بازدید 27362
۶
گزارش «تابناک» از حاشیه‌های انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس؛

دخالت «دولتمردان تدبیر» صدای «فراکسیون امید» را درآورد!

اگر فرض را بر درستی ادعاهای امروز دو تن از اعضای فراکسیون امید و سخنان سال گذشته عارف بگذاریم، در حالی شاهد دخالت دولتی ها در انتخابات هیأت رئیسه مجلس هستیم که مطابق اصل‌ 57 قانون اساسی ‌‌قوای‌ حاکم‌ در جمهوری اسلامی‌ ایران‌ که «عبارتند از قوه‌ مقننه‌، قوه‌ مجریه‌ و قوه‌ قضائیه‌ که‌ مستقل‌ از یکدیگر بوده و زیر نظر ولایت‌ مطلقه‌ امر و امامت‌ امت‌ بر طبق‌ اصول‌ دیگر این‌ قانون‌ اعمال‌ می‌ گردند» نباید قوه‌ای در امور قوه دیگر دخالت کند.
کد خبر: ۶۹۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳ 27 May 2017
انتخابات هیأت رئیسه مجلس دهم برای سال دوم 10 خرداد ماه جاری یعنی چهارشنبه همین هفته برگزار خواهد شد، این انتخابات همچون سال های گذشته، محل سنجش وزن جریانات مختلف سیاسی حاضر در مجلس و البته بالا رفتن قدرت چانه زنی آنها به دلیل داشتن نماینده در هیأت رئیسه است. در همین راستا، نمایندگان این جریانات سیاسی به دنبال گرفتن سهم بیشتر در هیأت رئیسه مجلس هستند.

به گزارش «تابناک»؛ در هیأت رئیسه سال اول مجلس دهم چهار نماینده از فراکسیون امید (اصلاح طلبان)، سه نماینده از فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) و چهار نماینده از فراکسیون مستقلین ولایی (ترکیبی از اصولگرایان و اعتدالگرایان) حضور داشتند که نشان دهنده تقسیم قدرت در میان سه فراکسیون حاضر در مجلس است. حال در آستانه انتخاب اعضای هیأت رئیسه برای سال دوم مجلس دهم، شاهد ایجاد حاشیه هایی هستیم که شاید سهم برخی فراکسیون ها را کمتر یا بیشتر کند.

البته انتخابات هیأت رئیسه مجلس، همواره شاهد لابی ها و رایزنی های زیادی از سوی جریان های سیاسی داخل و خارج مجلس است؛ رایزنی هایی که اگر سرنخ افراد حاضر را دنبال کنیم، به گفته برخی نمایندگان، شاید بعضی از آنان هم به داخل پاستور ختم شود؛ موضوعی که برخی اعضای فراکسیون امید نسبت به آن معترض هستند و حتی بعضی از آنها با نام بردن از برخی وزیران کابینه، رایزنی آنها با هیأت رئیسه مجلس را خلاف شئونات قوه مجریه دانسته و خواستار عدم دخالت اعضای کابینه در انتخابات هیأت رئیسه مجلس شده اند.

*** جلسات متعدد واعظی با هیأت رئیسه مجلس

در همین راستا، نائب رئیس فراکسیون امید مجلس در توئیتی با بیان اینکه عهدشکنان فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیأت رئیسه توافق کردند، ادعا نمود، برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.

«عبدالکریم حسین زاده»، نائب رئیس فراکسیون امید و «محمود صادقی» از اعضای فراکسیون امید به صراحت به این موضوع اشاره نموده و از دخالت برخی وزاری دولت در انتخابات هیأت رئیسه مجلس سخن گفته اند؛ مسأله ای که آنها حتی با نام بردن از برخی نمایندگان و وزیر مربوطه ای که جلسه ای را در خصوص انتخابات هیأت رئیسه برگزار کرده اند، بدان اشاره دارند.

آنچه این اعضای فراکسیون امید مدعی آن هستند، از قرار معلوم به این خبر اشاره دارد: «بر اساس گزارش های رسیده (محمود واعظی) وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای گذشته رفت و آمدهایی به هیأت رئیسه مجلس داشته و با برخی افراد از جمله (کاظم) جلالی، (بهروز) نعمتی و (رمضان علی) سبحانی فر نیز دیدارهایی داشته است.»

*** واعظی: صحت ندارد، رابطه خوب مجلس و دولت را هدف گرفته‌اند

البته دیری نپایید که «محمود واعظی»، وزیر ارتباطات در واکنش به برخی اخبار منتشره در خصوص انتخاب هیأت رئیسه مجلس، در اینستاگرام خود نوشت: «متأسفانه اخبار نادرستی مبنی بر دخالت برخی اعضای دولت در انتخاب هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح شده که قویا تکذیب می شود، انتخاب هیأت رئیسه مجلس، حق نمایندگان است و دولت هیچ دخالتی در این امر ندارد، به نظر می رسد، این گونه شایعات برای ایجاد اختلاف و بر هم زدن رابطه خوب دولت و مجلس است و هدفی جز کاستن از شیرینی انتخابات ندارد.»

البته این رایزنی ها و دخالت مسئولان دولتی در انتخابات هیأت رئیسه، تنها مربوط به این دوره نمی شود و طبق اظهارات «محمدرضا عارف» آنها در انتخابات هیأت رئیسه سال اول مجلس دهم نیز نقشی پررنگ داشته اند.

*** برخی وزرای حزب اعتدال علیه لیست امید تبلیغ کردند

عارف بعد از پیروزی «علی لاریجانی» به عنوان رئیس مجلس دهم در گفت و گو با روزنامه آفتاب یزد گفته بود: «تقریبا از هفته قبل از انتخابات با فعالیت‌هایی که انجام ‌شد (آن هم فعالیت‌ها‌یی که بخشی از آن اخلاقی نبود) و اتفاقاتی که در درون ائتلاف ما رخ داد، عدم رأی آوری من قابل پیش‌بینی بود.»

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه برخی وزرای حزب اعتدال و توسعه علیه من تبلیغ کردند، گفته بود: «اجازه دهید اسم وزیر را نبریم، ولی در سطح کلی، برخی مسئولانی که وظیفه‌شان بی‌طرفی بود و نقش تشکیلاتی‌شان این بود که نباید درباره انتخابات ریاست مجلس هیچ دخالتی کنند، متأسفانه دخالت کردند. دخالت آنها کار بدی بود! به خصوص اینکه این افراد بخشی از ائتلاف بودند ولی اجازه دهید که موضوع را بیش از این باز نکنم، وگرنه اسامی آنها را خیلی‌ها می‌دانند.»

اگر فرض را بر درستی ادعاهای امروز دو تن از اعضای فراکسیون امید و سخنان سال گذشته عارف بگذاریم، در حالی شاهد دخالت دولتی ها در انتخابات هیأت رئیسه مجلس هستیم که مطابق اصل‌ 57 قانون اساسی ‌‌قوای‌ حاکم‌ در جمهوری اسلامی‌ ایران‌ که عبارتند از: قوه‌ مقننه‌، قوه‌ مجریه‌ و قوه‌ قضائیه‌ که‌ مستقل‌ از یکدیگر بوده و زیر نظر ولایت‌ مطلقه‌ امر و امامت‌ امت‌ بر طبق‌ اصول‌ دیگر این‌ قانون‌ اعمال‌ می‌ گردند» نباید قوه‌ای در امور قوه دیگر دخالت کند.

*** آیا دولت از قانون اساسی عدول کرده است؟

بنا بر قانون آمده، در صورت احراز مداخله دولت در انتخابات هیأت رئیسه، وزیر، وزیران مربوطه و یا قوه مجریه دچار تخلف قانونی و عدول از اصل صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شده است.

حال باید دید، با وجود این حجم از رایزنی ها و ادعای دخالت مسئولان دولتی در انتخاب هیأت رئیسه مجلس دهم، نمایندگان ملت از آزمون سخت این انتخابات چگونه بیرون خواهند آمد؟ آیا بهارستانی ها مغلوب پاستورنشینان شده یا با انتخاب هیأت رئیسه مستقل، مانع دخالت دولتی ها در انتخابات می شوند؟ پرسشی که چهارشنبه هفته جاری، پاسخش را نمایندگان ملت در بهارستان خواهند داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۶
اگر روحانی در دور دوم 23 و نیم میلیون رای آورد احمدی نژاد هم در دور دوم 24 و نیم میلیون رای آورد یعنی یک میلیون بیشتر از روحانی. و در کل در دور دوم احمدی نژاد آرایش بیش از 7 میلیون نسبت به دور اول بیشتر شده بود در صورتی که در مورد روحانی این تفاوت به کمتر از 5 میلیون رسید.

اینکه به پشتوانه 23 میلیون رای چه بکند باید بداند همه ی این 23 میلیون تفکر یکسانی ندارند و مطالبات یکسانی هم ندارند چه بسا مطالباتشان در برخی جاها با هم متضاد باشد
رایزنی مشورت وهمفکری نبایست ایراد داشته باشد اما اصرار وتطمیع وتهدید قطعا برای سلامت اخلاق وقوانین مضر است
آیا دولت از قانون اساسی عدول کرده است؟
کدام دولت؟من که دولتی نمی بینم.تا نگاه آقایان از بالا به پایین باشد نه دلم با دولت است و نه دولتی می بینم و نه کمکی به دولت می کنم.
بالاخره رئیس جمهوری گفتن ................
متاسفانه این فراکسیون امید در اغلب شهر ها با حرکاتی تمام نامزدهای خود را در شوراهای شهر وارد کرده است که به نظر من اصلا رای نیاوردند . مثال آقای خلیلی در کرج که حتی تیلیغات نیز نکردند. واقعا تاسف آور است.
جناب تابناک چرا فکر میکنی ما نادان هستیم استقلال یعنی تنها در مقابل انخاب کنندگان جوابگو باشند مگر نماینگان و ریاست جمهوریرا مردم انتخاب نمیکنند پس یانگویید استقلال یا قانون اساسی اشکال لغوی دارد بجای این باید نوشته شود سه قوه حق دخالت در کار یکدیگر ندارند اما مستقل نیستند چون تنها زیر نظر رهبر هستند وردم هم فقط حق دارند رآی بدهند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی