بازدید 4121

تاثیر توافق اوپک بر بازارهای سهام و ارز

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نوشت: در پی توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تمدید محدودیت تولید برای یک دوره 9ماهه دیگر، ارزش بازارهای سهام آسیا و همچنین استرلینگ انگلیس کاهش یافت.
کد خبر: ۶۹۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ 26 May 2017
خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نوشت: در پی توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تمدید محدودیت تولید برای یک دوره 9ماهه دیگر، ارزش بازارهای سهام آسیا و همچنین استرلینگ انگلیس کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، رویترز امروز (جمعه) نوشت: بهای نفت خام پس از توافق اوپک برای ادامه محدودیت عرضه کاهش یافت تا سرمایه های پر ریسک تر از بازار خارج شود و بورس های آسیایی به انزوای بیشتری فرو روند. 

در همین پیوند، ارزش استرلینگ نیز که از سه هفته پیش در پی اعلام «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در هجدهم خردادماه افت کرده بود، پنجشنبه داده های اقتصادی ناامید کننده تری را نشان داد.

به دنبال کشمکش های سیاسی حزب مخالف کارگر با نخست وزیر و دیگر محافظه کاران، ارزش استرلینگ در بازار ارز با 0.5 درصد کاهش به یک دلار و 288 سنت رسید که بیشترین تغییر روزانه در سه هفته گذشته بود؛ آن هم کمتر از 2 هفته مانده به انتخابات سراسری.

استرلینگ 0.3 درصد ارزش خود را پنجشنبه از دست داد؛ زمانی که داده ها نشان داد اقتصاد انگلیس آهسته تر از آنچه برای سه ماهه نخست سال جاری میلادی پیش بینی شده بود، رشد کرده است. 

«کاتلین بروکس» مدیر تحقیقات «شاخص شهری» در لندن، گفت: اکنون وضع انگلیس همانند یک فرد بیمار در اروپا به چشم می آید.

در این میان،‌ سازمان کشورهای صادرکننده نفت و برخی تولیدکنندگان غیراوپکی پنجشنبه در صد و هفتاد و دومین نشست عادی اوپک در وین توافق کردند، کاهش عرضه روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت تا پایان سه ماهه اول سال 2018 میلادی (دهم فروردین ماه 1397 خورشیدی) ادامه یابد.

با این حرکت اوپک انتظار می رود برخی سرمایه گذاران بازار نفت امیدوار شوند که تولیدکنندگان به دنبال طولانی تر کردن توافق یا افزایش میزان کاهش تولید برای تخلیه مازاد عرضه جهانی نفت باشند. بحث ها درباره تمدید توافق کاهش نفت خام در روزهای گذشته با تاکید درباره سود گرفتن همراه بود.

بازارهای بورس نیز به این اتفاق واکنش نشان داد.

شاخص بازار سهام در بورس اوراق بهادار توکیو (شاخص نیکی.225) 0.6 درصد ارزش خود را از دست داد تا رشد هفتگی 0.5 درصدی آن متوقف شود.

شاخص مالی شانگهای چین نیز 0.2 درصد افت کرد تا افزایش هفتگی آن در میزان 0.4 درصد باقی بماند. 

نمودار شاخص بورس هنگ کنگ نیز از مسیر رشد هفتگی 1.8 درصدی خود به سطح صاف تبدیل شد و در وضع بی تفاوت ماند.

«جیمز وودز» تحلیلگر سرمایه گذاری جهانی در بورس اوراق بهادار ریوکین سیدنی، نوشت: به نظر می رسد موارد واضح و روشنی از خرید بر پایه شایعه و فروش واقعی دیده می شود که واکنشی به شبه تبلیغ است.

جمعه قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در بورس نیویورک با 0.6 درصد کاهش به 48 دلار و 88 سنت رسید که به معنای افت 4.8 درصدی در یک شب بود که در مجموع این هفته نسبت به هفته پیش 3.5 درصد کمتر شد. 

هر بشکه نفت برنت نیز با 0.5 درصد افت قیمت به کانال 51 دلار و 50 سنت گام گذاشت که افت یک شبه 4.6درصدی و کاهش هفتگی 4.5 درصدی را ثبت کرد.

به گزارش ایرنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کنترل عرضه نفت، به بالا رفتن قیمت ها کمک کند.

بر اساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.

ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنا شدند.

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

عصر دیروز (پنجشنبه)این تصمیم تا پایان سه ماهه اول سال 2018 میلادی (دهم فروردین ماه 1397 خورشیدی) تمدید شد و قرار است امروز دومین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک در وین برگزار شود.

نشست بعدی اوپک سی ام نوامبر 2017 (نهم آذرماه امسال) در وین برگزار شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل