بازدید 6601

افزایش بیش از سه برابری پهنه آبی دریاچه ارومیه

کد خبر: ۷۰۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 08 June 2017
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به چهار سال گذشته به رغم کاهش بارش ها افزایش 90 سانتیمتری داشته که موجب افزایش بیش از سه برابری پهنه آبی آن شده است.

به گزارش ایرنا، پرویز آراسته  با بیان اینکه میزان بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با 28 درصد کاهش نسبت به پارسال مواجه است، افزود: با وجود این کاهش، مساحت این عرصه آبی از 730 کیلومتر مربع در سال 92 به 2 هزار و 563 کیلومتر مربع رسیده که این امر باعث شده دریاچه ارومیه هم اکنون 2 میلیارد و 590 میلیون متر مکعب آب داشته باشد.

وی با اشاره به طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه که در حوزه محیط زیست انجام شده است، اضافه کرد: کاشت درختان گز و قره داغ در حاشیه دریاچه ارومیه در 480 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در راستای تثبیت شن های روان از جمله طرح های اجرایی بوده است.
وی با بیان اینکه افزایش عرصه آبی دریاچه ارومیه موجب کاهش ریزگردها می شود، اظهار کرد: در همین راستا مالچ پاشی بیولوژیکی در سطح 45 هکتار محدوده جبل کندی ارومیه در حاشیه دریاچه انجام شده است.

وی درباره تامین آب حیات وحش دریاچه ارومیه که از وظایف اداره کل محیط زیست به شمار می رود، گفت: سطوح آبگیری در جزایر پارک ملی احداث شده و آب حاصل از باران در مخزن های آب در سطح جزایر دریاچه جمع آوری می شود و به مصرف حیات وحش می رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: در زمینه حفاظت فیزیکی دریاچه ارومیه نیز با همکاری بسیج سازندگی سپاه شهدای استان 290 کیلومتر از پیرامون دریاچه ارومیه از سلماس تا بناب قرق شده که افزایش پوشش گیاهی را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه، دومین دریاچه شور جهان بوده که در 2 دهه گذشته با بحران شدید آبی مواجه شده است.

بررسی کارشناسان آب و محیط زیست بیانگر این نکته است که مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی به خوبی انجام نشده و کشاورزی سنتی از مهمترین علل بروز مشکل کم آبی در دریاچه بوده است.

در اوایل آغاز به کار دولت یازدهم که توجه به حفاظت محیط زیست جزو مهمترین برنامه ها قرار گرفت، مصوبات 26 گانه ای به تصویب رسید تا این زیست بوم ارزشمند از خطر نابودی نجات یابد.

این مصوبات سپس به 40 مصوبه افزایش یافت و هم اکنون ستاد احیا در سطح ملی و استانی در حال اجرای این مصوبات است.

مصوبات انجام شده در راستای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه در حال انجام بوده و به نحو مطلوب در صورت تخصیص به موقع اعتبارات در حال پیشرفت است.

تراز اکولوژیک یا میانگین آب این دریاچه 1274.10 سانتیمتر از سطح آبهای آزاد است که هم اکنون علی رغم افزایش پهنه آبی آن حدود سه متر با این تراز فاصله دارد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.

در سال های 93 و 94 در مجموع 414 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده و 12 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار داده است.

طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه 2.5 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.

تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه 100 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر