بازدید 3964
بررسی رأی بی‌سابقه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات اخیر ریاست جمهوری؛

چرا روحانی انتخاب اول ایرانیان خارج از کشور بود؟

بزعم کارشناسان حوزه سیاست خارجی ایرانیان با این حضور نشان دادند که به توسعه، اعتدال،‌ امنیت و ثبات در منطقه علاقه مند هستند آن هم در حالی که منطقه ما دچار التهاب است و کشورهایی در این منطقه قرار دارند که سیستم‌ آن‌ها استبدادی است و دموکراسی در آن‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۶۹۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 29 May 2017
در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایرانیان خارج از کشور شرکت گسترده و بی‌سابقه‌ای داشتند. آرای به دست‌آمده در خارج از کشور نکات معنادار و قابل درنگی را به نمایش گذاشتند. از استقبال گسترده‌ای ایرانیان خارج از کشور در این انتخابات و از ترکیب آرای آنها می توان چنین تعبیر کرد که اکثریت "آرای خاموش" دوره‌های قبل، این بار به سود «حسن روحانی» به صندوق‌ها ریخته شد.

به گزارش «تابناک»، در کنار اهمیت حضور آرای خاموش در انتخاباتی که گذشت رای خارج از ایران نشینان به روحانی خبر از تمایل آنها برای استمرار روند دیپلماتیک دولت یازدهم می داد و گویای این موضوع بود که آنها به شدت از اینکه اوضاع 4 سال پیش و تنش های حاکم بر سیاست خارجی آرامش آنها را حتی در غربت برهم بزند، بیم‌ناکند.

هر چند هنوز آمار دقیقی از نتیجه انتخابات در حوزه‌های خارج از کشور ارائه نشده است. اما وزارت امور خارجه شنبه ای که گذشت بخشی از این آمار را در اختیار رسانه‌ها قرار داد، آماری که گویا مشارکت بی نظیر ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است و حاوی پیامی است که بر تعامل فعلی با دنیا و ادامه مسیر دیپلماتیک دولت یازدهم تاکید می کند.

در میان آمارهای ارایه شده از سوی وزارت خارجه کشورمان اما آمار مربوط به انتخابات در آمریکای شمالی قابل توجه است، آنچنان که «غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائمی ایران در سازمان ملل، از ایرانیان مقیم آمریکای شمالی می گوید، انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با حضور در ٥٥ شعبه اخذ رأی برگزارشده بود. به گفته او این آمار رشدی تقریبا پنج‌برابری نسبت به آمار دور قبل را نشان می‌دهد و بالاترین سطح مشارکت ایرانیان خارج از کشور بوده است.

همچنین به گفته «حسن قشقاوی» ایرانیان خارج از کشور در ١٠٢ کشور امکان رای دادن داشتند و اماکن دیپلماتیک ایران با استقرار صندوق های رأی، امکان اخذ رأی ایرانیان ساکن این کشورها را فراهم کردند. به گفته معاون کنسولی, پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم زمان با ایران در ۱۰۲ کشور و ۱۳۲ نمایندگی ایران در خارج از کشور برگزار شد و تعداد شعب اخذ رأی در خارج از کشور به ۳۱۰ شعبه افزایش پیدا کرده بود.

آنطور که قشقاوی گفته بیشترین شعب اخذ رأی که بالغ بر ۵۵ شعبه و برای ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته بود تا ایرانیان مقیم این کشور بتوانند در انتخابات پیش رو شرکت کنند. همچنین در امارات نیز ۲۱ شعبه برای این موضوع در نظر گرفته شده است، در عراق نیز ۲۲ شعبه تعیین شده است در بغداد شش شعبه، نجف چهار شعبه، اربیل چهار شعبه، کربلا پنج شعبه، بصره دو شعبه و سلیمانیه یک شعبه در نظر گرفته شده است. تعداد شعب اخذ رأی در انگلیس نیز ۱۲ عدد بود.

براساس آمار منتشر شده در آمریکای شمالی 30 هزارو 39 نفر شرکت کرده بودند که 28 هزار و 840 نفرشان به «حسن روحانی» و یک هزارو 34 نفرشان به «سید ابراهیم رئیسی» رای داده بودند. سهم رای میر سلیم و هاشمی طبا هم به ترتیب 118 و 38 رای بود. البته آمار دقیق و جزبه جزء درباره رای ایالت های امریکای شمالی هنوز در دست نیست و آنطور که گفته شده اصلی‌ترین کمبود مربوط به حوزه‌های رأی‌گیری در اروپا و آمریکاست. در فهرست ارائه‌شده از سوی وزارت خارجه، هیچ اشاره‌ای به نتیجه انتخابات در آلمان، اتریش، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، بلژیک، ایرلند، ایسلند، گرجستان و برخی از دیگر کشورها نشده بود.

البته سفارت کشورمان در آلمان، نتیجه انتخابات در پنج حوزه برلین، فرانکفورت، هامبورگ، بن و مونیخ را ارائه کرد که بر اساس آن، از مجموع 12 هزار‌و٥٥٧ رأی مأخوذه، ١١هزار‌و ٩٢٦ رأی به روحانی، ٥٧٤ رأی به رئیسی، ٣٣ رأی به میرسلیم و ٢٤ رأی به هاشمی‌طبا تعلق داشت.

در میان این آمارها آنچه عیان است، تفاوت آرای روحانی و رئیسی ( دو کاندیدایی که رقابت جدی در انتخابات پیش رو داشتند) بود. مثلا درسوئیس از هزار و 517 رای، سهم روحانی هزار و 475 رای و سهم رئیسی 80 رای بوده است. یا در ترکیه از 4 هزار و 967 رای سهم روحانی 4 هزار و 423 رای و سهم رئیسی 188 رای، یا در مالزی از مجموع2 هزار 656 رای روحانی 2 هزار 516 رای و رئیسی تنها 103 رای داشته است. این آمار در قریب به اتفاق کشورهای اروپایی، امریکایی، استرالیا و حتی در برخی کشورهای همسایه دیده می شود. عراق و سوریه شاید تنها جاهایی است که آرای رئیسی نسبت به روحانی پیشتاز است، درعراق از30 هزار و 296 رای ، 10 هزار و 70 رای روحانی و 18 هزار 670 رای را رئیسی رای کسب کرده است.

جالب اینکه آمار بالای مشارکت ایرانیان خارج از کشور در دوازدهمین دوره انتخابات در حالی بود که جمعه در خارج از ایران روز کاری به شمار می آید. برغم این وضع اما ایرانیان تلاش کردند که در انتخابات شرکت کنند و با تشکیل صف‌های گسترده، حضور و وجود خود را به عنوان مردمانی از یک کشور دارای تمدن کهن و فرهنگی غنی که در آن یک سیستم دموکراسی دینی مبتنی بر آراء و انتخابات وجود دارد و با سایر کشورهای بسته و غیر دموکراتیک منطقه متفاوت است را به رخ جهانیان بکشند.

نکته دیگر در این در این میان اختلاف رای و استقبال بی نظیر ایرانیان خارج از کشور از دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حامل پیام روشنی به دنیا و مسئولان نظام جمهوری اسلامی است .

آنطور که «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در تحلیل حضور باشکوه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این حضور نشانگر آن است که ایرانیان و هم‌وطنان خارج از کشور، بسان تمامی اکثریت مردم داخل کشور و با نگاهی عمیق به تحولات سازنده داخلی و همچنین آن چه در روند دیپلماسی و روابط بین المللی ایران اتفاق افتاد و به عبارت دیگر با سنجش تحولات پیرامونی ایران و نگاه ملی و ایرانیت خود در یک حرکت رو به رشد و تکاملی و با توجه به آن چه آنان می‌توانند از نزدیک آثار آن را در شرایط زندگی روزمره خود در سایر کشورهای جهان لمس و احساس نمایند و بی شک این نگاه مثبت تر از برخی گشایش های بسیار در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سالیان اخیر ناشی می شود.

به گفته او تحولات صورت گرفته این باور را در آنان تقویت کرد که می‌توانند در بسیاری از خیابان‌های کشورهای اروپایی و دیگر کشورها با افتخاری وافر در مقابل سفارت خانه ها و کنسولگری های کشورشان ساعت ها، راسخ ، صبور و استوار در کنار هم صف کشیده و در انتخابات شرکت کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور در حال حاضر احساس می‌کنند جایگاه ایرانیان و نگاه جهانیان به ایران و ایرانیان نگاه مثبت‌تری است اما هنوز تا شناساندن استعداد خود و ایران باید تلاشی دیگر کنند و بر همین اساس در صف‌های طولانی انتخابات حضور پیدا می‌کنند و علی رغم ساعت‌ها معطلی تلاش می‌کنند که این نگاه را به آنانی که هنوز درک درستی از کشورشان ندارند بدهند که ایران جای دیگری است و ایرانی در همه جا همیشه ایرانی و مصمم است که در دفاع از کیان وطن و استقلال کشورش نیز نقش و حضوری جدی داشته‌ باشند.

بزعم کارشناسان حوزه سیاست خارجی ایرانیان با این حضور نشان دادند که به توسعه، اعتدال،‌ امنیت و ثبات در منطقه علاقه مند هستند آن هم در حالی که منطقه ما دچار التهاب است و کشورهایی در این منطقه قرار دارند که سیستم‌ آن‌ها استبدادی است و دموکراسی در آن‌ها وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل