بازدید 9036

درخواست برخی نمایندگان از شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات شوراها!

سید حمیدرضا کاظمی درباره لزوم اصلاح قانون انتخابات شوراها، اظهار داشت: اصلاح قانون انتخابات شوراها، قطعا باید در دستور کار کمیسیون شوراها قرار گیرد؛ بنابراین، لازم است در لایحه جامع نظام انتخابات، ایرادات قانون انتخابات شوراها برطرف شود!اما عبدالکریم حسین زاده می گوید گمان نمی کنم در میان نمایندگان مجلس، کسی باشد که بخواهد اختیارات نمایندگی خود را کاهش دهد؛ همه این اتفاقات برگرفته از نتایج انتخابات شورای شهر است و به زودی رفع می شود.
کد خبر: ۶۹۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 02 June 2017
انتخابات شورای شهر و برخی تخلفات رخ داده در بعضی شهرهای کشور، برخی از نمایندگان را به این باور رسانده است که مجلس شورای اسلامی، قدرت نظارت کافی بر روند انتخابات شورای شهر ندارد و باید نهاد دیگری عهده دار این مسئولیت در کشور شود.

به گزارش «تابناک»؛ برخی نمایندگان بر این باورند، برای جلوگیری از این گونه رخدادها، بهتر است با برخی تغییرات در قوانین، شورای نگهبان را مسئول این انتخابات کنند تا این شورا همچون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، عهده دار برگزاری و نظارت بر این انتخابات باشد.

سید حمیدرضا کاظمی در رابطه با لزوم اصلاح قانون انتخابات شوراها، اظهار داشت: اصلاح قانون انتخابات شوراها، قطعا باید در دستور کار کمیسیون شوراها قرار گیرد؛ بنابراین، لازم است در لایحه جامع نظام انتخابات، ایرادات قانون انتخابات شوراها برطرف شود.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایرادات و اشکالات جزئی در قانون انتخابات شورا وجود دارد. وجه دیگر ایرادات قانون انتخابات شوراها، موضوع بررسی صلاحیت کاندیداهاست که خلأ قانونی مشخص دارد.

کاظمی با بیان اینکه عملکرد مجلس با توجه به نوع نگاه نمایندگان به موکلین خود در نظارت بر انتخابات شوراها مناسب نیست، یادآور شد: به نظر من، نظارت نمایندگان مجلس بر انتخابات شوراها کارآمد نیست و مجلس باید سازو‌کار جدیدی بر نظارت بر انتخابات شوراها تعیین کند.

وی افزود: دیدگاه‌های مختلفی برای نظارت مجلس بر انتخابات شوراها وجود دارد؛ برخی معتقدند باید رایزنی شود تا از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظارت بر انتخابات شوراها نیز به شورای نگهبان واگذار شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی دیگر از نمایندگان بر این باور دارند که نظارت بر انتخابات شوراها، از اختیارات مجلس است و نباید اجازه دهیم از اختیارات مجلس کاسته شود و نهاد دیگری این نظارت را بر عهده گیرد، گفت: برخی اعتقاد دارند در میان نهادهای مجلس، سازوکاری تعیین شود تا به طور ثابت نظارت بر انتخابات و عملکرد شوراها انجام شود، که البته همه این موضوعات باید در انتخابات شوراها مورد توجه قرار گیرد.

همچنین عزت الله یوسفیان ملا، درباره لزوم اصلاح قانون انتخابات شوراها، گفت: برای نظارت بر انتخابات، مرجع دائمی لازم است و مرجع مقطعی نمی‌تواند بر انتخابات شوراها نظارت کند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مثلا مرجع دائمی در وزارت کشور، معاون سیاسی و اداره انتخابات است که در طول سال کار می‌کنند و شورای نگهبان نیز در استان‌ها و شهرستان‌ها در طول سال در زمینه انتخابات فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید در سال برای انتخابات شورای نگهبان و وزارت کشور برنامه ریزی ‌شود، افزود: متأسفانه در مجلس هیأت مرکزی نظارت و هیأت های استانی، شهرستانی و بخش، خلق الساعه تشکیل می‌شوند که بعد مثل یخ آب می‌شوند و اثری از آن‌ها نمی ماند.

یوسفیان ملا با بیان اینکه در اصل صدم قانون اساسی، وقتی شوراها را تعریف کردند، وظایف شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات مجلس، خبرگان و ریاست جمهوری دانسته و اسمی از نظارت بر انتخابات شوراها نیاورده اند، متذکر شد: شورای نگهبان می‌تواند تفسیر کند که آیا این موضوع حصر است و این شورا نمی‌تواند بر انتخابات دیگری نظارت کند یا تمثیل است و شورای نگهبان می‌تواند بر انتخابات دیگر نیز نظارت کند.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به اعتقاد ما شورای نگهبان می تواند بر انتخابات شوراها نیز نظارت داشته باشد، ادامه داد: کار نظارت بر انتخابات شوراها به حدی است که اگر شورای نگهبان بخواهد بدون ساز و کار نظارت کند، به مشکل برمی خورد.

اما از سوی دیگر، برخی دیگر از نمایندگان از جمله عبدالکریم حسین زاده بر این باورند، مجلس کامل بر روند انتخابات شورای شهر نظارت دارد و ایرادی به عملکرد نمایندگان در برگزاری و نظارت بر این انتخابات وارد نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: گمان نمی کنم در میان نمایندگان مجلس، کسی باشد که بخواهد اختیارات نمایندگی خود را کاهش دهد؛ همه این اتفاقات برگرفته از نتایج انتخابات شورای شهر است و به زودی رفع می شود.

این نماینده مجلس گفت: ایراداتی بر قوانین انتخاباتی کشور وارد است، ولی باید سر فرصت درباره آنها بحث کرد و موارد مبهم را رفع کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها