بازدید 6756
۲

ادامه جنگ اکران با تهدید پایین کشیدن فیلم سینمایی و تحریم سینما‌ی وزارت ارشاد!

این تنبیه از سوی شورای صنفی نمایش که تمامی صلاحیتش بر اساس اختیارات تنفیذ شده سازمان سینمایی است، در نظر گرفته شده؛ اما نکته جالب اینکه سینما فرهنگ متعلق به سازمان سینمایی است! در واقع نهادی که اختیاراتش متکی به اراده سازمان سینمایی است، یک مجموعه تحت مالکیت سازمان سینمایی را برای اجرای اکران «هنر و تجربه» یعنی یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی تنبیه کرده است!
کد خبر: ۷۰۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷ 06 June 2017
ادامه جنگ اکران با تهدید پایین کشیدن فیلم سینمایی و تحریم سینما‌ی وزارت ارشاد!
عملکرد شورای صنفی نمایش در ماه‌های اخیر، با رویکردهای عجیبی همراه شده که بیش از نگاه صنفی به اکران، متمرکز بر یک نگاه جریانی است و در این شرایط، قربانی اصلی جنگ قدرت برخی از چهره‌های بانفوذ سینمای ایران، شماری از فیلمسازان کشورمان هستند.
 
به گزارش «تابناک»؛ ترکیب کنونی شورای صنفی نمایش در طول سال اخیر رویکردهای رادیکالی در پیش گرفته که در نوع خود جالب توجه است. در تازه‌ترین رویکرد به جای اکران فیلم‌های کمدی چون «پنج عصر» در اکران رمضان که ظرفیت فروش در هر دوره زمانی را دارد، برخی فیلم‌های اجتماعی نظیر «زیر سقف دودی» و «رگ خواب» که می‌بایست در موقعیت مناسبی اکران شود، شتابزده در صف اکران قرار داده شده است.
 
این در حالی است که دست کم پوران درخشنده، تهیه کننده و کارگردان «زیرسقف دودی» اصرار بر اکران فیلمش در نوبت اکران عید فطر داشته، ولی ظاهراً به او ابلاغ شده که یا باید در این مقطع فیلمش را اکران کند و یا باید برای سال بعد اقدام کند، زیرا نوبت‌های اکران تا پایان سال بسته شده است! طبیعتاً فیلمساز مجبور به اکران فیلمش برای از دست نرفتن این نوبت اکران می‌شود، ولو آنکه این نوبت اکران، زمان مورد تقاضایش نبوده باشد.
 
در این شرایط، شورای صنفی نمایش در اطلاعیه‌ای مواضع عجیبی گرفت. در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: «فیلم‌های «زیر سقف دودی» و «رگ خواب» طبق مصوبۀ هفتۀ گذشتۀ شورای صنفی اکران می‌توانند از هفدهم خرداد روی پرده بروند. بر اساس توافقات قبلی، روزهای اکران این دو فیلم در ماه مبارک رمضان محاسبه نمی‌شود. در واقع، شروع محاسبۀ کف فروش آن‌ها از عید فطر است. با این حال، چنانچه صاحبان و پخش‌کننده‌های این دو فیلم تمایل نداشته باشند از امتیاز ویژه‌ای که شورای صنفی اکران به مناسبت ماه مبارک رمضان در نظر گرفته استفاده کنند، باید مراتب را کتباً به شورای صنفی اکران اعلام نمایند. در این صورت، ادامۀ اکران فیلم‌های «ویلایی‌ها» و «آشوب» تا پایان ایام سوگواری ماه مبارک رمضان در سینماهای سرگروه بلامانع خواهد بود.»
 
ادامه جنگ اکران با تهدید پایین کشیدن فیلم سینمایی و تحریم سینما‌ی وزارت ارشاد! 
 
این بخش از اطلاعیه با واکنش تهیه کننده فیلم «ویلایی ها» همراه شد که تهدید به پایین کشیدن فیلمش از پرده همه سینماها طی یک روز نمود و نتیجه این تهدید اعلام شورای صنفی نمایش مبنی بر بلااشکال بودن استمرار یک هفته‌ای اکران این فیلم بود؛ رویکردی که طبیعتاً با همراه کردن صاحبان فیلم سینمایی «رگ خواب» تحقق یافته بود.
 
در بخش دیگری از این اطلاعیه نیز برای گروه هنر و تجربه، پرده تازه‌ای از جنگ رقم خورده بود و ذکر شده بود: «نظر به اینکه سینما فرهنگ بر خلاف مصوبۀ شورای صنفی اکران به نمایش آثار هنروتجربه ادامه داده و به خاطر بی‌توجهی به هشدارهای مکرر این شورا، سه اخطار پیاپی دریافت کرده‌ است، تا اطلاع ثانوی هیچ حوالۀ جدیدی برای این سینما صادر نخواهد شد. چنانچه، این سینما در اسرع وقت به نمایش آثار هنروتجربه پایان دهد، ممنوعیت صدور حواله لغو و سه اخطار داده شده به این سینما حذف می‌شود.»
 
این تنبیه از سوی شورای صنفی نمایش که تمامی صلاحیتش بر اساس اختیارات تنفیذ شده سازمان سینمایی است، در نظر گرفته شده، ولی نکته جالب اینکه سینما فرهنگ، متعلق به سازمان سینمایی است! در واقع نهادی که اختیاراتش متکی به اراده سازمان سینمایی است، یک مجموعه تحت مالکیت سازمان سینمایی را برای اجرای اکران «هنر و تجربه» یعنی یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی تنبیه کرده است!
 
این اوضاع نشان می‌دهد، چه کیفیتی از مدیریت بر سینمای ایران در ماه‌های اخیر حاکم بوده و نهادها و مجریان سیاست‌های سازمان سینمایی چگونه بر سر منافع اکران به جان هم افتاده‌اند! آیا این وضعیت در هفته‌های پیش روی سامان می‌یابد و یا همچون قاچاق فیلم‌های سینمایی به یک آسیبِ استمراری تبدیل می‌شود؟ باید صبر کرد و دید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
وا بده با با
رییس این سازمان سینمایی همون نیست که ویدئو رو ممنوع کرده بود؟؟ اگه همون باشه که خب معلومه اوضاع چجوری پیش بره!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر