بازدید 30021

بازی دو سر بُرد احمدی نژاد با اصولگرایان: تحمیل هزینه؛ بردن منفعت!

در عالم سیاست، هزینه هایی که یک فرد بر جریان تحمیل می کند، لزوما به حساب آن جریان نوشته می شود؛ اما منافع حاصل از دوران قدرت او، لزوما به جیب شبکه حامیانش واریز نمی شود و تنها خود او می تواند از این منافع بهره ببرد! در این صورت، فردی مانند احمدی نژاد که هزینه را بر اصولگرایی تحمیل کرده و منفعت را از آن خودش، می تواند اکنون رودرروی اصولگرایان بایستد و مدعی شود، آنان بدون او نمی توانند در این کشور رقابت سیاسی کنند.
کد خبر: ۶۹۶۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ 24 May 2017
محمود احمدی نژاد را هر چقدر هم که بخواهیم جدی نگیریم، در دو موضوع، کاملا حضوری جدی دارد: اول هزینه هایی که بر جریان اصولگرا تحمیل کرد و دوم منافعی که از جریان اصولگرا برد و آن را به منفعت شخصی تبدیل نمود.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند محمود احمدی نژاد، مدعی است اصولگرا نیست، خوشبختانه در عالم واقع شاخص هایی وجود دارد که این ادعا را به داوری نشاند. یکی از این شاخص ها، ترکیب کابینه محمود احمدی نژاد است؛ مثلا در کابینه احمدی نژاد اگر اصولگرایی وجود نداشت و یا اگر اصولگرایی وجود داشت، در اقلیت بودند و یا حتی بیشتر، اگر اصولگرایان و اصلاح طلبان و مستقلان، کابینه احمدی نژاد را تشکیل می دادند، می توانستیم بگوییم احمدی نژاد اصولگرا نیست.

اما احمدی نژادی که از سوی شاخه آبادگران اصولگرایان به جامعه معرفی شد و صد درصد کابینه اش را اصولگرایان تشکیل دادند، چگونه می تواند ادعا کند که اصولگرا نیست! آیا احمدی نژاد با کابینه صد در صد اصولگرا، اصلاح طلب است؟ مستقل است؟ یا اعتدالی؟

حتی در کابینه دوم احمدی نژاد و در اوج اختلافاتش با برخی افراد و نهادها، کابینه اش همگی اصولگرا بودند؛ تنها تفاوت کابینه اول و دوم او در این بود که در کابینه اولش برخی اصولگرایانی بودند که استقلال هویتی و شخصیتی هم داشتند که پس از مدتی از همان کابینه کنار گذاشته شدند؛ در دولت دوم او هم همه وزرا، اصولگرایانی بودند که البته توانستند خود را با شخصیت احمدی نژاد هماهنگ کنند.

احمدی نژادی که عموما هر چه نامطلوب هست، انکار می کند، چه هزینه هایی بر اصولگرایان تحمیل کرد و چه بهره هایی از آنان برد؟ محمود احمدی نژاد در دوره هشت ساله اش طیفی از اصولگرایان نو ظهور و عموما بی تجریه را سوار قطار مدیریت کشور کرد که این گروه به احمدی نژاد وابستگی تام و تمام دارند؛ افرادی که اگر روزی بنا باشد، بین نظام سیاسی کشور و احمدی نژاد انتخاب کنند، وی را ترجیح می دهند.

بقیه افرادی که در دولت احمدی نژاد بودند، پیش از او هم در بدنه مدیریتی کشور اما در سطوح پایین تر بودند که اکنون از او جدا هستند. این تنها مزیت احمدی نژاد برای اصولگرایان بود! ایجاد طبقه نوینی که او را بر نظام ترجیح می دهند!

اما تحویل کشوری با تورم بالای 40 درصدی، سیاست های مردم فریبانه، تحریم های فلج کننده، مدیریت ضعیف؛ ارائه سیاست ورزی همراه با خرافه و بزرگتر از همه آنان، مسائل پس از انتخابات 88، ارثی بود که وی برای اصولگرایان بر جای گذاشت؛ ارثی که اصولگرایان از آن خلاصی ندارند. تشکیل مجالس هشتم، نهم و دهم همراستا با احمدی نژاد و به وجود آوردن جریان های افراطی از همین مجالس به همراه اقدامات غیر عقلایی، همچنان با اصولگرایان همراه خود بود. آنان حتی اگر بگویند در این باره باید خود احمدی نژاد پاسخگو باشد و باید با او مناظره برگزار کنند، فایده ای ندارد، چون دولت او متشکل از اصولگرایانی بود که اکنون برای کاندیداهای ریاست جمهوری اصولگرایان فعالیت می کنند. علاوه بر این، مردم همه آن سال ها را با حمایت اصولگرایان از احمدی نژاد تجربه کرده اند!

اما احمدی نژاد مورد حمایت اصولگرایان، منافعی هم در دوران هشت ساله خود به دست آورد که تقریبا هیچ حجمی از این منافع به سبد اصولگرایان واریز نشد و همه آنان در حساب خود احمدی نژاد ذخیره شد؛ یارانه از جمله مواردی بود که مشخصا منافع آن از جهت به دست آوردن رأی مردم، به حساب احمدی نژاد گذاشته شد و انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان داد که مردم آن را از هیچ کاندیدای اصولگرایی دیگری قبول نمی کنند و به او رأی نمی دهند؛ آنان یارانه را متعلق به احمدی نژاد می دانند و مضرات آن برای نظام اقتصادی کشور را به پایاصولگرایان می نویسند.

نمونه دیگر این مسکن مهر است که همه مزیت آن باز برای احمدی نژاد باقی مانده و مردم از اصولگرایی دیگری این را نمی پذیرند، ولی ورشکسته شدن نظام بانکی برای تزریق بی رویه منابع بانکی و چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی را به حساب اصولگرایان گذاشته اند.

در عالم سیاست، هزینه هایی که یک فرد بر جریان تحمیل می کند، لزوما به حساب آن جریان نوشته می شود؛ اما منافع حاصل از دوران قدرت او، لزوما به جیب شبکه حامیانش واریز نمی شود و تنها خود او می تواند از این منافع بهره ببرد! در این صورت، فردی مانند احمدی نژاد که هزینه را بر اصولگرایی تحمیل کرده و منفعت را از آن خودش، می تواند اکنون رودرروی اصولگرایان بایستد و مدعی شود، آنان بدون او نمی توانند در این کشور رقابت سیاسی کنند.




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۳۴
اصولگرایان فردی مثل علی مطهری که گرایشات اصولگرایانه دارد حمایت کنند وبا توجه به مقبولیت مردمی ایشان انتخابات اتی را پیروز میشوند‌.در غیر اینصورت احمدی نژاد راست میگوید واگر جبهه پایداری را نماد اصولگرایی بدانیم مردم هرگز به حاکمیت هرج ومرج وشعار واتش زدن سفارت ودرگیری با دنیا رای نخواهند داد.
همیشه ماها دنبال دیوار کوتاه میگردیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
دقیقا 4 ساله دولت روحانی مشکلات و کم کاری هاش رو انداخته گردن احمدی نژاد و اصولگراها هم کم شده آمارشون رو انداختن گردنش با اینکه نمیخوام یه آدم رادیکالی مثل احمدی نژاد برگرده اما بی انصاف نباشیم خدمات زیادی داشته و گرنه این قدر از اومدنش نمی ترسیدند
بسیار عالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
خدا احمدی نژاد رو برای روحانی و اصلاح طلبا نگه داره وگرنه اشکالات خودشون رو گردن کی می انداختند از اول انقلاب تا الان دولت دست همین ها بوده جز یه مدت محدود ولی اینا هنوز اصولگراها رو مقصر میدونند اصولگراهام که فقط درگیر مشکلات خودشونن
تابناك واقعا ممنون . مخصوصا بعد از انتخابات اخير مقالات وزين تر ؛ مردمي تر و بي طرفانه تري از سوي شما مشاهده ميكنم كه شايسته تقدير است . انشاالله موفق باشيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
بله احتمالا کمک هزینه های بیشتری از دولت داره می گیره والا
آفرین همشون درسته مخصوصا اون پاراگراف تورم چهل درصدی.فقط یه 12 سال دیر بیدارشدید ما سال 84 میگفتیم اینارو.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
شما غیب گو تشریف دارید!!!!!
جریان اصولگرا زمانی که سرمست از توهین های احمدی نژاد به ایت الله هاشمی رفسنجانی بود از مسیر خود خارج شد . اکنون نیز چوب ان خنده ها و سکوت ها را می خورد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
احسنت
انتخابات 96 بازی دوسرباخت برای احمدی نژاد بود اگر در انتخابات کم شرکت می کردند اومی گفت چون من رد صلاحیت شدم مردم شرکت نکردند.!اگر اصولگرایان بد می باختند او می گفت اصولگرایان بدون من هیچ اند!اما این دو اتفاق نیافتاد حتی شعار های او هم تاثیر گزار نبود.!
پایان احمدی نژاد
تابناک خوب داری اصول گرایان را تطهیر می کنی.
خیلی جالبه واقعا
تمام این صحبت ها، همون حرف هایی است که تا هفته پیش اصلاح طلب ها میگفتن و طیف اصولگرا و سایت تابناک مشخصا رد میکرد. مزخرف بودن مسکن مهر، کابینه بی تجربه، شعارهای بی برنامه.....
سلام متاسفانه باید گفت تحلیل بسیار درستی بود. اما نباید از تقصیر کسانی که به خاطر منافع شخصی سکوت کردن گذشت .همان کسانی که فقط به خاطر ریاست مصلحت مردم وکشور را زیر پا گذاشتند و به کارهای پوپو لیستی و غیر کارشناسی هیچ اعتراضی نکردند. تازه کسانی را هم که دلسوز بودند واین اشکالات را می دیدند خائن و 4 درصدی وزالو صفت معرفی میکردند.
متاسفم برای تابناک که هنوز هم ضد احمدینژاد هست. برید خودتونو درست کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
بهتره شما بری خودتو درست کنی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
منفی هایت را بشمار
تو خودتم جزء اونایی

وگرنه این گزارش رو قبل از انتخابات میدادی، نه بعد از شکست رئیسی و تیمش
من اعتقاد دارم احمدی نژاد در ضررها هم شریک است و مردم همه بدی‌ها را به پای او هم نوشته اند.
مسلما در ۲۳میلیون رای امسال روحانی هیچ سهمی از سبد احمدی نژاد وارد آن نشده و اگر امسال کاندیدا بود آرای آقای رییسی نصف می‌شد.
پاسخ ها
آبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
گذشت ولی حرفت درست نیست
ولی درست نیست همه چیز را به پای احمدی نژاد بنویسید، چون رفتارهای وی در حقیقت چکیده باورهای اصولگرایی، یا دست کم جناح هایی از اصول گرایان است. کما اینکه دیدیم این جریان در انتخابات اخیر هم به روش های احمدی نژادی روی آورد و حتی پا را فراتر هم نهاد. جریان اصول گرایی مبتنی بر بی توجهی به واقعیات کشور و به ویژه جهان خارج، و کوبیدن بر طبل تعصب است که با بی اطلاعی از امور دنیا عجین شده است پیامدهای قدرت یافتن آن نیز همواره، و البته با درجات متفاوتی از شدت و ضعف، چیزی همانند دوره احمدی نژاد خواهد بود، احمدی نژاد محصول یک تفکر است نه پدید آورنده یک تفکر. این حقیقت را در لابلای تفسیر رفتار وی نباید نادیده گرفت.
تحلیل خوبی بود . شخصا از اصولگرایان به دلیل حمایت از احمدی نژاد دل خوشی ندارم و هیچگاه هم به آنها رای نخواهم داد .
پاسخ ها
آبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
نه تورو خدا بیا رای بدهخواهش می کنم
وقتی به لیاقت افراد توجه نمیکنیم و فقط به خورد و خوراک و لباسش توجه میکنیم ، آخرش میشود همین.
واقعا اگر اصول گراها می خواهند پیشرفت کنند باید افکار امثال قدیری ایانه ، احمد توکلی ، ذاکانی ، لیاس نادران و ... را کنار بگذارد .
با تحلیل های هین آقایان اصولگراها به این حال و روز افتاده اند
تنها راه پیروزی اصولگراها تغییر تفکر لجبازشان است که به سراغ احمدی نژاد بروند و انقدر او را تخریب نکند

توبه کنید
تحلیل قشنگی بود.. ولی این نکته رو یاد آور میشوم که از سال دوم به بعد دوره دوم ریاست جمهور اقای احمدی نژاد اصولگریان واقعی از احمدی نژاد نه تنها حمایت نکردند بلکه طرح سوال از رئیس جمهور رو نیز کلید زدند.
دروود بر احمدی نژاد
درست است اما چرا دو دهه از عمر ما جوانان به خاطر بوجود آمدن این شرایط باید می سوخت ما که صد سال زنده نیستیم پس کی شرایط کشور به سمتی میرود که جوانان تحصیلکرده بتوانند درآمدی از را ه تخصصشان داشته باشند؟در این دو دهه به قول مسولین کشور که میگفتند کشور ما جوانترین کشور منطقه است و نیروی کار جوانانش از همه کشورهای منطقه بیشتر است اما حالا چی همان جوانان در طی این مدت فرسوده شدند و انگیزهای برای کار وتلاش ندارند چه خانوادهایی که به دلیل بیکاری سرپرست خانواده متلاشی نشد و ....این هزینه واقعی دولت احمدی نژاد وکلا جریان اصولگراست نه هزینه هایی که در این مقاله آمده متاسفم برای همه دردهایی که مردم متحمل شدند وکسی در مورد آنها چیزی نمیگوید حالا به فکر تطهیر جریانهای سیاسی شدید که این مصیبتها رو بر این کشور وارد کرده!
با این حرفها آبی نه برای اصولگراها گرم می شود نه برای اصلاح طلبها تا دو سال آینده اثری از اصولگرا واصلاح طلبی نخواهد ماند وتنها گفتمان عدالتخواهی احمدی نژاد خواهد ماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
معنی عدالتخواهی را هم فهمیدیم .
به غیر از کلی گویی چیزی نمی بینم. همچنان منتظر تحلیل های واقعی و مستند با برشمردن نقش تمام عوامل هستیم. یعنی تاریخ نگاری دقیق در این مملکت جایی ندارد؟ وقتی نسل های آتی از تاریخمان سئوال کنند فقط یک مشت شعار میبینند و نمیتوانند از گذشته درسی بگیرند.
اولا بی انصافیه اینهمه واقعیت و معایب فردی که همه مردم و نظام وابسته به مردم رو به سخره گرفت وهزینه های بعضا غیرقابل جبرانی به این ملت تحمیل کرد ، یادی نکنیم از دلسوزان واقعی نظام جمهوری اسلامی که همه حرفشان این بود برای این به صحنه آمدن که فردی چون او زمام امور اجرایی مملکت رو در دست نداشته باشد.
فقط بلدیم علیه کسی که امکانات دفاع از خود را ندارد نتازیم چه کسی هست که نداند دولت یازدهم دو روز قبل از روز رای گیری پیامک برقراری یارانه ارسال کرده و هزاران تخلف دیگر
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی