بازدید 11001
۲
به بهانه سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر:

موشن گرافیک: مرور دو حماسه ایرانی با کلیدواژه‌های «خرمشهر» و «خونین شهر»

«جئنا لبنقی»؛ این شاید یکی از مشهورترین جملات به زبان عربی باشد که خیلی از ایرانیان معنایش را می‌دانند. جمله‌ای کلیدی که برای برهم زدن معنا و مفهومش، 578 روز خون دل خوردیم.
کد خبر: ۶۹۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 24 May 2017
«جئنا لبنقی»؛ این شاید یکی از مشهورترین جملات به زبان عربی باشد که خیلی از ایرانیان معنایش را می‌دانند. جمله‌ای کلیدی که برای برهم زدن معنا و مفهومش، 578 روز خون دل خوردیم.

به گزارش «تابناک»، تاریخ هشت ساله دفاع مقدس را که مرور کنیم، با دو حماسه بزرگ با نام «خرمشهر» مواجه خواهیم شد که هرچند در هم تنیده و به هم پیوسته هستند، اما اغلب بخش دوم آن مرور می‌شود؛ حماسه آزادسازی خونین شهر در سوم خرداد سال 1361 خورشیدی.

این مرور هرساله در حالی است که اغلب فراموش می‌کنیم درباره حماسه نخست رقم خورده در خرمشهر سخن بگوییم تا چرایی عطش بزرگ رزمندگان اسلام برای رقم زدن حماسه آزادسازی این شهر را شرح داده باشیم. درباره مقاومتی جانانه و مثال زدنی که اگرچه دست آخر شکست خورد و خرمشهر را «خونین شهر» کرد اما پیش زمینه فتح الفتوح سوم خرداد شد.
 
موشن گرافیک: مرور دو حماسه ایرانی با کلیدواژه‌های «خرمشهر» و «خونین شهر» 

داستان این شهر و حماسه نخست آن از همان نخستین روز جنگ تحمیلی شروع شد. از همان ساعت نخست، دقیقه نخست و اصلا از لحظه نخست. از یورش بی رحمانه صدامیان به مرزهای کشورمان در خرمشهر که قرار بود به فتح شهر در چند ساعت منجر شود اما به برکت مقاومت حماسی و بی نظیر هموطنانمان در این دیار، این گونه نشد.

مقاومت شهر نه آن روز در هم شکست، نه در آن هفته و نه چند هفته بعد. مقاومتی بی مانند با دست خالی و شمار بسیار اندک مقابل لشکریانی که سودای فتح کشور در چند ساعت و چند روز را در سر می‌پروراندند. دفاعی تمام عیار که مقدمه شکل گیری دفاع مقدس شد و یکی از نخستین برکات آن، بازپس‌گیری قدرتمندانه خونین شهر در سوم خرداد بود.

بازپس‌گیری شهری که بعثی‌ها بر در و دیوار آن نوشته بودند «جئنا لنبقی» تا ثابت کنند اگر نتوانسته‌اند تمام ایران را از آن خود کرده و به خاک خود منضم نمایند، به یکی از اهداف مهم خود یعنی اشغال خرمشهر رسیده‌اند و از این بابت بسیار خرسندند. موضوعی که علم به آن نشان می‌دهد دشمن بعثی چه تدارک وسیعی برای حفظ این سرزمین اشغالی دیده بود و آزادسازی شهری که سقوطش دل ایرانیان را خون کرده بود، چه فتح بزرگی بود.

با این مقدمه، بد نیست نگاهی بیاندازیم به روند «مقاومت، سقوط و فتح خرمشهر» در قابل یک موشن گرافیک که چند سال پیش در «تابناک» منتشر شده بود و دوباره دیدنش خالی از لطف نیست:
 
 
تعداد بازدید : 938
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
( جئنا لنبقی ) درست است !
رحمت خدا بر شهیدان راه حق
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر