بازدید 5955

تبدیل شدن پایتخت به بمب جمعیتی

کد خبر: ۶۹۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ 22 May 2017
مساله مهاجرت و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن همواره به عنوان یکی از معضلات اساسی تهران از دیرباز مطرح بوده و در حالی که مطالعات زیادی برای جلوگیری از این افزایش جمعیت در پایتخت صورت گرفته اما اقدام عملیاتی شاهد نبودیم.

پایتخت بودن تهران و وجود امکانات و تجهیزاتی برتر نسبت به سایر شهرها از علت های اصلی برای مهاجرت در این کلانشهر به حساب می آید تاجایی که بنا به گفته رئیس آمار مدیریت استان تهران از سال 90 تا 95 بیش از یک میلیون نفر به جمعیت تهران افزوده شده است.

مهاجرت روستاییان به تهران و سکونت آنها به اطراف این کلانشهر به معضل جدی تبدیل شده موجی از جمعیت را به پایتخت سرازیر کرده است درحالی که به گفته نمایندگان مجلس با استفاده از ظرفیت روستاها و مناطق محروم می توان این مهاجرت ها را کنترل و در نهایت کاهش داد.

آسیب های اجتماعی اعم از اعتیاد، بزهکاری ها از جمله مواردی است که از کنار حاشیه نشینی ها ایجاد می شود و اگر نتوان رهکاری برای آن پیدا کرد به در آینده ای نه چندان دور مشکلات پایتخت را دوچندان خواهد کرد.

 

بیگدلی: روند مهاجرت پذیری به تهران رو به افزایش است/تهران شهر آرمان ها نیست

احمد بیگدلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از روند جمعیت پذیری شهر تهران، افزود: باید دلایل میزان مهاجرت پذیری به شهر تهران بررسی شود تا بتوان برنامه ریزی مدونی برای آن در نظر گرفت.
احمد بیگدلی

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس آنچه که در گذشته برای کاهش جمعیت پذیری شهر تهران وعده داده شد عملیاتی نشد تا جایی که امروز شاهد افزایش این حجم جمعیت در تهران هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: جاذبه های تهران و امکانات و خدمات این شهر نسبت به دیگر شهرها باعث شده تا مردم رغبت بیشتری برای حضور در این کلانشهر داشته باشند درحالی که بسیاری از این جاذبه ها کاذب است و باید برای رهایی از آن برنامه ریزی شود.

وی یادآور شد: تهران از محلی برای یک زندگی نرمال خارج شده است و معضلات امروز آن از جمله ترافیک و آلودگی هوا در حالت عادی زندگی مردم را مختل کرده است این درحالی است که در گوشه و کنار این شهر شاهد معضلات اجتماعی نیز هستیم.

بیگدلی با تاکید بر اینکه ادامه روند جمعیت پذیری در تهران مشکلات این کلانشهر را دوچندان خواهد کرد، افزود: همین امکانات موجود برای تهرانی نشینان کافی نیست حال اگر قرار است جمعیت تهران همچنان افزایش یابد مشکلات آن نیز روز به روز افزایش می یابد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: تهران شهر آرمان ها نیست و به نظر می رسد از علت های مهاجرت پذیری به این شهر اشتغال و مشکلات اقتصادی است که باید مسئولان شهری برای آن برنامه ریزی کنند.

 

خضری:  تهران سه برابر ظرفیت جمعیت دارد/پایتخت ۱۵ میلیون جمعیت در دل خود جای داده است

رسول خضری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از روند افزایش جمعیت در استان تهران، افزود: واقعیت آن است که 63 درصد درآمد ناخالص ملی از شهر تهران است و 37 درصد آن از دیگر شهرهای ایران تامین می شود.
رسول خضری

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمار مذکور نشان می دهد که پتانسیل و ظرفیت کشور به طور متناسب توزیع نشده است و باید برای آن چاره اندیشی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اجرا نکردن آمایش سرزمین به عنوان یک سند ملی و راهبردی سبب شده نتوانیم در بحث توزیع جمعیت و توزیع منابع و درآمدها موفق عمل کنیم.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی سه برابر وسعت جغرافیایی تهران، جمعیت در این شهر نهفته است، در حالی که این حجم از جمعیت در پایتخت های دیگر کشورها بین 7 تا 8 شهر توزیع شده اند.

خضری افزود: بر اساس اقلیم جغرافیایی، جمعیت تهران باید زیر 7 میلیون نفر باشد اما اکنون بین 15 تا 16 میلیون نفر در استان تهران وجود دارد که همین امر حاشیه نشینی در شهر تهران را دامن زده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، درباره معضلاتی که ناشی از افزایش جمعیت استان تهران است، افزود: مشکلات زیست محیطی،آلودگی هوا، افزایش آسیب های اجتماعی و ترافیک از جمله مشکلاتی که تهران را در آینده با بحران مواجه می کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: برای رهایی از چنین افزایش جمعیتی هیچ راهی به جز اجرای سند آمایش سرزمین نداریم زیرا بر اساس این سند، ظرفیت های مثبت شهرهای دیگر به خوبی دیده شده است.

 

رضایی:  دردسرهای افزایش جمعیت تهران بدون بسترسازی/ لزوم انتقال مرکز سیاسی از تهران به شهرهای دیگر

مسعود رضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره روند افزایش جمعیت در تهران، افزود: افزایش جمعیت بدون بستر سازی دردسرساز است و مشکلات کلانشهری مانند تهران را دوچندان می کند.
مسعود رضایی

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جمعیت روز افزون تهران نیازمند امکاناتی از جمله مسکن و اشتغال است درحالی که ظرفیت این کلانشهر جوابگوی آن نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: در شرایط کنونی به جهت قرار گرفتن مرکز سیاسی در تهران، روز به روز به جمعیت این کلانشهر افزوده می شود و خواسته یا ناخواسته روزی به بن بست خواهد رسید؛ باید مسئولان کشور تمهیداتی بیاندیشند و برای برنامه ریزی در این زمینه از تجربه دیگر کشورها نیز استفاده کنند.

وی یادآور شد: به نظر می رسد لازم است مرکز سیاسی کشور را از مرکز اقتصادی جدا کرد؛ زمانی که مرکز سیاسی در تهران است به تبع آن افراد زیادی حول همان محور به این کلانشهر مهاجرت می کنند.

رضایی تاکید کرد: حاکمیت باید به دنبال آن باشد تا محل مناسبی را انتخاب کرده و مرکز سیاسی را به آن مکان منتقل کند در غیر این صورت بازهم مشکلات و معضلات پابرجا خواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: زمانی که مهاجرت در تهران همچنان سیر صعودی به خود گیرد معضلات اجتماعی و فرهنگی کشور نیز افزایش یافته و ممکن است فرهنگ ها نیز به نسبت این افزایش جمعیت تغییر یابد زیرا افراد با فرهنگ های مختلف به تهران مراجعت می کنند لذا متوجه می شویم تاثیرگذاری آن در مسایل فرهنگی و اجتماعی بیشتر خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر