بازدید 4494
تالار شیشه‌ای حافظ در هفته ای که گذشت

دومین هفته ناامید کننده بورس / احتمال ادامه روند منفی بورس در آغاز هفته پیش رو

شاخص کل بورس در هفته منتهی به 17 خرداد ماه، ریزش 755 واحدی معادل 0.93 درصد کاهش را تجربه کرد و به کانال 79 هزار واحد سقوط کرد. علت اصلی ریزش آخرین روز کاری شاخص بورس وقوع حادثه تروریستی در تهران بود اما باید توجه داشت بازار کم رمق نیز این وضع را تشدید کرد.
کد خبر: ۷۰۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷ 09 June 2017
دومین هفته ناامید کننده بورس / احتمال ادامه روند منفی بورس در آغاز هفته پیش روشاخص کل بورس در هفته منتهی به 17 خرداد ماه، ریزش 755 واحدی معادل 0.93 درصد کاهش را تجربه کرد و به کانال 79 هزار واحد سقوط کرد. علت اصلی ریزش آخرین روز کاری شاخص بورس وقوع حادثه تروریستی در تهران بود اما باید توجه داشت بازار کم رمق نیز این وضع را تشدید کرد.

په گزارش تابناک اقتصادی، هفته گذشته یعنی هفته منتهی به 10 خرداد، بورس اوراق بهادار تهران اولین هفته نزولی از ابتدای سال را رقم زد. شاخص کل بازار سهام با افت 8/ 0 درصدی و کاهش چشمگیر ارزش معاملات، ‌نشانه‌هایی از اصلاح قیمت‌ها توام با رکود معاملاتی را نشان داد. در هفته مورد اشاره، شاخص کل بورس در آخرین روز کاری در سطح  80 هزار و 513 واحد با افزایش 1.77 واحدی قرار گرفته بود.


شروع هفته با افت شاخص بورس و فرابورس کلید خورد

بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه در ادامه مسیر ریزشی قیمت‌ها در هفته گذشته، شاهد جو ضعیفی بود که به افت 224 واحدی (معادل 3/ 0 درصد) شاخص کل منجر شد. بازار روز شنبه در حالی با عقب‌نشینی 3/ 0 درصدی شاهد رسیدن شاخص کل به رقم 80هزار و 288 واحد بود که به دلیل دو روز تعطیلی در روزهای یکشنبه و دوشنبه بازار شاهد حضور کم تعداد معامله‌گران بود. این امر معاملات ضعیف و کم‌حجمی را به دنبال داشت. روز شنبه نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندر عباس و پالایش نفت اصفهان بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل را داشتند و بازدهی بازار سهام کشور از ابتدای سال تا پایان معاملات روز شنبه را به کمتر از 4 درصد کشاندند.

روز شنبه، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 75 واحدی به رقم 27 هزار و 153 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 10 واحد افت، عدد 17 هزار و 475 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 8 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 564 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 243 واحدی به رقم 87 هزار و 480 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با کاهش 236 واحدی به رقم 55 هزار و 323 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افت 40 واحدی، عدد 180 هزار و 196 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس در بازار روز شنبه ساعت 9:30 بیشترین پیشروی را داشت و در سطح 80 هزار و 548 واحد قرار گرفت.


بورس پس از 2 روز تعطیلی با فخاس و فملی از سقوطی دیگر گریخت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 16 خرداد ماه 96 با رشد 4 واحدی به رقم 80 هزار و 293 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 1 واحدی به رقم 27 هزار و 142 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 40 واحد افت، عدد 17 هزار و 434 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 31 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 523 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 107 واحدی به رقم 87 هزار و 373 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با افزایش 26 واحدی به رقم 55 هزار و 350 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افت 122 واحدی، عدد 180 هزار و 73 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس در بازار روز سه شنبه ساعت 11:45 بیشترین پیشروی را داشت و در سطح 80 هزار و 332 واحد قرار گرفت.

روز سه شنبه، نماد فخاس متعلق به فولاد خراسان با 48 واحد، نماد فملی متعلق به ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين با 11 واحد، نماد ومعادن متعلق به توسعه‌معادن‌وفلزات‌ با 10 واحد و نماد آپ متعلق به آسان پرداخت پرشين با 9 واحد افزایش به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس تهران داشتند.

روز سه شنبه بازارهای جهانی شاهد تداوم روند نزولی قیمت مس برای سومین روز متوالی و حرکت در سطح 5560 دلاری بود. روی نیز در کانال 2400 دلاری حرکت کرد. به نظر می‌رسد نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین به‌ویژه از سوی بازار املاک این کشور در کنار افزایش عرضه در ماه‌های اخیر فشار را بر قیمت جهانی کالاها از جمله فولاد و سنگ‌‌آهن حفظ کرده است. روز سه شنبه بانک Minsheng (بزرگ‌ترین بانک خصوصی چین) نرخ بهره وام مسکن را 10 درصد بالاتر از نرخ مرجع تنظیم و برای خرید مسکن دوم نیز تعرفه بیش از 20 درصد مرجع اعلام کرد. از آنجا که 50 درصد مصرف فولاد چین در حوزه مسکن است، سیاست افزایش نرخ بهره می‌تواند منجر به سرد شدن مسکن و قیمت فولاد و سایر کامودیتی‌ها شود. در عین حال روز سه شنبه قطع روابط سیاسی و تجاری چهار شریک تجاری قطر یعنی عربستان، امارات، بحرین و مصر با این کشور عامل فشار بر قیمت نفت شد تا هر بشکه نفت خام آمریکا (ساعت 16 روز سه‌شنبه) به قیمت 22/ 47 دلار معامله شود.


آخرین روز کاری بورس با سقوط شاخص به کانال 79 هزار واحد رقم خورد

روز چهارشنبه 17 خرداد ماه، بورس تهران به حوادث تهران واکنش شدیدی نشان داد. نماگر بازار سهام کشور در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی چهارشنبه با افت 535 واحدی (معادل 7/ 0 درصد) کانال 80 هزار واحدی را ترک کرد و در ارتفاع 79 هزار و 758 واحدی قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد، شاخص کل در این روز بیشترین ریزش روزانه را از ابتدای سال جاری ثبت کرده است. بارزترین عامل موثر بر شرایط دیروز بورس تهران، حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی بود. این موضوع به وضوح در روند نماگر بازار سهام در جریان معاملات این روز قابل مشاهده است. نماگر بورس تهران که تا ساعات میانی معاملات در مسیر نزولی حتی آرام‌تر از روز‌های قبل حرکت می‌کرد، با مخابره ناآرامی‌های مزبور در دام ریزش شدیدی گرفتار شد(شاخص سهام در ساعت 10:30 افت حدود 30 واحدی را تجربه کرده بود). 

همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 180 واحدی به رقم 26 هزار و 957 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز با 204 واحد افت، عدد 17 هزار و 230 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 158 واحد کاهش داشت و به عدد 13 هزار و 355 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 571 واحدی به رقم 86 هزار و 801 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با کاهش 282 واحدی به رقم 55 هزار و 68 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افت 1691 واحدی، عدد 178 هزار و 381 واحد را به نمایش گذاشت.

«ایمان مقدسیان» کارشناس بازار سرمایه، امروز در گفت وگو با ایرنا گفت: علت اصلی ریزش روز چهارشنبه شاخص بورس وقوع حادثه تروریستی در تهران بود اما باید توجه داشت بازار کم رمق نیز این وضع را تشدید کرد.

وی اضافه کرد: هفته گذشته به دلیل تعطیلی 2 روزه چهاردهم و پانزدهم خردادماه، با بازاری نیمه تعطیل روبرو بودیم که حجم معاملات در آن پایین بود و شمار خریداران نیز کم شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وقوع حادثه تروریستی، شوک زیادی را به بازار نیمه تعطیل بورس وارد کرد و باعث ریزش شد.

مقدسیان افزود: ریزش یکباره شاخص، موضوعی مقطعی و گذراست و دلیلی برای تداوم ریزش بورس وجود ندارد، زیرا عملکرد شرکت ها مشخص بوده و امنیت نیز در کشور حکمفرماست.

وی درباره وضعیت بورس در هفته آتی بیان داشت: احتمال دارد در آغاز هفته کاری، ادامه روند منفی را شاهد باشیم اما این حالت پایدار نیست.

این تحلیلگر بازار سرمایه پیش بینی کرد احتمال دارد حتی شاخص بورس در صورت مهیا بودن شرایط، مثبت شود؛ زیرا با تشکیل کابینه دولت دوازدهم و مشخص شدن سیاست ها، شرایط بورس به تدریج بهبود می یابد.

مقدسیان از خودرویی ها و صنایعی که با قیمت های جهانی سروکار دارند به عنوان گروه های پیشرو بازار نام برد که می توانند چشم انداز مثبتی داشته باشند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل