بازدید 22303
پس از تلاش برای ثبت انفرادی تار آذری، کمانچه، نوروز، چوگان و...، این بار...؛

جمهوری آذربایجان برای تصاحب «سیمرغ» اساطیری دست به کار شده است!

همسایه تمامیت‌خواه شمال غرب کشورمان که پیشتر برای ایرانی‌زدایی از فرهنگ مردمانش تلاش‌های فراوانی کرده و کوشیده با دست درازی‌های متعدد به جلوه های تمدن ایران، برای خود هویتی مستقل دست و پا کند، حالا در صدد دست درازی جدیدی به فرهنگ غنی کشورمان است و این بار موجودی اساطیری را هدف قرار داده!
کد خبر: ۷۰۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ 11 June 2017
همسایه تمامیت‌خواه شمال غرب کشورمان که پیشتر برای ایرانی‌زدایی از فرهنگ مردمانش تلاش‌های فراوانی کرده و کوشیده با دست درازی‌های متعدد به جلوه های تمدن ایران، برای خود هویتی مستقل دست و پا کند، حالا در صدد دست درازی جدیدی به فرهنگ غنی کشورمان است و این بار موجودی اساطیری را هدف قرار داده!
 
به گزارش «تابناک»، پس از ارائه چندین پرونده میراث ناملموس بشری توسط جمهوری آذربایجان به یونسکو برای ثبت جهانی که عمدتا رگ و ریشه ایرانی داشتند، حالا نوبت یکی از اساطیر ایرانی رسیده که مسئولان این کشور همسایه شمال غربی کشورمان در صدد پرونده سازی برای آن هستند؛ پرونده‌ای که به مانند نمونه های پیشین، بر ایرانی زدایی در آن تأکید فراوانی شده است.

این بار «سیمرغ» مورد توجه مسئولان این کشور قرار گرفته است؛ پرنده‌ای اساطیری و افسانه‌ای که هرچند در مشرق زمین از دیرباز شهرت فراوان دارد و با اسامی مانند عنقا یا فونیکس به پرنده افسانه‌ای برآمده از مشرق زمین مشهور است و در کشورهایی مانند چین و هند، گاه با چند اسم مختلف شناخته می‌شود، اما تازگی مسئولان آذربایجان کشف کرده‌اند متعلق به ایشان است و بس!

این در حالی است که حتی در میان اهالی آسیای شرقی نیز «سیمرغ» به عنوان روایت ایرانی از این پرنده خیلی عجیب اسطوره ای، شناخته شده است. پرنده ای که بر اساس افسانه ها، از آتش برخاسته و با مرگ در آتش، از خاکسترش فرزندی جدید برمی‌خاسته و راهش را ادامه می‌داده است؛ سمبلی که در شاهنامه مشهور فردوسی طوسی نیز، نقش بسزایی دارد تا ثابت شود از دیرباز حکایتی مشهور در این سرزمین بوده است.

اما ماجرای این پرنده و مسئولان جمهوری آذربایجان که حتی می‌کوشند، اشعار فارسی نظامی گنجوی را محو کنند تا این شاعر را متعلق به خود کنند، چیست؟ آیا قرار است به مانند آیین نوروز که دایره رواج آن فراتر از آن جمهوری و حتی ایران زمین است، این جمهوری کوچک بر جای مانده از شوروی سابق همه چیز را از آن خود بداند یا قرار است «سیمرغ» به سمبلی نوین برای اتحاد ملت های همسایه شود؟
 

آن گونه که شواهد نشان می‌دهد، جمهوری آذربایجان به هیچ وجه مایل به شراکت با کسی در این میراث ناملموس بشری نیست؛ مثل زمانی که تلاش کردند تار و موسیقی آذری «عاشیقلار» را به نام خود ثبت کرده و از یاد ببرند تا چند دهه پیش بخشی از ایران بودند و به مانند آذری زبان های کشورمان در چندین استان، با این ساز و موسیقی الفت داشتند و دارند.

یا زمانی که تلاش کردند، کمانچه را ساز خودشان بنامند و به جهانیان این گونه القا کنند یا چوگان را به عنوان میراث بومی کشورشان به جهانیان عرضه داشته یا برای ثبت نوروز بی اطلاع به ایرانیان و دیگر ملت هایی که نوروز رکنی مهم در زندگی شان است، پرونده تدارک دیده و به یونسکو ارائه کردند. روندی که هرچند نقص پروژه جهانی شدن میراث ناملموس بشری در یونسکو را هم اثبات می‌کند، پیش از آن، حکایت از ولع این همسایه کشورمان برای دست درازی به میراث های ایرانی یا مشترک و ثبت آنها به عنوان میراث خود دارد.

اقدامی که حالا متوجه سیمرغش شده و خیزش نرم مسئولان این کشور برای تصاحب آن از مدتها پیش آغاز شده است. از حضور این پرنده افسانه ای در مراسم اختتامیه نخستین دوره بازی های اروپایی در باکو در سال 2015 تا تکرار این حضور در افتتاحیه مسابقات کشورهای اسلامی در ماه اخیر در این کشور؛ حضوری که سردبیر روزنامه «ینی آذربایجان»، ارگان حزب حاکم بر این کشور آن را اتفاقی نمی‌داند و در مقاله ای بر برنامه ریزی های صورت گرفته برای این حضور تإکید کرده و مدعی می‌شود که ایرانیان سیمرغ را با جعل از آن خود کرده‌اند.

مقاله ای که اگر بدانیم نگارنده آن، علاوه بر وابستگی و حضور در صف فعالیت حزب حاکم بر کشور، نماینده مجلس این دیار نیز هست، معنای دیگری خواهد یافت و طرح ادعای جعل سیمرغ، آن هم توسط عطار نیشابوری و در کتاب «منطق الطیر» برای زدودن پیشینه قزاقی «سامقرقخ» (نام سیمرغ در زبان ایشان)، به دیگر تلاش های جمهوری آذربایجان برای ایرانی زدایی از یک میراث و سپس تلاش برای ثبت آن به نام کشورشان در زمره میراث های یونسکو، شباهت فراوانی خواهد یافت.

تلاشی گسترده برای جعل واقعیت ها که در آن عجیب نیست آشیان این مرغ افسانه ای یعنی «کوه قاف»، کوه «آغری» (از جمله نمادهای پان ترکیسم) خوانده شود و نام سیمرغ، فارسی شده و چکش کاری شده «سامقرقخ» به مرور زمان خوانده شود؛ با این ملاحظه که مؤلف این مقاله طنزگونه توضیحی نداده که چرا سامقرقخ را برگرفته از سیمرغ نمی‌داند یا این روند تغییرات زبانی را مشمول کشور خودشان که تا چند دهه پیش بخشی از خاک ایران بود، نمی‌داند؟!

اشکالاتی که به وضوح تلاش ایشان برای دست درازی به میراث دیگر ملت ها را نشان می‌دهد. موضوعی که با توجه به مطرح شدن چندباره سیمرغ توسط ایشان به عنوان میراث ناملموس کشورشان، می‌توان در این مورد مقابلش ایستاد و مجابشان کرد دست کم همکاری دیگر کشورها در تهیه و ارسال این پرونده را در دستور کار قرار دهند؛ کاری که در دیگر پرونده ها نکرده بودند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳۷
انتشار یافته: ۸۲
باید گفت تاریخ یافتن واقعیات است نه ساختن و تحریف آن.
این کار برادران خود فراموش کرده آذری می تواند دستمایه یک طنز جهانی باشد.
می بایست علاوه بر جدیت در جلوگیری از آنها جنبه طنز موضوع را نشان داد.
مثلا داستان برادری که برادریش را فراموش کرده و خود را پسر کس دیگری می داند
در عین حال ارث هم طلب می کند و همه را هم می خواهد.برای این کار هویت پدر را هم
عوض می کند!.داستان جالب و جهانی می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
در یونسکو کارشناسان معتبر مربوط به هر حوزه پرونده ها و ادعاهای کشورهای مختلف برای ثبت آن را بررسی میکنند، و اگر طنز بود از ثبت ان جلوگیری میکنند. نگران نباشید پسرجان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
دست گلشون درد نکنه، زدی ضربتی حالا نوش کن ضربتی... شما هی تاریخ اقوام رو تحریف کن الان ببین خوشت میاد تحریف تاریخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
دوست عزیز تا کی باید رسم درست حرف زدن به شما بیاموزیم
بابا یه فکری به حال این دیوانه های بیهویت بکنید،چرا حکومت ودولتهای ما در برابر این دزدی ها منفعل هستند؟؟؟باور کنید اینها تمامیت ارضی مارا هم هدف گرفته اند،
حرف حرف حرف حرف وفقط حرف .چیزی هم باقی ماند .البته دیپلماسی لبخند جایگاه خود را دارد .
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
نظامی گنجوی رو در دوره دیپلماسی گوجه خور دیدیم:))
چرا همیشه وقتی به یاد چیزی می افتیم که کشوری دیگر در مورد آن اقدام کرده باشد ؟
مسئولین مربوطه خواب قیلوله تشریف دارن یا این موضوعات براشون بی اهمیته؟؟؟؟
خوب کاری می کنه ، حالا باز اون یه حرکتی می زنه تازه شما یادتون می افته که ما چنین چیزی هم داریم
:(((((((((((((((((((((((
dr rouhani kari konid
آخه وقتي ميبينند ما سر چه چيزهايي به جان هم افتاديم سر تقسيم قدرت وبدست گرفتن زمام واداره ميلي دعوا داريم به خودمان حم رحم نکرده هرکس هرچه دلش خواست انجام داد که فلاني اينطور وان طور وضع قارش ميش شده اگر استفاده نکند فکرش درست کار نکرده اشکال ندارد عربها که دانشمندان را بردند بگذاريد آذربايجان هم که بقول شما روزي از ما بود بخاطر دو روز حکومت حاکمان (قجر)دادند ورفت جوري هم رفت که نميتوان دنبالش رفت سيمرغ که چيزي نيست اصل چيزهاي ديگر است که بخاطر ان هر چيز برود کم است حتي خودمان
مسیولین ما خوابن تقصیر ادربایجان چیه که زرنگه خوب
کشوری که جعلی باشه و هیچ هویت تاریخی نداشته باشه مجبوره از فرهنگ کشورهای همسایه بدزده تا حرفی برای زدن داشته باشه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
حرفت درسته دوست من ولی ما هم خواب تشریف داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
فعلا که ایران یه کشور بی فرهنگ تو دنیا معرفی میشه!! سیمرغ برای عراقه!
اینها دو روز دیگه رخش و رستم هم میخوان به اسم خودشون بزنن. بهتره از همین حالا دنبال ثبت همه اینها بریم چون کشورهایی مثل ترکیه و آذربایجان به بابانوئل هم رحم نمیکنن و ادعای مالکیتش رو دارن.
فرهنگ و هنر آنقدر در مملکت ما بی ارزش هستش که صدا و سیما حاضر نیست سازهای ملی موسیقی ما رو نشون بده سازهایی که روایتگر تاریخ و پیشنه ی فرهنگی جامعه ما هستش,بنظرم بجای نگرانی از بابت سیمرغ به فکر حل معضلات به این بزرگی باشید.
مشکل مسئولین کشور هستند که متاسفانه اعتقادی به تاریخ ایران ندارند . وگرنه ما باید سرزمین خود یعنی همین آتربایگان "آذربایجان" را دو باره به سر زمین مادری ملحق کنیم تا چهارتا بی هویت بی ریشه اینگونه به تاراج هویت این سر زمین نپردازند .
هویت ایرانی را خودمان نابود کردیم
یادتونه تا چند سال پیش ثبت احوال اسامی اصیل ایرانی را نمی پذیرفت!!!
از زماني كه كشور موسوم به آذربايجان كه حتا نامش هم دزدي هست و پيشتر اران ناميده مي شد با بمباران فرهنگي آذربايجان واقعي(آذربايجان ايران)با تحريف كتاب هاي تاريخي و جعل آن مي كوشد كه آذربايجان را از ايران جدا بسازد.اينان چندين سال است كه در شهرهاي ترك زبان ايران روزنامه چاپ مي كنند و كتاب چاپ مي كنند و تاريخ را وارونه مي نويسند و هويت ايرانيان و زبان پارسي را تحقير مي كنند.شوربختانه نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي هيچ كاري در برابر اينان انجام نمي دهند و گاهي هم آوازي برخي نهادهاي دولتي با اين جاعلان را مي بينيم.دشمن و تهديد فقط داعش نيست .دشمن بزرگتر پانتركيست است و نمي دانم مسئولان كي چشمانشان را خواهند گشود؟
اولن اینک آذربایجان بخشی از ایران بوده پس فرهنگش ایرانیه بلوفه دوما اینا مربوط به یونسکو میشه ک مشخص کنه مال کدوم منطقه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
بهتره یک کم تاریخ را مطالعه کنی آن وقت بدون هرگونه تعصب به تو و کسانی مانند تو پاسخ درست را خواهد داد .
وقتي ما نتوانيم حتي يك ساعت يك برنامه مناسب براي موسيقي در تلويزيون نمايش دهيم به طوري كه نسل امروزي حتي نميدونه عاشيق و موسيقي عاشيقي چيست چه انتظاري داريم؟ شما بفرماييد همين صدا و سيماي مركز تبريز يا اردبيل حتي يك ساعت پخش موسيقي اصيل را ندارند در حالي كه تلويزيون باكو برنامه هاي متعددي در اين خصوص دارند بايد هم انها پيشقدم باشند. ما بايد مداحي را ثبت جهاني بكنيم.!!!!!!!!!!!!!
من که از دیدن اینها خیلی ناراحت میشم
ولی چرا وقتی کشوری دست درازی میکنه تازه یادتون میاد ؟
کاش تخت جمشیدم توی جمهوری جعلی اذربایجان بود
اولا بنابر اوستا و شاهنامه فردوسی و اکثر سفرنامه ها آذربایجان همیشه کشوری جدا بوده است و ایران از داخل افغانستان تا خراسان بوده است. ثانیا این سوسول بازیها نه بدرد آذربایجان می خورد نه بدرد ایران و نه هیچ کس دیگر. امرو توی دنیا فقط دو تا چیز حرف اول و آخر را می زند قدرت و پول. این دو را داشته باشی در تاریخ هر جنایتی هم انجام داده باشی باز می توانی بعنوان قربانی طلبکار باشی و اگر نداشته باشی هر قدر هم مظلوم باشی باید بعنوان جنایتکار تقاص پس بدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
دوست گرامی شما ندانسته به دو منبع مهم و موثق اشاره نمودی که هر دوی این ها از منابع اصیل ایرانی می باشند پس این خود ثابت می کند این سرزمین متعلق به ایران است و روزی باید برگردد .این سرزمین محل ظهور زرتشت پیامبر ایرانیست .
زیستگاه سیمرغ در افسانه ها کوه قاف هست که قاف هم همون قفقاز هست که در ترکی قافقاز گفته میشه
قفقاز هم به منطقه ای در شمال ایران گفته میشود که آذربایجان و ارمنستان امروزی جای دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
سیمرغ واژه ای فارسی است.نیست؟
متن کلا دو پرنده افسانه ای مختلف رو با هم اشتباه گرفته و مخلوط کرده. سیمرغ با ققنوس فرق دارد. در شاهنامه و اساطیر ایرانی سیمرغ وجود دارد، اصلا ققنوس (پرنده ای که موقع مرگ در آتش میسوزد و دوباره از خاکستر متولد میشود) در شاهنامه وجود ندارد. ققنوس (فونیکس) در اساطیر خیلی از کشورها وجود دارد از جمله کشورهای اروپایی اما سیمرغ فقط و فقط مختص اساطیر ایرانی است و ریشه در دین میترائیسم و بعد در دین زرتشتی دارد. سیمرغ هیچ اسم دیگری ندارد و در انگلیسی هم دقیقا سیمرغ تلفظ میشود (به عنوان یک پرنده اساطیری ایرانی). لطفا قبل از نوشتن چنین متن های احساسی ابتدا یک جستجو و مطالعه نیم ساعته انجام بدهید
یونسکو بدون حساب کتاب چیزی را ثبت نمیکند ، مشکل شما نگاه تمامیت خواهانه شماست که ادبیات فارسی تان را صاحب تمامی اسطوره ها و ادبیات جهان میدانید و دنیا به شما میخندد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
با توهین به دیگران چیزی بدست نمی آورید ، این مردم با این ادبیات حتما اسطوره هایی در همان حد نیز داشته اند ،مشکل شما تعصب است که تحمل دیدن خوبی های دیگران را ندارید .
بهرحال اگر خودشان هم ندانند؛ اونها ایرانی هستند. ایکاش تلاش می کردیم بخشی از آثار مشترک (نه مشخصا سیمرغ را که دست مایه ی عطار است) به شکل مشترک ثبت نماییم.
وقتی مسعولین ما خواب تشریف دارند و کلا این چیزها برایشان اهمیتی ندارند (برخلاف برخی چیزهای دیگر) همین میشود دیگر! جای تعجب که ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
دلبندم ! جون هر کی که دوست داری مسئول رودرست بنویس .
هموطنان عزیزبه همه برچسب بی هویت وجعلی نزنیم همین که اسم آذربایجان وترکیه می آیدهمه بسیج می شوندبرای توهین براداران این کارخوبی نیست شماهم بریددنبال ثبت جهانی ارزشهاتون هرکدام مدرک محکمتری داشت آنموقع آن کشورصاحب معنوی آن میشودنمیشودباتوهین به ترکهابرای خودتمدن ساخت من خودم ترک ایرانی هستم ومملکتم رادوست دارم ولی هرموقع برعلیه ترکهاتوهین شودناراحت میشوم دل ترکهای ایران رانرنجانیدوازخودتان دورنکنیدچون آذربایجان وترکیه آن رانیزثبت میکند
جناب رضا قطعا شما اطلاعی از تاریخ ندارید تاریخ ترکها ر کنار تمدن مصر از غنی ترین تمدن هاست یه اثر باستانی تو منطقه مرکزی ایران نیست یه تخت جمیده که اونم معلوم نیست تقلبی هست یا چی ولی قدم به قدم آذربایجان تمدن و سنت و تاریخه اطلاعتتونو بالا ببرید تمامیت خواه شمایید نه اونا اگه سیمیرغ ماله اونا نباشه یوسو ثبت میکنه اگه ثبت کرد پس ماله اوناست
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
شما پانترکها زبونتون خیلی دراز شده باید کوتاه بشه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
دوست عزیز واژه آذربایجان یک واژه ایرانی است و به معنی جایی که آتش را نگه داری میکنند می باشد.همین کافیست بر ایرانی بودن آن .چرا اینقدر تعصب ؟
ناشناس
| Japan |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
اگه به اسمه همه جای ایران اسامی ترکی رودخانه و دشت و کوه فراوانه
اگر پتک سیاسی به این کشور بزنید و بگویید که قراردادی که با شوروی بستیم منقضی شده و باید به کشور ایران الحاق شوید میفهمند که نباید هر کاری بکنند
سیمرغ در اوستا به صورت مرغوسئن آمده ودر پهلوی به مرغوسین ودر فارسی دری به سین مرغ و نهایتا سیمرغ تبدیل شده عنایت داشته باشید که اوستا حداقل مربوط به هزار سال قبل از میلاد مسیح است در حالیکه اولین بار که نام ترک در منابع تاریخی ملل دیگر آمده با تشکیل حکومت گوک ترک در قرن پنجم میلادی است که از قوم مغول منفک شده بودند٬ بگذریم ٬جدیدا در جمهوری آذربایجان مد شده که تاریخ از زمان حال به گذشته تزریق شود ٬اصولا در خاورمیانه معاصر که شش سال پیش گروه داعش ایجاد شد و حالا همه دنیا آن را فراموش کردن ٬تاریخ هر لحظه تعریف جدیدی دارد.
خواستم تذکر بدم کشورهای بیگانه شمال غربی به شکل معنی داری سرمایه گذاری زیادی در سایت وزین تابناک در زمینه ی کامنت گذاری انجام داده اند که میزان طرفداران آنها را از سایتهای دیگر متمایز کرده ضمنا اون دوستی که گفت یونسکو گول نمی خوره باید گفت نه داداش من٬ یونسکو تشکیل شده از نمایندگان سیاسی کشورهای جهان که اتفاقا خیلی راحت با پول قابل تطمیع شدن هستند و جمهوری آذربایجان دقیقا همون کاری رو میکنه که امارات و عربستان در صحنه سیاسی جهان انجام میدن یعنی خرید شخصیتهای حقیقی و حقوقی با پول نفت.
تا وقتی کسانی رو داریم که تصاویر شاهنامه رو از دیوارهای شهر پاک کردند چه توقعی دارین؟
آخه شما که نمی توانید تصویر یک تار را در رسانه رسمیتان نشان بدهید چطور ادعا می کنید که متعلق به شما هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
چه ربطی داره؟
چراچاپ نمیشه اینهمه توهین می کنن به آذریها وقتی جواب میدیم انگار نمی بینید کشورآذربایجان جعلی نیست ازکشورهای مهم منطقه وهمسایه خوب ماست وما آذریها افتخارمی کنیم که تا حالا نه ترور ونه قاچاق از مرزهای شمالی واردخاکمان نمیشه واونایی که سنگ عراق یاکردستان روبه سینه میزنند هنوز خون شهدای ترور خشک نشده وهمگی از استانهای کردنشین وارد کشورشده اند
واقعا متاسفم هویتمون که بش مینازیم داریم از دست میدیم
با سلام وقتی در داخل با فرهنگ ایرانی مبارزه می شود و حتی نماد های ایرانی محو و خراب می شود دیگر از بیگانگان توقعی بیش از این نیست.
سیمرغ اگر مال ما هست. چرا تا حالا ثبتش نکرده ایم. حالا که یکی دیگه داره ثبتش می کنه برامون عزیز شده است!! دست مسئولان ترکیه و اذربایجان درد نکنه. چرا که ما از طریق انها به ارزش داشته هایمان پی می بریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
اقایان تو کار ثبت ملی ربنا هستند !!!
من از همه دوستان عذر میخواهم اما به نظر حقیر اگر به رای های مثبت و منفی نگاه کنیم درمیابیم که ظاهرا متاسفانه برای این حرفها خیلی دیر شده و دشمنان این کشور مثل سرطان تا مغز استخوان را گرفتار کرده اند. در خاک ایران نشسته اند و علیه اش موضع می گیرند و از ترکیه و جمهوری جعلی آذربایجان دفاع می کنند. نتیجه بی توجهی به آموزش درست تاریخ و خلاصه کردن هزار و دویست سال تاریخ ایران باستان که تماما عظمت و شکوه است به ۱۰ یا ۲۰ صفحه همین است. نتیجه کار نکردن روی هویت ملی ایرانی همین است. دشمن بیکار نمینشیند و برای ما هویتهای مسخره قومی درست و جایگزین می کند. هزار افسوس و دریغ که اگر دیگران سرمایه های فکری و فرهنگی ایران را داشتند گوش فلک را کر میکردند ولی ما چه کردیم؟
دوباره آذربایجان خواست کاری بکنه،ایرانیها از خواب پا شودند. همیشه اینطوریه.
بعد میشینیم به زمین و زمان فحش میدیم.
این کشور جعلی فاقد هویت و فرهنگ دست به هر ماجراجویی میزنه تا حقارت نداشته هاشو جبران کنه اینا نان لواش رو هم داشتن میدزدیدن بقیه ش که جای خود داره . امیدواریم تودهنی اساسی بخورن از مسوولین فرهنگی دیگه از این غلطای زیادی نکنن
چرا به نظرات موافقين فقط اجازه پخش ميديد آزربيجاني ها يي مثل نادر نبوبدند شما الان برده عراب بوديد البته الان هم براي زندگي در تركيه زنبيل گذاشتين تو صف اقامت از اين كشورها
دوستی که نوشتند در یونسکو کارشناسان هر مورد رو بررسی می کنند و اگر طنز بود جلوی ثبت رو می گیرند باید توجه کنند که تمام ارکان سازمان ملل سیاسی است و متاثر از لابی ها همانطور که عربستان به عنوان رئیس یکی از سازمان های حمایت از حقوق زن انتخاب میشه و در جایی دیگر اسمش از گزارش ناقضان حقوق بشر به دلیل کشتار زنان و کودکان در یمن حذف میشه مسلما کارشناسانی در همه ارگان ها و بخش های سازمان ملل حضور دارند اما در موارد بسیاری تصمیمات نهایی مطابق نظر و گزارش کارشناسان گرفته نمیشه.
من خودم یک آذری هستم و از شنیدن این موضوع خیلی ناراحت شدم،خاطرم هست که در مطلبی تاریخی خواندم وقتی این سرزمین جدا شده از ایران، نام آذربایجان را برای خود انتخاب کرد ، بسیاری از شخصیت های فرهنگی ایران اعتراض کردند و گفتند بعدها برای ایران دردسر درست خواهند کرد و مدعی خواهند شد اما خوب، هیچکس به این موضوع مهم و بصیرت و آینده نگری این شخصیت ها توجهی نکرد، اگر همان زمان دولت وقت ایران از طریق مجامع بین المللی از انتخاب نام آذربایجان توسط آنان جلوگیری می کرد الان شاهد این دست درازی های فرهنگی آنان نبودیم.
به عنوان یک ایرانی آذری هیچ وقت بانیان جدا شدن سرزمین های شمال غربی از خاک وطن را نخواهم بخشید.
این کشورهای اطراف ایران چه در شمال و چه در جنوب , تازه بدوران رسیده اند , میخواهند برای خود پیشینه درست کنند , چون پول های زیادی دارند در راه ساخت هویت برای خود از پول استفاده میکنند . فکر میکنم ما هم نباید دست روی دست بگذاریم .اگر ما فقط نظاره گر باشیم به آیندگان خیانت کرده ایم.
به ایران الحاقش کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
همینهای که دستتونه به یه جایی برسونید آذربایجان پیشکش!اونارم بدبخت می کنین.
از ماست که بر ماست انها بی گناهند .....................مالت را محکم بگیر همسایه ایت را دزد نکن .........وقتی خودتان دو دستی باتعارف بی اندازه انها را پیشکش می کنید انها دیوانه باشند قبول نکنند ........جلل الخالق
دم اونا گرم که زرنگن و میرن زود ثبت می کنن.ما سرگرم اختلاس و غارت کشوریم.چطور انگلیس و فرانسه و امریکا اشیا تاریخی مارو تو موزه هاشون نگه می دارن و هرچند وقت یبار هم یکی از اون اشیاها گم میشه صدامون در نمیاد؟ در بیاد دیگه.دارن تاریخ ایران رو غارت می کنن! الان عراق این کار رو کرده بود ما بهش مشاوره هم میدادیم که چجوری راحت تر ثبت کنه.یه نامه میدادیم که آقا سیمرغ واسه همین عراقی هاس!
آذربایجان شاید یه کشور کوچیک باشه ولی فعلا ما معطل اون هستیم نه اون معطل ما.سطح زندگیشون و فرهنگشون هم از ما خیلی بالاتره.برید از نزدیک ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
تو این کشوری که نام بردی فقط باکو شهر محسوب میشه.فاصله طبقاتی خیلی زیاد است.حدود 5 درصد تو رفاه هستند و بقیه بشدت فقیر هستند.
وقتی شما کتاب تاریخ و ادبیات ایران را می بندید و می گذارید کنار ، دیگران دل و جرات پیدا می کنند که همه چیز ما را به نفع خود مصادره کنند . تقصیر از شماست .
خدایی تو این مملکت کسی به فکرش خطور کرده بود که سیمرغ هم میشه ثبت جهانی بشه؟!! :))
از نتایج بی کفایتی شاهان قاجار و خدمت به کشور دوست و برادر روس !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
دلبندم، درست که حکومت قاجار از نظر نظامی ضعیف بوده، اما اینقدر که ما فکر میکنیم و امروزه توو فیلمها و رسانه ها میبینیم و میشنویم، بد نبودند و به نوعی گرفتار توطئه و بدگویی از سوی خاندان جعلی "پهلوی" شدند (جعلی از این جهت که نام زبان رسمی بومیان این سرزمین در هزاره های پیشین را برای خود انتخاب کردند) که بر علیه حکومت آن ها کودتا کردند. درضمن، حتما بهتر از من میدونید که ترکها تقریبا 1000 سال در کشوری که امروزه "ایران" نامیده میشه و همچنین تمام کشورهای اطراف از چین و هند گرفته تا دل اروپا و شمال آفرقا و بخشهای زیادی از روسیه کنونی و کشورهای استقلال یافته از آن امپراطوری میکردند و حکومت رضا خان با نام جعلی "پهلوی" درصدد به فراموشی سپردن عظمت ملتهای ترک، شروع به ساختن و ترویج جوک کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
شما که به درستی اشاره ای داشتید به حکومت 1000 ساله ترک ها لطف بفرمائید بگویید در طول این هزار سال امپراتوری چند کتاب یا اثر فرهنگی برجای گذاشته اید .غیر ازاین است که دربار غزنویان پر از شعرا و دانشمندان ایرانی بود ، نمونه آن فردوسی که مورد غضب سلطان محمود قرار گرفت.آنها استاد سوزاند کتابها و کتابخانه ها بودند ، بهتر است یورش محمود غزنوی به شهر ری را بخوانید تا روشن شود چه بلایی بر سر کتابخانه های آن شهر متمدن آورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
خطاب به ناشناس 14:29 اگر آذربایجانی بودم از سلسله های ترکان آسیای صغیر اعلام انزجار میکردم .بد نیست قبل از حرف پراکنی سواد یاد بگیرید
بر خلاف شباهت نام کوه قاف به قفقاز منظور از کوه قاف کوه البرز هست که فردوسی بزرگ در شاهنامه بدان اشاره نموده اند.
به چند نکته اشاره میکنم... آذربایجان قبلا جزوی از ایران بوده و الان داره آثاری رو ثبت میکنه که متعلق به ترک های آذربایجانی در ایران بوده این ایرانی زدایی نیست البته شاید فارسی زادیی میکنه...مثلا در مورد ساز آشیق نه عاشق(خیلی با هم فرق دارن اهل فن میدونن من چی میگم : در زبان ترکی آذربایجانی آشیق یعنی کسی که از بند مادیات وارسته و مفهوم رو در موسیقی غنایی بجویید...به کلمه عشق هم ربطی نداره صلا) این ساز کاملا ما ترک های آذربایجانی هست و البته که اونا به عنوان یک کشور مستقل میتونن ثبتش کنن.... سوال اینجاست کشور ایران برای جمعیت ترک زبان خودش چی کرده؟ چرا ساز آشیق رو بنام ایران ثبت نکردن ...دلیلش اینکه که جریان های پان فارسیستی در داخل کشور ابتدا به ساکن به دنبال تحریف هویت اقوام و از بین بردن زبان های مادری غیر فارسی هستند در ثانی مگه داخل ایران دلشون میاد به اقوام فرعی(شامل ترک و کرد و لر و ...) بها بدن از نظر فرهنگی...
نکته مهم دیگر اینکه واژه آذری در داخل ایران توسط احمد کسروی و به کوشش ناسیونالیسم رضاشاه و بنیاد افشار و امسالهم اختراع شد و همزمان این عقیده توسط شوروی در آذربایجان اشاعه شد...اما واقعیت اینکه در ایران فعلی آذری نداریم همگی ترک هستند ترک های آذربایجانی ،قشقایی، خوراسان شاه سون ، افشاری و ....
آذربایجان نام مکان هست و در تقسیم بندی زبان محلی از اعراب ندارد...
امیدوارم سیاست های تفرقه آمیز و غلط قومی و ادبیات ضد قومی مشابه آنچه در متن فوق دیده شد باعث از بین رفتن اتحاد مردم ایران نشه که آخرش مثل سوریه بشیم....
تنها راه مقابله با این اقدامات آذربایجان به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در قره باغ و دیاربکر توسط آذربایجان و عثمانی هاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
نعل وارونه!
بعضی ها همچین ناراحت شدند که انگار سالها سعی کردن ثبت کنن نتونستن الان یکی دیگه اومده ثبتش کرده
اصلا اگه آذربایجان ثبتش نمیکرد شما به فکرتون خطور میکرد که میشه ثبتش کرد؟
اصولا جعل تاریخ ترکیه و اذربایجان زیاد انجام میدن شاید علتش ساختن هویت و ریشه جعلی برا خودشونه
تابناک این مثبت و منفی هارو ببین قومی قبیله ای رای میدن کاری بکن تا دیر نشده این وضع نشون میده بوی نفاق و تجزیه میاد توروخدا شما که مخاطب دارید فرهنگسازی کنید تمامیت ارزی کشور در خطره
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
تابناک چیکار کنه؟ تنها راه ایران به رسمیت شناختن حقوق اقوام غیر پارسی است.
متاسفانه یه عده میخوان به هر نحوی با دید خودشون ازهرچیزی که به واژه ترک ربط داشته باشه طرفداری کنن.یک نگاه کاملا تک بعدی عجیب.حرف از دوران قاجار میشه اینا به صرف ترک بودن اونا از نظر خودشون سعی میکنن ازونا دفاع کنن انگار نه انگار که تبریز در دوران محمدعلی شاه محاصره شد.جوری از ترکیه دفاع میکنن انگار نه انگار که در دوران عثمانی و صفویان چه جنگ هایی رخ داد و هنوز هم تفاوت مذهبی رو در نگاه بعضی کشورای خاورمیانه میبینیم.جوری از کشور آذربایجان دفاع میکنن که انگار این کشور داره پول زندگیشونو میده.جوری به قول خودشون میگن جریانات پانفارسیسم انگار نه انگار که مدیران بسیار زیادی وجود دارن که از ترک زبانانن و از قومیت های مختلفن.در طرفداریشون از بعضی کشورا فقط واژه ترک براشون مهمه.جوری از گرگ تعریف میکنن انگار نه انگار که هیچ جسم تاریخی مثلا مجسمه ای نقاشی در آذربایجان در بزرگداشت گرگ وجود نداره و شعرهای مختلفی از بعضی از شاعران دیار آذربایجان هست که گرگ موجودی درنده خو و بد سرشت معرفی شده.متاسفانه یک تفکری که قدمتش به حدود ۱۰۰ سال میرسه و حتی بعضی تفکراتش به ۱۰ سال هم نمیرسه به اسم روشنگری و گاهی با چاشنی مظلوم نمایی و با بازی با کلمات و ربط دادن بعضی چیزای دیگه به شدت داره فعالیت میکنه و هر چیزی که باعث پیوند ملی اقوام مختلفی در ایران میشه مانند نوروز و یا چیزهای دیگه رو سعی میکنه به نحوی با راه های مختلف از حالت اتحاد بخشی خارج کنه مثلا اونو منحصر به یک قوم فقط معرفی کنه یا راه های مختلف. صرفا تحلیل این گروه بر پایه واژه ترک استوار شده و یک تقسیم بندی دوقطبی کاذبی از فارس و ترک در ذهنشون وجود داره و فکر میکنن اینطوری دارن به آذربایجان خدمت میکنن ولی در واقع دارن به آذربایجان خیانت میکنن.بعد اون فردی که نظر داده نادر آذربایجانی بوده اون بر چه اساسی این حرفو زده؟اگر اعتقاد داره از ترک زبانان ایران بوده چرا اونو به آذربایجان ربط داد؟مگه هر ترک زبانی الزاما آذربایجانیه؟بعد اینکه بهتره ببینه زبان فارسی در هند در دوره کدوم پادشاه به حالت وسیع تری وارد هند شد.بعد هم اگر نادرشاه یا بسیاری از پادشاهان ایرانی در جنگ هایی پیروز شدن اقوام مختلفی در لشکرش وجود داشتن.واقعا بعضیا فکر میکنن فقط افشاریان میتونستن بر لشگر هند پیروز شن؟و بهتره در مورد تفکرات نادر در مورد کشور ایران بیشتر تحقیق کنه.به کسی هم که گفته کشوری که امروزه ایران نامیده میشه باید بگم قر نها این کشور ایران نامیده شد مثال ها متفاوتند که من فقط اینجا به یک نمونه بسنده میکنم.سجع مهر سکه در زمان نادر شاه:سکه بر زر کرد نام سلطنت را در جهان - نادر ایران زمینو خسرو گیتی ستان. در مورد زبان فارسی هم باید بگم زبان فارسی الزاما متعلق به یک قوم در ایران نیست.تابناک اینقدر نوشتم لطفا چاپ کن.
من دو هفته پیش باکو بودم. نه ترکم نه یک کلمه ترکی بلدم. مردم باکو خودشون رو هموطن ما میدونن. خیلی به ایرانی ها محبت می کردن. با توجه به مسائل سیاسی بین دو کشور اصلا انتظار چنین برخوردی رو نداشتم.
مگه اصلاً خود کلمه «سیمرغ» فارسی نیست (30 مرغ)؟! پس چه ربطی به ترک ها یا ترک نماهای خودفروخته دارد؟!
به اين مثبت و منفي ها توجه نكنيد چرا كه عده اي ماموريت دارن كه اين كار رو انجام بدن
در ایرانی بودن سیمرغ شکی نیست ! ولی میخوام یک داستانی تعریف کنم. حدود 2 نسل هست کسب کار ما اسم خاصی دارد. و چون در حد یک مغازه بودیم هیچ وقت تصمیم نگرفتیم ثبت بدیمش. ولی بعد از اینکه چند سالی است که کسب کارمان رونق خاصی گرفته فردی رفت لنگه اسم مارو ثبت داد. به اداره ثبت ( ماکیت معنوی) رفتم و مدارک دارایی و سایر مدارکی که ثابت کرد در حدود 40 سال است با این نام نشان کار می کنیم به آقای ریس ثبت علایم نشان دادیم . ایشان گفت برای مهم نیست شما 40 سال است در این کار بودید مهم این بوده که چه کسی زودتر ثبت داده. در نتیجه با این استدلال آقای ریس ثبت علایم تجاری ، الان چوگان و سیمرغ و.... هم مهم نیست در تاریخ ما بوده یا نه مهم این بوده که چه کسی زودتر ثبت داده ! از ماست که برماست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر