بازدید 2640

نگرانی مقامات آمریکا و اسرائیل از قرارداد تسلیحاتی با عربستان

وزیر دفاع رژیم اسرائیل و یک سناتور برجسته جمهوری خواه نسبت به فروش سلاح های آمریکایی به عربستان ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۶۹۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ 24 May 2017
آویگدور لیبرمن در نخستین واکنش به قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری میان آمریکا و عربستان برای معامله تسلیحات گفت: «من با رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه راحت نیستم. فروش سلاح در منطقه به ۲۱۵ میلیارد دلار رسیده است و این عدد کوچکی نیست».

به گزارش «پارسینه» پیشتر روزنامه جروزالم پست اسرائیل هم در واکنش به قرارداد تسلحاتی مذکور گفته بود که عربستان تا یک دهه آینده به یکی از قدرتمندتری و مدرن ترین ارتش های خاورمیانه تبدیل خواهد شد و همین مساله موجب بر هم خورد موازنه قوا می شود.

بر اساس توافق میان واشنگتن و ریاض، دولت امریکا سامانه های دفاع موشکی بالستیک و راداری تاد، جنگنده های اف۳۵، شناورهای پیشرفته، بالگردهای بلک هاوک، تانک آبرامز و خودروهای ضد مین پیشرفته خود را به عربستان خواهد فروخت.

لیبرمن در گفتگو با رادیو ارتش اسرائیل گفت که این رژیم تحولات موجود را زیر نظر دارد و اضافه کرد «ما هم راه هایی برای کنار آمدن با آن داریم».

از سوی دیگر، وبسایت «بریت بارت» که نزدیک به جمهوری خواهان است گزارش کرد که رند پاول، سناتور جمهوری خواه و از متحدان کلیدی ترامپ، به دنبال آن است که توافق فروش سلاح به عربستان را در سنا به رای بگذارد.

رند پاول گفت: «من فکر می کنم با فروش سلاح بیشتر به عربستان، بیشتر به رقابت تسلیحاتی دامن می زنیم... من فکر می کنم عربستان سعودی با تروریسم مرتبط است. هیلاری کلینتون در یکی از ایمیل های افشا شده اش می گوید: خدای من، عربستان سعودی و قطر داعش را در سوریه تامین مالی می کنند».

این سناتور جمهوری خواه با اشاره به این که ایران و اسرائیل نسبت به فروش سلاح های بیشتر به عربستان واکنش نشان خواهند گفت: «همین حالا عربستان سعودی سلاح هایی دارد که به سمت تهران و تل آویو نشانه رفته اند. آنها موشک هایی چینی در اختیار دارند که می توانید در تصاویر ماهواره ای ببینید و به سمت تل آویو و تهران هدف گرفته شده اند».

پاول همچنین جنایت های عربستان در یمن، از جمله کشته شدن ۱۲۴ غیرنظامی در حمله به یک مراسم خاکسپاری، گفت: «من نمی خواهم این اتفاقات با سلاح های آمریکایی رخ بدهند. فکر می کنم باعث بدبینی بیشتر نسبت به ما در منطقه می شود و در واقع بیشتر از آن که تروریست بکشد، تروریست ایجاد می کند».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل