بازدید 5131

افزایش 8 درصدی صادرات محصولات صنایع غذایی

کد خبر: ۷۰۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 03 June 2017
صادرات محصولات صنایع غذایی کشور در سال 95 در مقایسه با یک سال قبل ازآن ، افزایش 8 درصدی داشت. درهمین زمینه روند صادرات فرآورده‌های لبنی 19 درصد، روغن نباتی 6,15 درصد، اسانس و عرقیات 6,16 درصد و همچنین خوراکی‌های گوناگون 4,14 درصد رشد را نشان می‌دهند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از ایرنا، عملیاتی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم، در زمره مهمترین عناصر برنامه ریزی و تصمیم گیری مسوولان اجرایی بوده و به همین جهت شاهد گشایش های اقتصادی قابل توجهی همچون توسعه صادرات بوده ایم. 

این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل های مطبوعات طی یک هفته گذشته را در زمینه عملکرد دولت را در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی بررسی کرده است که به مهمترین محورهای آن اشاره می شود. 

** توسعه صادرات و کاهش واردات 

یکی از مهمترین اهدافی که اقتصاد مقاومتی دنبال می کند، توسعه صادرات و کاهش واردات است. کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین صنایعی که می‌تواند پشتوانه محکمی ‌برای ارتقای صادرات غیرنفتی کشور در دوران افت قیمت نفت و هموار شدن مسیر تجارت با سایر کشورها باشد، صنایع غذایی است.

«محمدرضا مودودی» معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، در یازدهمین همایش ملی صادرات ماشین‌آلات و محصولات صنایع غذایی با تأکید بر اینکه از لحاظ وزنی، بنادر ما بیش از آن که وارداتی باشند، صادراتی هستند، آمار صادرات را غرور آفرین خواند و افزود: محصولات لبنی، شیرینی و شکلات و کنسروهای ایران به بیش از 80 کشور دنیا صادر می‌شود و از این رو صنعت غذا، به دلیل ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به محصولات کشاورزی مزیت بالاتری در صادرات دارند و از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد محسوب می‌شود.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات به صادرات محصولات صنایع غذایی کشور طی دوازده ماهه سال 1395 در مقایسه با سال 1394 اشاره کرد و تصریح کرد: در این بازه زمانی صادرات صنایع غذایی با افزایش 8 درصد در ارزش به 5,2077 میلیون دلار و از لحاظ وزنی به 4,1178 هزار تن رسیده است.

مودودی با ذکر نمونه‌ای از آمار عملکرد صادرات محصولات صنایع غذایی طی دوازده ماهه سال 1395 اعلام کرد: روند صادرات فرآورده‌های لبنی 19 درصد، روغن نباتی 6,15 درصد، اسانس و عرقیات 6,16 درصد و همچنین خوراکی‌های گوناگون 4,14 درصد رشد را نشان می‌دهند. 

** کنترل نرخ تورم

بند بیست و سوم ابلاغیه سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی بر شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار تاکید دارد.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم، کنترل تورم ساختاری اقتصاد ایران بوده است، همچنان‌که پیش‌تر همیشه تورم نرخ‌های بالایی داشت؛ چه در زمان رونق و چه در زمان رکود. این تورم در دولت یازدهم کنترل شد و همچنان‌که دیدیم، در سال 1395 میانگین تورم 12 ماهه به ٨.٩ درصد رسید، ولی طبیعی است که تورم در یک سال تحت عوامل مختلفی ممکن است نوسان داشته باشد.

این روزها با افزایش رشد نقدینگی، نگرانی‌ها درباره افزایش نرخ تورم در محدوده دورقمی افزون شده است. تحولات این روزها سبب شده تا «حسین میرشجاعیان» معاون وزیر اقتصاد برای رفع این نگرانی از پیش‌بینی افزایش نرخ تورم زیر ١٠درصد خبر دهد. او گفت: اکنون تورم اقتصاد ایران معقول است و درپیش‌بینی‌ها بر این است که با توجه به سیاست‌هایی که دولت برای افزایش تولید و اشتغال در پیش خواهد گرفت، تورم سال جاری بیش از یک درصد افزایش نیافته و زیر 10درصد باقی بماند.

**رونق صنایع و تولید داخلی

یکی از مقوله های مهم اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و رونق تولید است. رونق صنعت خودروسازی به‌عنوان یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد کشور، موجب رشد شاخص‌های اقتصادی در سطح کلان می‌شود. تولید صادرات ‌محور یکی از ارکان اصلی خودروسازی است که با مشارکت‌های بین‌المللی خودروسازان در حال تحقق‌یافتن است.

شرکت ایران خودرو با اجرای توافقات بین‌المللی قصد دارد محصولات مشترک تولیدی با خودروسازان مطرح جهان را به زنجیره توزیع آنان صادر کرده و بازار ٨٠‌ میلیونی داخل را به بازار ٣٠٠‌ میلیونی منطقه پیوند بزند.

ارزآوری یکی از ظرفیت‌های مهم صنعت خودروسازی است و صادرات خودرو یکی از مباحث مهمی است که از سوی همه خودروسازان مطرح جهانی پیگیری می‌شود.

ایران‌خودرو با رویکرد فعلی در صادرات محصول به صورت احداث سایت با سرمایه طرف مقابل یا ارسال کامل محصول در کنار مشارکت‌های بین‌المللی که صادرات ٣٠درصدی محصولات مشترک را هدف قرار داده است، به دنبال نقش‌آفرینی در بازارهای بین‌المللی و کسب سهم مناسب از آن است. این امر نیز مستلزم تولید رقابتی و باکیفیت است که با توسعه محصولات و عرضه محصولات مدرن و به‌روز محقق خواهد شد.

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در 4 ماه نخست امسال بالغ بر 6 میلیون و 369 هزار تن فولاد خام تولید کرد که درمقایسه با مدت مشابه سال 2016 یعنی 5 میلیون و 570 هزار تن رشد 3. 14 درصدی داشته است. آمار انجمن جهانی فولاد همچنین حاکی از آن است که تولید فولاد خام 67 عضو این انجمن در 4 ماه نخست امسال 550 میلیون و 841 هزار تن بوده که نسبت به 523 هزار و 699 هزار تن سال گذشته 5.2 درصد بالاتر است.

ایران در ماه آوریل هم یک میلیون 735 هزار تن فولاد خام تولید کرده بود که 15 درصد بالاتر از آوریل سال 2016 بود. البته ایران در مقایسه با ماه مارس هم رشد تولید داشته چرا که تولید ماه مارس یک میلیون و 635 هزار تن گزارش شده است.

به دنبال توافق برجام و بازپس‌گیری سهم ایران از بازارهای از‌دست‌رفته، تولید نفت ایران به چهار میلیون بشکه در روز نزدیک شد؛ حالا هدف‌گذاری‌ها برای تحقق پنج میلیون بشکه در روز سوق یافته است. آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان پاییز سال گذشته میزان تولید نفت به سه میلیون و 963 هزار بشکه در روز رسید.

افزایش تولید نفت در پاییز سال گذشته برابر با 8.9 درصد برآورد شده است. در حالی تولید نفت ایران بار دیگر به چهار میلیون بشکه در روز نزدیک شده که 9 سال است حجم تولید نفت ایران نتوانسته به چهار میلیون بشکه در روز برسد.

ایران در سال 1384 روزانه چهار میلیون و 106 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد اما با آغاز دولت نهم، روندی کاهشی بر میزان تولید نفت ایران حکمفرما شد به طوری که در پایان دولت دهم، تولید نفت ایران به سه میلیون و 481 هزار بشکه در روز رسیده بود. در حال حاضر ایران توانسته به تولید سه میلیون و 963 هزار بشکه در روز دست یابد این در حالی است که پیش از این در آغاز فعالیت دولت یازدهم میزان تولید نفت با سه میلیون و 481 هزار بشکه در روز برابر بود.

ایران در دهه 80 تنها سه سال شاهد تولید چهار میلیون بشکه‌ای نفت در هر روز بود و پس از آن، حتی پیش از تحریم‌ها نیز نتوانست موقعیت خود را در این حوزه حفظ کند. میزان افزایش تولید نفت در سال 1393 نسبت به سال 1394 برابر با 5.5 درصد و میزان افزایش در سال 1395 نسبت به سال 1394 برابر با 8.9 درصد برآورد شده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان