بازدید 37545
وعده جوانگرایی کابینه از شعار تا واقعیت؛

کدام اعضای کابینه آماده خداحافظی از دولت می‌شوند؟!

طبیعی است که اشاره رئیس جمهور به جوان‌تر شدن کابینه، باید دارای نکته هایی از این قبیل باشد که 4 سال دوم دولت روحانی، باید زمان اجرای برنامه ها و تحرک باشد که این مسأله هم ذهن و هم نیروی جوانی می خواهد. به نظر می رسد، حال زمان بهره گیری از نیروی مشورتی با سابقه و به کار گیری نیروی اجرایی جوان، با انگیزه و پر تحرک است که بازسازی کابینه دوازدهم باید بر اساس آن صورت بگیرد.
کد خبر: ۶۹۷۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 24 May 2017
یکی از چالش های پیش روی «حسن روحانی» در دولت دومش، کاهش میانگین سنی کابینه دوازدهم است؛ بحثی که او به صراحت از اجرایی کردنش خبر داده و البته در هر محفلی هم که برای دیدارهای پس از انتخابات حاضر می شود، این مسأله به عنوان خواسته ای جمعی از او مطرح می شود.

به گزارش «تابناک»؛ روحانی در دولت اولش با اعلام میانگین سنی بالای وزرایش، در دفاع از این رقم سنی کابینه یازدهم گفت که وزارتخانه ها و پست وزارت، جای آزمون و خطا نیست. او بارها اعلام کرد که به وزیران با تجربه اش تأکید داشته تا از مدیران جوان در کنار خود استفاده کنند و به نوعی میانگین بدنه اجرایی کشور را با روشی دیگر پایین نگه دارند و چرخش نخبگان را اجرایی کنند.

رئیس جمهور آن روزها شعار می داد که وزیران من، فرماندهان کهنه کارند، نه سربازان میدان؛ اما در عین حال هم مطرح می کرد که به همه وزیران خود توصیه کرده که در رده های بعدی تا جایی که می شود از متخصصان جوان و بانوان استفاده کنند تا از این طریق زمینه بهره گیری از نیروی جوان و صحنه را برای تجربه اندوزی آنان در پست های حساس مدیریتی فراهم سازند.

حالا اما در نخستین نشست خبری خود پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم برای دولت دوازدهم، وعده داده که سن کابینه را حداقل 5 سال کاهش دهد و بر اساس وعده او، باید میانگین سنی کابینه دوازدهم را به زیر 50 سال برساند؛ موضوعی که به جوان تر شدن اعضای کابینه ختم خواهد شد و احتمالا زمینه انجام تغییراتی را در دولت فراهم خواهد کرد.

چه کسانی از کابینه روحانی خداحافظی می‌کنند؟

تأکید روحانی بر جوانگرایی در اولین‌ گفت و گوی خبری اش و وعده اش برای تغییر میانگین سنی کابینه با این موضوع که میانگین اعضای دولت ۵ سال جوان تر خواهد شد، این پرسش را ایجاد می کند که کدام یک از دولتمردان کابینه یازدهم در کابینه دوازدهم به دلیل شعار جوانگرایی که رئیس جمهور داده است، میدان را ترک می کنند و از حضور در دولت دوازدهم باز می مانند؟

قطعا «محمد رضا نعمت زاده» وزیر صنعت و معدن ۷۲ ساله، نخستین گزینه ای خواهد بود که اذهان را متوجه خود خواهد کرد. نعمت‌زاده، مسن ترین عضو کابینه یازدهم است. وی پیش از انتخابات گفته بود که می خواهد عرصه را به جوان‌ترها واگذار کند و البته این روزها زمزمه هایی هم درباره کنار رفتن او از جمع اعضای دولت به گوش می رسد؛ بنابراین، یکی از گزینه های تغییر کابینه احتمالا او باشد.

«محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت هم 66 سال دارد. او در کنار «علی اکبر صالحی» و «مجید انصاری» که 66 و 63 ساله هستند، سه معاون کهنسال روحانی به شمار می روند که باید دید رئیس‌جمهور آنها را هم برای جوانگرایی در دولت بعد کنار خواهد گذاشت یا خیر؟ شنیده شده است که احتمال ایجاد تغییراتی در سازمان انرژی اتمی برای دولت دوازدهم وجود دارد.

«اکبر ترکان»، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «محمد فرهادی» وزیر علوم، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت، «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و «ولی الله سیف» رئیس بانک مرکزی هم ۶۵ ساله هستند و بعید نیست قرعه به نامشان بیفتد و جزو تغییرات کابینه دوازدهم و دولت دوم «حسن روحانی» باشند. «سید محمودعلوی» وزیر اطلاعات و «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهور هم با ۶1 سال سن شاید در کاهش سن اعضای کابینه بتوانند یاری رسان باشند.

کدام دولت ها جوانگرا بودند؟

هرچند میانگین سنی دولتمردان پس از جنگ 41 سال را نشان می دهد و در دو دولت «سید محمد خاتمی» این رقم به 65 سال افزایش یافت، در میان دولت ها پس از انقلاب، مصرترین رئیس دولت برای جوانگرایی «محمود احمدی نژاد» بود. او با شعارجوانگرایی و چرخش نخبگان به عرصه آمد؛ اما البته و به تدریج سن کابینه اش را در 8 سال بالا برد تا معلوم شود خود نیز اعتقاد لازم را به این مسأله در عمل نداشته است. جالب توجه اینکه میانگین سن وزیران دولت نهم در سال آخر دولت 52 سال بود و میانگین سن وزیران دولت دهم در سال آخر دولت هم به 55 سال رسید تا معلوم شود حقیقت با شعار فاصله دارد.

حضور مدیران و وزیران جوان در دولت های پس از انقلاب امری بدیهی و طبیعی بود، چون پس از پیروزی انقلاب اسلامی ـ چه در دوران جنگ تحمیلی که به فرماندهان جوان اعتماد شد و البته این مسأله اثرات مثبت بسیاری را برای کشور به دنبال داشت و چه در عرصه مدیریتی به کار گیری نیروهای جوان برآمده از دل انقلاب ـ مسأله ای طبیعی به نظر می رسید که البته تجربه موفقی بود و کادرسازی خوبی هم در آن سال ها انجام شد، اما به مرور در دولت های مختلف پس از انقلاب این موضوع به دست فراموشی سپرده شد و تربیت نیروی انسانی جوان شبیه آنچه در سال های آغازین انقلاب اتفاق افتاد، صورت نگرفت.

چرایی و چگونگی جوانگرایی؟

هر چند اشكال و چالش دائمی عدم تربیت مدیران دولتی جوان، پس از انقلاب همواره ادامه داشته، در این خصوص نباید از نقش كمرنگ مراكز آموزشی و نهادهای علمی به سادگی گذشت.

متأسفانه در این سال ها ارتباط واقعی میان دانشگاه و مراکز اقتصادی و صنعتی و بخش مدیریتی آن وجود نداشته و هیچ مركز و یا نهادی مختص تربیت مدیران آینده نداشته ایم، اما هستند و بودند افرادی که کلی گویی کرده و می کنند و معتقدند باید مانند دوره های نهم ریاست جمهوری جوانگرایی را کلید زد.

در این سال ها كشور به نوعی مجبور به استفاده از مدیران خوش نام اما در برخی موارد سن بالا بوده و در ایامی چون دوران محمود احمدی نژاد است كه جوانگرایی و چرخش نخبگان در عرصه مدیریتی با حضور مدیران جوانتر تجربه شده، مدیرانی تربیت نشده و بدون تجربه آمده اند که در نهایت تجربه ای بد از حركتی خوب را ثبت كرده اند.

در همین راستا، نگاهی به دیگر كشور های جهان و كشورهای توسعه یافته هم گویای این حقیقت است كه در ژاپن، آمریكا و بیشتر كشورهای پیشرفته، ایجاد «آکادمی تربیت رهبران» راهكار اصلی برای تربیت مدیران نظام های اجرایی و سیاسی بوده که ورود تدریجی مدیران جوان به عرصه های مهم را تسهیل كرده است.

چهار سال دوم روحانی زمان اجرا کردن برنامه‌ها و تحرک است

هرچند در چهار سال ابتدایی دولت روحانی او به کارگیری نیروهای باتجربه و مسن را برای از پیش رو برداشتن مشکلاتی که دامن گیر کشور است، دانست و معتقد بود باید ژنرال های با سابقه برای رفع مشکلات اساسی ناشی از تحریم ها و مشکلات اقتصادی سر کار باشند تا جاده را برای حرکت ماشین سیاست خارجی، اقتصاد و ... صاف کنند، هم اکنون پس از گذشت چهار سال، طبیعتا باید این اقدامات صورت گرفته باشد و پس از این شاهد تغییر رویکرد دولت در خصوص مشکلات و مسائل پیش روی کشور باشیم.

طبیعی است که اشاره رئیس جمهور به جوان‌تر شدن کابینه باید حاوی نکته هایی از این قبیل باشد که 4 سال دوم دولت روحانی باید زمان اجرای برنامه ها و تحرک باشد که این مسأله هم ذهن و هم نیروی جوانی می خواهد. به نظر می رسد، حال زمان بهره گیری از نیروی مشورتی با سابقه و به کار گیری نیروی اجرایی جوان، با انگیزه و پر تحرک است که بازسازی کابینه دوازدهم باید بر اساس آن صورت بگیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۴۹
کمتر کسی مثل آقای زنگنه پیدا میشه.
امیدوارم اکثریت تغییر کنند علی الخصوص وزیر صنعت و وزرای اقتصادی دولت ، البته اگه آقای روحانی زورش برسه!!!! چون دوره 4 سال قبل کار به جایی رسیده بود که خود اصلاح طلبان هم کم کم داشتند دولت روحانی رو از خودشون دور میکردن و میگفتند ما مجبور شدیم پشت آقای روحانی وایستیم وگرنه ما هم قبولش نداریم و این دولت خیلی مشکل داره!!!!
به نظر وزیر کشاورزی مقتدر و توانمند لازم است تا از واردات داروهای ضد سرطان و سونامی سرطان با انجام تحقیقات پایه ای و... جلوگیری گردد. کشاورزی ریشه حلال مشکلات و کندن از درآمد نفت است با توجه به اینکه ایران ریشه اش کشاورزی است. کافی است کمی به ان توجه شود و تحقیقات به روز و پایه ای و نهایتا کاربردی همانند ترکیه، ایران را از اتکای به نفت رهایی دهد.
به امید وزیر کشاورزی توانمند همانند وزیر بهداشت در کابینه بعدی دولت امید
جناب آقای روحانی من خودم و خانواده ام خیلی تلاش کردیم که دوستان و فامیلها به شما رای بدهند بعضی وزیران مخصوصا وزیر صنعت معدن و تجارت باید عوض بشه واقعا توانایی نداشت
آقاي نعمت زاده نفر اول براي ترك كابينه هستند بنظر من
آقای حجتی وزیر کشاورزی هم از وزرای مسن هستند
امیدوارم رییس کل بانک مرکزی یکی از این گزینه ها باشد...
ایشان نه اقتصاد خوانده اند و نه بلدند...
وزیر صنعت و وزیر علوم هم به دلیل عملکرد نا مناسب و هم به دلیل سن تعویض شوند بهتر است.
اگر 5 سال نسبت به امسال بخواهد کابینه را جوان کند یعنی در واقع نسبت به سال 92 فقط یکسال جوانتر خواهد شد. که این یعنی سرکار گذارشتن مردم.
تمام آقایان بالای 40سال کابینه بایدعوض شوند.ضمنا باید این تغییرات درتمام وزارتخانه ها وموسسات.بانکها وسایر دوایر انجام پذیرد.
خوبست که زندگی روان تر بشود امّید به تدبیر، عیان تر بشود

در آینه ی جام جم آفریدون کابینه ما کمی جوانتر بشود
روحانی خودش 70 سالشه و باید بره
این دولت وتحرک؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
این نوبخت بندازه بیرون
ضمن تبریک به آقای روحانی
خواهشمندم که وزیر صنعت و معدن اول لیست تعویض باشند
جوانها بی تجربه اند وزارت چیزی نیست که به دست جوانها داده شود . برای وزارت نفت هیچکس بهتر از زنگنه نیست وبرای وزارت خارجه ظریف نظیر ندارد . جوانان باید پس از سالها خدمت و نشان دادن شایستگی و اثبات کیفیتهای لازم که همگی زمان بر هستند به وزارت برسند . کار را باید به کاردان سپرد نه به جوانان !
چرچیل : گاهی برای نابودی یک کشور نیازی به جنگ نیست تنها کافیست جای افراد آگاه و برجسته آن کشور را با تعدادى سیاستمدار نادان و احمق عوض کنید !!
بهتر است روحانی از دو تابعیتی ها شروع کند این بهترین نصیحت دلسوزانه است .
به نظر من همه غیر از ظریف باید اخراج بشن
منم باید بذارن وزیر فرهنگ و ارشاد
خدایی این نعمت زاده و نوبخت حتما برن ولطفا برن
آقای روحانی به خدا اگه وزیر بهداشت رو عوض نکردی رایم رو حلالت نمی کنم
نعمت زاده / پورمحمدی / علوی جایگزین بشن بهتر میشه
وزیر راه
وزیر نفت
وزیر صنعت و معدن
به درد نمیخورن باید عوض شند
گفته ها وشنيده ها حاكي از آن است كه وزير مورد نظر جهاد كشاورزي باز هم از افراد بازنشسته و پيش نهادي خانه كشاورز است
رفتن وزیر نفت الزام عقلی دارد
وزیر صنعت
تخصص به طور تنها براي وزارت كافي نيست مسلماً وزير بي تجربه دردسر زاست
تخصص به طور تنها براي وزارت كافي نيست مسلماً وزير بي تجربه دردسر زاست
بجاي ميانگين از شاخص ميانه استفاده كنيد اگر نه آقاي روحاني با آوردن دو تا نيرو خيلي جوان به راحتي ميانگين سن رو كم مي كنه
اول از همه نعمت زاده
خداکنه وزیر بهداشت عوص شه.
هر چنداکثر دولتمردان این دوره مسن و بعضا بدنبال منافع شخصی خود بودند ولی دلیل جاگزینی ها سهم خواهی نیروهای حامی از جناح های تند رو چپ است
وزیر بهداشت باید عوض بشه
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
خدایی تنها وزیر خوب وزیر بهداشت هستش
محمدطاها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
هر کس عوض بشه ظریف و هاشمی هرگز نباید عوض بشوند. هر دو این عزیزان مستعد ریاست جمهوری در دوره بعد هم هستند
رئیس کل بانک مرکزی رو باید غوض کنند ، با این نابسامانی که در سیستم بانکی به وجود آورده
روحانی همه را عوض کند
وزیر علوم مدیریتش خیلی ضعیفه
جوانگرايي نبايد زير 50 سال باشه تو ادارات زمان احمي نژاد يك مشت بچه رو بعد تحصيلات استخدام كردن بدون هيچ سابقه اي به اسم جوانگرايي گذاشتن رئيس ما ها كه هركدوم 15 سال سابقه داشتيم و سن مون هم 35 و 40 سال بود . اين ديگه چوانگرايي نيست بچه گرايي هست
آقای زنگنه چند سالشونه؟ جوان هستند؟ یا کناره گیری ایشون به مصلحت نیست
صنعت و معدن
لطفاً وزیر کار هم عوض بشه چون در کارنامه البته کم آیتم این وزیر محترم هیچ نشانی از حمایت کارگران نیست و دوره وزارت ایشان یکی از پر مخاطره ترین دوره ها برای کارگران بود.عملکرد ایشان نشانگر هدایت نیروی کار به نیرویی ارزان و همیشه در معرض تهدید اخراج برای مثلاً حمایت از کارفرمایان در صورتیکه این سیاست, کارگران را به نیروهایی فاقد انگیزه مبدل می کند و موجبات نارضایتی فراگیر را در این قشر زحمت کش مهیا می گرداند.گویا ایشان نمیدانند سیاستی که در کشوری مانند چین اگر جواب داد لزوماً در کشور دیگر با ساختار فرهنگی و رفتاری متفاوت ممکن است که جوابگو نباشد.
اتفاقا تنها کسی که نباید عوض بشه وزیر بهداشته از نظر من
وزیرکار باید عوض شود به دلیل اجحاف درحق کارگران درسالهای اخیر از طر ف ادارات کاروتعاون بخصوص استان تهران و عدم نظارت وپاسخگویی مسِیولین
اقای نعمت زاده جدا از کهولت سن اصلا چکار کرده اند لطفا یک گزارش از عملکرد ایشان ارایه شود لزوما نمیتوان افراد را بر اساس سن تغییر داد این عملکرد انها است که این امر را سبب میشود
آقای روحانی باید بداند طبق قانون فردی که ۶۰ سال تمام داشته باشد باید طبق قانون با هر چند سال سابقه کار بازنشسته شود .
وزیر راه و شهرسا ی حتما عوض میشه
سن یک عدد است، جوان یا پیر بودن ملاک نیست، افراد باید بتوانند از پس مسئولیت محوله بربیایند.
دولت نباید گول بخورد. سپردن کار به چارتا بچه همون میشه که دوره محمود شد . وزیر باید مجرب باشد کارکرده باشد. روحانی باید معیار کارکرد را اهمیت بدهد که ربطی به سن ندارد مسوولان مملکتی ما مسن هستند اگر سن بالا بد است چرا انها هستند . روحانی باید وزرای تن پرور مرفه بی درد و حاشیه درست کن و بی بخار شناسایی کند بندازد دور. زنگنه باشد . ظریف و وزیر بهداشت و معاونش جهانگیری. صالحی. مابقی بریزد دور
اگر جوان گرایی بخواهد بهانه ای بشه که ماه افراد کار کشته واگاه به مشکلات بخواهیم کنار بذاریم یک فاجعه به دنبال خواهد داشت .فکر این که وزیز بهداشت /وزیر نفت /وزیر امور خارجه . .... که سالها تجربه واز همه مهمتر پاک دستی وصداقت با خودشون به این دولت اوردن .بخوان عوض بشن بی شک نبودشون میتونه زیان به مملکت وارد کنه ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر