بازدید 17705

لطفاً پاکت پفک‌هایتان را زمین بگذارید!

دکتر اسکندر صالحی
کد خبر: ۷۰۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 07 June 2017
درست در لحظاتی که صدا و سیما باید میدان‌دار باشد؛ دارد چیپس و پفک می‌خورد و شاید شاید تماشا می‌کند!
 
امروز دو حادثه در دو جای تهران اتفاق افتاد که از همان لحظات نخست ایرانیان را به تعقیب واداشت. اغلب مردم دنبال خبر موثق و معتبر بودند و هستند و تعدادی هم در پی مدیریت خبری حادثه. برخی از این مدیریت‌کنندگان به اقتضای حرفۀ خود به این کار اقدام کردند؛ یعنی رسانه‌ها و خبرنگاران مستقل. و تعداد بسیار اندکی از مسئولان مربوط هم تاکنون نشان داده‌اند که امر اطلاع‌رسانی برایشان مهم است. منتها تعداد بسیار اندکی. گویی متولیان ما برای برخورد رسانه‌ای با حوادثی از این دست آموزش ندیده‌اند و واقعاً نمی-دانند چه اقداماتی باید انجام دهند. و شاید گمان می‌کنند اگر در این زمینه محتوایی تولید نکنند، هیچ تصویری از این حادثه در ذهن عموم مخاطبان، یعنی جامعۀ نگران ایران، شکل نخواهد گرفت. این در حالی است که بی‌تردید منابع غیرمعتبر، و گاه مغرض و شاید همدست با حادثه‌آفرینان، به ارائۀ این تصویر و مهندسی اذهان عمومی خواهد پرداخت.

از سوی دیگر، رسانه‌های رسمی هم بیش از حد انتظار غیرفعال عمل کرده‌اند و نشان نمی‌دهند که در مدار خبر قرار دارند؛ چه رسد به این که در محور آن باشند. این در حالی است که وظیفۀ آنان در این زمینه از همۀ رسانه‌ها بیشتر است و امکانات مادی و ارتباطی آنها برای تولید خبر هم با رسانه‌های دیگر قابل مقایسه نیست. ظاهراً دولتی بودن، فقط صنعت و اقتصاد را از حرکت درست و طبیعی باز نداشته؛ بلکه رسانه‌های ما را هم قفل کرده است. طولانی و زمان‌بر بودنِ پروسۀ تصمیم‌گیری و تعدد مراجع موثر و تصمیم‌گیر، عملاً، صدا و سیما را از گرفتن تصمیم درست و سریع بازداشته است. از سوی دیگر، معمولاً مدیران در این سازمان‌ها بابت انجام درست کاری تشویق نمی‌شوند؛ اما بابت کوچکترین خطایی ممکن است توبیخشان عبارت باشد از دست دادن صندلی مدیریت، اعتبار شغلی و حرفه‌ای و شاید مختل شدن معاش. بنا بر این، کمتر مدیری حاضر می‌شود خود را بابت انجام کاری که ضروری می داند به خطر بیندازد.

در حالی که سازمان بزرگ رسانه‌ای کشور کُند و بسیار محتاط است، تعدد امکانات خبردهی و خبرگیری دارد این سازمان را به حاشیه می‌برد و از مدار خبررسانی موثر خارج می‌کند و اگر نبودند رسانه‌هایِ چابکِ مستقل و یا نیمه‌حکومتی، مدیریت خبری حوادث امروز به دست حادثه‌آفرینان می‌افتاد و خود زمینه‌ای می‌شد برای گسترش یکی ـ دو حادثه به سراسر کشور.

تأمل در مدیریت خبری حوادث امروز به ما می‌گوید که: 1. نیروهای امنیتی، علاوه بر آموزش‌هایی که می‌بینند باید در امر خبررسانی در مواقع بحرانی هم آموزش ببیند و نهاد سخنگویی در این نیروها باید ایجاد یا تقویت شود؛2. در روابط عمومی‌ها کارشناسان خبرۀ خبر در ماقع بحران وجود داشته باشد؛ 3. فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اقدام خبری در صدا و سیما و رسانه های دولتی کوتاه‌تر و سریع‌تر شود؛ 4. رسانه‌های مستقل موجود برای رشد کیفی و گسترش حوزه‌های اطلاع‌رسانی حمایت شوند؛ 5. رقبای جدی برای صدا و سیما به وجود آید شاید این سازمان به تحرک واداشته شود. 6. حکومت، شبکه‌ها و امکانات جدید رسانه‌ای و ارتباطی را بیش از پیش جدی بگیرد و دریابد.

باور کنیم دوران بی‌خیالانه به مدیریتِ خبریِ حوادث نگاه کردن گذشته است!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۰
میخواد اوضاع رو عادی جلوه بده مثلا

به هر حال اتفاقی هست که افتاده.باید جواب سختی به عربستان داده بشه.
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
باید یک موشک بزنیم وسط تلاویو، ببینیم بازم میان نزدیک ایران عملیات تروریسیتی انجام بدن؟، اینکه ایران به عرب های شکم گنده واکنش نشون بده خواسته اسراییله
تابناک جزو آن گروه معدود رسانه های "چابک و مستقل" است که سالهاست از بزرگترین "رقبای جدی" صدا و سیمای میلی محسوب میشود.
صدا و سیما را به حال خودش بگذارید. آنها خود را به خواب زده اند، پس نمیشود بیدارشان کرد. خیلی وقت است که از چشم مردم افتاده اند و دیگر کسی آنها را جدی نمی گیرد.

خدا پشت و پناه تان. همین طور ادامه بدهید. مردم به شما اعتماد دارند.
شاید به خاطر اینکه امنیت به خطر نیفتد پرهیز میکنند!
کار دست کاردان نیست
كاملا درست است . البته تلگرام اين نقيصه را جبران مي كند گرچه در ان شايعه هم پخش مي شود و مي تواند مضر باشد.
صدا و سیما همیشه گفته شده و می شود فقط و فقط بنگاه اقتصادی مدیران، تهیه کنندگان و کارگردانان شده و بس. آن قدر که روی دانشگاه آزاد حساسیت و دقت به کار رفت، چند هزارم آن بر این رسانه است. حداقل وضع اقتصادی مدیران و... را پیش و پس از منصب شان که نمی توان دروغ دانست.
بادرودبه برانتقادسازنده وبجابی که دراین لحظات حساس بدان اشاره داشتید
رادیو و تلویزیون که نباید جو هیجانی بوجود بیاورد. مانند پلاسکو مردم بریزند و ماموران امنیتی نتوانند کاری بکنند.
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
مهدی عزیز
خبر رسانی درست و به موقع اسمش ایجاد جو هیجانی نیست
هر کس باید وظیفه خودش را درست انجام دهد، صدا و سیما خبر را پخش کند، نیروهای نظامی امنیت را برقرار کنند
آریا
| United States of America |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
خبر درست دادن که جو دادن نیست، چیزییست که هست. هنگامی که شبکه خبر خبر نمیده، نتیجه میشه شایعه های مردم تو مثلا تلگرام. میخوان مردم واکنش درست نشون بدن، باید واکنش درست رو یادآوری کنن. قابل ذکره که پرس تی وی پوشش زنده داشت.
عملکرد صدا و سیما و شبکه خبر واقعا تاسف باره. موقع بحران تکرار برنامه دیشبو پخش میکرد. واقعا برای این نوع مدیریت و طرز تفکر متاسفم
با این بلاتکلیفی ها، مردم علاقمند به آگاهی از رویدادها را به رسانه های بیگانه و ازهمه مهمتر
بی بی سی و رادیو فردا راهنمائی می کنند. افسوس.
چیپس و پفک؟ تو ماه رمضون؟ مگه میشه
قطعا اين حملات با برنامه ريزي و تلاش دستگاههاي اطلاعاتي اسرائيل بوده و عدم تكرار آن منتفي نبوده لذا شايسته است دستگاههاي اطلاعاتي و نهادهاي امنيتي بيشتر به هوش باشند. صهيونيست ننگت باد. مرك بر اسرائيل . مرگ بر آمريكا مرگ بر آل سعود كافر
داشت خندوانه پخش می کرد اونم تکرار!
صداوسیما خواااااب
وزیر خارجه تو ترکیه خندااااان...
خبر هر چی هست باید با جزئیات کامل پخش بشه همین بی تفاوتیها و کارهارو میکنن که دیگه مردم میرن سراغ خبرگزاریهای خارجی مردم حقشونه که جزئیات اتفاقات رو بلافاصه بدونن در غیراینصورت همون عادت بد ما ایرانیها که بجای ترک محل حادثه ملت جمع میشن از نزدیک شاهد ماجرا باشن و سلفی بگیرن کاش همه چی درست بشه .
معلوم نیست چه طرفی هستند یکی به نعل می زنند یکی به پاشنه ..ای کاش ایرانی باشند
بابا بی بی سی جور همه رو کشید . وهمچنبن تلگرام. به صدا سیما بگویید اسوده بخواب ایران بیدار است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر