بازدید 9192
۱
گزارش «تابناک» از نظریات متفاوت مسئولان درباره یک مسأله مهم انتخاباتی؛

بالاخره چند نفر موفق نشدند رأی خود را به صندوق بریزند؟!

مثلا رئیس جمهور در اولین نشست خبری خود پس از موفقیت در انتخابات، میزان افرادی که قصد داشته اند در انتخابات شرکت کنند، اما در نهایت موفق به رأی دادن نشده اند را 4 میلیون تن عنوان کرد. حال آنکه دو معاون او یعنی «حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی دولت یازدهم و «مجید انصاری» معاون حقوقی رئیس جمهور تعداد این افراد را 3 میلیون تن و «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور این افراد را یک میلیون تن خوانده اند!
کد خبر: ۶۹۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲ 25 May 2017
طولانی شدن پروسه رأی گیری در عین حضور گسترده مردم پای صندوق ها، از موضوعاتی بود که روز انتخابات خیلی به چشم آمد و باعث شد جمعی از کسانی که قصد مشارکت در انتخابات را داشتند، از رأی دادن باز بمانند. به همین دلیل، پس از انتخابات حرف ها و حدیث های زیادی پیرامون این مسائل ایجاد شد تا جایی که مقامات رسمی کشور از جمله شخص رئیس جمهور، دو تن از معاونان وی و وزیر کشور در این خصوص موضع گیری کردند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از اعلام موضع روحانی، وزیر کشور و معاونان او، آمار و ارقام مختلفی در خصوص میزان افرادی که قصد داشتند در انتخابات مشارکت کنند، اما به دلیل مشارکت بالای مردمی و همچنین پایان یافتن زمان رأی گیری، موفق به شرکت در انتخابات نشدند، مطرح شد؛ موضوعی که نشان داد در این خصوص وحدت رویه ای وجود ندارد و هر کس متأثر از آمار غیر رسمی و یا رسمی تأیید نشده ای که به او رسیده است، میزان افراد باز مانده از مشارکت در انتخابات را مطرح کرده است.

تفاوت نظریات رئیس جمهور و وزیر کشور

مثلا رئیس جمهور در اولین نشست خبری خود پس از موفقیت در انتخابات، میزان افرادی که قصد داشته اند در انتخابات شرکت کنند، اما در نهایت موفق به رأی دادن نشده اند را 4 میلیون تن عنوان کرد. حال آنکه دو معاون او یعنی «حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی دولت یازدهم و «مجید انصاری» معاون حقوقی رئیس جمهور تعداد این افراد را 3 میلیون تن و «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور این افراد را یک میلیون تن خوانده اند!

حسن روحانی در نشست خبری اول خرداد 96 گفت: «بسیار خوشحالم که می توانم از طریق رسانه های جمعی با ملت بزرگ ایران صحبت کنم؛ ملت بزرگی که بزرگترین حضور خود را در انتخابات به نمایش گذاشت، 41.2 میلیون جمعیت که اگر می توانستند همه آنهایی که در صف بودند، رأی آنها را اخذ کنند، انتخابات ما به حدود 45 میلیون رأی می رسید». این سخن رئیس جمهور ناظر بر این است که حدود 3.8 میلیون که قصد مشارکت در رأی گیری را داشته اند، به دلیل طولانی شدن پروسه اخذ رأی و همچنین پایان مهلت رأی گیری، از حضور در انتخابات بازمانده اند.

انصاری: ۳ میلیون نتوانستند رأی بدهند

همچنین «مجید انصاری» معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۳ میلیون تن به دلیل اتمام زمان رأی‌گیری نتوانستند رأی خود را وارد صندوق‌های رأی کنند، گفته که مردم نزدیک به ۸۰ درصد در انتخابات مشارکت داشتند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: از مردان و زنانی که در صف‌های انتخابات ساعت‌ها انتظار کشیدند و موفق به رأی نشدند پوزش می‌خواهیم.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود، حدود 3 میلیون تن به خاطر اتمام زمان رأی‌گیری نتوانستند رأی خود را وارد صندوق‌های رأی کنند، تصریح کرد: مردم نزدیک به 80 درصد مشارکت در انتخابات داشتند و 67 درصد رأی خود را به مرد اعتدال «حسن روحانی» دادند.

امیری: بالای ۳ میلیون تن نتوانستند رأی بدهند

عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی از استادان دانشگاه شهید بهشتی نیز برآوردی کردند و آنها نیز اعلام نمودند که نشد از بالای ۳ میلیون نفر رأی گیری انجام شود. من به عنوان یک عضو هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری از کسانی که ساعت ها در صف منتظر شدند و نشد از آنها رأی گیری شود، عذرخواهی می‌کنم.

«حسینعلی امیری» که سابقه عضویت در شورای نگهبان به عنوان عضو حقوقدان را دارد و اکنون معاون پارلمانی رئیس جمهور است، خاطر نشان کرد: شب انتخابات و روز انتخابات تا شمارش آرای هیأت اجرایی در وزارت کشور مستقر بودیم. متأسفانه نشد از کسانی که بعد از ۱۲ شب در حوزه های انتخابیه حضور داشتند رأی گیری انجام شود.

امیری تصریح کرد: حضور مردم بسیار پر شور و پرشکوه بود و مردم به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده بودند مشارکت حداکثری باشد لبیک گفته و کسانی بودند که در ۲۹ اردیبهشت ۶ تا ۷ ساعت برای رأی دادن در صف ایستادند.

وی یادآور شد: شمار چشمگیری هم ساعت‌ها در صف منتظر بودند اما متأسفانه بعد از ۱۲شب نشد از آنها رأی گیری کنند. من همان موقع از بعضی کارشناسان وزارت کشور پرسیدم در عین حال از طریق فضای مجازی نیز صف های جمعیت را در استان های مختلف برای من می فرستادند که جمعیت قابل توجهی بود و طبق اعلام کارشناسان وزارت کشور در همان شب، ایشان عدد حدود ۳ ملیون را به من گفتند.

وی در خصوص شعبی که حدود ساعت ۱۰ صبح رأی گیری را آغاز کردند نیز اظهار کرد: به دلیل اینکه در بعضی از حوزه ها سیستم احراز هویت با اختلالاتی مواجه شد، رأی گیری کمی با تأخیر آغاز شد.

رحمانی فضلی: تنها یک میلیون نتوانستند رأی بدهند!

اما وزیر کشور؛ نظر متفاوتی با آنچه رئیس جمهور، معاون حقوقی او و عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات می گویند، دارد و تأکید می کند: «اینکه گفته شده 3 یا 4 میلیون پشت صف ماندند، یک برآورد کلی است. تخمین ما و وزارت کشور به عنوان مسئول انتخابات یک میلیون است.»

رحمانی فضلی در پاسخ به اینکه مهم‌ترین ابهام‌ها در نحوه اجرای انتخابات چه بود، یادآور شد: بنده در این زمینه نیز پوزش خواستم، پون با توجه به قانون زمان رأی‌گیری روز جمعه است؛ از این‌ روی در کل کشور حدود یک میلیون پشت صف مانده بودند و چون از ساعت 24 گذشته بود نمی‌توانستیم رأی‌گیری کنیم.

وی در پاسخ به اینکه برخی این میزان را بیش از این عنوان کرده و 3 میلیون هم مطرح شده بود، گفت: اینکه گفته شده 3 یا 4 میلیون پشت صف ماندند، یک تخمین است؛ تخمین ما و وزارت کشور به عنوان مسئول انتخابات یک میلیون تن است.

وزیر کشور در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه این انتقاد متوجه چه کسی است، یادآور شد:‌ بنده به عنوان وزیر کشور مجری برگزاری انتخابات هستم و پوزش هم طلبیدم؛ اما این به معنای آن نیست که پیش‌بینی نشده و اعلام کردم 53 هزار شعبه را به 64 هزار شعبه افزایش دادیم و در واقع فرایند رأی‌گیری را تسریع کردیم.

وی تأکید کرد: ما در تهران تقریباً هر 48 ثانیه و در کشور هر یک دقیقه از مردم یک رأی گرفتیم؛ بین ساعت 12 تا 13 و 19 تا 20 بیشترین حضور مردم برای رأی‌گیری بود که در این ساعات حدود 250 هزار رأی گرفتیم. در ساعات پایانی رأی‌گیری هجوم و تراکم مردم به اندازه ساعات میانی نبود و بیشترین تراکم به مناطق شمالی شهر اختصاص داشت.

رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه براساس توافقی که با شورای نگهبان داشتیم به این توافق رسیدیم که افرادی که در شعب اخذ رأی حضور داشتند پس از 12 شب به بعد اخذ رأی صورت نگیرد، گفت: برای رفع این مشکل در تهران که در برخی از نقاط شاهد تراکم جمعیت بودیم صندوق سیار منتقل کردیم تا این تراکم را کاهش دهیم و همچنین در ساعات پایانی اخذ رأی نیز با شورای نگهبان توافق کردیم که در برگه تعرفه‌ها فقط کد ملی افراد یادداشت شود تا سرعت کار بالا برود.

وی در ادامه افزود: همچنین در تهران نیز 200 هزار تن را در شعب مستقر کردیم تا سرعت اخذ رأی بیشتر شود و بتوانیم از افراد بیشتری رأی‌گیری داشته باشیم؛ اما اینها دلیل بر این نمی‌شود که از مردم پوزش نطلبیم، چون آنها با شوق و ذوق به پای صندوق‌های رأی آمده بودند.

هرچند وزیر کشور به تمامی اقدامات برگزارکنندگان انتخابات برای سریع تر انجام شدن پروسه اخذ رأی اشاره کرده است، اینکه مردم ساعات طولانی در شعب اخذ رأی منتظر ماندند تا بتوانند آرای خود را به صندوق واریز کنند، امری مبرهن است که با تکیه بر همین استدلال می توان گفت، دست کم یک میلیون و حداکثر چند میلیون تن از مشارکت در انتخابات به دلیل پایان مهلت رأی گیری باز. ماندند.

البته بهتر بود در حوزه اجرا هم تدابیری اندیشیده می شد تا پروسه اخذ رأی کوتاه تر شود و هم در هماهنگی بین شورای نگهبان و وزارت کشور، بهتر بود که راه حلی برای رأی گیری تا اتمام آخرین نفر حاضر در شعب اخذ رأی در نظر گرفته می شد تا هیچ یک از مردمی که به قصد مشارکت در انتخابات پای صندوق های رأی حاضر شده بودند، بدون جوهری شدن انگشتشان و بدون مشارکت در انتخابات و تنها به دلیل پایان مهلت رأی گیری به خانه بازنگردند.

این را هم تقریبا همه می دانند که هیچ ساعتی از روز 29 اردیبهشت نبود که شعبه ای ساعات خلوتی را تجربه کرده باشد و یا مردم تصمیم خود برای مشارکت در انتخابات را به ساعات آخر رأی گیری موکول کرده باشند، چون در تمامی ساعات حتی قبل از شروع رسمی زمان رأی گیری شعب اخذ رأی شلوغ بود و مردم زیادی به قصد مشارکت در انتخابات پای صندوق های رأی حاضر شده بودند؛ بنابراین، حتما ضعف از ناحیه برگزار کنندگان انتخابات بوده که یک یا چند میلیون تن از شرکت در انتخابات بازماندند.

در آخر هم اینکه بهتر است، مقامات رسمی کشور برای اعلام مسأله مهمی مثل «میزان افرادی که به قصد مشارکت در انتخابات پای صندوق های رأی حاضر شدند، اما موفق نشدند، آرای خود را به صندوق بریزند» با هماهنگی اظهار نظر کنند و با اخذ نظر مراکز رسمی اعلام آمار، جامعه و اذهان مردم را در ارتباط با چنین موضوعی مشوش نکنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۱
1 میلیون؟
2 میلیون؟
3 میلیون؟
4 میلیون؟
مسئله این است ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار