گذشته ماندن
روشهای دیگری هم هست. اصولگرایان از قدرت کنار نمیروند. توان و ظرفیت تغییر را ندارند. نمیتوانند از نظر ساختاری مردم را قبول کنند. لذا اتخابات را هم در اصل قبول ندارند و در نهایت سعی میکنند به جای به روز کردن خود جلوی پیشرفت و حرکت مردم سالاری را بگیرند. از گذشته هم همینطور بوده. و مردم از گذشته های دور اصولگرایان را به زور میکشند و به سمتی که میخواهند میبرند. فقط یه بار اضافی بر روی دوش ملتند.
در سیاست داخلی به چند صدایی معتقد است !!!!!!!!مثلا شونزده ملیون آدم رو که اتفاقا داخل ایران زندگی می کنند فقط چون به اونها رای ندادن خشونت طلب معرفی می کنند.
well done!
عالی بود.
باورم نمیشه تابناک جان. درود بر شما با این تحلیل ارزشمند . سپاسگزارم
چه عجب پس از مدتها کوبیدن رقیب ,این بار یک مقاله واقع بینانه نوشتید ,منصفانه بود.
مورد ششم
اصولگرایان باید بدانند که با روش چهل سال پیش نمیتوانند به مردم امروز این سرزمین حکومت کنند ...
جامعه نیازمند آزادی مشروع است. پرهیز از افراط باید سرلوحه کار این جریان سیاسی باشد. مگر نه مقبولیت و مشروعیت خود را بیش از پیش از دست میدهد ...
جریان اصولگرایی یک جریان مرده است. حالا بیندیشیم ببینیم چه کسی این قدرت بدون زحمت را در حلق اصولگرایان می کند؟ البته همه می دانند.
خوب بود احسنت اگر جریان اصول گرایی با مشخصاتی که فرمودید شکل میگرفت من از همه اصول گرا تر میشدم..!!
باور کن 2 بار خوندم هنوز هم در تعجبم. پس کسانی که تذکر بدن و راه رو نشون بدن. یک مورد دیگه هم اینه که دور و برشون رو از امثال مرتضوی ها پاک کنن
بسيار عالى بود.
پس از مدتها تابناک یک تحلیل درست و یک نقد درون جناحی اساسی ارائه داده است. امید است از نظرات جنین تحلیل گرانی در ادامه راه استفاده شود
بسیار عالی و منطقی بود
سلام.تحلیل خوب و منصفانه ای بود.
چند مورد یادت رفت 1 تازمانی که از رانت قدرت خود را نیازمند توانمندی مدیریتی نبیند2تازمانی که اخلاق مدار و صداقت نداشته باشد 3 تازمانی که وسواسگونه مصلحت اندیشی کند 4.......
همچین مقاله واقع گرایانهرای از تابناک بعید بود !!!!
الان اصلاح طلبا همه اینا رو داشتند!
اصولگرایی وقتی که فقط شعار باشه همینه البته اصلاح طلب ها همچین کم شعار نیستن.
کلا بولدوزر بیارین مملکتی صاف کنید کنترات بدین به آلمانها بسازن برامون !
میدونید چرا هی پشت سر هم شکست میخورید؟


چون تحلیلگرای بی منطقی مثل شریعتمداری دارند که عاری از هر منطق و تحلیل واقعات هست!!!




تا وقتی مردم را باور نکنید،

مردم روی خوش به شما نشون نمیدند

حالا هی با اتوبوس نیرو بیارید دم انتخابات که مثلا جو ایجاد کنید!!

خواست ملت با خواست اقلیتی مثل شما که همش دنبا تنش خیلی متفاوته!!!


الان هم عصر صدا و سیما تموم شده!!
الان عصر شبکه های اجتماعی هست
چه عجب.تابناک یه مطلب به نفع اصلاح طلبا گذاشت.فکر کنم چاپ کنی البته
حرف حساب از تابناک . اما مشگل اینجاست که اصولگراها با حرف حساب مشکل دارند..
خوب بود . موافقم کلا از قدرت می خورن و دنبال اصلاح نیستن چون میگن قدرت دست ماست
مشکل جریان اصولگرایی فقط یک چیز بود و هست و آن هم دوری از بزرگانی چون ناطق نوری و رفسنجانی و نزدیک شدن به گروه هایی تند رو امثال جبهه پایداری است اگر سال 84 بر روی گزینه پیشنهادی ناطق یعنی لاریجانی اجماع می کردند الان وضع جور دیگر بود
ظاهرا در اصفهان موفق شده اند.
سلام
در این انتخابات دیگر اصولی باقی نماند تا به اصطلاح اصولگرایان از آن تبعیت کنند.
اینها رو تنهایی نوشتی؟ یا کس دیگه ای هم به شما کمک کرد؟
دقیقا همینه.
تا وقتی بخواهی برای مردم تعیین تکلیف کنی و مردم رو نادیده بگیری نتیجش هیمنه.
ان شاالله نقطه عطفی باشد.
منتهی مرور چند بیت شعر خالی از لطف نیست نمیدانم کدام بیت شامل حال اصولگرایان می شود.
آنکس که بداند و بداند که بداند اسب شرف از گنبد گردون برهاند
آنکس که بداند و نداند که بداند بیدارش نمایید که بس خفته نماند
آنکس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به مقصد برساند
آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
آخری مناسب تر از همه است
عالی بود
عالی بود ایکاش استفاده شود جهت بهبود وضعیت اصوالگرایان
بسیار تحلیل خوبی بود!
تحلیل جالب و صادقانه ای بود
آفرین بر شما.
سلام
مشکل عمده این طیف آن است که با روشهای دهه شصت می خواهد مشکلات و نیازهای دهه 90 (تازه نیمه دهه را هم طی کرده ایم) را حل کند.به بیانی از درک شرایط کنونی به دور است.
مبلغان این طیف بعضاٌ افرادی می باشند که در واقع بجای تبلیغ ضد تبلیغ می شوند.
مانند امثال تتلو
و البته دست از تفکر قیم مابانه نسبت به مردم دست بردارند تا مردم آنها را محکوم نکنند..
یکی رو نگفتی بلد نیستن تقلب کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
مهندسی می کنند
این همه که گفتی همان تعریف اصلاح طلبی است!
مشکلات اصولگرایان خیلی بیشتر از اینهاست اصولگرایان با اطمینان به این واقعیت که حتی در صورت شکست جایگاه خود را در بدنه مدیریت کشور از طریق انتصاب حفظ خواهد کرد بی مهابا به رقیب حمله کرده و بسیاری از ارزشهای اخلاقی و حتی قانونی را هم براحتی و بدون نگرانی زیر پا گذاشته و در عین بد اخلاقی مدعی ارزشها هستند و این واقعیت از چشم مردم دور نمی ماند چرا اصول گرایان درک و شعور مردم را باور ندارند ؟
اگه اینهایی که میفرمایید نباشد که دیگر اصولگرایان هم مانند اصلاح طلبان میشوند و جریان اصول گرایی معنایی نخواهد داشت ولی با اینحال تحلیل خوبی بود .
چون خودشون رو در صراط مستقیم و بقیه رو منحرف میدونن، خدا هم از طریق رأی مردم گوششون رو می‌تابونه تا بلکه بفهمن اصولگرایی لزوما نشانه‌ی مؤمن و حزب‌اللهی و انقلابی بودن و اصلا‌ح‌طلبی نشانه‌ی انحراف نیست
پیروزی روحانی تنها بخاطر ترسوندن مردم بود وگرنه مردم کاری به این حرفا ندارن.
فقط كافيه كه تعريفشون از مردم ايران رو اصلاح كنن.
مردم يعني هر ايراني فارغ از دين و مذهب ، طبقه اجتماعي ، سياه و سفيد و داخلي و خارجي

اگر بتونن اينجوري فكر كنن اونوقت به همه حق شهروندي ميدن ، به همه آزادي ميدن ، از ظرفيت هاي همه ايرانيان چه در داخل و چه در خارج استفاده ميكنن ، به عقايد و خواسته هاشون احترام ميذارن و در همه تصميم گيريها به منافع مردم فكر ميكنن.

اون وقت ديگه اصولگرا نيستن در اصل اصلاح طلب ميشن و پيروز
آفرين. تنها سايتي كه شروع به تخريب رقيب نكرده بلكه خودشو نقد كرده .
چون همه کشور رو سالهاست گرفتن به دست و ماشاله رو و اعتماد به سقف بالا دارن
این اولین قدم برای اصلاح است، من بهنوان یک طرفدار اصلاح طلبی در سال 84 دیدم چگونه این جریان بخاطر تندروی و ندیدن درست خواست ملت در اکثر انتخابات تا قبل 92 شکست خود و اعضایش از بدنه اجرایی حکومت و نظام بصورت قهری ترد شدند، اما همین ترد شدن و فشارها باعث شد تا اولا تندروهای این طیف از بدنه اصلی جدا شوند و ثانیا دوباره خود را بسازند و دیگر از تکثر گرایی و خودخواهی خبر ی نباشد و گام به گام از 92 تا کنون همه انتخابات را برنده باشند آنهم با توجه به ردصلاحیتهای شورای نگهبان بازهم پیروزی با چهره های نچندان شناخته شده.
همین مورد باید برای اصولگریان هم باشد.
کشور با دوبال چپ و راست که بدون استفاده از رانت، در سیاست و اقتصاد فعال باشند می تواند پیشرفت کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
طرد دلبندم طرد !
انشاالله و به کوری چشم حسودان در سال 1400 یک اصولگرا به قدرت می رسد.البته بنده کاری به اقای روحانی ندارم لیکن بنده نظر شخصی ام بر روی اصولگرایان هست.هر کس که اکثریت مردم به او رای بدهند قطعا رئیس جمهور و منتخب است چه رئیس چه روحانی و چه ......لیکن بنده اصولگرایان را ترجیح می دهم.البته انهائی که به قوانین احترام نمی گذارند و مانند سال 1388 اشوب می کنند خائن به نظام و کشور هستند.نتیجه انتخابات را باید پذیرفت و کسانی که مخالف هستند حق اشوب در کشور را ندارند.
کاملا درست است
در ۳۰ روز اخیر این اولین مطلب بیطرفانه و بهتر بگم منتقدانه نسبت به خودتون بود. واقعا جای تحسین داره
تحلیل فوق مبتنی بر انگاره های متافیزیکی وانسان شناسی نامنقحی است که شرایط مذکور فرآورده آن است. لذا اصلاح وتحول بنیادهای اینگونه رفتارها لازم است.
ول کن برادر
این جماعتی که ریختند بیرون به بزن و بکوب، با چه روشی ممکنه یه روزی به اصولگرایی رای بده؟
من منکر اشتباهات و مشکلات آقایان نیستم؛ ولی
اصولگرایی تا در بر دارنده مفاهیم و چارچوبهای اصولگرایانه است (مثل پایبندی های قوی دینی یا نگاه اعتقادی به سیاست) نمیتواند برای بخش مهمی از رای دهنده ها جذاب باشد.
مگر اینکه رقیب خیلی خیلی بد عمل کند و یا اصولگرایی دیگر اصولگرایی نماند.
(\خلاصه کلام، اصولگرایان تا از رانت قدرت بدون زحمت برخوردارند)
واقعا این از خصوصیات جریان اصلاح طلب نیست. شما که تحلیل گر سیاسی هستید باید از منطق سیاسی هم برخودار باشید.
دوم برنامه برای اداره کشور.
شما که خودتون همون سمتی بودین، حالا واسه خودتون نسخه می پیچین یا آدرس اشتباهی میدین؟
ایا هدف وسیله را توجیه می کند؟ایا مجازید از هر راهی به هدفی برسید حتی اگر ان هدف خوب باشد؟پاسخ :خیر
پس چرا برای رئیس جمهور شدن رفتی سراغ تتلو؟این یعنی دگانه بازی کردن .این یعنی شکست.
چه عجب!!
آفرین! تحلیل واقع گرایانه ای است. یرای بسیاری از مردم فرقی ندارد که شخصی مانند لاریجانی رئیس باشد یا عارف. اما بسیاری از اصولگرایان با اقدامات عقل گریز سبب رویگرانی طبقه آگاه میانی می شوند. اصلاح طلبان باید قدردان کسانی مانند شریعتمداری کیهان باشند.
جان كلام افت أصول گرايي را گفتيد. فقط يك نكته مغفول ماند و ان اينكه در حال حاضر جريان أصول گرايي چه با سر و چه بي سر از إقبال مردمي براي اداره كشور برخوردار نيست.
لایک
واقعا نکات عالی بودن
تا وقتی از رانت قدرت بدون زحمت برخوردارند
تا وقتی مردم را ملت نمیدانند
تا وقتی پر از ناخالصی و تناقضند
تا وقتی ...
مردم ایران چند چیز را واضح نمیخواهند درگیری با غرب و آمریکا وتحریم انزوای ایران و مردم تحریم را نعمت نمی دانندبلکه مکنت می دانند
چه عجب یکی از اصولگراها بالاخره مشکل رو فهمید من واقعا ممنونم خیلی واقع بینانه بود به نظر من اگر اینکار رو بکنن خیلی راحت میتونن اضلا طلب ها رو شکست بدن ما یادمون نرفته در انتخابات دهه 60 این اصولگراها بودن که رای بیشتر داشتن بهمان دلایلی که ذکر کردید
به زبان خیلی ساده تر اصولگرایان باید اقتدارگرایی رو کنار بزارن و مردمگرای واقعی شوند.
بسیار تحلیل منطقی و قابل تاملی بود.
تحلیل درست و دقیقی بود
اگر به شهود اینهایی که گفتید برسند که دیگر اصولگرا نامیده نمی شوند.
آفرین تحلیل بسیار خوب و دقیقی بود.
آقا اینا که گفتی همش درست. فقط این 5 مرحله رو اگه طی کردن، دیگه اسمشون اصولگرا نیست. :-) می گی نه از آقای ناطق نوری بپرس.
اصولگراها در ایران اقلیتند
مقاله واقعا پخته و آگاهانه ای بود. ای کاش میگفتید چه کسی نوشته
اين مقاله از كيست؟
اولين بار است كه چنين بي پرده برخي مسائل طرح مي شود
آنان را که در زندگی ارزش های متفاوتی از اصولگرایان را پذیرفته اند، آرمان های متفاوتی دارند و جهان بینی های متنوعی را برگزیده اند، مردم حساب کنند.
به عنوان يك طرفدار اصلاح طلبي اينو مي گم: منطقي و درست نوشتيد
واو. به جرات میتونم بگم اولین مقاله قابل خواندن در طول سالها در سایت تابناک بود.
پاراگراف دقيقا حق مطلب است
تابناک عزیز ای کاش یک هفته زود تر به این تحلیل میرسدی
از سایت شما که جز رسانه‌های اصول‌گرایان محسوب می‌شه توقع همچین مقاله منصفانه‌ای رو نداشتم. خوندن این مقاله بسیار خوب رو به هم‌حزبی‌های تندروتون پیشنهاد بدید.
یه بنده خدایی میگفت سایت تابناک بی طرفه,ولی من البته هیچ وقت قبول نکردم
چون پایگاه اجتماعی ندارند
چون سرمایه ندارند
نوشتاری پر از بی انصافیِ محض.
اصولگرا ها از هر اقدام ناجوانمردانه ای ابا ندارند
احسنت بر شما
عالیست...
چون دید آن ها با خواسته های مردم هم خوانی ندارد
مطلب بسیار جالبی بود
احسنت احسنت این مقاله را هر روز نشر دهید تا ملکه ذهن اصولگرايان شود مرحبا
احسنت و آفرین بر نگارنده این تحلیل.
خودکرده را تدبیر نیست .
آفرین براین تحلیل
ازت قطع امید کرده بودم تابناک
نه انگار فهمیدی چی به چیه...
ما هنوز تحلیل های عجیب غریب تابناک در ایام تبلیغات را فرموش نکرده ایم تابناک نیز همانند اصولگرایان نیاز مند تجدید نطر جدیدی در رفتار خود است
اصولگرایی سرندارد
الان اصلاح‌طلبان برنامه دارند ایا؟
يكي ديگر از مشكلات اصولگرايان و طرفداران آنها اين است كه به قانون پايبند نيستند و هر جا كه فكر ميكنند بر حق هستند خود را از قانون فراتر ميدانند
هر چی میکشین از دست جبهه پایداری می کشین .
اصولگرایان نامزدایده آلی این دوره نداشتند.اقای رییسی بااینکه آدم پاکی است اماازنظراشراف به کاراجرایی وفن بیان کم آوردوگرنه اصلاح طلبان رفتنی بودندالان هم رفتنی هستندچون برنامه وجسارت اجراندارندالبته جواب ناکارآمدی آنهادرآستینشان است.مارانگذاشتند.نمی گذارندوخزعبلاتی ازاین قبیل.آخه عزیزمن توکه نمی گذارندت برای چه میآیی؟
تحلیل بسیار عالی می باشد.
گتاسفانه اصولگرایان این بار نیز درک صحیحی از علل شکست خود ندارند و این باعث شکست های آتی نیز خواهد شد.
جالب تر اینکه برخی با تحلیل های اشتباه از این شکست موفقیت ساخته اند نظیر شریعتمداری که رای واقعی رییسی را ۳۰ میلیون اعلام می دارد!
واقعیت این است وقتی ما در تحلیل علل شکست و موفقیت خود درست عمل نکنیم ، رفتارهای آتی ما نیز به بیراه می رود .
بسمه تعالی
اصولگراها بنیه فکری سیاسی و اقتصادی قابل قبولی ندارند و معیارشون مبتنی بر قدرت و قدرت طلبی است.
من اصولگرا نیستم اما الحق اصولگرایان وشخص اقای رئیسی به دروغ وتهمت باخت به شایعاتی باخت که گفتند یاروحانی یا جنگ وتحریم انگار انتخاب رئیسی وجنگ برای خیلی ها دوگزینه توام شد وخیلی شایعات که رای این بنده خدارا پایین اورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
رئیسی به خود باخت
واژه اصوالگرايي فريبي بيش نيست از اين ناحيه است كه خود فريبي ميكنند و شكست نتيجه خود فريبي است با مردم باشيد تا شكست نخوريد
جناب تابناک این چه اصول گرایی است که رقیب را تا حد جاسوس مزدور بیگانه بی دین موافق اسرائیل و..... هزاران تهمت نا روا قلمداد کنیم و بعد بیست و چهار میلیون به این تفکر رای بدهند و بعد می خواهیم این مردم مارا دوست داشته باشند ترا به خدا به هم فکرانتان بگوییدطلاب سپاه و بسیج را در ذهن مردم خراب نکنید که خسران ان دین گریزی جوانان و مردم شریف ایران بعد ها به چشم همه خواهد رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
یکی که گفت اونایی که به روحانی رای دادند شکمشان پر از حرام است !!!
تحليل زيبا و منصفانه اي بود
کاش ی فکری هم برای شعار مرگ مرگ پیدا میکردند!
نگران نباشد 4 ساله دیگه رای میارن وقتی مردم از اصلاح طلبان خسته شدن
تا اصولگرایی هم از نظر استراتژی و هم از نظر تاکتیک خودش رو از بند تفکر پایداری رها نکنه اش همین اش و کاسه همین کاسه
همه نظرات مخالف اصولگرایی رو گذاشتین ولی پیام منو که مخالف نظرتون بود نذاشتین .این دیگه چه سیاستیه تابناک در پیش گرفته .من اولین نفر بودم که نظردادم . پیام دادم چطوری طرف مقابل به چند صدایی معتقده در حالی که به شونزده ملیون نفر می گه طرفدار خشونت؟
چرا ازین تحلیلها موقع انتخابات نمیکردید؟ اونموقع تعصب چشم و عقلتون رو کور کرده بود؟؟؟؟ مارو چی فرض کردین شما؟؟
واقعا تحليل جالبي بود فقط يك نكته اضافي وآن اينكه اصل اصول گرايي يعني هدف وسيله را توجيه نمي كند كه اين به اصطلاح اصول گرايان امروزي به اين اصل پايبند نيستند واين ضربه جدي به اصل دين وارد ساخته است
بهترین مقاله تابناک
خدایا خسته شدم
تابناک جان دوستت داریم
به نظر بنده از زمانیکه اصولگران از احمدی نژاد حمایت کرده وبر کرسی جمهوریت نشانند وگف.فاتحه اصول گرایی را برای همیشه خوانند.
واقعا اصولگراها تهمتی هم بوده که در این مدت نزده باشن؟ جالبه که خود را پیرو سیره معصومین نیز می دانند...پناه بر خدا از ریاکاری....
پاسخ ها
مختار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
فعلا ک دولت اصلاح طلب است
من چیزی به اسم اصلاح طلب واصولگرا نمیشناسم ولی میدونم این کسانی که شما به اسم اصلاح طلب درموردشون صحبت میکنیدرفتارشون طوریه که دنیارو نه مزرعه آخرت کهجای قرار وهمیشگی میپندارند واگرهزار سال دیگه هم رای بیارند در دل کسانی که بهفردای پس از مرگ می انریشند جایی ندارند والعاقبه للمتقین
تحلیل خوبی بود
چون تفکرشان با جریان زندگی مردم همخوانی ندارد . مردم به ناطق ، رفسنجانی، قالیباف، ولایتی، جلیلی ، احمدی نژاد و .. که هم خط بودند نه گفتند و به خاتمی و موسوی و روحانی بله گفتند و کاری کردند که هاشمی و ناطق و دیگران به انها پیوستند شما هم به مردم بپیوندید.
چون شکست خورشان قویست!
اصولگراها همیشه خودشون رو ارباب و ولی نعمت مردم می دونن و مردم رو رعیت می دونن. رعیتی که حق هیچ مطالبه و اعتراضی نداره. به هر حال این تفکر در تمام تاریخ در تمام کشورها شکست خورده و در نهایت هم حذف میشه. باید تفکرشون رو اصلاح کنن.
چون اصولگرایان هیچگاه از دید غیرمتعصبانه به مسائل نگاه نمی کنند و همیشه با عینک خودشان دنیا را می بینند
اصولگرایان نسبت به مفاسد مالی افراد مورد حمایت انها بی تفاوت هستند
اصلا از دید اقایون فساد مالی مهم نیست
تنها سایت اصولگرای منصف تابناک است
حتی سایت الف و اقای توکلی هم در این چند هفته بدجوری جو گیر شده بودند
هیاهوی بیهوده و هیجان زدگی از ویژگی های رهبران فعلی اصولگرایان است ضمن اینکه سرنیزه و تریبون و قدرت و ثروت بی حساب کشور رو هم دارند
اصول گراها هرچی بهشن سطل آشغال آتش زن نیستن ظرفیت باخت دارن
بنظرم باید ابتدا از افراط گری دست بگشند
فقط واستون متاسفم ک نظر منو چاپ نکردید. چون به چاش میفتادید
اصول گرا ها عقلانیت خود را در رفتار بعد از انتخابات اثبات کردند و مدعیان اصلاح طلبی در سال 88 بی خردی ،خشونت واوباشگری را به نمایش گذاشت
پاسخ ها
حمیده
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
اصلا اینطوری نیست...
به نظر من دلیل رای نیاوردن اصول گرایان عدم داشتن گزینه ی مناسب در این برهه ی زمانی بود .
اصولگرایان به غرور و خود برتر بینی خیلی عجیبی مبتلا شده اند
بهتره بجاي واژه اصولگرايي از لغت اقتدارگرايان استفاده كنيم
در یک کلام جامعه ایران بیشتر لیبرال است
بنده کاری بااین حرفهاندارم فقط یک سوال دارم:چرااصلاح طلبان موردحمایت تمام قدوعلنی آمریکاوانگلیس ورژیم صهیونیستی هستند؟؟البته میدانم جزناسزاوفحش (یعنی تحلیل دقیق وغیرآبکی !!!!)نخواهم شنید!!!
تحلیل خوبی بود یه رونوشت به جمنا بزنین
یکی دیگ از علل شکست اصولگراها اینه که خودشونو نماینده دین می دونند و بقیه را بی دین
چراجریان اصلاح طلب موردحمایت تماقدانگلیس وآمریکاوحتی رژیم صهیونیستی است؟؟؟
در بیشتر نظر ها بغض و غرض ورزی مشاهده میشد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی