بازدید 4398
رئيس كميسيون چشم‌انداز مجمع تشخيص مصلحت نظام:

اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد بدون وزن است

کد خبر: ۶۹۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 29 May 2017
دولت بهتر است با عدم دخالت و رها گذاشتن موسسات نوپا، به شرکت‌های دانش‌بنیان اجازه رشد دهد.

به گزارش نوپانا، رئيس كميسيون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اهداف آموزش عالی به صورت کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند. اول آموزش است که انتقال دانش رسالت اصلی آن به حساب می‌‌آید. دوم پژوهش است که وظیفه تولید دانش را به عهده دارد و سوم هم تجاری‌سازی دانش است که به تولید ثروت ملی از راه دانش می‌پردازد. در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان که همان اقتصاد بدون وزن تلقی می‌شوند سهم زیادی در تولید اشتغال و ثروت ملی دارند.

دکتر محمد ابراهیم مداحی در ادامه افزود: اگر بخواهیم با اقتصاد جهانی جلو برویم، لازم است در جهت اقتصاد بدون وزن گام برداریم. به طور مثال، در گذشته یک کیلو فولاد رقم قابل توجهی ثروت تولید می‌کرد، در حالی که در عصر حاضر از یک کیلو فولاد مقادیر زیادی چیپ‌ست کامپیوتری تولید می‌شود که هزاران برابر سودآوری دارد. بنابراین اکثر کشورهای دنیا با تولید نرم‌افزار که به اقتصاد بی‌وزن معروف هستند، میلیاردها دلار درآمدزایی می‌کنند و یکی از ابزارهای رسیدن به چنین درآمدهایی نیز، استفاده از شرکت‌های استارت‌آپی است.

او با اشاره به مشکلات کسب‌وکار در ایران گفت: متاسفانه در نظام کسب‌وکار ایران، راه‌اندازی یک شغل جدید و ثبت شرکتی آن‌، گاه ماه‌ها طول می‌کشد. این امر در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته که ظرف چند ساعت شرکت ثبت می‌کنند، زمان بسیار زیادی است.

مداحی مشکل دیگر کسب‌وکارها را این‌گونه توصیف کرد: فضای سیستم‌های قوه مجریه، قضائیه و حتی شاخص‌های امنیت سرمایه‌گذاری، کسب‌وکارهای نوپا را برای راه‌اندازی حمایت نمی‌کنند و به نظر می‌رسد با اصلاح قوانین مربوط به استارت‌آپ‌ها بتوان کسب‌وکارهای نوپا را تا اندازه زیادی از مشکلات احتمالی نجات داد.

او متذکر شد: بازارهای تولیدی و صنعتی کشور سال‌های زیادی است که با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بزگترین مشکل آنها به «بمب»، مخفف بیمه، مالیات، بانک است و این عوامل راه را برای ایزوله کردن کسب‌وکارها باز کرده‌اند. این بمب از مسیر درست خنثی‌سازی شود.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از آنجایی که تولید، چه به لحاظ صنعتی و چه به شکل دانش‌بنیان به منزله ستون فقرات یک اقتصاد محسوب می‌شود، لازم است نوآوران و کارآفرینان را حمایت کنیم، نه اینکه تنها با شعار دادن از خود رفع تکلیف کنیم و هنگامی که پای عمل به میان می‌آید، شرایط را برای تولیدکننده ناایمن کنیم.

ابراهیم مداحی در گفت‌وگوی خود با خبرنگار نوپانا خاطرنشان کرد: فرهنگ حمایت از تولید، خصوصا تولید دانش‌بنیان که در راس همه برنامه‌های کشور است، وجود ندارد و غالب افراد جامعه به تولیدکننده به چشم مرفه بی‌درد نگاه می‌کنند، در حالی که تولیدکننده به جای پذیرفتن ریسک سرمایه، در چنین بازار آشفته‌ای مانند عده‌ای می‌تواند با واسطه‌گری، سود بیشتر و بی‌دردسرتری نصیب خود کند، اما تولید، اقتصاد و مردم را نجات می‌دهد.

رئیس دبیرخانه اقتصاد مقاومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: برای اینکه مشکلات کارآفرینان درحوزه‌ کسب‌وکارهای نوپا حل شود، به جای توصیه صرف به دولت، باید به نقش نهادهای قانونی و قضایی مثل قوه قضائیه نیز توجه کنیم و نقش آنها در تسهیل فضای تولید و کسب‌وکار را جدی بگیریم.

بنیانگذار موسسه ملی نخبگان ایران، به موضوع رابطه دولت و استارت‌آپ‌ها پرداخت و گفت: نخست آنکه دولت بهتر است با عدم دخالت و رها گذاشتن موسسات نوپا، به شرکت‌های دانش‌بنیان اجازه رشد بدهد. دوم اینکه با حمایت‌های روانی، معنوی و اجتماعی که هزینه مالی برای دولت ندارد، سعی در فراهم کردن تسهیلاتی کند که اثرات مناسبی بر شرکت‌ها دارد. سوم هم با کمک به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و استارت‌آپ‌ها از تعطیلی و اتلاف هزینه‌هایی چون زمان و هزینه‌های گزافی که برای راه‌اندازی یک شغل در نظر گرفته شده، جلوگیری کند. بنابراین دولت با انجام این اقدامات سلبی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کسب‌وکارهای نوپا باشد.

او به خلأهای جدی نظام آموزشی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: محتوای آموزشی دانشگاه‌های ما غالبا حاوی مطالب نظری است. از پنج هزار میلیارد تومان بودجه‌ای که برای هزینه‌های آموزشی در نظر گرفته شده، مبالغ اندکی صرف مهارت‌آموزی می‌شود که البته کافی نیست؛ به همین دلیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به‌هیچ‌وجه ماموریت‌پذیر نمی‌شوند.

مداحی در انتها گفت: اطلس نظام آموزشی کشور بر پایه دو رکن اصلی آمایش و کیفیت، باید اصلاح شود. با عنایت به شعار رهبر انقلاب در سال جدید لازم است برای تحقق حرکت‌های بنیادی در اقتصاد، پیوند دانشگاه‌ها با بنگاه‌های اقتصادی به صورت پروژه‌ای و پژوهشی بیش از پیش شود تا شاهد انقلاب اساسی در نظام آموزشی از لحاظ ساختاری‌، قانونی و محتوایی باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس