بازدید 28161

شیوع نگران کننده بیماری تب خونریزی دهنده کنگو در مرکز کشور

چند روزی هست که از شیوع تب خونریزی دهنده کنگو در استان اصفهان می گذرد و تا کنون 4 نفر از شهروندان اصفهانی به این بیماری مبتلا شده اند؛ بیماری که می دانیم بسیار خطرناک و کشنده است و فصل گرما در کنار جغرافیای مناسب ایران در صورت سهل انگاری، رشد فزاینده این بیماری را حتی از طریق دست دادن به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۶۹۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 27 May 2017
چند روزی هست که از شیوع تب خونریزی دهنده کنگو در استان اصفهان می گذرد و تا کنون 4 نفر از شهروندان اصفهانی به این بیماری مبتلا شده اند؛ بیماری که می دانیم بسیار خطرناک و کشنده است و فصل گرما در کنار جغرافیای مناسب ایران در صورت سهل انگاری، رشد فزاینده این بیماری را حتی از طریق دست دادن به همراه خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه یا کنگو، یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام با منشأ دامی است و امکان گسترش سریعی در میان انسان و دام دارد. این بیماری همچنین به سادگی قابلیت انتقال دارد و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی و توجه کافی به آن، به سرعت می‌تواند ابعاد خطرناکی پیدا کند.

انتشار برخی اخباررسمی و نگران کننده مبنی بر شیوع بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کنگو در میان شهروندان اصفهانی که از نظر جغرافیایی در مرکز کشور قرار دارد و بسیاری از مواد غذایی دامی کشور از این منطقه تأمین می شود، منجر به حساس شدن اذهان عمومی جامعه در رابطه با گسترش احتمالی این بیماری شده است.

  از اصفهان خبر می رسد که به احتمال زیاد یک نفر به دلیل ابتلاء به این بیماری فوت کرده است و فرایند درمان بر روی 4 نفر از بیماران مبتلا نیز با حساسیت در جریان است.
 
غلامرضا اصغری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با این بیماری ضمن تأیید شیوع آن در استان اصفهان به رسانه ها گفت: تا کنون 4 مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده شده است و از مردم استان می‌خواهیم گوشت را صرفاً از مراکز مورد تأیید بهداشت و دامپزشکی تهیه کنند.
 
وی با اشاره به اخبار منتشرشده از مرگ یک نفر بر اثر بیماری تب کنگو در شهرستان  مبارکه افزود: با توجه به اینکه هنوز جواب آزمایش این فرد از تهران برای شناسایی ویروس دریافت نشده، نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که دلیل مرگ وی مربوط به تب کنگو بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  در مورد راه های جلوگیری از ابتلاء به این بیماری اظهار داشت: برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک باید ابتدا دام را بعد از ذبح بهداشتی به‌مدت 24 ساعت در سیستم ‌هایی با دمای معمولی (منفی 1 تا منفی 4 درجه سانتی‌گراد) نگهداری و سپس بسته‌بندی کرد. قبل از مصرف نیز گوشت در دمای فریزر حداقل به‌مدت سه الی چهار ساعت نگهداری و پس از آن مصرف شود.
 
اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با اینکه  آزمایش های بیمار فوت شده را برای بررسی به تهران ارسال کرده اند، نگرانی ها را از این جهت افزایش می دهد که گویا در کلانشهر اصفهان امکانات و توانمندی لازم برای تشخیص و درمان این بیماری کشنده وجود ندارد. بر این اساس منطقی تر آن است که از ابتدای فرایند درمان افراد مبتلا برای معالجه به تهران اعزام شوند و این اعزام و ارسال ها به بعد از فوت بیمار موکول نشود.

پیشتر «دکتر محسن شب رو»، یکی از اساتید علوم پزشکی و متخصصان این بیماری به «تابناک»، گفته بود: برای مقابله با این بیماری لازم است تا مسئولان بهداشت و درمان به محض به ایجاد شک ابتلا و نه لزوماً اثبات بیماری فرایند درمان و قرنطینه را آغاز کنند.

وی افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کنگو یک بیماری ویروسی است و عامل انتقال آن نیز حشره کنه است که آن را از دام به انسان انتقال می‌کند و پس از آن نیز انتقال این بیماری از انسان به انسان حتی از طریق بغل کردن، روبوسی و استفاده از لیوان مشترک نیز امکان پذیر است.

شب رو تأکید کرد: این بیماری قابل درمان است ولی سرعت عمل در رابطه با این بیماری خیلی مهم است. اگر به تب کنگو فرصت داده شود، در اثر خون ریزی وسیع، امکان فوت فرد مبتلا نیز به دلیل حجم خون از دست رفته وجود دارد. ضمن اینکه خون ترشح شده از فرد مبتلا می‌تواند دیگران را مبتلا کند و این بیماری ابعاد وسیع تری پیدا کنند.

همانطور که آمد، در رابطه با شیوع بیماری تب کنگو در مرکز کشور نگرانی از آن جهت است که کارشناسان معتقدند، به لحاظ جغرافیایی، ایران یکی از کشورهای مستعد در بروز و گسترش این بیماری است و جدا از آن فصل گرم سال نیز که در هفته های آغازین  آن قرار داریم  تأثیر به سزایی در شیوع بیشتر این بیماری دارد.

بر این اساس می توان گفت، از یک سو شرایط مناسب آب و هوایی ایران و فصل گرما در گسترش این بیماری و از سوی دیگر ابعاد خطرناک آن، این الزام را ایجاد می‌کند که مسئولان و کار‌شناسان ذی ربط ‌‌نهایت تلاش خود را برای مقابله با بیماری و جلوگیری از گسترش آن به عمل آورند و اجازه گسترش بیشتر آن را ندهند.

در این مسیر افزایش آگاهی عمومی مردم در مورد راه های انتقال این بیماری و روش پیشگیری از آن، شناسایی افراد مبتلا و شروع لحظه ای فرایند درمان و نیز افزایش نظارت ها بر روند ذبح و بسته بندی مواد غذایی دامی از جمله نکاتی است که رعایت و اجرای آنها بسیار مهم است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۱
همین یکی و کم داشتیم !!!!!!
باتوجه به اینکه بیشترین دامدارن ما روستاییان وعشایر هستند واطلاعات کمی دارند یا اصلان ندارند وعشایر در بعضی از مناطق هیچ گونه رسانه حتی تلفن ندارند وزارت بهداشت ودامپزشکی باید تلاش کنند تا در دورترین نقاط اموزش لازم پیشگیری .واطلاع سانی کنند .تا گسترش پیدا نکند
همین یکی رو کم داشتیم. این هم از دستاوردهای دولت
اگر هم میخواین ربطش را بدونید، ربطش به اینه که سازمان دامپزشکی و همچنین نظام دامپزشکی به وظایفشون به درستی عمل نکردن که حالا این بیماری کشنده و خطرناک که قبلا توی فیلمهای سینمایی مشابهش را میدیدین، شیوع پیدا کرده. بهرحال به امور مهمتری همچون انتخابات مشغول بودند آقایون!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
درسته منفی خورده نظرت.
ولی حرفت، حقیقت تلخه
خدا رحم کنه.وقتی رام خدا را حلال کنیم این مرگها شایع میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
چرا در فرانسه یا هلند وابتالیا که حرام های شمارا قبول ندارند از این بلایا بقول شما آسمانی رخ نمی دهد؟
حداقل الان به مردم آگاهي بدين چكاركنن آخه!!!
کار آمریکا هست و دولت سازشکار با امریکا. این بیماری را امریکا به کشور ما وارد کرده. انگلیس هم در این ماجرا دست دارد. چون در ازمایشگاههای انگلیس برای ما ساختنش
مرغ و تخم مرغ نخوریم از ترس آنفولانزا مرغی، گوشت نخوریم از ترس تب کریمه! یکباره بفرمائید بریم بمیریم!
این همه پیشرفت توی نانو و هسته ای و موشک سازی داریم اما یک بیماری ویروسی رو نمیتونیم کنترل کنیم!
تهران نباشه بقیه ایران باید برن بمیرن!
اشکال از عدم وجود قانون مدون برای دام و طیور آزاد و کشتار غیر استاندارداست. دست سازمان دامپزشکی در این ارتباط بسته است. لطفا گزارشی در این مورد تهیه بفرمایید تا بلکه مجلس هم بفکر بیفتد.
با سلام، علت شیوع این بیماری در فصل بهار دور از الگوی اپیدمیولوژیک آن نیست. به علت کاهش عرضه گوشت گوسفند داخلی در فصل بهار، مبادرت به ورود گوسفند قاچاق از پاکستان و افغانستان می شود و این دامها عفونت را با کنه آلوده در کشور پخش می کنند.
سلام.جناب پارا واقعا خنده داره اگه ماروستایها در مورد دام اطلاع نداریم حتماشما اطلاع دارید.میشه لطفا شما که اطلاع کامل درباره دامداری دارید توضیح بدید اینکه فرمودید بیشتر دامداران ما روستایی و عشایر هستند،دقیقا یعنی چی.اون حداقل دامداران که جزء روستای ها و عشایر نیستند دقیقا کجا هستند.
امان از اين تفكر دشمن توهمي . آخه برادر من بيماري تب كنگو كه مال 60 سال پيشه چه ارتباطي با آمريكا و انگليس داره ؟ كي ميخوايم ياد بگيريم مشكلاتمون رو با درايت حل كنيم بجاي انداختن گردن اين اون دنبال بهداشت بيشتر و راهكارهاي مقابله و پيشگيري و ريشه كن كردن اين نوع بيماري ها باشيم . خداوندا عقل و بصيرت عنايت فرما و جهل مفزط را نابود كن . الهي آمين
کودکان زیر 2 سال و نوزادان حتما از اصفهان خارج شوند
در سال 80 هم با اين بيماري مواجه شديم!
زمستون انفولانزاي مرغي بود حالا تابستون برامون تب كريمه اوردند. حس مي كنم با اين مسايل مي خوان مشغوليت فكري برامون درست كنند
تهرانم خبری نیست مادرهیچ زمینه ای پیشرفت وترقی نداریم ونداشتیم بجز الوده کردن محیط زیست وجنگل واب و.... هوا کی اهمیت میده باید همه بگیرن این دردارا تابعد کسی به فکر بیفته.
هردم ازاین باغ بری میرسد....
هعییییییی
اکثر دامها رودرفروردین ماه پشمشان رو میگیرند وبا سموم مخصوص دام کنه زدایی می شوند ما خودمون دامداریم وآز بیماریهایی که شما میگی علایمی ندیدیم وهمه خدارو شکر سلامت هستیم
جناب کسری،شوراب ارسنجان:لطفا بدون هیچ جهت گیری و تعصب بی مورد نظر دهید.
جناب پارا صحیح فرموده اند.اصلا هم خنده دار نیست و گریه دارد.دامداران در ایران خیلی هایشان حتی تحصیلات آکادمیک هم ندارند چه برسد به آگاهی در مورد یک ویروس خاص و مکانیسم آن.دارمداری فقط چرای دام نیست.شما اصلا دامداری ایران رو با کشور های اروپایی مقایسه نکن که تو دانشگاه رشته دامداری رو به صورت کاملا علمی خوندن.
باید گوشت در دمای یخچالی یا همون 1تا4 درجه سانتیگراد بالای صفر نگهداری شود نه زیر صفر
از دوستان خواهشمندیم زمانی مطلبی جهت راهنمایی عموم در شبکه های اجتماعی میذارن لطفا کمی از دید علمی موضوع بررشی بشه و بعد از ویرایش نهایی اطلاع رسانی انجام بشه.
با تشکر و ارزوی سلامتی برای همه هنوطنان عزیز
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی