بازدید 3693

آغاز امیدوارکننده طلا در پایان مه

بازار طلا دوباره درگیر عوامل متناقض شد. صبح روز گذشته، در اولین روز کاری آخرین هفته ماه مه، رشد بورس‌های آسیایی و شاخص دلار، دشمن فلز زرد شد اما تحولات سیاسی آمریکا، دوست طلا ماند.
کد خبر: ۶۹۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴ 23 May 2017
بازار طلا دوباره درگیر عوامل متناقض شد. صبح روز گذشته، در اولین روز کاری آخرین هفته ماه مه، رشد بورس‌های آسیایی و شاخص دلار، دشمن فلز زرد شد اما تحولات سیاسی آمریکا، دوست طلا ماند. اونس طلا که هفته گذشته تا بهای 1256 دلار جهش کرده بود، صبح دوشنبه را با بهای 1253 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان در ابتدای محدوده 1250 دلار رو آورد. البته با بازشدن بازارهای آمریکای‌شمالی، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. بهایی که تا ساعت 8 عصر دوشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1259 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی این روز رقم خورده باشد.

اونس طلا حدود یک ماه قبل امید داشت که مرز کانالی 1300 دلار را بشکند و خود را از کانال 1200 دلار آزاد کند. با این حال، رشد قابل‌توجه شاخص‌های بورس و آرامش نسبی بازارها پس از پیروزی امانوئل مکرون میانه‌رو در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه باعث شد اونس شاهد فروریختن پی‌در‌پی چند مرز حمایتی باشد. با شکسته شدن مرزهای حمایتی، عده‌ای از احتمال فروریختن مرز 1100 دلار و سقوط اونس به کانال پایین‌تر سخن گفتند. در این میان، روند هفته گذشته که اونس را به میانه کانال 1200 دلار بازگرداند، باعث‌شده دوباره برخی به شکست مرز مقاومتی کانالی امید داشته باشند.

 
آغاز متناقض

بازارهای جهانی صبح دوشنبه را با نبود اخبار تازه از تنش‌های سیاسی در واشنگتن آغاز کردند، با این همه موضوع برکناری رئیس «اف‌بی‌آی» توسط دونالد ترامپ جدی‌تر از آن است که تمام شده فرض شود. نرسیدن اخبار تازه، باعث رشد بورس‌ها و تا حدی شاخص دلار شد تا هر دو عامل بر طلا فشار وارد کنند، اما ادامه نگرانی‌ها درباره آینده سیاستگذاری‌های ترامپ، خرید طلا را بالا نگه داشت. ترامپ ممکن است به‌دلیل درخواست از رئیس پیشین اف‌بی‌آی برای پایان دادن به تحقیقات درباره روابط گروه کاری او با روسیه، استیضاح شود، ولی فعلا کمیته‌ای ویژه برای تحقیقات درنظر گرفته شده که کمی اوضاع را آرام کرده است. بازارهای سهام آسیا، روز گذشته بهترین روز خود را در یک ماه گذشته تجربه کردند. رشد این بورس‌ها متاثر از رشد هفته گذشته بورس‌های آمریکایی بود که به فروکش موقت تنش‌ها از اوج بحران دل بسته‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توری سیاسی به خاورمیانه آمده و به اروپا خواهد رفت تا احتمال تشدید دوباره تنش‌ها پس از بازگشت او به ایالات‌متحده مطرح باشد. دلیل دیگری که می‌تواند نوسان‌های این هفته را کم کند، منتشر نشدن داده‌های قابل‌توجه یا کم‌شمار بودن رویدادهای اقتصادی در این هفته است.

یک عامل دیگر که دوشنبه حامی طلا بود، رشد بهای نفت خام بود. معامله‌گران بازار انرژی انتظار دارند که توافق اعضای اوپک و کشورهای غیرعضو برای ادامه توافق کاهش سطح تولید، قیمت‌ها را افزایشی نگه دارد. پیش‌بینی می‌شود در نشست این هفته سازمان کشورهای صادرکننده نفت در وین، تولید بیش از حد نفت شیل در آمریکا همچنان یکی از موضوع‌های موردتوجه این سازمان باشد. تمدید توافق اوپک می‌تواند به افزایش تولید نفت شیل کمک کند، اما تحلیلگران بانک «آمریکا-مریل لینچ» اعلام کرده‌اند که احتمال انتخاب گزینه تمدید توافق اوپکی‌ها بسیار بالاست.

این بانک می‌گوید که اگر اوپک تولید خود را بیش از این کاهش دهد، ممکن است بخشی دیگر از سهم خود از بازار را به تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا واگذار کند و شاید قیمت رشد چندانی نداشته باشد و از سوی دیگر، اگر اوپک تولید خود را بالا ببرد، ممکن است قیمت نفت تا سطح ۳۵ دلار برای هر بشکه پایین بیاید و این سازمان را با چالش‌های مالی بیشتری روبه‌رو کند. از دید تحلیلگران این بانک، بیشتر اعضای اوپک توان رویارویی با هیچ‌یک از این دو فرض را در مقطع کنونی ندارند.

با آنکه احتمال می‌رود نوسان اونس طلا در این هفته کمتر از هفته‌های گذشته باشد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که خوش‌بینی به روند فلز زرد ادامه دارد. رشد بیش از 2 درصدی قیمت فلز زرد در هفته گذشته که بهای اونس طلا را به میانه کانال 1200 دلار برد، پیش‌بینی کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد از روند کوتاه‌مدت را افزایشی کرده است. اونس طلا هفته گذشته با 28 دلار جهش به بهای 1256 دلار رسید تا نظرسنجی‌های «کیتکو» حامل خوش‌بینی به روزهای کاری آینده باشد.

در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 18نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 11نفر معادل 61 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 3 نفر معادل 17 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 22 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 944 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 588 نفر معادل 63 درصد، افزایش و 268 نفر معادل 28 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته آخر ماه مه که از روز گذشته آغاز شده، پیش‌بینی کرده‌اند. 88 نفر معادل 9 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

 
سناریوهای کانالی

اونس طلا در میانه‌های آوریل امید داشت که مرز 1300 دلار را بشکند و به کانال بالاتر برود. با این حال، رشد قابل‌توجه شاخص‌های بورس و آرامش بازارها پس از انتخاب امانوئل مکرون میانه‌رو در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه باعث شد اونس چنان شاهد فروریختن پی‌در‌پی مرزهای حمایتی باشد که عده‌ای از احتمال سقوط اونس به کانال 1100 دلار سخن بگویند. در این میان، روند هفته گذشته که اونس را به میانه کانال 1200 دلار بازگرداند، باعث شده دوباره برخی به شکست مرز مقاوتی کانالی امید داشته باشند.

تحلیلگران بانک «ای‌ان‌زد» استرالیا پیش‌بینی می‌کنند که احتمال شکسته‌شدن سطح مقاومتی 1300 دلاری برای هر اونس طلا در کوتاه‌مدت وجود دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بارونز»، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اگر تنش‌های سیاسی آمریکا ادامه یابد، قیمت طلا در کوتاه‌مدت با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد و احتمالا سطح مقاومتی 1300 دلاری نیز شکسته خواهد شد. دانیل‌هاینس، تحلیلگر ارشد بانک ای‌ان‌زد می‌گوید: «قیمت هر اونس طلا از 1215 دلار در 9 مه به بیش از 1265 دلار در پنج‌شنبه گذشته افزایش یافته است. این مساله نشانگر افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا در پی تشدید تنش‌های سیاسی در آمریکا بوده است.» قیمت طلا در 6 ماه اخیر تحت‌تاثیر رشد تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری با افزایش روبه‌رو شده است. به‌نظر می‌رسد تنش‌های سیاسی در سایر مناطق جهان نیز افزایش یابد و این مساله موجب خواهد شد تا طلا سطح حمایتی 1250 دلاری را در کوتاه‌مدت حفظ کند. البته گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند. هاینس می‌افزاید: «اگر سطح حمایتی 1250 دلاری حفظ شود و تنش‌های سیاسی در آمریکا ادامه یابد، قیمت طلا به‌زودی تا 1300 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت. به‌نظر من افزایش تدریجی نرخ بهره آمریکا نیز به نفع قیمت طلا خواهد بود.»

فدرال‌رزرو آمریکا در ماه مارس نرخ بهره را افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال نیز 2 بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در نشست ژوئن به بیش از 74درصد رسیده است. به‌نظر می‌رسد نوسانات ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی و همین‌طور تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به‌خصوص چین و هند نیز تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. اوضاع سیاسی اروپا به‌خصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا و نرخ ارز داشته باشد. بریتانیا اوایل ژوئن شاهد انتخابات پارلمانی خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل