بازدید 46418
«تابناک» بررسی کرد؛

گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای شهرداری؛ از «محسن هاشمی» تا «گزینه خودخوانده»!

با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران و پیروزی اصلاح طلبان بر رقیب خود در این انتخابات، رفتن «محمدباقر قالیباف» از شهرداری قطعی شده و با توجه به در دست گرفتن شورای اسلامی تهران توسط اصلاح طلبان، قطعا جانشین وی، چهره ای اصلاح طلب خواهد بود. به همین منظور، این روزها، گزینه های متعددی برای جانشینی وی از سوی این طیف سیاسی در رسانه ها مطرح می شود.
کد خبر: ۶۹۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸ 24 May 2017
شهرداری تهران به دلیل داشتن رسانه های گسترده، بانک شهر و سازمان های بسیار از جمله سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و....بسیار حائز اهمیت بوده و نمی توان به راحتی از مدیریت این مجموعه بزرگ که کار مدیریت شهری پایتخت را سامان می دهد، گذشت.

به گزارش «تابناک»؛ با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران و پیروزی اصلاح طلبان بر رقیب خود در این انتخابات، رفتن «محمدباقر قالیباف» از شهرداری قطعی شده و با توجه به در دست گرفتن شورای اسلامی تهران توسط اصلاح طلبان، قطعا جانشین وی، چهره ای اصلاح طلب خواهد بود. به همین منظور، این روزها، گزینه های متعددی برای جانشینی وی از سوی این طیف سیاسی در رسانه ها مطرح می شود.

از مرداد ماه سال جاری، دوره چهارم شوراها پایان می یابد و پس از آن نوبت به نشستن اعضای لیست امید بر کرسی های ساختمان بهشت خواهد رسید. اکنون شمارش معکوس برای تغییر روند کاری شورا از یک مدیریت نسبتا اصولگرایانه به مدیریت کاملا اصلاح طلبانه آغاز شده است و این جریان سیاسی گزینه های متعددی را برای پست و جایگاه مهم شهرداری تهران مطرح کرده و در حال بررسی سوابق آنها و رایزنی در این خصوص است.

اکنون اصلاح طلبان از نفر اول انتخابات شورای شهر تهران یعنی «محسن هاشمی رفسنجانی» تا افرادی نظیر «محسن صفایی فراهانی، معصومه ابتکار، اسحاق جهانگیری، علی عبدالعلی زاده، حبیب الله بی طرف، محسن مهرعلیزاده، پیروز حناچی، عباس آخوندی و ...» را در سبد چهره های خود برای تصدی شهرداری تهران دارند.

*** محسن هاشمی گزینه اصلی اصلاح‌طلبان

یکی از گزینه های اصلی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران، «محسن هاشمی رفسنجانی» است. هاشمی در انتخابات شورای شهر با کسب حدود یک میلیون 800 هزار رأی با اقتدار نفر اول شورای تهران شد. او سیزده سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشته و اکنون به عنوان معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی فعال است. هاشمی در کارنامه مدیریتی خود رئیس هیأت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور و ریاست هیأت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران را عهده دار بوده است.

او در چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران، گزینهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود که در نهایت با یک رأی مغلوب «محمدباقر قالیباف» شد و اکنون انتخاب شهردار جدید به عهده شورای شهر جدید خواهد بود.

«غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران از افراد ذی نفوذ جریان اصلاحات، در همین زمینه گفته که او گزینه اصلی شهرداری تهران است ولی خب برخی از بدنه اصلاح طلبان می گویند، او نباید رأی مردم را نادیده بگیرد، به ویژه با توجه به اینکه با حضور او در شهرداری و استعفا از شورای شهر، «مهدی چمران» خواهد توانست وارد شورای شهر شود و تمامیت اصلاح طلب شورا از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر، «صادق زیباکلام» هم اعلام کرده، درست است که آقای محسن هاشمی میثاق نامه امضا نکرده اند، ما بنا داریم در جریان اصلاح طلبی، همه چیز را بر اساس شور و مشورت و خرد جمعی پیش ببریم؛ بنابراین، اگر رهبری اصلاح طلبان در شورای شهر به این جمع بندی برسند که آقای محسن هاشمی بر اساس پارامتر‌هایی که دارند برای شهرداری تهران مناسب هستند، باید ایشان را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: میثاق نامه وحی ملزم نیست، میثاق نامه را خودمان ایجاد کردیم. با توجه به شرایط خاص «محسن هاشمی» می شود میثاق نامه را در مورد ایشان نادیده گرفت.

*** جهانگیری 96 در بهشت 1400 در پاستور

«اسحاق جهانگیری»، یکی از سرشناس ترین گزینه هایی است که این روزها برای نشستن بر صندلی شهردار پایتخت مطرح می شود. او در حال حاضر معاون اول رئیس جمهور است و در کارنامه خود سابقه دو دوره وزارت صنعت و معدن، استانداری اصفهان و نمایندگی مجلس را دارد.

برخی تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که اصلاح طلبان به دنبال آن هستند که «اسحاق جهانگیری» را برای سال 1400 به عنوان نامزد اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کنند و بنابراین، او را برای آمادگی در انتخابات و شناخت بیشتر مردم از توانایی های مدیریتش به عنوان شهردار تهران منصوب خواهند کرد. البته پس از مطرح شدن جهانگیری برای شهرداری تهران، این مسأله در برخی رسانه ها به نقل از جهانگیری تکذیب شد.

*** صفایی فراهانی با کارنامه موفق در سه حوزه سیاست، اقتصاد و ورزش

از سوی دیگر، «محسن صفایی فراهانی» از دیگر گزینه های اصلی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران است. او از معدود افرادی است که در سه حوزه سیاست، اقتصاد و ورزش حضور مدیریتی داشته و کارنامه خوبی از خود به ثبت رسانده است. معاونت طرح و برنامه وزارت صنایع سنگین، معاون و قائم مقام وزارت صنایع سنگین،‌ مدیریت عامل شرکت و تأسیس شرکت های فراب و مپنا، ریاست فدراسیون فوتبال ایران، نمایندگی مردم تهران در مجلس ششم، قائم مقامی وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوابق اوست که به نیکی از آن یاد می شود.

*** مهرعلیزاده گزینه تهران، مشهد یا...

«محسن مهرعلیزاده» هم یکی از گزینه های مطرح برای شهرداری تهران است. او که برای حضور در شورای شهر تهران نام نویسی کرده بود، پس از اعلام نام لیست امید در پایتخت از کاندیداتوری انصراف داد که بسیاری انصراف او را به منزله احتمال انتخابش به عنوان شهردار تهران دانستند؛ مسأله ای که باید دید با توجه به مطرح شدن گزینه های متعدد و پرتوان برای این جایگاه، آیا به واقعیت نزدیک خواهد شد یا خیر؟!

او اکنون ریاست فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه سازمان منطقه آزاد کیش را بر عهده دارد. پیش از این، مهرعلیزاده استاندار خراسان و رئیس سازمان تربیت بدنی بود. پس از مطرح شدن گزینه های پرشانس تر از مهرعلیزاده برای شهرداری تهران، برخی از او به عنوان یکی از گزینه های شهرداری مشهد هم نام می برند، چون لیست امید در مشهد هم توانسته تمامی کرسی های پارلمان شهری را از آن خود کند.

*** ابتکار تنها گزینه زن برای شهرداری تهران

«معصومه ابتکار» که مدتی را در شورای شهر تهران و در کسوت نمایندگی مردم در شورا گذرانده است، یکی دیگر و تنها گزینه زن اصلاح طلبان برای شهرداری تهران است. او در دوره اصلاحات معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بوده است و پس از هشت سال با روی کار آمدن «حسن روحانی» بار دیگر بر کرسی ریاست ساختمان سبز پارک پردیسان تکیه زد و تاکنون هم این مسئولیت را بر عهده داشته و دارد.  

*** بی‌طرف از وزارت نیرو تا شهرداری تهران

از سوی دیگر، حبیب الله بی طرف وزیر نیروی دولت هشتم و استاندار پیشین یزد هم از گزینه مطرح از سوی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران است که در رسانه ها نیز نام او ذکر شده است. او در حال حاضر معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزیر نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران است. از بی طرف به عنوان یکی از گزینه های اصلی وزارت نیرو در دولت داوزدهم نیز نام برده می شود.

از «پیروز حناچی» نخستین رئیس مركز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران و معاون فعلی نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسكن و شهرسازی نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه های اصلاح طلبان برای شهرداری تهران نام برده می شود.

از «علی عبدالعلی زاده» مشاور عالی وزیر کشور در امور مناطق هم به عنوان گزینه های مطرح شده اصلاح طلبان برای شهرداری کلان شهر تهران یاد می شود. او پیش از این نمایندگی در مجلس دوم و سوم، استانداری آذربایجان شرقی در دولت هاشمی رفسنجانی و هشت سال وزارت مسکن در دوره اصطلاحات را در کارنامه خود دارد.

*** آخوندی و رویای شهرداری شدن

و در نهایت «عباس آخوندی» هم جزو نام هایی است که دوستان رسانه ایش  نام وی را برای حضور در شهرداری مطرح می کنند. وزیر مسکن و شهرسازی دولت سازندگی و وزیر راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید، این روزها از سوی برخی از فعالان اصلاح‌طلب به عنوان گزینه شهرداری مطرح شده است. او که باجناق حجت الاسلام ناطق نوری نیز هست، به دلیل عملکرد ضعیفش در دوارن وزارت راه و شهرسازی، دو بار از سوی مجلس نهم و دهم استیضاح شد.

در حالی که برخی خرید هواپیماهای نو برای کشور را جزو کارنامه موفق آخوندی می دانند، باید اشاره کرد که تمام توافقات خرید هواپیما از سوی جمهوری اسلامی ایران، توسط «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان و در راستای اجرای موفق برجام صورت گرفته است. برخی کارشناسان حوزه راه و حمل و نقل بر این باورند که «عباس آخوندی» تنها با هواپیماهای خریداری شده عکس یادگاری گرفته و تقریبا تمام کارهای آن در جای دیگری صورت گرفته است.

برخی موضوعات مربوط به استیضاح آخوندی که توسط برخی از نمایندگان مطرح شده است، شامل موضوعاتی نظیر: عدم شفافیت در خرید هواپیما و بدون اطلاع مجلس، بکارگیری نیروهای بازنشسته در پست‌های کلیدی وزارتخانه، حوادث متعدد مرگبار ریلی ـ جاده‌ای و هوایی در کشور و بلاتکلیف ماندن متقاضیان مسکن مهر و عمل نکردن به شعار مسکن اجتماعی است که ناظر بر عملکرد ناموفق او در حوزه وزارت راه و شهرسازی است.

از سوی دیگر، برخی تحلیلگران سیاسی بر این باورند به دلیل اینکه احتمال حضور «عباس آخوندی »در دولت دوازدهم بسیار ضعیف است، از ناحیه اطرافیانش سعی می شود تا او را از گزینه های اصلاح طلبان برای شهرداری تهران معرفی کنند.

شهرداری تهران به دلیل داشتن رسانه های گسترده، بانک شهر و سازمان های بسیار از جمله سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و....بسیار بااهمیت بوده و نمی توان به سادگی از مدیریت بر آن گذشت.

حال باید دید، جریان اصلاحات که در دوازده ساله مدیریت قالیباف در شهرداری تهران، منتقد اصلی او و کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری بودند و تأکید داشتند که کسی باید شهردار شود که از این جایگاه برای ریاست جمهوری استفاده نکند، آیا با معرفی شهردار آینده به فکر رئیس جمهور ساختن هستند یا با انتخاب فردی با عملکرد اجرایی و مدیریتی قوی به توسعه و آبادانی پایتخت فکر می کنند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۴۴
آخوندی رو بیخیال ، ایشان عصبانی هستند ، ما از ایشان می ترسیم
تهران با تراكم جمعيت ووسعت بالاي آن نيازمند يك فرد مدبر با تجربه وانرژي بالا ميباشد كه از عهده اين مسوليت خطير برآيد
هیچ کدام به گرد پای اقای قالبیاف نمی رسن
چهار سال بعد معلوم می شه
به نظر میرسه پست شهرداری آنطور که آقای جهانگیری در مناظرات می فرمودند و تحقیر می کردند پست پائینی نبود که این همه خاهان پیدا کرده ، حتی مهمتر از معاون اولی !!!!!!!!
صفایی فراهانی و محین هاشمی بهترند
شايد آقايان متوجه نشده باشند اما مطمئناً اگر كج سليقگي را كنار بگذاريم بهترين شهردار موفق تهران ديروز و امروز كسي نيست جز كرباسچي !
چرا از تجربه کرباسچی استفاده نمیکنند؟
با توجه به صحبت های آقای هاشمی طبا، ایشون هم میتوانند گزینه خوبی باشند !
لطفا کاری نکنند که اقای چمران با چهارصدهزار رای کمتر از اخرین نفر شورا وارد ان شود...
قاليباف كه مشخص بود اصلا دنبال رييس جمهور شدن نبوده. فقط 3 بار كانديدا شد بنده خدا. اول بايد شهرداري كامل حسابرسي بشه و همه چيز شفاف بيان شه تا ديگه كسي تقصير دولت قبل نندازه ! اگر قاليبافم مقصر باشه بايد مجازات شه
به ولله اینها یکه نا م بردید هچکدام به درد شهردار شدن نم خو رند چون همشان بند زر وقدرت هستن
بهترین گزینه آقای جهانگیری است. تا یک جا برای ریاست های بعدی باز شود.
بیائیید در راس این لیست جناب آقای مهندس محمد سلامتی( عضو کابینه های شهید رجائی وشهید دکتر باهنر و چند دولت دیگر ) را اضافه نمائیید شخصیتی که توانائی کاندیدا شدن ایشان برای هریک از دوره های ریاست جمهوری ایران متصور بود ( جون معمولا در کشورهای بزرگ شخصیت های که بطور بالقوه از شخصیت کاندیدای واقعی ریاست جمهوری برخوردار هستند می توانند در سمت شهردار پایتخت به ایفای وظیفه بپردازند ).
کرباسچی هم گزینه خوبیه .
فقط صفايي فراهاني
جدا خانم ابتکار برای شهرداری تهران گزینه مناسبی است .لطفا نظر من را پخش کنید ببینیم چه قدر موافق داره..
حيف است قاليباف از شهرداري برود
این یعنی اینکه فاتحه شایسته سالاری را باید خوند.
اینجوری شهردار انتخاب کردن یعنی سیاسی کاری و الا شهردار باید تخصصش مدیریت شهری و عمران باشه و در کار اجرایی و مدیریتی هم قوی باشه.
هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران نباید شهردار شوند چون در این صورت آقای چمران وارد شورا میشوند به نظر من بهترین گزینه اقای مهر علیزاده است که با اینکه میدانست صد در صد رای می اورد (چون در لیست امید بود) انصراف داد و جایش را به دیگری سپرد
بابا هر کسی شهردار میشود به فکر آسفالت خیابان ها باشد به خدا یک چاله را رد می کنی یکی دیگه میاید جلو شما آخه با این ماشین های با جلو بندی های ضعیف چه کنیم باید از کجا هزینه تعمیرات بیاریم با این بیکاری و بدبختی .
بسمه تعالی
مدیریت شهری و شهردار میتواند بر روی نظر و انگیزه مردم مبنی بر صحت انتخابات اشخاص برای دوره های بعد تأثیر گذاری شدیدی داشته باشد بطوریکه عدم هماهنگی شهردار و دولت و یا ضعف در هریک از هر دو نهاد میتواند برای اصلاح طلبان فاجعه بار باشد.
بنابراین بهتر است مدیریت شهرداری به فردی با مدیریت قوی همراه با مدیران و شهرداراران مناطق مختلف تهران افرادی مقدر و قوی باشند.
به فرض آقای صفائی فراهانی میتواند به عنوان مسئول سازمان ورزش شهرداری وارد عمل شود و یا آقای آخوندی به عنوان مسئول عمرانی شهرداری قرار گیرد و از کرباسچی به عنوان مشاور شهردار و اگر خود جهانگیری به عنوان شهردار در نظر گرفته شود بسیار عالیست و آقای نوبخت به عنوان معاونت برنامه ریزی شهرداری
صفایی فراهانی خوبه
یه روزی تهرانی های مغرور قدر اقای قالیباف خواهند فهیمد
بهترین شهردار برای تهران اقای کرباسچی است اگردلتان برای تهران می سوزد وبه ابادانی تهران علاقه مندید
درود بر محسن هاشمي
علت قرار ندادن اظهار نظرها چیست تابناک جان ؟
هیچکدوم به پا قالیباف نمیرسه
بخدا تهران بدبخت خواهشد شد
خانم ابتکار به در این کار نمیخوره یه نیروی جوان و قوی میخواد
ابتکار محیط زیست رو نتونست رسیدگی کنه
مردم بدليل اينكه آقاي هاشمي مديراجرايي هستن ومناسب براي شهردار شدن به ايشان راي دادن
مهندس هاشمی طبا بهترین گزینه شهرداری پایتخت
اگر آقای ناطق نوری به پذیرند ،ومسولیت شهر داری را بعهده بگیرند ،بهترین فرد هستند ،چون میتوانند از نیروهای متخصص شهری ،وشهرداران مناطق استفاده بهینه را انجام دهند؟
بهترین گزینه همان محسن هاشمیست ،ورود چمران به شورای شهر تاثیری در تصمیم گیریها ندارد ولی می تواند جلوی ایجاد یک باند بی ضابطه در شورای شهر را بگیرد
محسن هاشمی نه.ما رای دادیم که امثال چمران نیان تو شورا .اگه محسن هاشمی شهردار بشه چمران میاد تو شورا
هرکس شهردارتهران شداملاک نجومی به تاراج رفته رابایدبه شهرداری بازگرداند
چیه مخالفا اومدن
فقط از خود اعضای شورای شهر نباشه که باز پای اقای چمران به شورای شهر باز شه.
به گمانم ضعیفتربن گزینه خانم ابتکار است. وضعیت محیط زیست ودرجازدن بلکه عقب رفتن شاخص های کلان در آلودگی هوا وآب و تحلیل رفتن منابع آب زیر وروی زمینی و جنگلها و حبات وحش عمدتا در زمان مدیریت 12 ساله ایشان اتفاق افتاده است .
شهردار قم قالیباف
اصلا نبایدشهردارانتخابکرد چرا؟چون هرکارمندی کارخودرا میتواند انجام دهد وسیستم کامپیوتری مسثقر در شهرداری ادقام شده باشورای شهر ریاست را بعهده بگیردادقام شهرداری با شورلی شهر واخراج کارمندان اظافه وریاست طلبهای زیادی وروسای زیادی از سیستم شهرداری وشورای شهر وکامپیوتری کردن کارها راهوحل بوروکراسی جدید احداثه یعنی کامپیوتر ها را رییس کن وریاست طلب ها وسلطه جوها را اخراج کن وحقوقی ک میدین ب این همه رییس ساختین خرج اداره منلکن کنید
اصلاح طلبان ؟عجب آرایشگری !
قالی باف بای بای....تا تو باشی شعار بدی
جناحى كردن كليه امور زندگى مردم خيلى امر پسنديده اى نيست
بدا به حال ملتى كه خيلى از افراد متخصص متعهد خودش راكه به اين جناح وبه ان جناح وا بسته نيستند از دست ميدهند و اين عزيزانى كه اكثرشان قلبشان براى ايران وايرانى مى تپد بايستى يا در مملكت خودشان منزوى باشند و يا اينكه هرت كنند  
خیالت راحت یه روز هم مکیم روحانی بای بای
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار