بازدید 10543
آقای وزیر فردای تأیید نتایج انتخابات هم گذشت؛

دلیل تأخیر در اعلام نتایج تفکیکی صندوق آرا چیست؟!

وقتی پس از برگزاری انتخابات باشکوه و حماسی 29 اردبیهشت و در حالی که چندبار طی نامه ها، سخنرانی ها و پرسش های مختلف از وزارت کشور خواسته شده است آرای حوزه ها را به تفکیک صندوق ها به صورت شفاف اعلام کند، تعلل و تأخیر در این مورد چه دستاوردی جز ایجاد شائبه و ترویج شایعات و سوءاستفاده از مباحث مطرح در مورد تخلف های انتخاباتی می تواند داشته باشد؟
کد خبر: ۷۰۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 04 June 2017
دو هفته از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردبیهشت ماه گذشته و هیجان های قبل و بعد انتخابات تا حد زیادی فروکش کرده است. انتخاباتی که یکی از رقابتی ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی بود. انتخاباتی که به گفته برخی اعضای ستاد سید ابراهیم رئیسی در روزهای اول بعد از برگزاری آن، تخلفاتی در آن اتفاق افتاده بود.

هرچند این گفته ها از سوی وزیر کشور و ستاد انتخابات پاسخ داده شد و کمبود تعرفه در برخی حوزه های رای گیری را یک اتفاق غیر عمدی و به خاطر حضور پیش بینی نشده مردم در برخی حوزه ها عنوان کرده بودند، سخنگوی قوه قضاییه و آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز در سخنانشان به برخی تخلفات روی داده در این انتخابات اشاره کردند.

به گزارش «تابناک»؛ ستاد سید ابراهیم رئیسی و شخصیت های حامی او از تریبون های مختلف ابراز می کردند که اعتراض های خود به تخلفات و شکایات انتخاباتی خود را از طریق قانونی پیگیری خواهند کرد. چندین نامه نیز از سوی علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی نیز خطاب به وزیر کشور ارسال شد که در یکی از آنها در دوم خرداد و چهار روز پس از برگزاری انتخابات از او خواسته بود، نتیجه تفکیکی صندوق آرا را شفاف اعلام کند. وی در این نامه نوشته بود: پیرو مکاتبات و پیگیری‌های مکرر گذشته و به ‌رغم گذشت چهار روز از اجرای انتخابات، متأسفانه وزارت کشور از ارائه شفاف نتایج و تفکیک صندوق‌های اخذ رأی خودداری می‌کند.

فردای آن روز و در 3 خرداد رحمانی فضلی در خصوص اینکه چرا آمار تفکیکی استان‌ها تاکنون اعلام نشده است، تصریح کرد: قطعاً تا انتخابات صحتش برای شورای نگهبان تأیید شود، ما آمار را بیرون نمی‌دهیم؛ از استان‌های مختلف آمار گرفته شده ولی آمار ما نیست؛ نه اینکه ما نمی‌خواهیم بدهیم اما اگر فردا تأیید شود پس فردا اعلام خواهیم کرد.

هرچند بندی در قانون انتخابات مبنی بر لزوم اعلام آرای صندوق ها به تفکیک وجود ندارد، پس از انتخابات 88 این مسأله به صورت یک عرف پذیرفته شد. در انتخابات 92 هم وزارت کشور آرای تفکیکی صندوق های حوزه های مختلف رأی گیری را اعلام کرد. این بار اما به رغم اینکه حدود 2 هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گذشته است و وزیر کشور قول داده بود روز فردای تأیید انتخابات توسط شورای نگهبان این آمار را منتشر خواهد کرد، هنوز خبری از آن نشده است. این در حالی است که شورای نگهبان سه شنبه گذشته، صحت انتخابات 29 اردیبهشت را تایید کرد و رحمانی فضلی درست یک روز بعد از آن و در حاشیه جلسه هیأت دولت بار دیگر با تأکید بر سلامت انتخابات گفته بود: حتی یک رأی هم جابجا نشده است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره انتخابات ۹۶ اظهار کرده بود: مطمئن باشید که حتی یک رأی هم جابجا نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی رسیدگی به تخلفات انتخاباتی نیز گفته بود: بعضی تخلفات گزارش شده که باید در قوه قضاییه بررسی شود.

رحمانی‌فضلی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دستگیری فرمانداران اظهار کرده بود: دستگیری فرمانداران نداریم بلکه احضار شده‌اند.

با وجود این، وقتی پس از برگزاری انتخابات باشکوه و حماسی 29 اردبیهشت و در حالی که چندبار طی نامه ها، سخنرانی ها و پرسش های مختلف از وزارت کشور خواسته شده است، آرای حوزه ها به تفکیک صندوق ها را شفاف اعلام کند، تعلل و تأخیر در این مورد چه دستاوردی جز ایجاد شائبه و ترویج شایعات و سوءاستفاده از مباحث مطرح در مورد تخلف های انتخاباتی داشته باشد؟

هرچند وزیر کشور گفته بود، این آمار روز بعد از تأیید نتیجه انتخابات توسط شورای نگهبان، منتشر خواهد شد، با گذشت دو هفته از انتخابات و 4 روز از تأیید نهایی نتیجه انتخابات، هنوز آمار آرای صندوق های به تفکیک حوزه های رأی گیری اعلام و منتشر نشده است.

بهتر است قبل از اینکه شائبه ای جدی به خاطر تأخیر در اعلام نتایح آرای کاندیداها به تفکیک صندوق ها ایجاد شود، وزارت کشور در اولین فرصت ممکن نسبت به انتشار و اعلام آن اقدام کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان