بازدید 3160

قاسمی: مواضع ترامپ، نابجا، غلط هستند

کد خبر: ۶۹۸۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ 29 May 2017
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان می‌گوید سفر ترامپ به کشوری که مأمن و مروج خشونت و تروریسم است ادعاهای وی را باطل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماتیک کشورمان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تبریک ماه مبارک رمضان، زر پاسخ به سوالی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری و موضع ایشان درباره عربستان گفت: بیان ایشان روشن و شیوا بود و باید با ذکاوت بتوانیم از مواضع به حق جمهوری اسلامی به هنگام دفاع کنیم و سیاستهای خود را در چارچوب دستگاه دیپلماسی دنبال کنیم.

مواضع ترامپ نابجا، غلط و بی‌ربط هستند

وی در خصوص سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان و اتهام به ایران گفت: این مواضعِ نابجا، غلط و بی‌ربطِ برخی کشورها بحث جدیدی نیست و یک نوع فرافکنی است و سخنی است غیرقابل باور و غیر قابل قبول. سفر ترامپ به کشوری که مأمن و مروج خشونت و تروریسم است ادعای وی را باطل می‌کند و وی باید پاسخ دهد که ایرانی که در یک انتخابات باشکوه است چگونه مروج تروریسم است و کشوری که در دادگاه‌های امریکا پرونده دارد چطور محل سفر ترامپ می‌شود.

پرونده صیادان به‌گروگان گرفته شده در سومالی مفتوح و در دست پیگیری است

سخنگو در خصوص آخرین وضعیت صیادان ایرانی در سومالی گفت: ٣٧ صیاد در سال ٩٤ به اسارت درآمدند و تعدادی فرار کرده و تعدادی آزاد شدند و برخی جانشان را از دست دادند و امروز ٨ تن باقی مانده‌اند. این یک پرونده مفتوح و پیچیده است و کانال‌های مختلف درگیر هستند. خانواده آنها نامه‌ای را به ریاست جمهوری نوشتند و دستورات لازم صادر شده و تلاش‌ها ادامه دارد و امیدوارم بتوانیم هر چه زودتر اخبار مثبتی را داشته باشیم.

قاسمی ادامه داد: یک لنج دیگر ایرانی در آب‌های سومالی به اسارت دزدان درآمده ولی اطلاعات دقیقی نداریم. تصورم این است که همه ایرانی نیستند و از یکی دو ملیت دیگر هستند.

در صورت تفاهم و حصول زمینه لازم، آیران آماده اعزام نیروهای ناظر بر آتش‌بس در سوریه است

وی درخصوص توافق کاهش تنش در سوریه نیز گفت: بحث آستانه به طور دائم در جریان است و گفتگوها ادامه دارد و روی نقاط کاهش تنش بین سه کشور مذاکرات وجود دارد و اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، لازم است که نیروهایی که بتوانند بر بحث آتش‌بس نظارت کنند از سوی سه کشور اعزام شوند. ما آمادگی داریم در صورت تفاهم لازم این اقدام را مبذول داریم.

ناکامی‌ها و مشکلات اجلاس ریاض در آینده آشکار می‌شود/ بیانیه اجلاس ریاض یکجانبه بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص چرخش احتمالی قطر به سمت ایران گفت: روابط قطر و عربستان باید از چند زاویه بررسی شود. حضور قدرت‌های خارجی همواره مخل امنیت و وحدت و تفاهم کشورهای منطقه بوده است، اجلاس ریاض با اهداف خاصی صورت گرفت اگرچه با مشکلات و ناکامی‌هایی روبرو شد که در آینده آشکار می‌شود. دولت عربستان دعوتی را از برخی کشورهای عربی و اسلامی به عمل آورد و یک نشست را در ریاض برگزار کرد و با رصدی که داشتیم و تماس‌هایی که قبل و بعد از اجلاس با ما داشتند گفتند که از هیچ بیانیه‌ای اگاه نبودند و حرفی از بیانیه نبوده و با آن موافق نیستند. بیانیه عربستان یکجانبه و از سوی کشور میزبان بود. سیاست‌های قدرت‌های بزرگ در منطقه هیچگاه کمک کننده به مودت و دوستی در منطقه نبوده و اتفاقاتی که در برخی از کشورها می‌افتد ناشی از همین مورد است.

قاسمی افزود: آنچه درباره قطر وجود دارد این است که مسائلی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد و همه این مشکلات ناشی از همین اجلاس و چیدمان نابهنگامی بود که به نام جمع رخ داد. سیاست ما در قبال کشورهای همسایه روشن است. ما همواره سعی کردیم با زبان دوستی و مودت با انها صحبت کنیم و بر داشته‌ها و اشتراکاتمان بیفزاییم و روابط ما با برخی از این کشورها وجود داشته است. ما برای دیگران تعیین تکلیف نمیکنیم اما به همه کشورها پیش از نشست هم هشدار دادیم که در مقابل توطئه رژیم صهیونیستی برای انشقاق در جهان اسلام هشدار دادیم.

در سیاست موشکی ایران هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد/ تنها طرح‌هایی که به امضای دولت آمریکا برسد، سیاست رسمی این کشور به حساب می‌آید

وی با در خصوص وعده رفع تحریم‌های دیگر از سوی روحانی گفت: نگاه کلان ما به جهان و آنچه در سیاست خارجی می‌خواهیم، ایجاد رابطه بهتر با اتکا به قدرت دیپلماسی و برنامه‌ریزی مشخص و با اتکا به مردم است و بسیاری از این موارد شدنی است. هر هدفی بر اساس میزان آن می‌تواند دشوراری‌هایی داشته باشد. آنچه در آمریکا رخ میدهد و طرحی که علیه ایران مطرح شده باید گفت که از این دست طرح‌ها، بیش از ده‌ها طرح بوده که ابتر مانده و صرفا در کمیسیونهای‌شان مطرح میشود. آنچه برای ما مطرح می‌شود سیاست‌های دولت آمریکاست و اگر این طرحها به امضای دولت برسد سیاست دولت امریکا خواهد بود که ما باید بر آن اساس واکنش داشته باشیم و نگران نیستیم. سیاست موشکی ایران با هیچ قطعنامه‌ای منافات ندارد، بحث موشکی ایران کاملا دفاعی و بازدارنده است و در این سیاست هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد.

بحث تسلیم قاسم سلیمانی به آمریکا، صحبتی ناپسند، غلط، دروغ و از روی بی‌پروایی است

وی در خصوص برخی اظهارات درباره تسلیم قاسم سلیمانی به آمریکا در ازای رفع تحریم‌ها گفت: این نوع صحبت‌ها بی‌پروا و ناپسند است و نمی‌توانم باور کنم در ایران کسی بتواند تا این حد سخن غلط و دروغ بگوید. سیاست ما در وزارت خارجه همواره سیاست صبر و مدارا بود و به قوه قضاییه مراجعه نکرده‌ایم، اما (اگر) این بحث جدی باشد حتما به دستگاه قضا خواهیم رفت زیرا این اتهام بزرگی است که علیه مسئولان کشور گفته می‌شود.

دولت مرکزی عراق توان کافی برای مبارزه با تروریسم دارد/ حضور ایران مستشاری است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص پیشروی حشد الشعبی به سمت مرز سوریه و ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های غربی گفت: حضور ما در عراق یک حضور مستشاری است و دولت مرکزی عراق به اندازه کافی توانایی دارد که بتواند در مبارزه با تروریسم تلاش کند و ما هم با توجه به حضوری که در سوریه داریم تلاش‌های خود را برای ایجاد یک فضای مطلوب ادامه خواهیم داد. ما نقش نظامی در موصل نداشته و نداریم و مستشاری هستیم.

علاقه‌مند نیستیم که مرزهای ما ترکیه ناامن باشند

قاسمی در خصوص به شهادت رسیدن مرزبانان کشورمان در مرز ارومیه گفت: این کار ناخوشایندی است، از طریق کانال‌های دیپلماتیک موضوع به دولت ترکیه اعلام شده و منتظر پاسخ انها هستیم. علاقمند نیستیم مرزهای ما با ترکیه ناامن باشد و امیدواریم با درایت و مسئولیت‌پذیری و پاسخ دولت ترکیه اتخاذ تصمیم کنیم.

تا زمانی که اشغالگری در فلسطین ادامه داشته باشد، مقاومت و نبرد ادامه دارد

وی در خصوص تشکیل کابینه صهیونیستی در کنار دیوار ندبه گفت: موضع ما روشن است و تغییر ناپذیر است، مقاومت و نبرد ادامه خواهد داشت تا اشغالگری است.

گزارش روند برجام هر سه ماه به مجلس ارائه می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات آقای نقوی حسینی، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره اختلاف نظر درباره برجام با دولت گفت: من اطلاعی از ذهنیت ایشان ندارم، هر سه ماه یکبار گزارش روند برجام به مجلس ارائه میشود.

عربستان به مردمش اجازه اظهار نظر بدهد و به خاطر هر سخنی آن‌ها را محبوس نکند

قاسمی در خصوص حمله ماموان امنیتی عربستان به منطقه العوامیه گفت: ثبات و امنیت منطقه منوط است به رعایت موازین حقوق بشر ، این موضوع خاص مربوط به دولت عربستان است و ما دخالت نمی‌کنیم اما توصیه می‌کنیم به آن‌ها اجازه اظهار نظر را بدهند و برای هر سخنی آنها را به حبس نفرستند.

در صورت تصویب و نهایی شدن تحریم‌های جدید مطرح در سنا، ایران تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند

وی در خصوص تحریم‌های جدید در سنای آمریکا گفت: اگر چنین اتفاقی افتاد و به تصویب (و امضای) رئیس جمهوری رسید ما هم تصمیمات و اقدامات خود را خواهیم داشت.

در دولت دوازدهم، نگاه به همسایگان با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد

سخنگو در خصوص سیاست خارجی دولت دوازدهم اظهار داشت: در ٤ سال گذشته در دستگاه دیپلماسی موضوع روابط با سایر کشورها مغفول نبوده و برجام شاید بیش از سایر مسائل خود را به رخ می‌کشید. اگر سفرهای مقامات کشور را ببینیم خواهیم دید که با کشورهای مختلف ارتباط بوده و سیاست خارجی ما یک بعدی نبوده. نگاه به همسایگان در دولت دوازدهم با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد ولی در گذشته هم تنها معطوف به برجام نبوده‌ایم.

وزارت خارجه همواره روزآمد شده و حالتی سیال دارد

قاسمی درباره تغییرات احتمالی در وزارت خارجه گفت: دستگاه سیاست خارجی دستگاهی نیست که در یک قالب خاص متوقف بماند. بسیاری از مسائل در حوزه خارجی لحظه‌ای است. اینکه وزارت خارجه همواره به روز شدن خود را داشته باشد یا اولویتهای خود را تغییر بدهد حالت سیال بودن را به آن میدهد.

وی در خصوص سخنان یک نماینده مجلس درباره تشکیل میزهای اقتصادی در وزارت خارجه و سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور گفت: پریشب با این نماینده که چنین حرفهایی زده بود به صورت تلفنی صحبت شد و صحبت از این تفاهم بود که دو میز اقتصادی تشکیل شود که برای ما عجیب بود و نماینده مزبور چنین مصاحبه و جملاتی را تکذیب کرد.

ادعای حضور گروه‌های مخالف ترکیه در خاک ایران، دروغ و فضاسازی رسانه‌ای است

وی در پاسخ به تسنیم در خصوص ادعاها برای جا دادن به عناصر پ‌ک‌ک در خاک ایران گفت: این دروغ و فضا‌سازی است و هیچ گروه مخالف دولت ترکیه در خاک ایران حضور ندارد و این یک فضاسازی رسانه‌ای با اهداف مشخص در برهه کنونی است.

اقدامات علیه شیخ عیسی قاسم تلخ و ناقض حقوق بشر است/ پس از اجلاس ریاض این فشارها وارد آمد

سخنگو در خصوص اقدامات آل‌خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم گفت: ما در روابط با سایر کشورها از اصل عدم مداخله پیروی کرده‌ایم اما آنچه در پس این حوادث شاهد بوده‌ایم تلخ و نقض حقوق بشر است که بعد از اجلاس در یکی از کشورها شدت گرفته که قابل تأمل و تفکر است.

اقدامات دولت بحرین محکوم و قابل سرزنش است/ با ادامه این روند، وضعیت این کشور سرانجام به نقطه جوش و فوران خواهد رسید

آنچه در بحرین رخ می‌دهد محکوم و قابل سرزنش و نکوهش است و به دولت بحرین توصیه می‌کنیم که خویشتنداری کرده و به عقاید شهروندان خود احترام بگذارد. سرکوب و متصل کردن ناراضیان به خارج از مرزها نهایتا تا زمانی جوابگو است اما سرانجام به نقطه جوش و فوران خواهد رسید.

حکام عربستان خود را نیازمند حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای می‌دانند

قاسمی در خصوص هدف عربستان از انعقاد قراردادهای سنگین تسلیحاتی گفت: اتفاقات متعددی طی چند هفته گذشته رخ داده که اجلاس ریاض و ناتو و جی ٧ و وضعیتی که یک کشور خاص در مجموعه این کشورها ایفا می‌کند قابل تحلیل و بررسی است. عربستان تصور می‌کند نیازمند حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای است و با پول و سلاح می‌تواند امنیت فراهم کند در حالیکه تاریخ نشان داده امنیت خریداری نیست. از سوی دیگر کشوری است که مهمترین موضوع برایش فروش سلاح است تا چند جوان آمریکایی شغل داشته باشند و کشتن هزاران نفر براشیان مهم نیست. این یک وضعیت دشوار و خطرناک است که موجب گمراهی است که با سلاح می‌توان به اهداف رسید. ناتوانی این کشور در مبارزه با یمن نشانگر همین ادعاست که با این همه سلاح هنوز موفقیتی کسب نکرده‌اند.

سیاست خارجی دولت دوازدهم، ادامه سیاست خارجی قبل است

وی در خصوص تغییر دستگاه دیپلماسی در دوره دوازدهم گفت: سیاست خارجی دولت دوازدهم تکمیل و ادامه سیاست خارجی قبل است. اولویت بیشتری به حوزه همسایگان خواهیم داد. دوستان ما در حال تدوین راهبردهای منطقه‌ای هستند که نهایتا پس از تصویب آن‌ها را ادامه خواهیم داد.

واکنشی رسمی درباره بازنگری آمریکا در مجوز خرید هواپیماها دریافت نکرده‌ایم

سخنگو در خصوص بازنگری در مجوز خرید هواپیما از سوی آمریکا گفت: رسما چیزی دریافت نکرده‌ایم. مفاد برجام یکپارچه است و همه تفاهمات با هم معنا می‌یابد و هیچ کشوری نمی‌تواند گزینشی رفتار کند. برجام در یک مفهوم کلان قابل اجرا است.

احتمال تقلب در صندوق‌های رأی خارج از کشور را تکذیب می‌کنیم

قاسمی درباره احتمال تقلب در صندوق‌های رأی در خارج از کشور گفت: من این موضوع را تکذیب میکنم. شورای نگهبان و ستاد انتخابات ناظران خود را دارند و در گذشته هم شاهد هیچ تخلفی در خارج از کشور نبوده‌ایم. اگر شکایتی مطرح شده در صلاحیت شورای نگهبان است که آن را بررسی می‌کند اما من فکر می‌کنم چنین چیزی دروغ محض است.

فعلا تصمیمی برای مذاکره ظریف و تیلرسون وجود ندارد

وی درباره در خصوص بیانیه تیلرسون برای مذاکره با ظریف در آینده گفت: چنین تصمیمی وجود ندارد ولی در دیپلماسی هر اتفاقی می‌تواند روزی بیافتد.

با استقرار دولت دوازدهم، سفیر جدید ایران در سوئیس هم مشخص می‌شود

سخنگو در خصوص تعیین سفیر ایران در سوییس گفت: با استقرار دولت جدید سفیر جدید هم مشخص می‌شود.

ایران روابط خوبی با جمهوری آذربایجان داد/ امیدواریم حق همسایگی به خوبی ادا شود

بهرامی در خصوص حضور الهام علی‌اف در اجلاس ریاض گفت: ما مانع حضور دیگران در اجلاس‌های مختلف نیستیم. انچه برای ما ملاک است آنچه به ما گفته می‌شود و در صحنه عمل شاهد هستیم. ما روابط خوبی با آذربایجان داریم و امیدواریم حق همسایگی را دو طرف به خوبی به جا آوریم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان