بازدید 4648
اقتصاد در گذر زمان

از انحلال اتاق‌های تجارت با ایران تا اعلام میزان پرداخت وام مسکن

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 25 May 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 ۴ خرداد ۱۳۰۹، اتاق‌های تجارت در سراسر کشور منحل شد تا بعد‌ها با برنامه‌ها و اصول صحیح تری شکل بگیرد.

 ۴ خرداد ۱۳۲۶، سفیر کبیر آمریکا در یک فقره چک به مبلغ چهارده میلیون و دویست و سی و یک هزار ریال بدهی دولت آمریکا به راه‌آهن ایران را پرداخت کرد.

 ۴ خرداد ۱۳۳۴، بانک صادرات و واردات آمریکا ۵۳ میلیون دلار وام به ایران داد.

 ۴ خرداد ۱۳۴۹، واردات انواع لاستیک به ایران آزاد شد.

 ۴ خرداد ۱۳۶۰، جراید از بلاتکلیفی ۱۹ هزار دستگاه ویدئوی وارد شده به ایران در گمرکات خبر دادند و نوشتند: هنوز هیچ تصمیمی در مورد روشن شدن وضع آن‌ها گرفته نشده است. این مطلب را جراید از گزارش «کمیته تخصصی گمرک ایران» در ارتباط با سمینار گردهمایی مدیران و مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی استخراج کرده و نوشته اند در گزارش یاد شده آمده است: این ویدئو‌ها براساس دستور دادستانی کل انقلاب توقیف و بلاتکلیف مانده است و لازم است دولت تکلیف کالای مزبور را روشن کند. در قسمت دیگری از این گزارش آمده است: توقیف طولانی کالا در گمرکات با توجه به خطرات آتش سوزی و توقف سرمایه‌ها به مصلحت نخواهد بود و در این مورد پیشنهاد می‌شود توقف مجاز کالا در انبار‌ها و اماکن مزبور از چهارماه به دو ماه تقلیل یابد. در این گزارش ذکر شده است: همچنین می‌توان با تدوین و تصویب قانون لازم، چگونگی و نحوه ترخیص کالاهای وارده توسط نهادهای انقلابی را مشخص کرد و به منظور تسریع در ترخیص کالاهای وارده به کشور و احتراز از هرگونه بوروکراسی اداری توصیه می‌شود مراکز متعدد صدور اجازه ترخیص کالا به یک مرجع محول گردد تا به این طریق از سرگردانی مراجعان جلوگیری شود.


در خبر دیگری دکتر «اشترنسیوک» سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران در گفت: وگویی اعلام کرد: ما امیدواریم جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه وارداتی «شریک پیشرفت» شرکت کند. او اضافه کرده است: ۲۳ ماه مه که مصادف با سالروز تصویب قانون اساسی آلمان است، «روز ملی آلمان» نیز محسوب می‌شود و مردم آلمان این روز را جشن می‌گیرند. وی در این مصاحبه گفته است: در مناسبات اقتصادی آلمان و ایران (با وجودی که شرایط عموما دشوارتر شده) پروژه‌ای بزرگ و جدید شروع نشده است، اما اکثر پروژه‌های قدیمی ادامه می‌یابند و مبادلات بازرگانی عادی، کماکان در مسیر معمولی دنبال می‌گردد و برنامه‌های مشترک ایران و آلمان در زمینه‌های صنعتی ادامه دارد، اگرچه در مواردی به ویژه در صنایع داروسازی، مسائلی پیش آمده است، ولی نمی‌خواهم کتمان کنم که عدم تسویه دیون هنگفت شرکت‌های ایران به تحویل‌کنندگان آلمانی که اکثرا منجر به استفاده شرکت‌های آلمانی از حق بیمه اعتباری صادراتی «هرمس» شده، متاسفانه در بسط بیشتر مناسبات اقتصادی فیمابین موانعی به وجود می‌آورد و با این حال ما خوشحال خواهیم شد چنانچه در این سال نیز ایران در نمایشگاه وارداتی ماورای دریا‌ها به نام «شریک پیشرفت» در برلن غربی شرکت نماید.

همچنین در این روز جراید کشور به نقل از عبدالله ابتهاج شیرازی، مدیرعامل وقت بانک مسکن (در دولت بنی‌صدر) اعلام کردند که میزان پرداخت وام مسکن در شهرهای کوچک تا میزان ۸۰ هزار تومان است (در حالی که سال قبل – یعنی ۵۹ – در شهرستان‌ها ۱۰۰ هزار تومان و در تهران ۵۰۰ هزار تومان بود). او همچنین گفته است که این وام به ساختمان هایی تعلق می‌گیرد که زیربنای آن از ۸۴ متر مفید بیشتر نباشد. وی با اشاره به اینکه بودجه این وام ۵ / ۱ میلیارد ریال است و محدودیت‌های زیادی در پرداخت این وام‌ها وجود دارد اضافه کرده است: اخیرا پرداخت این وام‌ها از بانک ملی به بانک مسکن منتقل شده است. او اضافه کرده است: بودجه‌ای نیز در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد تا وزارتخانه‌ها کارمندان خود را برای استفاده از این وام‌ها معرفی کنند که سقف این‌گونه وام‌ها ۴۰۰ هزار تومان است و البته به علت اینکه در تهران خرید و فروش ممنوع است، این وام به تهرانی‌ها تعلق نمی‌گیرد. اما به محض اینکه آزادی معاملات اعلام شود این وام به کارکنان دولت در تهران نیز پرداخت خواهد شد. او گفت: از جمله پروژه‌های در دست اجرای بانک مسکن برای خانه دار شدن مردم تکمیل پروژه نیمه تمام ۲۹۰۰ واحدی آپاداناست که به محض تمام شدن در معرض فروش قرار می‌گیرد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل